Joulun pyhien aikana alkoi moottorista kuulumaan (tai huomasin asia tällöin) videossa esiintyvä ääni auton ollessa kylmänä. Osaako joku sanoa onko kyseessä nokkaketjun löystymisestä johtuva"rallatus" ?
Koneen lämmettyä ääni vaimenee selkeästi:
Onko ketjun vaihto edessä? vai voiko kyseessä olla joku muu komponentti?
VM. 2011 N57Z ajettu 257tkm
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Onnistuu ainaki takaveto f11:ses näin öljypohjan poisto, kone niin ylös ku tulee ja sähkö hammastanko sivuu pääsee aika hyvin käsiks.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mixah View PostToiseksi, onko miten kova homma tuo öljypohjan irroitus? onko kukaan sattunut tarkistamaan kulkinettaan, joka ei ole hajonnut?
-öp-tiiviste, jakopään tiiviste
-kampuran stefat molempiin päihin
-damper & vauhtipyörä & kytkin pultit
-laakerit ja kk&rl pultit
-öljyt & suodatin
-vaihdekepin puslat, laatikkoöljyt
-pakoputken tiivisteet ja klemmari on jo
Tuleeko mieleen muuta mitä olisi äkkiseltään unohtunut? Koneen maakaapelin voisi uusia, oli vähän hoh-hoijaa kun viimeksi vilaisin. Mistäköhän apinakehällä saa Plastigagea laakerivälysten mittaukseen, US-Parts?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by zakspeed View PostPääosin kyseessä ollut aina N57S moottori ja tähän asti AINA ollut ohjelmoitu. Näin omalle kohdalle osuneet ja käsittääkseni tässäkin viestiketjussa esiintyneet.
Saa korjata jos olen väärässä.
Toiseksi, onko miten kova homma tuo öljypohjan irroitus? onko kukaan sattunut tarkistamaan kulkinettaan, joka ei ole hajonnut?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mige95 View PostNää n57 moottori nimitykset on kyllä niin sekavia wikipediassa sanotaa n57s olevan m50d kone kun realoem sanoo et n57s on 35d kone ja n57x on m50d tähän päälle kaikki muut variaatiot (wikipediassa)
Ekat 25&30d koneet on ainaki n57d30a joka on 01.08.2009 -> sitä en tiedä mikä ero on mallilla joka on omassaki autossa mitä painettii vuoden 2008-2009.
Ja ekat 35d koneet on n57d30b näissä kaikissa ainaki laakerit tehtaalta samoja, m50d kone on sitte eriksee ja ne kaiketi kestänykki ketjun,pumpun ja laakereitten osalta ? :think
N57N/Z/X imusarja oikeinpäin (2011-2015)
Wikipedia ei liene viisain tietolähde näissä asioissa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by zakspeed View PostPääosin kyseessä ollut aina N57S moottori ja tähän asti AINA ollut ohjelmoitu. Näin omalle kohdalle osuneet ja käsittääkseni tässäkin viestiketjussa esiintyneet.
Saa korjata jos olen väärässä.
Ekat 25&30d koneet on ainaki n57d30a joka on 01.08.2009 -> sitä en tiedä mikä ero on mallilla joka on omassaki autossa mitä painettii vuoden 2008-2009.
Ja ekat 35d koneet on n57d30b näissä kaikissa ainaki laakerit tehtaalta samoja, m50d kone on sitte eriksee ja ne kaiketi kestänykki ketjun,pumpun ja laakereitten osalta ? :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mixah View PostLöytyykö näille muutamalle tapaukselle jokin muu yhdistävä tekijä kuin ohjelmointi? öljyn laatu? moottorin lämmitys? start-stop? moottorin tärinä/tukikumit? Olisi varmasti hyödyllistä löytää jotain yhtäläisyyksiä näille hajoamisille..
Saa korjata jos olen väärässä.
Leave a comment:
-
-
Löytyykö näille muutamalle tapaukselle jokin muu yhdistävä tekijä kuin ohjelmointi? öljyn laatu? moottorin lämmitys? start-stop? moottorin tärinä/tukikumit? Olisi varmasti hyödyllistä löytää jotain yhtäläisyyksiä näille hajoamisille..
Leave a comment:
-
-
Yks risa lisää
Täällä reilu 290tkm ajettu 2011 525d ohjelmoitu, täyskaasu kiihdytyksen jälkee alko kolisee kun kierroksia reilu 2000rpm, öljypohja pois ja tilanne seuraava 1-5 syl kiertävät hyvät ei mitää sanottavaa, 1-6 runkolaakerit kuluneita suht tummia väriltää, 6 sen kiertävä pyörähtäny ja 7 runkolaakeri urilla eli rikki. Öljyt vaiheltu 25tkm välein.
Leave a comment:
-
-
Öljykanavista ja mistä turbolle tulee öljy oli myös jossain välissä keskustelua. Näyttäisi että lohkossa menee kaksi pääöljykanavaa. Itse öljypumpusta öljy kulkee kanavaan joka menee öljysuodattimeen ja sieltä laakereille. Oranssi nuoli.
Lohkonpäissä on nuo tulpat pitkittäisille öljykanaville. Turbon öljykierron lähtö on samassa pitkittäisessä öljykanavassa kuin mäntien öljyruiskut.
Sininen nuoli on kohta mistä alipainepumppu ilmee alipaineen.
Jossain kohdassa ketjua oli kuvia myös koneesta missä tuolla jakopäänkotelon päädyssä oli tiiviste mistä oli hilseillyt maalia irti. Tässä kotelo oli tiivistetty vain liimalla ja näin ollen koko tiivistettä ei ollut ollenkaan.
Öljykanavat lienevät varsin samalla tavalla tässä N57 moottorissa kuin M57:ssa.
Last edited by fraatti; 17-10-2019, 15:46.
Leave a comment:
-
-
Alipainepumpun pesä näytti myös hyvälle.
Itse lavan reunassa oli hiukan kulumaa.
Itse alipainepumpun päädystä kuva. Sihti oli täysin puhdas.
Öljypumpun puoli
Rattaissa ja pesissä ei juurikaan kulumaa.
Kuva öljypumpun päädystä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by atcc View PostOliko ketjut millaisessa kunnossa?
Vetelin ketjuista oli yläpään ketju ja jäykin öljynpumpun ketju.
Ketjuissa oli moiset merkinnät ja valmistaja lienee https://www.iwis.com/
Laahaimet ja kiristin myös saman firman tekelettä. Laahaimissakaan ei ollut kovin paljoa kulumaa.
Jousivoimakin oli molemmissa kiristimissä varsin hyvä.
Joskus tuli myös vastaan juttu että kiristimen pää oli lintassa ja öljyreikä siitä syystä osittain tukossa. Tässä ei...
Tässäkään rattaassa ei juuri ollut kulumaa
Toisella puolella ratasta oli sen sijaan tuollaisen pienet halkeaman näköiset viivat. Mahtaakohan rattaassa olla joku pieni särö?
Myös valo taittaa tuosta kohdasta eri lailla eri puolilla.
Toinen jäljistä oli suora ja toinen hiukan eri tavalla kaareutuva. Pättymiskohta oli myös eri paikassa. Nämä eivät olleet mitään valusta tulleita purseita.
Kaikki jakopään himmelit
Leave a comment:
-
-
Myös yläpuolen runkolaakerit kuluneet. Näitähän oli muutamat aukoneetkin. Ovatko runkolaakerit yleisesti ottaen olleet tämän näköisiä näissä missä on ollut laakerivikaa? Jotenkin tulee nyt mieleen että kilsat ovat tässä motissa tullut täyteen runkolaakerien osalta kun kulumaa on jokaisessa laakerissa. :think
Leave a comment:
-
-
Kiertokangen laakerit. Silmämääräisesti hyvässä kunnossa.
Runkolaakerit, kaikki selkeästi kuluneita.
1. runkolaakerit & kampiakselin pää
1. runkolaakerin pesä
Eräässä toisessa ketjussa oli tälläinen kone missä kilsoja oli jotakuinkin samaa luokkaa. Tuossa ketjupyörä oli kulunut piikeille. Tässä se ei ole kulahtanut niin paljoa.
Öljypumppu, ensimmäistä indeksiä tästä 009 osasta.
Leave a comment:
-
Leave a comment: