Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hesu
    Newbiemmer
    • Dec 2006
    • 13

    Tuossa olisi m51 teho-, ahtopaine-, seoskäppyröitä.

    Koneen speksit: mersun rivipumppu 7mm elementeillä, hx 40 super, r-koneistuksen hioma nokka-akseli (1,5mm enemmän nostoa).

    Mikä ahdistaa tehon nousun 4500 rpm jälkeen? Löysät venttiilin jouset? Nokka-akselin ajoitus? Liian myöhäinen ruiskutusennakko? Nyt hyviä arvauksia kehiin..
    Attached Files

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      Hyötysuhde laskee merkittävästi tuolla +4000, ei mitenkään ihmeellistä ettei huipputeho ole ylempänä. Päin vastoin, en olis ikinä uskonut että M51:stä saa tuon verran irti ja se pysyis vielä nipussa pidempään kuin dynovedon ajan

      Miks ahtopaine lähtee laskuun satoja kierroksia ennen kuin vääntökäyrä lopahtaa? Vetää samalla rikkaalle, joten syöttö ei tuntuis vähenevän ainakaan merkittävästi.
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 923
        • Sotkamo--Oulu

        Onneksi olkoon. Tuo on TDS:lle erittäin kunnioitettava lukema.

        Onko tuo kone liian rikkaalla jopa... 14,5 kg ilmaa taitaa olla teoreettinen palamisilmantarve, mutta kun näissä vanhemmissa dieseleissä ei tuo palaminen tapahdu niin tasaisesti koko sylinterissä, että kaikki ilma ehtisi mukaan palamisreaktioon.

        Tuleeko tuossa sitten jo kannen virtaukset vastaan. kyseessä kuitenkin 12 venttiilinen kone, toisin kuin esim. monet viriviri mersut taitaa olla rakennettu 24 valve kannelle.
        Tai sitten siinä vain tuo paloaika kasvaa niin pitkäksi, että ei tehot enää kasva.

        No varmaan omistaja itse on näihin enempi perehtyny ja miettiny näitä asioita ihan tosissaan. Toki foorumillakin joku joskus tainnu näitä tds: koneita virittäny, mutta en tämmösiin teholukemiin oo aiemmin vielä törmänny.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          Kiva olis päästä kyytiin fiilistelemään, että miltä tuntuu, kun 1200rpm alueella tulee ~210kW lisää voimaa.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • hesu
            Newbiemmer
            • Dec 2006
            • 13

            Tuossa parhaassa vedossa ahtopaine kyllä laskee aiemmin kuin muissa, mikä voisi kyllä johtua esim. ahtopainevuodosta. Toki on mahdollista että kaasusta päästäminen hiukan aikaisemmin mitä muissa vedoissa, saa tuon aikaan.

            Tuo laihalle meneminen aivan lopussa, tulee kaasun päästämisen johdosta.

            Mutta miksi se hyötysuhde laskee jo noin aikaisin?

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5727
              • Rovaniemi

              minkälainen homma oli laittaa mersun pumppu?? kuvia, neuvoja?
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                Hyötysuhdehan on parhaillaan 2000-2200rpm tienoolla ja lähtee laskuun.

                Vaikuttaakohan kammion rakenne tässä vaiheessa? Sulla ei oo varmaan isonnettu sitä aukkoa? (vrt esim Mitsun kammiokoneet)
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • jeemu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1844
                  • 67700

                  Onko tos hatus muuta tehty ku isketty uus nokka kii?
                  Miten o kammion virtaus Bmw vs Mb?
                  B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

                  Comment

                  • hesu
                    Newbiemmer
                    • Dec 2006
                    • 13

                    Aikamoinen hommahan tuo rivipumppu on sinne laittaa. Jakopää on pidetty alkuperäisenä. Alkuperäinen jakajapumppu on leikattu puoliksi, jakajapumpun vetoakselin päässä on hahlot, jotka pyörittävät mersun ennakonsäädin pumppu yhdistelmää. Ennakonsäätimeen on tehty erillinen kotelointi. Rivipumppua on vielä lyhennetty sekä vetoakselin laipasta että säätimen päästä pituuden pienentämiseksi. Ja alkuperäinen öljynsuodatinjalka on myös poistettu. Laitan kuvia jossain vaiheessa.

                    Kammiot ovat vakiot. Kammion reiät kyllä vaikuttavat melko isoilta, mutta tiedä sitten.. Kammiohan on tässä erilainen verrattuna mersuun. Mersun kammiossa todennäköisesti polttoaine "syttyy" jo aikaisemmin sen rakenteen ansiosta. Tämän takia ehkä bemarissa saisi käyttää aikaisempaa ruiskutusennakkoa. Tähän mennessä menty aika pitkälti mersun ennakoilla.

                    Kannen kanavia hiukan siistitty ja venttiilille tulevaa/poistuvaa mutkaa hiukan loivennettu. Muuten täysin vakio.

                    Comment

                    • hesu
                      Newbiemmer
                      • Dec 2006
                      • 13

                      Siinä paras kuva, mitä löytyi. Täytyy ottaa parempia, kun pumppu otetaan irti taas.
                      Attached Files

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        Asiallinen sovitus
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • aaape
                          BTCF Member
                          • Aug 2009
                          • 617
                          • Muaninka

                          mitä eroa näillä tiivisteillä on?

                          Tuotenumero: 11122245427

                          Tuotenumero:11122245484

                          e36 328i turbo (95)
                          vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                          e30 316 (m30)(87) projekti

                          EX.
                          e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            Hioitko uuden nokan vai käytetyn?

                            Comment

                            • Greeed
                              Newbiemmer
                              • Aug 2008
                              • 17

                              Originally posted by Pekka Eskola View Post
                              Minkälaisia eroja on 325td ja 325tds moottoreissa. vm-93. vakio tehot 115hv ja 143hv. sen verra tiiän et 325td ssä ei ole cooleria.
                              jos joku tietää onko tekniikassa miutakin eroja nii jos viittii pistää vähä infoa:think
                              cooleri ja sitten ruiskutussuuttimien kärjet.

                              Comment

                              • muuris
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 3501
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Greeed View Post
                                cooleri ja sitten ruiskutussuuttimien kärjet.
                                Mutta niillä kärjillä ei ole mitään käytännön eroa ainakaan tehon kannalta. Niistä kyllä tulee tavaraa läpi. Realoem kyllä tarjoaa koko suutinpakettia samalla numerolla kumpaankin.

                                Ohjelma on tietysti eri.
                                Last edited by muuris; 08-12-2010, 14:24.
                                E30 325iX '86
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎