Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16437
    • Asikkala

    Originally posted by Vibex View Post
    Mistä voisi tällainen 6k rpm paikkeilla näkyvä notkahdus johtua ? m52b28tu kyseessä
    Onko kaikki vakiota ilmansuodattimesta pakoputken päähän asti ? Huomaako ajaessa mitään erikoista ? Vikakoodit ?

    Comment

    • Vibex
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2014
      • 1996
      • Lohja

      Originally posted by jr66 View Post
      Onko kaikki vakiota ilmansuodattimesta pakoputken päähän asti ? Huomaako ajaessa mitään erikoista ? Vikakoodit ?
      Supersprintin pakosarja ilman katteja kera supersprintin koko putkiston, ilmansuodatin on paremmin virtaava mallia paneeli. Vikakoodeja ei ole ollut, toki puolasta oli viimeksi jotain puhetta ettei ihan varmaa miten pelaavat, mutta voisiko tällainen johtua puolista? Ajossa tätä dippiä ei kyllä huomaa vaikka haluaisi
      Last edited by Vibex; 23-07-2018, 19:36.
      Husqvarna Svartpilen
      BMW e36 318iA

      Ex:

      BMW e85 Z4 3,0
      BMW e36 316ti
      MINI Cooper S
      BMW Z3 Coupé
      BMW e46 325iA
      BMW Z3 Roadster
      BMW e46 328ci
      BMW e36 316ti

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11098
        • Oulu

        Jos pystyt aja logi esim. romraiderilla tai testolla. Niin että kaikki perus jutut tulee logiin. Niistä yleensä näkee mikä mättää.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • EMP
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 822
          • Kuusjoki

          Tuo näyttää vähän samalta mitä singlevanos koneessakin on vakio nokilla. Niistä tuo kuoppa häviää jo pelkällä m54b30 imunokalla!

          Eli johtuisko noista todella maltillisista vakio nokista?! Tämä siis vaan ihan veikkauksena asiaan.
          E30 318i 2d M52B27 "eta"

          Comment

          • Vibex
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2014
            • 1996
            • Lohja

            Originally posted by EMP View Post
            Tuo näyttää vähän samalta mitä singlevanos koneessakin on vakio nokilla. Niistä tuo kuoppa häviää jo pelkällä m54b30 imunokalla!

            Eli johtuisko noista todella maltillisista vakio nokista?! Tämä siis vaan ihan veikkauksena asiaan.
            Joo tätäkin speksailtiin , catcamsilta pitäisi piakkoin ilmestyä kunnon kepit
            Husqvarna Svartpilen
            BMW e36 318iA

            Ex:

            BMW e85 Z4 3,0
            BMW e36 316ti
            MINI Cooper S
            BMW Z3 Coupé
            BMW e46 325iA
            BMW Z3 Roadster
            BMW e46 328ci
            BMW e36 316ti

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11098
              • Oulu

              Originally posted by EMP View Post
              Tuo näyttää vähän samalta mitä singlevanos koneessakin on vakio nokilla. Niistä tuo kuoppa häviää jo pelkällä m54b30 imunokalla!

              Eli johtuisko noista todella maltillisista vakio nokista?! Tämä siis vaan ihan veikkauksena asiaan.
              Minusta tuo näyttää aika epänormaalille. En oo yhdessäkään TU koneen käppyrässä nähny tommosta notkoa lopussa. Sinkkuvanoksessa on joo kaiken maailman aaltoilua käppyröissä, mut tu koneet kyl on tehny suoraa käppyrää.

              Pari juttua tulee mieleen, esim. kun näin kuumat kelit on, niin onko ecu tempassu ennakkoa alaspäin,jos on huomannu nakutusta. Sit toki vanos säädöt voi olla pielessä noilla pakosarjoilla. Ja viimeisenä noissa tu(m54 myös) koneissa on ominaisuus, joka lyö kaasuläppää kiinnippäin jos laskettu egt on liian korkea. Mut tämä on itsellä ihmettelyn alla, et mitä se oikein tekee ja millon sitä tapahtuu. Niin en osaa sanoa tarkemmin.
              Last edited by Pazi88; 23-07-2018, 22:00.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Baas 009
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 302
                • Varsinainen Suomi

                Moro,


                Selittäkääs ny joku kuka on paremmin perillä, että mitkä nokat sekaantuu mihinkin koneeseen ja mitkä ei?

                Just tuli ilmi että tuplavanokseen käy vain tuplavanoksen nokat.

                Entäs singlevanos? Niissähän on ainakin tuota M54B30 imu?nokkaa käytetty paljonkin.

                Ja mites S-nokat? Pazilla on singlevanoksessa S52 nokat, kun se on myös singlevanos. Mites S54 kepit sitte? Sopiiko M52 tai kenties m52TU joka on tuplavanos?


                Kiitos

                Comment

                • Supra^
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 5150
                  • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                  Originally posted by Baas 009 View Post
                  Moro,


                  Selittäkääs ny joku kuka on paremmin perillä, että mitkä nokat sekaantuu mihinkin koneeseen ja mitkä ei?

                  Just tuli ilmi että tuplavanokseen käy vain tuplavanoksen nokat.

                  Entäs singlevanos? Niissähän on ainakin tuota M54B30 imu?nokkaa käytetty paljonkin.

                  Ja mites S-nokat? Pazilla on singlevanoksessa S52 nokat, kun se on myös singlevanos. Mites S54 kepit sitte? Sopiiko M52 tai kenties m52TU joka on tuplavanos?


                  Kiitos

                  Non-VANOS = M50NV
                  - imunokka käy pakopuolelle M50NV-koneeseen*
                  - imunokka käy pakopuolelle M52 singlevanokseen*


                  Single VANOS = M50TU/M52
                  - nokat eivät käy ristiin keskenään
                  - pakonokka käy Non-VANOS-koneisiin pakopuolelle

                  Double VANOS = M52TU/M54
                  - nokat eivät käy ristiin keskenään
                  - pakonokka ei käy mihinkään muuhun yhdistelmään muokkaamatta
                  - imunokka käy M50TU/M52-koneeseen imunokaksi**


                  * = vaatii laipan ohentamista sorvissa
                  ** = vaatii nokan 'splined shaftin' lyhentämistä


                  S-nokat eivät käy M-koneisiin. Jenkkimallin S52-nokat taas käy, kts. kohta M52.
                  Last edited by Supra^; 24-07-2018, 10:43.
                  Musti 8HP
                  Nokivasara M47
                  TeiniCoupé DCT
                  E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                  Ex:
                  E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                  Comment

                  • Skarpa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2007
                    • 3406
                    • Kotka

                    Originally posted by Baas 009 View Post
                    Moro,


                    Selittäkääs ny joku kuka on paremmin perillä, että mitkä nokat sekaantuu mihinkin koneeseen ja mitkä ei?

                    Just tuli ilmi että tuplavanokseen käy vain tuplavanoksen nokat.

                    Entäs singlevanos? Niissähän on ainakin tuota M54B30 imu?nokkaa käytetty paljonkin.

                    Ja mites S-nokat? Pazilla on singlevanoksessa S52 nokat, kun se on myös singlevanos. Mites S54 kepit sitte? Sopiiko M52 tai kenties m52TU joka on tuplavanos?


                    Kiitos
                    Vanoksettomat nojat sopii ristiin, eli vanoksettoman imunokan voi laittaa vanoksettoman pakonokan paikalle. Ketjupyörän laipasta pitää silloin vähän koneistaa. Vanoksellista imunokkaa ei voi laittaa vanoksellisen pakonokan paikalle, koska kiinnitys on erilainen. M50 ja M52 single vanos moottorit ovat liki yhteneväiset nokkien suhteen. M52 nokkapukissa taitaa olla enemmän tilaa nokalle. M52TU ja M54 -koneissa on laajempi säätövara vanoksessa, joten vanoksen ratas on pidempi. Single vanos koneen nokka ei käy tuplavanokseen liian lyhyen vanoksen rattaan vuoksi. Tuplavanoskoneen nokan voi laittaa single vanos koneeseen, mutta vanoksen ratasta pitää lyhentää n. 5 mm. S-moottorit ovat lähes täysin eri moottoriperhettä ja niiden nokat eivät sovi kansanmalleihin. Jenkeissä E36 M3:ssa ei päästösyistä ole käytössä S50, vaan sinne tehtiin M50 -koneesta stroukattu ja porattu versio. Tämän S50US -koneen nokat käyvät M50 ja M52 -koneisiin, koska se on samaa moottoriperhettä. Kun Euroopassa tuli käyttöön S50B32, saivat jenkit valurautalohkoisen M52 -pohjaisen moottorin, S52B32 :en. Myös sen nokat sopivat M50- ja M52-koneisiin.
                    Last edited by Skarpa; 24-07-2018, 10:48.
                    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                    E30 Armo "330i"

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11098
                      • Oulu

                      Originally posted by Baas 009 View Post
                      Moro,


                      Selittäkääs ny joku kuka on paremmin perillä, että mitkä nokat sekaantuu mihinkin koneeseen ja mitkä ei?

                      Just tuli ilmi että tuplavanokseen käy vain tuplavanoksen nokat.

                      Entäs singlevanos? Niissähän on ainakin tuota M54B30 imu?nokkaa käytetty paljonkin.

                      Ja mites S-nokat? Pazilla on singlevanoksessa S52 nokat, kun se on myös singlevanos. Mites S54 kepit sitte? Sopiiko M52 tai kenties m52TU joka on tuplavanos?


                      Kiitos
                      Tuplavanokseen käy vain tuplavanoksen nokat. Mut sen m54b30 imunokan esim. saa tosiaan modattua sinkkuvanokseen sopivaksi. S52 (ja s50us) nokat passaa sinkkuvanokseen, koska jenkkien s52 ja s50 on vain m50 ja m52 koneita isommalla iskutilavuudella. Niillä ei ole mitään tekemistä euromallin s50 koneen kanssa. Mistä ei osat perus koneisiin passaa. Samoten myöskin s54 on täysin eri moottori, eli siitä ei nokkia laiteta m5x koneisiin. EDIT skarpa oli nopeampi.

                      Ne tuplavanoksen nokkavaihtoehdot tuossa aiemmin listasinkin jo.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3406
                        • Kotka

                        Originally posted by Supra^ View Post
                        Single VANOS = M50TU/M52
                        - nokat eivät käy ristiin keskenään
                        - pakonokka käy Non-VANOS-koneisiin pakopuolelle
                        - imunokka käy M54-koneeseen imunokaksi

                        Double VANOS = M52TU/M54
                        - nokat eivät käy ristiin keskenään
                        - pakonokka ei käy mihinkään muuhun yhdistelmään muokkaamatta
                        - imunokka käy M50TU/M52-koneeseen imunokaksi
                        Huomautan vielä, että tuplavanosnokka single vanos koneessa vaatii vanoksen rattaan lyhentämisen ja kyseenalaistan, pystyykö single vanos imunokkaa käyttämään tuplavanoskoneessa lyhyen vanoksen rattaan vuoksi. Voi vaatia ainakin vanoksen liikeradan rajoituksen.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          Originally posted by Skarpa View Post
                          Huomautan vielä, että tuplavanosnokka single vanos koneessa vaatii vanoksen rattaan lyhentämisen ja kyseenalaistan, pystyykö single vanos imunokkaa käyttämään tuplavanoskoneessa lyhyen vanoksen rattaan vuoksi. Voi vaatia ainakin vanoksen liikeradan rajoituksen.
                          Juu, olin samalla jo korjannut tekstin.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • Keme
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 228
                            • Rannikko

                            Milläs tapaa euro S50 ja S54 nokat sitten eroaa M5x nokista? Nokkapyörän kiinnitys on erilainen? S54 lienee kovilla nostajilla, mutta sehän ei ole ongelma.
                            JEEE JEE!

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              Originally posted by Keme View Post
                              Milläs tapaa euro S50 ja S54 nokat sitten eroaa M5x nokista? Nokkapyörän kiinnitys on erilainen? S54 lienee kovilla nostajilla, mutta sehän ei ole ongelma.
                              S50 vs M5x nokkien laakerointi on täysin erilainen.
                              S54 vs M5x äkkiseltään katsottuna samantyyppinen laakerointi, muuta en osaa sanoa.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • Keme
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 228
                                • Rannikko

                                Ok, hienoa. S50 nokat voi sitten unohtaa samantien. Pitääkin käydä vähän vertailemassa M50 ja S54 nokkia.
                                JEEE JEE!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎