Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2017

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Originally posted by Suh0 View Post
    Mikäs noissa vaggipuolissa nyt niin kauhistuttaa ? Piisaa vaikka mihin ja maksaa vähän enemmän kun tupakkiaski:think.
    Näitä käyttäneet varmaan voisi kommentoida asiaa ? Itsellä ei ainakaan ongelmia, enkä muista että supra^llakaan olisi ollut. Varmaan suurin syy hajoamiseen on lämpö, kun rakennetaan hirveä kotelo päälle missä ei ilma vaihdu. Sitä ei kestä mikään.
    Ehkä se on sitä jos boksissa on integroidut sytkäkivet ja boksi sen verran alkeellinen/rajoittunut ettei ilman kolvausta/muuta jumppaa saa muutettua pelkiksi triggerilähdöiksi sytkää, niin on helpompi hommata jotkut OEM-tyyliset "tyhmät" puolat sinne. :think
    VAG-puolista ei pahaa sanottavaa. M50B28 turbo 650hv, VAG-puolat ja BCPR7ES-tulpat, ei tarvinnu latausajoilla leikkiä, eikä kärkiä naputella tulpista, kovaa ajoa vaan.
    Last edited by Supra^; 26-04-2018, 23:06. Reason: loivennettu itseilmaisun jyrkkyyttä -> vaihdettu sanan "paska" tilalle "alkeellinen/rajoittunut"
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Suh0
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2016
      • 530
      • Akaa

      Ps. Mitäs tommoset m52 tai m50 vakiopuolat sielä iipeissä maksaa ?
      Ngk,beru,bosch,hella m52 vakiopuola mun kautta 49e jos kiinnosti.
      Turbo GSX-R
      E36 Coupe
      E90 325i LCI

      Comment

      • jukkae
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3506
        • 70800

        Ei löytyny m20 turbo topikkia

        Kyseessä keskikiree m20 tbo 500/650. Kylmäkäynnistus vielä vähän paksulls vissiin niin tuppaa menemään tulppia. Ajosss seokset ok, ehkä vois vähän laihentaa mutta hoidetaan kevään aikana.

        Mutta mitkä kynttilät lykkään tuonne? Ngk bp6/7es ei tunnu kestävän kovin kauaa.

        Nyt ei käytössä nuita tehoja, ehkä 350-400 hv

        Comment

        • ooopeee
          BTCF Member
          • Dec 2011
          • 2110
          • Kouvola

          Originally posted by jukkae View Post
          Ei löytyny m20 turbo topikkia

          Kyseessä keskikiree m20 tbo 500/650. Kylmäkäynnistus vielä vähän paksulls vissiin niin tuppaa menemään tulppia. Ajosss seokset ok, ehkä vois vähän laihentaa mutta hoidetaan kevään aikana.

          Mutta mitkä kynttilät lykkään tuonne? Ngk bp6/7es ei tunnu kestävän kovin kauaa.

          Nyt ei käytössä nuita tehoja, ehkä 350-400 hv

          Bkr8eix tai ik24. Tietysti nuokaan ei kestä jos jokin mättää pahasti
          Last edited by ooopeee; 27-04-2018, 05:38.
          VW passat 1.9tdi 4motion
          E36 "328" cabrio

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11120
            • Oulu

            Originally posted by Suh0 View Post
            Ps. Mitäs tommoset m52 tai m50 vakiopuolat sielä iipeissä maksaa ?
            Ngk,beru,bosch,hella m52 vakiopuola mun kautta 49e jos kiinnosti.
            Tuon verran setti bremin puolia, mitä näissä on tehtaaltakin ollu: https://m.ebay.de/itm/6x-BREMI-Zunds....c100891.m5206

            Itse suosisin noita bremin puolia. Mulla ei oo yksikään tommonen menny rikki. Boschin vastaavia on pitäny laittaa kymmenkunta roskiin. Alkaa vanhemmiten jättämään sytyttämättä vakio koneessakin. Tommonen ebay bremin setti mul on omassa turbossa ja on pelannu.
            Last edited by Pazi88; 27-04-2018, 06:30.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

              Originally posted by ooopeee View Post
              Bkr8eix tai ik24. Tietysti nuokaan ei kestä jos jokin mättää pahasti
              Ei pahasti mätä mikään, tilasin jo iw 22 kun halvalla sai

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5266
                • Pirkkala

                Lainaan keskustelua. Kysyin jo m60 topicissa mutta jäi muistaakseni epäselväksi.

                Onko m50/52 puolaa hyötyä päivittää tuohon pazin linkkaamaan m62/m54 puolaan?

                Puolat pitäisi uusia varmuudeksi tuohon ahdettuun niin sillä mietin.

                Jatkokysymys mestareille: paljonko on paljon kun puhutaan e85 koneen imulämmöistä?
                Mittasin penkissä kaasuläppäkotelon pinnalta n.70°c
                Vehkeessä ei ole välijäähdytintä lainkaan.
                Anturin lukemaa en muistanut katsoa ja en siihen hirveesti luota koska anturi on niin tyhmässä paikassa ja hidas. Päivitän sen eri paikkaan ja vaihdan anturin nopeampaan.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11120
                  • Oulu

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Lainaan keskustelua. Kysyin jo m60 topicissa mutta jäi muistaakseni epäselväksi.

                  Onko m50/52 puolaa hyötyä päivittää tuohon pazin linkkaamaan m62/m54 puolaan?

                  Puolat pitäisi uusia varmuudeksi tuohon ahdettuun niin sillä mietin.

                  Jatkokysymys mestareille: paljonko on paljon kun puhutaan e85 koneen imulämmöistä?
                  Mittasin penkissä kaasuläppäkotelon pinnalta n.70°c
                  Vehkeessä ei ole välijäähdytintä lainkaan.
                  Anturin lukemaa en muistanut katsoa ja en siihen hirveesti luota koska anturi on niin tyhmässä paikassa ja hidas. Päivitän sen eri paikkaan ja vaihdan anturin nopeampaan.
                  M50 ja m52/m52tu ja m54 puolat on käytännössä samoja. Kuten aiemmin mainittiin, niin erona niissä on pulttijako. Laittaa siis ne jotka passaa.

                  70 astetta on aika paljon, mut tommonen paikallaan otettu lämpötila ja varsinkin penkissä on aika huono vertailukohta.

                  Koska mitä oon itse katellu logeja noista ahdetuista välijäähdyttimellä varustetuista, niin niissä "imu"lämmöt on pyöriny ajossa 5-15 astetta ilman lämpötilaa suurempana. Mutta eipä tarvi auto seisoa paikallaan kauaa vaikka valoissa, niin imulämmöt on äkkiä 50 astetta. Jopa yli 70 astettakin oon nähny. Ihan vakiovehkeissäkin nousee melko ylös. Konehuone on kummiskin kuuma paikka jos ei ole ilmavirtaa ja kone imee tyhjäkäynnillä niin vähän ilmaa että se kerkiää lämmetä matkalla hyvinkin paljon.

                  Pitäisi siis ihan ajosta sun katella niitä imulämpöjä.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5266
                    • Pirkkala

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    M50 ja m52/m52tu ja m54 puolat on käytännössä samoja. Kuten aiemmin mainittiin, niin erona niissä on pulttijako. Laittaa siis ne jotka passaa.

                    70 astetta on aika paljon, mut tommonen paikallaan otettu lämpötila ja varsinkin penkissä on aika huono vertailukohta.

                    Koska mitä oon itse katellu logeja noista ahdetuista välijäähdyttimellä varustetuista, niin niissä "imu"lämmöt on pyöriny ajossa 5-15 astetta ilman lämpötilaa suurempana. Mutta eipä tarvi auto seisoa paikallaan kauaa vaikka valoissa, niin imulämmöt on äkkiä 50 astetta. Jopa yli 70 astettakin oon nähny. Ihan vakiovehkeissäkin nousee melko ylös. Konehuone on kummiskin kuuma paikka jos ei ole ilmavirtaa ja kone imee tyhjäkäynnillä niin vähän ilmaa että se kerkiää lämmetä matkalla hyvinkin paljon.

                    Pitäisi siis ihan ajosta sun katella niitä imulämpöjä.

                    Kiitos paljon.
                    Pitää vähän katsella kun ehtii. Ajanu en nyt oo ollenkaan säädön jälkeen.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Matuh
                      BTCF Member
                      • Apr 2013
                      • 3702
                      • Kouvola

                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Ehkä se on sitä jos boksissa on integroidut sytkäkivet ja boksi sen verran alkeellinen/rajoittunut ettei ilman kolvausta/muuta jumppaa saa muutettua pelkiksi triggerilähdöiksi sytkää, niin on helpompi hommata jotkut OEM-tyyliset "tyhmät" puolat sinne. :think
                      VAG-puolista ei pahaa sanottavaa. M50B28 turbo 650hv, VAG-puolat ja BCPR7ES-tulpat, ei tarvinnu latausajoilla leikkiä, eikä kärkiä naputella tulpista, kovaa ajoa vaan.

                      Suurin osa Plugnpräy bokseista sisältää väkisin ne sytkäkivet Ohan se kyllä vähän mielenvikasta sekottaa automaailman alintakuraa Aka VAG tavaraa tälläsiin turbo laitteisiin

                      Tosin onko sillä sit väliä jos toimii
                      E36 328i M50B30 turbo
                      Skoda vRS
                      Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                      Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                      EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                      Comment

                      • pazq
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 3167
                        • 47200

                        Jos ne vagit on paremmat kun bmw omat niin miksei? Mulla on lanciassa ja cossussa käytettävä puola. En muista enää valmistajaa..

                        Comment

                        • toppe
                          BTCF Member
                          • Jan 2012
                          • 500
                          • Vaasa

                          Originally posted by pazq View Post
                          Jos ne vagit on paremmat kun bmw omat niin miksei? Mulla on lanciassa ja cossussa käytettävä puola. En muista enää valmistajaa..
                          vag puolat saa mun ääni
                          E30 M3 4WD

                          VERKKOKAUPPA
                          The DynoLab
                          Dynoservice, ruiskun asennukset, huolto,auton rakentaminen, Napadyno joka jarruttaa 5000nm navoilta.
                          Virallinen Maxxecu jälleenmyyjä

                          Comment

                          • Suh0
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2016
                            • 530
                            • Akaa

                            Originally posted by Matuh View Post
                            Suurin osa Plugnpräy bokseista sisältää väkisin ne sytkäkivet Ohan se kyllä vähän mielenvikasta sekottaa automaailman alintakuraa Aka VAG tavaraa tälläsiin turbo laitteisiin

                            Tosin onko sillä sit väliä jos toimii
                            Itellä sellanen ajatus kun rakennetaan jotain, mitä ei tehtaalta ole saanut, käytetään just niitä osia mitkä toimii ja sopii tai tehdään itse. Sillon ei ole merkitystä onko palikka ladasta, foordista vai tojotasta.
                            Turbo GSX-R
                            E36 Coupe
                            E90 325i LCI

                            Comment

                            • thst
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 252
                              • Jkl

                              Aiheesta on jo internetti pullollaan keskustelua, mutta selvää vastausta ei löydy joten kysytään vielä tässä ennen kuin aletaan pudottamaan laatikkoa lattialle..

                              Ongelmana että ei tuo 765-asetelma tunnu irroittavan..

                              Setuppina RHD vauhtis, Luk 328 massalevy, 765-asetelma, E21 323 painelaakeri, kytkinhaarukkaan hitsattu jatkoa sen verran että "väljää" haarukassa ~4mm. Tuo haarukan vastapuolella "nänni" oli korvattu jo edellisen omistajan toimesta metallisella omavalmisteella.

                              Ilmattu on todella monesti, monella eri tyylillä ja se ei tunnu olevan ongelmana ja poljin tuntuu kyllä ns. normaalille. Polkimen liike pääsylinteriin nähden säädetty maksimiin vivustossa olevalla epäkeskopultilla.

                              Irtolaatikolla mittailtu että tuolla mun setupilla haarukan pitäisi jäädä suht suoraan. Ainut epäilyttävä asia on se että ei tullut epähuomiossa mittailtua että oliko tuo laatikkoon tehty haarukan "nänni" tehty samaan mittaan kuin alkuperäinen on. Eli onko se mittausvirhe tullut sitten siinä

                              Työsylinterin tappeja kokeiltu montaa eri mittaa.

                              Uusittua osaa:

                              - Työsylkkä (isommalla männällä oleva, M3 vastaava)
                              - Pääsylinteri uusittu vajaa pari vuotta sitten (orkkis)
                              - Vakio kumiletkun tilalle teetetty teräspunosletku

                              Ainut setuppi millä saanut ihan lattian rajassa irroitamaan oli että jatkoi työsylkän tappia niin paljon kuin pystyi ilman että sylinteri pohjaa asentaessa. Silloinkin oli ihan rajoilla että lähtee ryömittämään.

                              Onko tuota tappia mahdollista jatkaa ylipitkäksi, eli siten että sylinteri jo pohjaa ja alkaa painaa vähän asetelmaa valmiiksi? Vai saadaanko tällä vaan kytkin luistamaan? Saako laatikon kylkeen tehtyä järkevän kokoista huoltoluukkua että tuon haarukan kulman kanssa pääsisi pelaamaan ilman laatikon irroitusta?

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5266
                                • Pirkkala

                                Originally posted by thst View Post
                                Aiheesta on jo internetti pullollaan keskustelua, mutta selvää vastausta ei löydy joten kysytään vielä tässä ennen kuin aletaan pudottamaan laatikkoa lattialle..

                                Ongelmana että ei tuo 765-asetelma tunnu irroittavan..

                                Setuppina RHD vauhtis, Luk 328 massalevy, 765-asetelma, E21 323 painelaakeri, kytkinhaarukkaan hitsattu jatkoa sen verran että "väljää" haarukassa ~4mm. Tuo haarukan vastapuolella "nänni" oli korvattu jo edellisen omistajan toimesta metallisella omavalmisteella.

                                Ilmattu on todella monesti, monella eri tyylillä ja se ei tunnu olevan ongelmana ja poljin tuntuu kyllä ns. normaalille. Polkimen liike pääsylinteriin nähden säädetty maksimiin vivustossa olevalla epäkeskopultilla.

                                Irtolaatikolla mittailtu että tuolla mun setupilla haarukan pitäisi jäädä suht suoraan. Ainut epäilyttävä asia on se että ei tullut epähuomiossa mittailtua että oliko tuo laatikkoon tehty haarukan "nänni" tehty samaan mittaan kuin alkuperäinen on. Eli onko se mittausvirhe tullut sitten siinä

                                Työsylinterin tappeja kokeiltu montaa eri mittaa.

                                Uusittua osaa:

                                - Työsylkkä (isommalla männällä oleva, M3 vastaava)
                                - Pääsylinteri uusittu vajaa pari vuotta sitten (orkkis)
                                - Vakio kumiletkun tilalle teetetty teräspunosletku

                                Ainut setuppi millä saanut ihan lattian rajassa irroitamaan oli että jatkoi työsylkän tappia niin paljon kuin pystyi ilman että sylinteri pohjaa asentaessa. Silloinkin oli ihan rajoilla että lähtee ryömittämään.

                                Onko tuota tappia mahdollista jatkaa ylipitkäksi, eli siten että sylinteri jo pohjaa ja alkaa painaa vähän asetelmaa valmiiksi? Vai saadaanko tällä vaan kytkin luistamaan? Saako laatikon kylkeen tehtyä järkevän kokoista huoltoluukkua että tuon haarukan kulman kanssa pääsisi pelaamaan ilman laatikon irroitusta?
                                Muovinännin tilalle voi tehdä metallisen kierteellä säädettävän jota voi ulkopuolelta pyörittää.
                                Liian iso työsylkkä sulla on niin jää liike lyhyeksi tai asetelman esijännitys metsässä.
                                Mulla on aina pelannu ilman mitään ropleemaa 22.2mm männällä oleva työsylinteri 420g getragissa ja sama pelas 320z zf:ssä.
                                Nämä siis e34 vakion pääsylinterin jatkona.

                                Edit: asetelma siis -765
                                Last edited by Urpo_rotta; 29-04-2018, 15:45.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎