Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2017

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HeiSy
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 260
    • Suomi

    Mielenkiinnosta, minkä näköisiä afr karttoja porukalla on käytössä E85:lla? Meneekö 100kpa paikkeilla heti sinne bensa afr ~12.5 vai onko pehmeämpää siirtymää :think

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      [OT] Jumalauta mulla hitsaa kii tää "Bensa AFR", ei muuta [/OT]



      Originally posted by jannmann View Post
      Kyllähän sillä saadaan tosiaan tasattua seokset kohdalleen, mutta vaatii myös runsaasti säätöä. Ja harvemmin noissa mitkä dynossa on säädetty sylinterikohtaisesti käytetään enää mitää closed loop juttuja jonka käyttö yleensäkin on vaan huonon säätäjän merkki (oma mielipide, eli ei herneitä)
      Eikai tuo closed-loop nyt sentään automaattisesti huonoa säätäjää tarkoita? Kuitenkin 90-luvulta tähän päivään asti melkeinpä kaikki sarjavalmisteiset autot käy closed-loopilla vaikka niitä karttoja valmistajat on hifistellyt "pikkasen" enemmän kuin kerran dynossa säädettyä moottoria. Toki samaa mieltä siitä että vaikka se hieno toiminto onkin, pitää kyllä kartat vedellä sellaiseen kuntoon ettei ns. normitilanteessa lambda-trimmit juurikaan sekaannu koneen toimintaan, mutta luulin sen olevan itsestäänselvyys.
      Last edited by Supra^; 05-10-2017, 19:30.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11112
        • Oulu

        Originally posted by HeiSy View Post
        Mielenkiinnosta, minkä näköisiä afr karttoja porukalla on käytössä E85:lla? Meneekö 100kpa paikkeilla heti sinne bensa afr ~12.5 vai onko pehmeämpää siirtymää :think
        100kpa on 13.5 ja siitä tasasesti tippuu 12.5 200kpa kohdalla. Rikkaammalle ei mee.

        Ja supralle, niin itse käytän bensa afr:iä, kun ne on helppo kaikkien ymmärtää. Ja toki se pitää mainita, koska muuten joku tulee näsäviisasteleen että etkai sinä nyt tuommoisilla viinaseoksilla ajele
        Last edited by Pazi88; 05-10-2017, 19:49.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11112
          • Oulu

          Originally posted by Osku View Post
          yks harrasterahayksikkö ja anturit päälle

          Onko EGT mittaukseen mitään CAN väylä hommeleita tiedossa MS3 kanssa käytettäväks hintaluokassa "järkevä" :think
          Meinaakko esim tämmöstä: https://www.diyautotune.com/product/...ple-interface/

          Itse oon sunnitellu päivittäväni ms3:een niin oon noita vähän zoomaillu. Vaikka tuo kai pitäs pelata ms2:n kanssakin :think

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            Originally posted by Pazi88 View Post
            100kpa on 13.5 ja siitä tasasesti tippuu 12.5 200kpa kohdalla. Rikkaammalle ei mee.

            Ja supralle, niin itse käytän bensa afr:iä, kun ne on helppo kaikkien ymmärtää. Ja toki se pitää mainita, koska muuten joku tulee näsäviisasteleen että etkai sinä nyt tuommoisilla viinaseoksilla ajele
            Mulla käy tuosta jonkin verran vielä rikkaammalla.

            Joo, vanhat ketut ei ymmärrä mitään muuta ku AFR:ää koska ysikasia ollut tankissa nyt ja aina. Mäkin laskin kaiken bensaturbovehkeissä aikaisemmin AFR:llä, mutta helpompi se on opetella lambdaa niin ei tarvi polttoaineen mukaan laskeskella eessuntaassun. No, makuasioita, jokainen tekee tietenkin miten haluaa.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Pazi88 View Post

              Ja edelleenkin niin joo nikasil on kestävämpi mitä valurauta. Mutta näköjään se (eikä kyllä mikään muukaan) kestä jos voitelu katoaa.
              Siis nimenomaan Nikasil kestää uskomattoman hyvin voitelun katoamista, 2-tahtipuolella leipomiset on yleisempiä ja Nikasil-pytyt järjestään kestävät mäntien aivan täystuhoja. Nikasilin myös kuuluu olla alumiiinissa todella tiukassa, on tapauksia joissa männän kadottua kiertokangen päästä kanki on kolkutellut sylinterin seinämiä vähän normaalia kovemmin ja alumiini Nikasilin alla on antanut periksi - sylinterissä selviä kuoppia mutta pinnoite silti vielä virheetön.

              Tuossa itse pinnoituksessa on tarkkoja vaatimuksia sylinterinseinämän alumiinille, noissa BMW:n sylintereissä nähtävästi on ollut jotain vähän pielessä ja itse pinnoite on huonosti kiinni ja renkaan leikatessa reilummin kiinni pinnoite irtoaa.

              Olikohan joku Honda NS tms. jossa tuli itsellä ensikosketus Nikasiliin, koko mäntä kromirenkaineen oli poistunut pakoaukosta mutta sylinteri oli käytännössä virheetön.....

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by Supra^ View Post
                [OT] Jumalauta mulla hitsaa kii tää "Bensa AFR", ei muuta [/OT]




                Eikai tuo closed-loop nyt sentään automaattisesti huonoa säätäjää tarkoita? Kuitenkin 90-luvulta tähän päivään asti melkeinpä kaikki sarjavalmisteiset autot käy closed-loopilla vaikka niitä karttoja valmistajat on hifistellyt "pikkasen" enemmän kuin kerran dynossa säädettyä moottoria. Toki samaa mieltä siitä että vaikka se hieno toiminto onkin, pitää kyllä kartat vedellä sellaiseen kuntoon ettei ns. normitilanteessa lambda-trimmit juurikaan sekaannu koneen toimintaan, mutta luulin sen olevan itsestäänselvyys.

                Ei se paska ole, mutta osa tyypeistä luulee tosiaan että se tekee ihmeitä ja antaa sille todella isot rajat korjata seosta.
                Ja kait se näissä tuotanto vehkeissä on katin yms. päästölaitteiden takia hienosäätämässä.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • toppe
                  BTCF Member
                  • Jan 2012
                  • 500
                  • Vaasa

                  Nyt alkaa olla kiire soittaa BMW ja kerro että niiden imusarjat on huonot

                  Liitteenä n54 twinturbo imusarja

                  E30 M3 4WD

                  VERKKOKAUPPA
                  The DynoLab
                  Dynoservice, ruiskun asennukset, huolto,auton rakentaminen, Napadyno joka jarruttaa 5000nm navoilta.
                  Virallinen Maxxecu jälleenmyyjä

                  Comment

                  • HeiSy
                    BTCF Member
                    • Oct 2009
                    • 260
                    • Suomi

                    Originally posted by toppe View Post
                    Nyt alkaa olla kiire soittaa BMW ja kerro että niiden imusarjat on huonot

                    Liitteenä n54 twinturbo imusarja

                    No tuohan näyttää, omaan silmään fiksulta turbokäyttöön tietty on siihen suunniteltukin, toisin kun M50 imusarja.
                    Last edited by HeiSy; 06-10-2017, 21:29.

                    Comment

                    • Muumi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1702
                      • Rovaniemi

                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Mulla käy tuosta jonkin verran vielä rikkaammalla.

                      Joo, vanhat ketut ei ymmärrä mitään muuta ku AFR:ää koska ysikasia ollut tankissa nyt ja aina. Mäkin laskin kaiken bensaturbovehkeissä aikaisemmin AFR:llä, mutta helpompi se on opetella lambdaa niin ei tarvi polttoaineen mukaan laskeskella eessuntaassun. No, makuasioita, jokainen tekee tietenkin miten haluaa.
                      Oon vaan vanha Muumi, mutta en silti ymmärrä tätä bensa AFR sekoilua.
                      Täysin samaa mieltä kanssasi et olis selkeämpää kun kaikki puhuis vaan lambdasta.
                      E24 635csi

                      Comment

                      • HeiSy
                        BTCF Member
                        • Oct 2009
                        • 260
                        • Suomi

                        Onko joku kysynyt mitä mieltä porukka on bensa afr käytöstä? Kun täällä siihen niin kovin nyt tartutaan :think

                        Comment

                        • Juho_
                          BTCF Member
                          • Jul 2016
                          • 1066
                          • Suomi

                          Joillakin laajakaista lambda mittari voi näyttää "bensa afr", lambdan sijaan.
                          Esim. miulla on käytettynä ostettu Innovaten laajakaista lambda, jonka mukana ei tullut käypästä usb johtoa (vaatii erikoisemman liittimen), ja edellinen omistaja laittanu ruksin "bensa afr" kohtaan... eli sitä vaan näyttää.

                          Pääasia kuitenkin on, että ymmärtää itse mitä ne luvut kertoo.
                          Parempi sekin kuin ei mitään.
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • jmp2002
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 5727
                            • Rovaniemi

                            Onko jollain kokemusta tästä ppf:n vauhtipyörästä


                            Minkälaisella setupilla saatu pelamaan.. auto on e30 m50b25, e36 328 zf laatikkoa, -765 kykä, painelaakerissa koroke 5mm, haarukan toisessa päässä pari prikkaa.. e36 328 työsylkkä..

                            mutta ei mene kytkin pohjaan.. mitäs seuraavaksi?
                            E30 325i Touring -89
                            E30 325i touring -88 m50tbo
                            G20 330e M-Sport -20

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              Originally posted by Osku View Post
                              yks harrasterahayksikkö ja anturit päälle

                              Onko EGT mittaukseen mitään CAN väylä hommeleita tiedossa MS3 kanssa käytettäväks hintaluokassa "järkevä" :think
                              Määrittele järkevä? Tuossa on tuommonen:




                              Edit: Pazi88 ehti ensin
                              Last edited by Vauhtivaunu; 08-10-2017, 09:16.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • 10Whonen
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2013
                                • 55
                                • Porvoo

                                Millä perävälityksillä on jengi ajanu 400-500 tehoilla?
                                Käykö vakio bensalinjaputket materiaaliltaan etanolikäyttöön vai vaatiiko muunlaista? Ja yllämainituilla tehoilla vissiin vakiolinjan koko riittää (8mm ulk,7mm sis.halk?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎