Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krisu123
    Newbiemmer
    • Oct 2006
    • 14
    • Lahti

    evry/bmw mod

    Tein omaan autoon ton modauksen ja vaikutus oli huomattava! Kävin penkittämässä tuloksen, jotta saataisiin oikeita tuloksia eikä pelkkää persdynoa ja paskanjauhantaa! Eli Auto on 325tds -97 vakiona 143hp, 285Nm @1,1bar. paremmin tietävät korjatkoon.. Tulokset on osoitteessa:



    Persdynot on perseestä! Jos oikeita tehoja haluat mitata pirkanmaalla, niin laita privaa.
    Bmw E30 316i/1.8 -85, Volvo 360/2.0 -85, Bmw E30 325i/2.5i -88, Bmw 325tds/2,5 -97, Bmw E46 330Ci/3,0 -02, Bmw E46 330i/3,0 -02

    Comment

    • joni88
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 308

      terve kaikille....

      tuossa ensiviikolla todennäköisesti meikäläinen liittyy rinkiin eli ensimmäinen bemari tulossa. 525tds e39 automaatti. autossa on jo nyt kiinni lastu tai tehoboksi ja mietinkin että miten tuo evry toimii sen kanssa? onko mitään hyötyä? ja saako tuohon e39 malliin tehtyä evryn?
      ja sitte mites tossa mallissa nostetaan ahtopaineita?
      miten hyvin tuo automaatti laatikko kestää vääntöjä?

      tässä pakollisia tyhmiä kysymyksiä, toivotaan viisaita vastauksia
      G11 740e

      Ex: Ford Probe, Vw Golf, Mitsubishi Galant, Vw Golf, Peugeot 205, Honda CRX, Volvo 360, Ford Taunus, Dodge Aspen, Ford Taunus, Ford Probe, Audi S4, Volvo 850, Audi A6, Toyota Aristo, Seat Leon, 540 e39, Fiat Coupé, Alfa Romeo 156, 750 e38, MB CLK, MB SLK, VW Jetta, Seat Ibiza, 118d e87, Z4 e85, Audi A5, Alfa Romeo Mito, 530da e60, MB CLS, Porsche Cayenne, Audi A6, Maserati QP, Range Rover, M3 e93, M6 e64, MB S600L, 750iL xDrive F02, Maserati QP, MB CLS, F13 640d, Tesla Model S 85d

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        Originally posted by joni88 View Post
        terve kaikille....

        tuossa ensiviikolla todennäköisesti meikäläinen liittyy rinkiin eli ensimmäinen bemari tulossa. 525tds e39 automaatti. autossa on jo nyt kiinni lastu tai tehoboksi ja mietinkin että miten tuo evry toimii sen kanssa? onko mitään hyötyä? ja saako tuohon e39 malliin tehtyä evryn?
        ja sitte mites tossa mallissa nostetaan ahtopaineita?
        miten hyvin tuo automaatti laatikko kestää vääntöjä?

        tässä pakollisia tyhmiä kysymyksiä, toivotaan viisaita vastauksia
        Automaatti ei kestä juurikaan vääntöjä, niinku ylempänä jo lukikin.

        Tuo lastupoksi hässäkkä on just se sama evry hienossa muovipurkissa, vaikkakin sisältää mikropiirejä yms.

        -Janne
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • joni88
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 308

          kuinka paljon tosta automaatista uskaltaa sitte tehoa ja vääntöä repiä irti niin että kestää vielä? onko 400nm jo liikaa lootalle?
          G11 740e

          Ex: Ford Probe, Vw Golf, Mitsubishi Galant, Vw Golf, Peugeot 205, Honda CRX, Volvo 360, Ford Taunus, Dodge Aspen, Ford Taunus, Ford Probe, Audi S4, Volvo 850, Audi A6, Toyota Aristo, Seat Leon, 540 e39, Fiat Coupé, Alfa Romeo 156, 750 e38, MB CLK, MB SLK, VW Jetta, Seat Ibiza, 118d e87, Z4 e85, Audi A5, Alfa Romeo Mito, 530da e60, MB CLS, Porsche Cayenne, Audi A6, Maserati QP, Range Rover, M3 e93, M6 e64, MB S600L, 750iL xDrive F02, Maserati QP, MB CLS, F13 640d, Tesla Model S 85d

          Comment

          • Juhabmw
            Newbiemmer
            • Nov 2008
            • 17
            • Pyhäjärvi

            Originally posted by rei7pir8 View Post
            Itselläni oli 324 td:ssä kehittyneempi systeemi kuin kreuzotter kirjoitti. Ensinnäkin liitin vastuksen pumpun potikan jatkoksi plus puolelle! Eli kun ruiskutusmääränpotentiometrille syötettävä singaali on 5 volttia ja kun siihen laitetaan vastus jatkoksi niin se putoaa alemmas ja ruiskutusmäärä kasvaa koska ohjausboksi nostaa ruiskutusmäärän samaan jännitteeseen!!

            Sitten kaasupolkimessa oli katkaisija joka kytkeytyi kun kaasu painui lähes pohjaan! Eli ruiskutusmäärän potikalle menevän syöttöjännitejohdon väliin laitoin releen joka avautui kun kaasupoljinkytkin kyteytyi ja syöttöjännite meni vastuksen läpi!
            Tämä järjestely siksi että tyhjäkäynti ja osakuorma säilyy ennallaan!
            Moottori on ihan vakio kunnes kaasu painetaan pohjaan.
            Sitten tässä moottorissa oli alipaineella ohjattu hukkaportti turbossa. (Mitsubishi TD04)
            Tein ahtopaineensäätöön samanlaisen huijjauspiirin. Ja tätä piiriä ohjasi sama kaasupoljinkytkin kuin syötönsäätöä!
            Ainakin tässä moottorissa tapahtui semmoinen ilmiö jos otti hukkaportin kellosta alipaineletkun pois ja ahtopaineet nousi jonnekkin 1,3 bar niin tietokone pienensi ruiskutusmäärää ettei kone hajoa! Noin yhteen baariin asti ruiskutusmäärä säilyi täysillä.
            Ajattelin tuota M51:stä että pieneneeköhän siinäkin ruiskutusmäärä kun ahtopainetta nostaa liikaa!??
            Itselläni oli vastuksina kiinteät vastukset mutta säätövastukset olisivat paremmat!
            Osia oli: 2 avautuvaa relettä, kaasupoljinkytkin, ja 2 vastusta
            Tarvi katkaista kaksi johtoa joiden väliin liitettiin piirit!
            Tämä huijjaus ei ainakaan M21:ssä aiheuttanut mitään toimintahäiriöitä eikä vikailmoituksia!!
            Savutus ei lisääntynyt yhtään, tosin laitoin välijäähdyttimen!
            Ahtopaineita oli 1500 kierroksella 0,9 bar ja 2000 kierroksella täydet eli 1,3 bar! Arvatkaapa oliko alavääntöä!!??
            Ohituskiihtyvyys vakiona vitosvaihteella 60-120 oli 28 s!!! :(
            viritettynä sama 9,5 s
            M21:stä sais kyllä 200 heppaa ja 400 Nm vääntöä koska 524 td:stä on mekaanisella pumpulla penkitetty 165 hv ja 330 nm vääntöä ja tässä pumpussa on samankokoinen elementti mutta iskunpituus on 0,4 mm pitempi(2mm) kuin mekaanisessa(1,6mm). Eli prosenteissa ero on SUURI!

            Tarkoitus on lähiaikoina tehdä samat viritykset työkaverin 525 tds:ään.
            Siinähän on erilainen ruiskutussysteemi joten joutuu vähän perehtymään!
            Semmoinen ajatus ois että voisin tehdä valmiita paketteja asennusohjeineen semmoisille jotka eivät osaa/halua/jouda itse tekemään. Tarvis vain laittaa kaasupoljinkytkin ja muutama johto yhdistää niin ois valmis peli!
            Olen tästä maininnut aikaisemminkin tällä foorumilla, mutta ei herättänyt kiinnostusta!?? Tarkotus ei ole rahastaa kunhan sais vähän vaivanpalkkaa!
            Kysykää jos selostin jotain huonosti!!

            Kysymys: tietääkö joku missä M51:ssä on ahtopaineentunnistin?
            Oisko sulla niitä "paketteja" valmiina ja käykö 325td-92 ja mitä maksaa?
            Käyttöautona:E39 525tds -98
            Edesmenneet:
            E36 325td-92
            E34 524td-92
            E34 525i -90
            E39 520i -98
            E36 318i -92
            E30 328i -86
            E30 316i -89
            E30 320i -87
            E30 325i -87
            E30 320i -86
            E30 318i -86
            E30 320i -86
            E30 318 -86
            E30 318 -84
            E28 520i -83

            +Liuta auton irvikuvia

            Comment

            • Juhabmw
              Newbiemmer
              • Nov 2008
              • 17
              • Pyhäjärvi

              Tai tietääkö kukaan mihin nastaan laitan kokeeksi 325td -92 .Ja mihin "boxiin"?
              Käyttöautona:E39 525tds -98
              Edesmenneet:
              E36 325td-92
              E34 524td-92
              E34 525i -90
              E39 520i -98
              E36 318i -92
              E30 328i -86
              E30 316i -89
              E30 320i -87
              E30 325i -87
              E30 320i -86
              E30 318i -86
              E30 320i -86
              E30 318 -86
              E30 318 -84
              E28 520i -83

              +Liuta auton irvikuvia

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                Originally posted by Juhabmw View Post
                Tai tietääkö kukaan mihin nastaan laitan kokeeksi 325td -92 .Ja mihin "boxiin"?
                Halpa ja hyvä vinkki; Älä laita mihinkään!

                Pysyy vehkeet ehjinä....
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8258
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  Originally posted by jani1632 View Post
                  Halpa ja hyvä vinkki; Älä laita mihinkään!

                  Pysyy vehkeet ehjinä....
                  ja jos siltikin haluat virittää niin lataa ko auton sähkökuvat, opettelet lukemaan niitä ja opettelet käsitteet Voltti, Ampeeri, Ohmi ja Watti jonka perusteella jo osaatkin tehdä virityksen omin neuvoin..
                  tämä siksi että kukaan ei halua vastuuta rikkomastasi moottorista/DDE:stä
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • Juhabmw
                    Newbiemmer
                    • Nov 2008
                    • 17
                    • Pyhäjärvi

                    Originally posted by peto2 View Post
                    ja jos siltikin haluat virittää niin lataa ko auton sähkökuvat, opettelet lukemaan niitä ja opettelet käsitteet Voltti, Ampeeri, Ohmi ja Watti jonka perusteella jo osaatkin tehdä virityksen omin neuvoin..
                    tämä siksi että kukaan ei halua vastuuta rikkomastasi moottorista/DDE:stä
                    Jotenkin nuo on vielä hämärästi kouluajoilta muistissa ja käytössä Autodata.Aattelin vaan päästä helpommalla kun kysyn...
                    Pystyykö joku muuten valasemaan tyhmää,miten saatte listan autoistanne viestin alas vai kirjotatteko aina uudestaa T:Ns.uus käyttäjä
                    Käyttöautona:E39 525tds -98
                    Edesmenneet:
                    E36 325td-92
                    E34 524td-92
                    E34 525i -90
                    E39 520i -98
                    E36 318i -92
                    E30 328i -86
                    E30 316i -89
                    E30 320i -87
                    E30 325i -87
                    E30 320i -86
                    E30 318i -86
                    E30 320i -86
                    E30 318 -86
                    E30 318 -84
                    E28 520i -83

                    +Liuta auton irvikuvia

                    Comment

                    • -Jarno-
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1140
                      • Salo

                      Originally posted by Juhabmw View Post
                      Jotenkin nuo on vielä hämärästi kouluajoilta muistissa ja käytössä Autodata.Aattelin vaan päästä helpommalla kun kysyn...
                      Pystyykö joku muuten valasemaan tyhmää,miten saatte listan autoistanne viestin alas vai kirjotatteko aina uudestaa T:Ns.uus käyttäjä
                      Tuolta ylhäältä User Cp --> Edit signature.

                      Comment

                      • Juhabmw
                        Newbiemmer
                        • Nov 2008
                        • 17
                        • Pyhäjärvi

                        No nyt.Kiitoksia kovasti.
                        Käyttöautona:E39 525tds -98
                        Edesmenneet:
                        E36 325td-92
                        E34 524td-92
                        E34 525i -90
                        E39 520i -98
                        E36 318i -92
                        E30 328i -86
                        E30 316i -89
                        E30 320i -87
                        E30 325i -87
                        E30 320i -86
                        E30 318i -86
                        E30 320i -86
                        E30 318 -86
                        E30 318 -84
                        E28 520i -83

                        +Liuta auton irvikuvia

                        Comment

                        • same-xx
                          Newbiemmer
                          • Apr 2009
                          • 18
                          • hyvinkää

                          Niistä kaasupolkimeen liitettävisä

                          Satuin tuossa Riihimäen kirppiksellä kulkiessani törmäsin tämmöisiin. Nää sopisi mgeesti suoraan kaasupolkimen alle. Ovat on-off kytkimiä1 Katselkaa te viisaammat ja tehkää johtopäätöksiä..Click image for larger version

Name:	21042009130[1].jpg
Views:	1
Size:	61.6 KB
ID:	4817744 ;ailia mulle niin voin lähetellä niitä teille.
                          Olisko niitä vielä joku viisi kipaletta jäljellä. Valmistaja on kai ALCATEL. Yritän selvitellä niiden valmistajaa ja alkup.käyttötarkoitusta. jos niistä saatuisi olemaan vieläkin tarkoitukseen sopivimpia kytkimiä
                          Attached Files
                          Last edited by same-xx; 22-04-2009, 12:04.

                          Comment

                          • RuSi_
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2009
                            • 34
                            • Vimpeli

                            Tänään säätelin tuosta omasta pommikoneesta määränsäädintä, eli koputtelin vähän syöttöä pienemmälle paremman tyhjäkäynnin toivossa kun määränsäätimen vaihdon yhteydessä jäi hieman turhan paksulle.

                            Nyt vaan meni liian pienelle eikä auto kulje mihinkään, paitsi joskus 4000 jälkeen ottaa kauhean piikin ja ahdot nousee. Yritin hieman koputtaa isommalle mutta sitten taas sekosi tyhjäkäynti..

                            Eli kysymys kuuluukin: mihin vaikuttaa määränsääätimen kannen liikuttelu sivusuunnassa? Kun saattoi jonkinverran liikahtaa sivullekkin ja meinasin että jos sen takia ei meinaa saada hyvin kohdalleen?:think

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 923
                              • Sotkamo--Oulu

                              sivusuuntainen ei mielestäni suoranaisesti vaikuta syöttöihin, mutta paljon ajetulla säätimellä sivusuuntaisella liikuttelulla tuntuu olevan selllaisia vaikutuksia. Säädin ilmeisesti kuluu "kololle" ja kun siirtää sivusuunnassa niin päästään taas toimivammalle(tai vähemmän toimivalle alueelle) alueelle siinä säätimessä. Luulisin että toi hankala säädettävyys (toki se on herkkä säädettävä varmasti uutenakin) kertoo säätimen kuluneisuudesta. Mutta kyllä sieltä hyvä kohdan löytää kun vain jaksaa etsiä(eli minimaalista liikuttelua ja aina välillä testausta). Sitten 5000-10000km jälkees saattaa taas joutua säätämään hitusen. No ainakaan minua ei haittaa jos vältyn tuolla tavalla pumppuremppalta.
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              • TDic
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2008
                                • 105
                                • nurmes

                                nostellaan taas...
                                mut tänään nakkasin autoon ton evryn kokeilu mielessä,joo tulihan sillä potkuu ja savua mut mut..
                                mistähän johtuu kun potikkaa kääntä "isommalle" niin kiekko mittari tippuu nollille,kuin myös kulutus mittari??

                                arvelluttaa vaan hiuukan,taidan purkaa koko systeemin pois..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎