Originally posted by A.I
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50-turbo keskustelua osista 2019
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Käyttis: e91 325i
Projekti: E36 M50 turbo
-
-
Originally posted by Veemu View PostKuullostaa vahvasti että jäisi kantamaan, helpoimmalla varmastikkin pääset kun teet laatikon pohjaaan 10cm x 10cm huoltoluukun ja tutkailet mitä kytkimessä tapahtuu kun sitä painetaan ja nostetaan ylös.
millä tuon ongelman korjaisi, laakeriin ei saa hitsattua jatkoholkkiakaan kun on muovia...Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
-
Originally posted by A.I View Postkyllä sen aika varmaksi tietää ilman luukkuakin.
millä tuon ongelman korjaisi, laakeriin ei saa hitsattua jatkoholkkiakaan kun on muovia...Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Kait se luukku auttaisi siinä, että näkis mikä sen jättää kanittamaan. Eikö haarukka päästä laakeria tarpeeksi taaksepäin, vai liukuuko laakeri niin pitkälle, että ei enää saa kunnollista ohjausta laatikon holkilta, vaan kääntyy vinoon, eikä palaudu takaisin päin. Jos kyse on ekasta, niin sitten muokkausta haarukkaan tai sen tappeihin. Jos taas jälkimmäisestä, niin siinä ei taida montaa korjausvaihtoehtoa olla. Pidempi painelaakeri tai pidempi ohjausholkki laatikkoon.
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostKait se luukku auttaisi siinä, että näkis mikä sen jättää kanittamaan. Eikö haarukka päästä laakeria tarpeeksi taaksepäin, vai liukuuko laakeri niin pitkälle, että ei enää saa kunnollista ohjausta laatikon holkilta, vaan kääntyy vinoon, eikä palaudu takaisin päin. Jos kyse on ekasta, niin sitten muokkausta haarukkaan tai sen tappeihin. Jos taas jälkimmäisestä, niin siinä ei taida montaa korjausvaihtoehtoa olla. Pidempi painelaakeri tai pidempi ohjausholkki laatikkoon.
pidempää laakeria ei tunnu saavan isoon 5v ZF askiin, pienempään kyllä saisi.
myöskin akselin holkin jatkaminen on tosi vaikeaa, sillä holkin aineenvahvuus on n. 1mm. -koitin kerran tuollaista sorvailla eikä siitä tullut mitään.
pitäisikö vaihtaa vauhtipyörää, jotta kytkinpaketti saataisiin lähemmäs askia?
Holkki jossa laakeri liikkuu on neljällä pultilla kiinni, miettisin että josko tämän alle saisi veisteltyä 5mm paksun lätyn, toisi holkkia ulommas..Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
-
Originally posted by ooopeee View PostPorukka laitellu jotain e21 5mm korkeampaa painelaakeria?Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
-
Originally posted by ooopeee View PostMikä on pikku zf ja mikä on iso :thinke30 318i touring "Bercedes Menz"
Kawasaki z1000
-FatBoyRacing-
Comment
-
-
Originally posted by A.I View Postpitäisikö vaihtaa vauhtipyörää, jotta kytkinpaketti saataisiin lähemmäs askia?
Holkki jossa laakeri liikkuu on neljällä pultilla kiinni, miettisin että josko tämän alle saisi veisteltyä 5mm paksun lätyn, toisi holkkia ulommas..
Jos kytkinpakettia siirtää kauemmas koneesta on riski että kytkimen keskiö ottaa kiinni tähän "holkkiin" sen näkisi huoltoluukusta paljonko siellä on varaa. Kokemuksella kun laitoin sintteri levyn homeessa väärinpäin (5mm ulompana levystä kun toisella puolella) ja ekan startin aikana keskiö junttasi niin kovaa holkkiin kiinni että piti avata asetelma laatikko paikoillaan ja pilkkoa levy, että sai ulosvetimellä keskiön irti holkista.
E:Uskoisin, että e21 323 laakerilla voisi pelittää, eipä semmonen paljoa maksa kokeiluksi ja jos ei käy nii palauta.Käyttis: e91 325i
Projekti: E36 M50 turbo
Comment
-
-
Mie oon kiertäny tota ongelmaa sillä, että ottaa painelaakerin päästä sen muovirenkulan(joka ottaa asetelmaan kiinni) irti, sorvaa sopivan korokerenkaan ja hitsaa sen tigillä todella varovasti painelaakeriin kiinni. Sit asentaa sen irroitetun muovirenkaan takaisin. Tällä tapaa painelaakeri jatkuu "oikeasta" päästä, ja pysyy edelleen tarpeeksi syvällä vs. haarukan korottaminen.
Toki topikin aloittajan kannattaa mittailemalla varmistaa, että kytkin ei jää varmasti kantamaan ts. painelaakeri ja käpälä pohjaa askiin, kun vaihteisto kiristetty koneeseen kiinni.
Laakerihan kyllä normaalioloissakin nojaa koko ajan asetelmaan kiinni, kun sylinteri sitä siihen kevyesti painaa, mutta käpälällä ois syytä olla sylkän päästä mitattuna joku kymmenisen milliä varaa liikkua taakse päin, että asetelman ja laakerin väliin jäisi viitisen milliä.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Kyllä gs5-39dz aski kyseessä. 330D perästä.
Tuo hydraulinen painelaakeri voisi olla yksi vaihtoehto? mistä sellainen kannattaisi ottaa? jostain alfasta?
Originally posted by pilootti View Posttässä sillä tarkoitetaan ilmeisesti gs5-39dz laatikkoa ja siinä on 35mm kytkinakseli ja se e21 painelaakeri ei sovi liukuputken päälle. Mulla on samanlainen laatikko ja jouduin muokata kytkinkäpälää aika paljon ja nyt jännittääkin toimiiko se. Mun projektitopikkiin ehdotettiin hydraulista painelaakeria ja sehän se varmasti fiksuin valinta olisi.
Sulla on eri aski. Kuten piloottikin sanoi E21 painelaakeri ei sovi.
Originally posted by Veemu View PostOmassa ainakin blingin vauhtiksella ei ollut mitään ongelmaa vakio laakerilla, onko se sun lätty saman paksunen kun orkkis kaksoismassa vai ohuempi?
Jos kytkinpakettia siirtää kauemmas koneesta on riski että kytkimen keskiö ottaa kiinni tähän "holkkiin" sen näkisi huoltoluukusta paljonko siellä on varaa. Kokemuksella kun laitoin sintteri levyn homeessa väärinpäin (5mm ulompana levystä kun toisella puolella) ja ekan startin aikana keskiö junttasi niin kovaa holkkiin kiinni että piti avata asetelma laatikko paikoillaan ja pilkkoa levy, että sai ulosvetimellä keskiön irti holkista.
E:Uskoisin, että e21 323 laakerilla voisi pelittää, eipä semmonen paljoa maksa kokeiluksi ja jos ei käy nii palauta.
Eikai se painelaakeri saa asetelmaan ottaa kiinni silloin kun kytkintä ei paineta? laakeria tuskin on tarkoitettu pyörimään niin kovaa kovinkaan kauaa kerralla?
-Tuota en ajatellut että limppu voisi olla niin paksu että painelaakerilla ei ole tilaa tulle taaksepäin, en kyllä usko tähän, mutta ei voi pois sulkeakkaan.
Painelaakerin hitsailu taitaa olla vähän kyseenalaista hommaa? lämpölaajentuma tuskin tekee hyvää laakerin eliniälle? toisaalta jos 1000km edes kestäisi niin riittänee mulle useamman vuoden.
Tätäkin vaihtoehtoa pitää miettiä kun askin taas irroitan.
Originally posted by O-Peksi View PostMie oon kiertäny tota ongelmaa sillä, että ottaa painelaakerin päästä sen muovirenkulan(joka ottaa asetelmaan kiinni) irti, sorvaa sopivan korokerenkaan ja hitsaa sen tigillä todella varovasti painelaakeriin kiinni. Sit asentaa sen irroitetun muovirenkaan takaisin. Tällä tapaa painelaakeri jatkuu "oikeasta" päästä, ja pysyy edelleen tarpeeksi syvällä vs. haarukan korottaminen.
Toki topikin aloittajan kannattaa mittailemalla varmistaa, että kytkin ei jää varmasti kantamaan ts. painelaakeri ja käpälä pohjaa askiin, kun vaihteisto kiristetty koneeseen kiinni.
Laakerihan kyllä normaalioloissakin nojaa koko ajan asetelmaan kiinni, kun sylinteri sitä siihen kevyesti painaa, mutta käpälällä ois syytä olla sylkän päästä mitattuna joku kymmenisen milliä varaa liikkua taakse päin, että asetelman ja laakerin väliin jäisi viitisen milliä.Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Comment
-
-
Originally posted by A.I View Post
Eikai se painelaakeri saa asetelmaan ottaa kiinni silloin kun kytkintä ei paineta? laakeria tuskin on tarkoitettu pyörimään niin kovaa kovinkaan kauaa kerralla?
-Tuota en ajatellut että limppu voisi olla niin paksu että painelaakerilla ei ole tilaa tulle taaksepäin, en kyllä usko tähän, mutta ei voi pois sulkeakkaan.
Painelaakerin hitsailu taitaa olla vähän kyseenalaista hommaa? lämpölaajentuma tuskin tekee hyvää laakerin eliniälle? toisaalta jos 1000km edes kestäisi niin riittänee mulle useamman vuoden.
Tätäkin vaihtoehtoa pitää miettiä kun askin taas irroitan.
Saa siitä laakerin hitsaamisesta varmaan kyseenalaistakin. Hitsaa varovasti puolen sentin pätkät kuudelle kantille siihen spacerirenkulaan ilman lisäainetta/ohuella lisäaineella, niin sitä ei sen kummemmin tartte arpoa.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Painelaakeri on eri tyyppinen kuin normaali, esim. kuulalaakeri.
Ei tuota kevyesti hitsamaalla saa "lämpölaajenemisen", tms. takia pilalle. Toki silleen saa, jos oikein korventaa, niin saattaa vedellä kieroksi.
Tuo on hyvä keino ja tuskin vaikuttaa laakerin kestävyyteen juurikaan.
Mutta jos vaan, kytkinakselin pituus, yms. riittää, niin se "spaceri" ja lisäpaino kannattaa olla sillä puolella mikä ei pyöri. Aikoinaan mulla oli läjä noita 4mm levystä poltettuna ja sai passattua mieleisen korkeuden kun laittoi useamman päällekkäin, tai muuta fylliä päälle.
Mullakin on aina jäänyt "kantamaan" painelaakeri ja ihan normaalisti on kytkin toiminut/kestänyt. Vaikka sen työsylinterin painaisi pohjaan, niin kyllä se sielä ulospäin pyrkii vaikka ei poljinta painaisikaan (ainakin noissa kytkimissä mitä oon laittanut)Last edited by bemmeri; 08-01-2019, 08:13.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
Comment