Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • matke
    BTCF Member
    • Sep 2019
    • 144
    • joensuu

    oli tarkoitus ainakin aluksi että itsesäädän mutta katsotaan eli pitää noita sivuja lukea ja budjettia kartottaa mitkähän männät ja kanget vakiotkin kyllä taitaa kestää mutta lähinnä tarkota ostan jonkun raaakamoottorin niin en uskalla sitä vaan heittää ja lähteä on the road kun joku teini ajanut sen iha paskaks jo valmiiksi, tarkotus et katu auto millä taitetaa suht pitkiäki matkoja ja päästää rekoista ohi mutta eiköhä tuo nälkä kasva syödessä.
    harraste: kesäkäyttis e39 530d &toyota corolla ke70
    käyttis: e39 530d talvipommi


    Inpa/ista bmw vikakoodien lukua.

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Jos olen oikein ymmärtänyt, niin vakioilla osilla männänrengasvälit ja kannentiiviste on ne mitkä ensin antautuu, monessa ne on alkanu hajota siinä 500hv tietämillä.

      Panostaisin säätöön, eli vie säädettäväksi ammattilaiseksi tiedetylle säätäjälle.

      Nakutus tappaa rengasvälit ja tiivisteen. Jos se ei nakuta niin "paineeseen" ei kuole yksikään kone. Mutta kun siellä on reilu kilo painetta jolla se auki 500hv alkaa löytymään, on toleranssit todella pienet. Siinä vaiheessa joka sylinterissä pitäisi olla 100% sama polttoaine-ilmaseos, ennakko ja virtaus.


      Monesti näissä "markan moottoreissa" eo. asiat ei ole kunnossa.



      Asiallinen penkissä säätö on hyvä lähtökohta, mutta ei aina se 100% turva. Foorumillakin on kuitenkin nähty avaamattomia M50B25nv-koneita joille on painetta tarjottu se kilo ja ajettu kun mielenköyhä mutta ne on kuitenkin kestäneet enemmän kun yhden motarin päästä-päähän ajon. Jotain niissä on tehty oikein:think
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        Originally posted by matke View Post
        oli tarkoitus ainakin aluksi että itsesäädän


        No osta vaan M50B25nv jonkun automaatti-e34:n pellin alta niin voit huoletta antaa sille kilon painetta ja saat sen 400hv. Tämä "itsesäätäminen" on juuri se tie tuhoon. Jotkut on onnistuneet, toiset ei. Tietenkin suuttimet on vaihdettava! 400hv= vähintään 400cc suuttimet bensalla. re85:llä +30% vähintään eli 400x1.3=520cc.
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • Odto
          Bimmer Rookie
          • Apr 2017
          • 114
          • Suomi

          Ennen kuin ostan loput pakoputkivärkit, niin kysymys. Ahtimessa on 2,5" outletti ja nykyinen downpipen alku on 2,5". Tehotavoite on kuitenkin maltilliset 350hp, joten mahtaako 2,5" downpipesta ja pakoputkesta tulla pullonkaulaa? Olisi silti varmaan viisaampi laittaa 3" putkea :think

          Comment

          • rungo
            BTCF Member
            • Nov 2019
            • 88
            • Helsinki

            Originally posted by Odto View Post
            Ennen kuin ostan loput pakoputkivärkit, niin kysymys. Ahtimessa on 2,5" outletti ja nykyinen downpipen alku on 2,5". Tehotavoite on kuitenkin maltilliset 350hp, joten mahtaako 2,5" downpipesta ja pakoputkesta tulla pullonkaulaa? Olisi silti varmaan viisaampi laittaa 3" putkea :think
            Ensimmäinen mutka turbon jälkeen on se ahdistavin kohta, jos vaan mahtuu niin mutka 3" tai 3,5" ja lopun vetää vaikka pienemmällä

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1759
              • vihti

              Originally posted by Odto View Post
              Ennen kuin ostan loput pakoputkivärkit, niin kysymys. Ahtimessa on 2,5" outletti ja nykyinen downpipen alku on 2,5". Tehotavoite on kuitenkin maltilliset 350hp, joten mahtaako 2,5" downpipesta ja pakoputkesta tulla pullonkaulaa? Olisi silti varmaan viisaampi laittaa 3" putkea :think
              3” rööri alusta loppuun riittää 500heppaan asti mut en pienempää laittais ainakaan downpipeksi.

              E: niin ja ilmeisesti konetta tossa aiemmin mietit niin suosittelen minäkin sitä tuplavanos versiota, on vakiona mls kannentiiviste ja muitaki etuja verrattuna noihin vanhoihin rautoihin. siihen tarvi ku turbokamat laittaa kylkeen, isommat suuttimet ja kytkimen päivitys. Saa toimimaan vakio Siemensin eculla, onhan niitä täällä Suomessakin jo tehty.
              Last edited by naikou; 02-04-2020, 18:45.
              E39 523i Turbo

              Comment

              • Nissine
                Bimmer Rookie
                • Sep 2018
                • 86
                • Kymenlaakso

                Jos aikoo hakata päätä seinään ja käyttää ahtimisprojektin koneena 2-litraista M50:ä, niin löytyykö siihen mitään järkeviä mäntävaihtoehtoja? Olen yrittänyt googlailla vakiomännän spekseillä, mutta eniten harmaita hiuksia tuntuu aiheuttavan 22mm männäntappi, jonka vuoksi aika moni melko samankokoinen mäntä ei kelpaa. Saahan noilta "isoilta valmistajilta" omien mittojen mukaan tilattua, mutta onko jotain muuta vaihtoehtoa?

                Comment

                • hirvonen
                  BTCF Member
                  • Nov 2011
                  • 248
                  • hämeenlinna

                  Originally posted by Nissine View Post
                  Jos aikoo hakata päätä seinään ja käyttää ahtimisprojektin koneena 2-litraista M50:ä, niin löytyykö siihen mitään järkeviä mäntävaihtoehtoja? Olen yrittänyt googlailla vakiomännän spekseillä, mutta eniten harmaita hiuksia tuntuu aiheuttavan 22mm männäntappi, jonka vuoksi aika moni melko samankokoinen mäntä ei kelpaa. Saahan noilta "isoilta valmistajilta" omien mittojen mukaan tilattua, mutta onko jotain muuta vaihtoehtoa?

                  Voihan kangen yläpäät holkittaa, jos tapin kokoon ainoa ongelma

                  Comment

                  • Joma
                    BTCF Member
                    • Feb 2011
                    • 1320
                    • Masku

                    Onko saatavilla m5x suutinkiskoon "vakion" näköistä bensanpaineensäädintä, eli joku oem toisesta autosta turbokäyttöön. Vai pelaako tuo boschin oma 1:1 kun sille syöttää painetta, vai täytyykö tyytyä kohtaloon ja laittaa joku aftermarket käikäle.

                    Toinen huomio on Walbron 450lph pumppu, voiko tämän kanssa unohtaa suoraan kyseisen ajatuksen, eli vetääkö orkkiksen liian tukkoon tyhjäkäynnillä?

                    Aika heikosti löysin tietoa miten tuo boschilainen käyttäytyy paineen alla. :think
                    E30 M52b28 M122h Amme
                    E28 x monta
                    E23 728i Ministeri
                    E10 1600-2 Garret

                    VW LT50 Huoltoajoneuvo
                    HD lapio jätskikruiseri

                    Comment

                    • peltju36
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2018
                      • 69
                      • Laihia

                      Originally posted by Joma View Post
                      Onko saatavilla m5x suutinkiskoon "vakion" näköistä bensanpaineensäädintä, eli joku oem toisesta autosta turbokäyttöön. Vai pelaako tuo boschin oma 1:1 kun sille syöttää painetta, vai täytyykö tyytyä kohtaloon ja laittaa joku aftermarket käikäle.

                      Toinen huomio on Walbron 450lph pumppu, voiko tämän kanssa unohtaa suoraan kyseisen ajatuksen, eli vetääkö orkkiksen liian tukkoon tyhjäkäynnillä?

                      Aika heikosti löysin tietoa miten tuo boschilainen käyttäytyy paineen alla. :think
                      Finjectorilta löytyy ainakin säädettävä versio. Sopii suoraa vakio kiskoon.
                      Muistaakseni kahta eri kokoa karoissa. En muista kumpi oli oikea😄

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11129
                        • Oulu

                        m5x paineen säätimet pelaa 1:1 paineen alla ja alipaineella. Finjectorilta saa tosiaan bolt-on virtaavaampaa säädettävää versiota.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • O-Peksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 2775
                          • Joensuu

                          Siitä pienempireikäisestä vakiosäätimestä pystyy poraamaan reiän isommaksi, niin toimii tuollakin 450 Walbrolla. Muistelen, että joku 3.5-4 mm reikä riittää.
                          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                          Comment

                          • Joma
                            BTCF Member
                            • Feb 2011
                            • 1320
                            • Masku

                            Jees kiitoksia neuvoista, oli muutenkin menossa finjectorille tilaus. Niin menee siinä samassa, laitoin sinne kyselyä ja vastauksena tuli tämä tuote https://www.finjector.com/fin/saadet...ti-p-532317-22 Pitäisi sopia vakion tilalle suoraan.

                            Ei taida maksaa vaivaa alkaa soveltamaan vakiota
                            E30 M52b28 M122h Amme
                            E28 x monta
                            E23 728i Ministeri
                            E10 1600-2 Garret

                            VW LT50 Huoltoajoneuvo
                            HD lapio jätskikruiseri

                            Comment

                            • janne[l
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 861
                              • Ylöjärvi

                              Originally posted by naikou View Post
                              3” rööri alusta loppuun riittää 500heppaan asti mut en pienempää laittais ainakaan downpipeksi.

                              E: niin ja ilmeisesti konetta tossa aiemmin mietit niin suosittelen minäkin sitä tuplavanos versiota, on vakiona mls kannentiiviste ja muitaki etuja verrattuna noihin vanhoihin rautoihin. siihen tarvi ku turbokamat laittaa kylkeen, isommat suuttimet ja kytkimen päivitys. Saa toimimaan vakio Siemensin eculla, onhan niitä täällä Suomessakin jo tehty.
                              mulla on 3" koko matkalta,penkattiin viikonloppuna dynolabilla 610hv navalta,ei ollu ongelmia. luulis ton kysyjän 2,5" riittävän alle 400 tehoille. mut ainahan se paras ois mahd iso tehdä. Ja jostain muistan lukeneeni että laajennus kartio olis hyväks virtauksille heti dp:n alussa mutta onko tätä kukaan testannu vaikuttaako mihinkään ?
                              e46 330i cabriolet
                              e91 320d
                              e36 328 törpö

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5272
                                • Pirkkala

                                Originally posted by janne[l View Post
                                mulla on 3" koko matkalta,penkattiin viikonloppuna dynolabilla 610hv navalta,ei ollu ongelmia. luulis ton kysyjän 2,5" riittävän alle 400 tehoille. mut ainahan se paras ois mahd iso tehdä. Ja jostain muistan lukeneeni että laajennus kartio olis hyväks virtauksille heti dp:n alussa mutta onko tätä kukaan testannu vaikuttaako mihinkään ?
                                Dp on hyvä olla muuta putkistoa suurempi koska pakokaasu on siinä vaiheessa ~700asteista ja jäähtyy kohtuullisen nopeasti perää kohti mentäessä jolloin sen tilavuuskin pienenee voimakkaasti, näinollen tarvitsee pienemmän putkenkin
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎