Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    Originally posted by _RAIPPE_ View Post

    KYLLÄ Vauhtipyörä on e39 525 tds vm 96 kylläkin, mutta katsoin niitä "peilikuvina" että esim. napitukset ovat samoilla paikoilla jne...
    Pitäsköhän sittenki viel purkaa kaikki irti EI WITTU! :think

    Laatikko toimii hienosti, vaihteet menee sulavasti EIKÄ kuulu ylimääräisiä ääniä, kierrosluku pysyy tasaisena..
    Ennakon säätö tapahtuu pumpusta, kuinka? pumppua kääntämällä vai jotenki sisäisesti?

    Pumpun perusennakko säädetään heittokellolla. Mutta jos siihen ei ole kytkinrempan aikana kajottu niin miten se voisi olla nyt vituillaan?

    Ei kait sitä koko raatoa tartte purkaa? Selvitä missä kohdassa suhteessa ykk:aan sen anturin vastakappaleen pitää olla, sitten mittaamaan.
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • ntoivola
      Newbiemmer
      • Oct 2012
      • 18
      • vantaa

      Tarina jatkukoon.


      Illalla kävin kokeilemassa jos sais auton käymään niin yhdellä hehkutuksella kuin palmun alta tulille? Tosin tyhjäkäynti asettui sinne 1000rpm tienoille eikä tippunut siitä alemmas ennen kuin nostin kädellä kaasupoljinta. Sen jälkeen tyhjäkäynti jäikin sen verran alas että hyvä kun pysyi käynnissä (kierrokset n.600rpm).
      Nyt aamulla taas sama juttu ei vittu millään lähtenyt käymään joten käytin kaikki liittimet irti mihin käsiksi pääsi. Jokaisen releen mitä konehuoneesta löytyy käytin myös irti. Sen jälkeen auto lähtikin taas ekalla yrittämällä käyntiin. Tosin tässäkin oli taas vajaa tunnin tauko edellisestä starttauksesta. Löysin myös muutaman liittimen mitkä oli irti/rikki.

      Öljynsuodattimen jalkaan menevä liitin = katki
      laturin takana oleva johtojen välinen liitin = irti

      Mitäs liittimiä mun nyt pitäis ruveta mittailemaan että tietäis kulkeeko siellä sähköä oikeassa paikassa tarvittavia määriä.

      Tähän asti pysytellyt noissa mekaanisella pumpulla olevissa vehkeissä niin ei oikein ole perillä näistä sähkö saatanoista! Elämäni ensimmäinen nafta bmw ja heti tekis mieli palata vanhempien mersujen pariin. Vittu että vituttaa.

      Vika koodien luku antoi tälläisen listan.
      Body electrics (zke/zvm)
      Unknown fault 10
      ZV relay for double locking
      ADVANCE relay, fuse
      ADCANCE relay, fuse
      Unknown fault code 22


      Instrument cluster (kom)
      03Coding plug faulty
      gr3 = &h02; gr4 = &h01 02
      07 Over voltage at terminal R
      gr3 = &h01; gr4 = &h05
      04 Coding plug faulty

      Airbag (ab)
      17 Supply voltage

      Double sunroof (dshd)
      13 power supply fault

      Digital diesel electronics (dde)
      10 start of injection; control / solenoid valve
      41 glow durationj control

      Comment

      • ntoivola
        Newbiemmer
        • Oct 2012
        • 18
        • vantaa

        Eilen taas sama laulu ei millään käymään. Pitkin päivää kävin kokeilemassa ilman minkään laista tulosta. Yhdellä maagisella kerralla taas laakista käymään.
        Tällä kertaa en vaan antanut käydä lämpimäksi asti niin hyvin lähti taas aamulla käymään.

        Aamutuimaan kun tutkiskelin tota niin on siellä vissiinkin joku potikka piuhojen välissä kun kerran moottoritilassa olevassa ohjainlaatikossa on kolvattu piuhoja (ruskea ja pun/kelt muistaakseni).

        Yksi "specialisti" väitti että vika voisi olla tossa pumpun sammutus solenoidissa?

        Tänään kun kävin kiusaamassa tota joku tunnin verran oikein huolella niin en saanut sitä minkäänlaiseen vikatilaan missään vaiheessa mutta huomasin sellaisen ominaisuuden että, kun laitat sähkölaitteita päälle niin kierrokset tippuu. Tyhjä käynnillä kun raapaset takalasin lämppärin ja tuulettimen samaan aikaan päälle niin on hyvin lähellä ettei sammu!

        Comment

        • niskalaukaus
          Newbiemmer
          • Aug 2009
          • 14
          • Tampere

          Tuo kuvailemasi tyhjäkäyntivaiva kuulostaisi syöttöpumpun määränsäätimen kuluneisuudelta.

          Olikos hammermodia kokeiltu?
          E34 525tdsa

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            Originally posted by ntoivola View Post
            Aamutuimaan kun tutkiskelin tota niin on siellä vissiinkin joku potikka piuhojen välissä kun kerran moottoritilassa olevassa ohjainlaatikossa on kolvattu piuhoja (ruskea ja pun/kelt muistaakseni).
            pu/ke pinniin 21, violetti 39 ja ruskea pinniin 14 ovat määränsäätimen asentoanturiin liittyviä johtoja. Ruskea menee myös kaasupolkimelle.

            Onko siellä siis ylimääräisiä johtoja juuri noissa piuhoissa? vai oliko tilanne se että noissa on joskus jotain ollut, mutta nyt poistettu?
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • ntoivola
              Newbiemmer
              • Oct 2012
              • 18
              • vantaa

              Originally posted by kalevik View Post
              pu/ke pinniin 21, violetti 39 ja ruskea pinniin 14 ovat määränsäätimen asentoanturiin liittyviä johtoja. Ruskea menee myös kaasupolkimelle.

              Onko siellä siis ylimääräisiä johtoja juuri noissa piuhoissa? vai oliko tilanne se että noissa on joskus jotain ollut, mutta nyt poistettu?
              Siellä on edelleenkin kaksi piuhaa kiinni, piuhat menee johonki kojelaudan sisään.!

              Comment

              • niskalaukaus
                Newbiemmer
                • Aug 2009
                • 14
                • Tampere

                Löytyykö kojelaudasta ylimääräisiä katkaisijoita?
                Jos on niin kannattaa kokeilla vaikuttaako käyntiinlähtöön.

                Kyllähän nuo johdot tuolla vaikuttaisi siltä, että siä joku potilla eli evry-viritys on.
                E34 525tdsa

                Comment

                • kalevik
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 957
                  • Salo

                  Originally posted by niskalaukaus View Post
                  Löytyykö kojelaudasta ylimääräisiä katkaisijoita?
                  Jos on niin kannattaa kokeilla vaikuttaako käyntiinlähtöön.

                  Kyllähän nuo johdot tuolla vaikuttaisi siltä, että siä joku potilla eli evry-viritys on.
                  Ja jos ei jaksa kaivella, niin ylimääräiset johdot kylmästi poikki sieltä purkin luota.
                  E61 525i, Suzuki VS1400
                  Exät: Jaana, Susanna, Maija

                  Comment

                  • ntoivola
                    Newbiemmer
                    • Oct 2012
                    • 18
                    • vantaa

                    Ylimääräisiä katkaisijoita en löytänyt mistään.

                    Pitääpä seurailla mihin toinen pää johdoista menee. Auto kävi tänään tutkittavana ja sen verran selvisi että, moottorin ohjauksen ja pumpun välinen liikenne on liian hidasta. Taitaapi johtua tuosta piuha systeemistä? Voiko piuhoilla olla joku muu tarkoitus? Esim. ohittaa joku toimimaton laite? Taitaapi olla jonkun home made sain mitä sattui tulemaan viritys yritys. Tänään illalla enempi tutkimista.

                    Comment

                    • kalevik
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 957
                      • Salo

                      Originally posted by ntoivola View Post
                      Ylimääräisiä katkaisijoita en löytänyt mistään.

                      Pitääpä seurailla mihin toinen pää johdoista menee. Auto kävi tänään tutkittavana ja sen verran selvisi että, moottorin ohjauksen ja pumpun välinen liikenne on liian hidasta. Taitaapi johtua tuosta piuha systeemistä? Voiko piuhoilla olla joku muu tarkoitus? Esim. ohittaa joku toimimaton laite? Taitaapi olla jonkun home made sain mitä sattui tulemaan viritys yritys. Tänään illalla enempi tutkimista.
                      Itse asiassa tämän säikeen eka postaus sisältää selostuksen noiden piuhojen kytkennästä ja tarkoituksesta. Poikki vaan nuo piuhat.

                      Mitä tarkoittaa "liikenne on liian hidasta"?

                      Pumpussa on potikka jonka arvoa mitataan, vastus riippuu määränsäätimen asennosta. Määränsäätimen asentoa ohjataan PWM:llä. Lisäksi ohjataan ennakkoa, myös PWM ja mitataan polttoaineen lämpöä.

                      Ennakosäätö on eri johtonipussa, piuha lähtee pumpun takapäästä, liitin jossain öljytikun vaiheilla.
                      Last edited by kalevik; 01-11-2012, 19:17. Reason: kirjoitusvirhe
                      E61 525i, Suzuki VS1400
                      Exät: Jaana, Susanna, Maija

                      Comment

                      • ntoivola
                        Newbiemmer
                        • Oct 2012
                        • 18
                        • vantaa

                        Piuhat on poikki ja hyvin toimii muuten MUTTA!
                        Tyhjäkäynti seilaa ja välillä sammuu kun kierrokset tippuu tyhjä käynnille. Tyhjäkäynti sellaiset 600rpm taitaa olla hiukka vähän? Tosiaan välillä kierrokset tippuu sinne alta 500rpm ja sitten taas nousee sinne 1000rpm mistä tipahtaa n.600rpm. Jos paikoillaan polkaset kaasua niin kierrokset tippuu nopeasti n.1000rpm ja siitä sitten hissukseen siihen 600rpm. missä saattaa sitten käydä tuo notkahdus kerran tai kaksi. Sen jälkeen se käy sitä 600rpm vaikka tunnin. Ajossa taas, vaikka valoihin pysähtymässä ja laitat kytkimen pohjaan niin kierrokset tippuu suoraan sinne 600 rpm ja aina silloin tällöin myöskin sammuu! Jos polkaset kaasua ennen kuin kierrokset on tippunut niin sitten toimii niinkuin paikallaankin.

                        Kierrokset tippuu myös sitä mukaa kun lataat sähkö laitteita päälle! Jos monta värkkiä tökkäät samaan aikaan päälle niin on hyvin lähellä ettei auto sammu! Nopeus mittari hiukan "värähtelee" silloin tällöin ja samoten kierros luku mittari nousee tai laskee pykälittäin?

                        Comment

                        • kalevik
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 957
                          • Salo

                          Originally posted by ntoivola View Post
                          Kierrokset tippuu myös sitä mukaa kun lataat sähkö laitteita päälle! Jos monta värkkiä tökkäät samaan aikaan päälle niin on hyvin lähellä ettei auto sammu! Nopeus mittari hiukan "värähtelee" silloin tällöin ja samoten kierros luku mittari nousee tai laskee pykälittäin?
                          Sinullahan oli vikakoodit luettuna? Olikos ainakin 10 ja 41. Eli ennakonsäädössä lienee häikkää. Todennäköisesti se mittasuutin (4) paskana.

                          Mittaa suoraan purkin liittimeltä onko 4 suutin ehjä. Nastat 5 (musta) ja 12 (keltainen). Moottorin asentoanturi löytyy nastoista 47 (musta) ja 13 (ruskea/vihreä).

                          Voi olla kyllä sekin että syöttöpumppu on vain liian kulunut.
                          E61 525i, Suzuki VS1400
                          Exät: Jaana, Susanna, Maija

                          Comment

                          • alpine-
                            Newbiemmer
                            • Nov 2012
                            • 4
                            • suomi

                            Mikä turbo olisi sopivan kokoinen 525tds,
                            onko pakosarja välttämätön vaihtaa?
                            vakiopumpulla mentäisiin,kuinka paljon mahdollista saada tehoa vakiopumpulla ja hiukan isommalla ahtimella.

                            Comment

                            • Mikkeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 805
                              • Suomi

                              TD04-13T
                              Taitaa olla suurin mikä menee vakiosarjaan, löytyy e39 tds kikkaroista.

                              2.4 sarjaan taasen menee isommatkin, tosin kaikki ahtoputket menee myös vaihtoon.
                              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                              TDS osaa.

                              Comment

                              • alpine-
                                Newbiemmer
                                • Nov 2012
                                • 4
                                • suomi

                                Originally posted by Mikkeri View Post
                                TD04-13T
                                Taitaa olla suurin mikä menee vakiosarjaan, löytyy e39 tds kikkaroista.

                                2.4 sarjaan taasen menee isommatkin, tosin kaikki ahtoputket menee myös vaihtoon.
                                kuinka paljon ahtimella olisi mahdollista saada tehoa?
                                ohjelman tai lastun kanssa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎