Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veemu
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 269
    • Helsinki

    #61
    Originally posted by A.I View Post
    Aiemmin ei kukaan osannut vastata, kysyn uudestaan:

    Osaako kukaan sanoa syytä miksi autosta menee kokoajan painelaakeri?
    m50 + 330d 5v laatikko
    kova vauhtis ( bling factory) 765 -asetelma + sintteri.
    laakeri kestää n. 30km jonka jälkeen alkaa vinkumaan.
    -polkimen pieni muutoman millin painallus ja nosto lopettaa ujelluksen hetkeksi.

    Viimeksi painelaakeri viallinen, vaihdettiin ja samalla muokattiin haarukkaa jotta ei paina niin vinoon. haarukka palautti silloin ja palauttaa vieläkin itsensä lepo asentoon hyvin.
    -ilmeisesti painelaakeri jää kuitenkin asetelmaa vasten ja jää pyörimään mukana?
    -onko parempaa idea / syytä miksi hajoaa.

    parannusvinkkejä?
    Kuullostaa vahvasti että jäisi kantamaan, helpoimmalla varmastikkin pääset kun teet laatikon pohjaaan 10cm x 10cm huoltoluukun ja tutkailet mitä kytkimessä tapahtuu kun sitä painetaan ja nostetaan ylös.
    Käyttis: e91 325i
    Projekti: E36 M50 turbo

    Comment

    • Takalo_kari
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 1359
      • tku

      #62
      Originally posted by Veemu View Post
      Kuullostaa vahvasti että jäisi kantamaan, helpoimmalla varmastikkin pääset kun teet laatikon pohjaaan 10cm x 10cm huoltoluukun ja tutkailet mitä kytkimessä tapahtuu kun sitä painetaan ja nostetaan ylös.
      kyllä sen aika varmaksi tietää ilman luukkuakin.
      millä tuon ongelman korjaisi, laakeriin ei saa hitsattua jatkoholkkiakaan kun on muovia...
      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
      Kiitos ajastasi? :think

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6169
        • Helsinki

        #63
        Originally posted by A.I View Post
        kyllä sen aika varmaksi tietää ilman luukkuakin.
        millä tuon ongelman korjaisi, laakeriin ei saa hitsattua jatkoholkkiakaan kun on muovia...
        Saisko haarukkaan hitsattua tavaraa
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3406
          • Kotka

          #64
          Kait se luukku auttaisi siinä, että näkis mikä sen jättää kanittamaan. Eikö haarukka päästä laakeria tarpeeksi taaksepäin, vai liukuuko laakeri niin pitkälle, että ei enää saa kunnollista ohjausta laatikon holkilta, vaan kääntyy vinoon, eikä palaudu takaisin päin. Jos kyse on ekasta, niin sitten muokkausta haarukkaan tai sen tappeihin. Jos taas jälkimmäisestä, niin siinä ei taida montaa korjausvaihtoehtoa olla. Pidempi painelaakeri tai pidempi ohjausholkki laatikkoon.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • Takalo_kari
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 1359
            • tku

            #65
            Originally posted by Skarpa View Post
            Kait se luukku auttaisi siinä, että näkis mikä sen jättää kanittamaan. Eikö haarukka päästä laakeria tarpeeksi taaksepäin, vai liukuuko laakeri niin pitkälle, että ei enää saa kunnollista ohjausta laatikon holkilta, vaan kääntyy vinoon, eikä palaudu takaisin päin. Jos kyse on ekasta, niin sitten muokkausta haarukkaan tai sen tappeihin. Jos taas jälkimmäisestä, niin siinä ei taida montaa korjausvaihtoehtoa olla. Pidempi painelaakeri tai pidempi ohjausholkki laatikkoon.
            Väitän melkein että laakeri liikkuu liian pitkälle.
            pidempää laakeria ei tunnu saavan isoon 5v ZF askiin, pienempään kyllä saisi.
            myöskin akselin holkin jatkaminen on tosi vaikeaa, sillä holkin aineenvahvuus on n. 1mm. -koitin kerran tuollaista sorvailla eikä siitä tullut mitään.
            pitäisikö vaihtaa vauhtipyörää, jotta kytkinpaketti saataisiin lähemmäs askia?

            Holkki jossa laakeri liikkuu on neljällä pultilla kiinni, miettisin että josko tämän alle saisi veisteltyä 5mm paksun lätyn, toisi holkkia ulommas..
            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
            Kiitos ajastasi? :think

            Comment

            • ooopeee
              BTCF Member
              • Dec 2011
              • 2108
              • Kouvola

              #66
              Porukka laitellu jotain e21 5mm korkeampaa painelaakeria?
              VW passat 1.9tdi 4motion
              E36 "328" cabrio

              Comment

              • Takalo_kari
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 1359
                • tku

                #67
                Originally posted by ooopeee View Post
                Porukka laitellu jotain e21 5mm korkeampaa painelaakeria?
                eikö se ole pikku zf sopiva? eikä isoon?
                Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                Kiitos ajastasi? :think

                Comment

                • ooopeee
                  BTCF Member
                  • Dec 2011
                  • 2108
                  • Kouvola

                  #68
                  Originally posted by A.I View Post
                  eikö se ole pikku zf sopiva? eikä isoon?
                  Mikä on pikku zf ja mikä on iso :think
                  VW passat 1.9tdi 4motion
                  E36 "328" cabrio

                  Comment

                  • pilootti
                    BTCF Member
                    • Feb 2012
                    • 299
                    • Kokkola

                    #69
                    Originally posted by ooopeee View Post
                    Mikä on pikku zf ja mikä on iso :think
                    tässä sillä tarkoitetaan ilmeisesti gs5-39dz laatikkoa ja siinä on 35mm kytkinakseli ja se e21 painelaakeri ei sovi liukuputken päälle. Mulla on samanlainen laatikko ja jouduin muokata kytkinkäpälää aika paljon ja nyt jännittääkin toimiiko se. Mun projektitopikkiin ehdotettiin hydraulista painelaakeria ja sehän se varmasti fiksuin valinta olisi.
                    e30 318i touring "Bercedes Menz"
                    Kawasaki z1000
                    -FatBoyRacing-

                    Comment

                    • Veemu
                      BTCF Member
                      • Jan 2014
                      • 269
                      • Helsinki

                      #70
                      Originally posted by A.I View Post
                      pitäisikö vaihtaa vauhtipyörää, jotta kytkinpaketti saataisiin lähemmäs askia?

                      Holkki jossa laakeri liikkuu on neljällä pultilla kiinni, miettisin että josko tämän alle saisi veisteltyä 5mm paksun lätyn, toisi holkkia ulommas..
                      Omassa ainakin blingin vauhtiksella ei ollut mitään ongelmaa vakio laakerilla, onko se sun lätty saman paksunen kun orkkis kaksoismassa vai ohuempi?
                      Jos kytkinpakettia siirtää kauemmas koneesta on riski että kytkimen keskiö ottaa kiinni tähän "holkkiin" sen näkisi huoltoluukusta paljonko siellä on varaa. Kokemuksella kun laitoin sintteri levyn homeessa väärinpäin (5mm ulompana levystä kun toisella puolella) ja ekan startin aikana keskiö junttasi niin kovaa holkkiin kiinni että piti avata asetelma laatikko paikoillaan ja pilkkoa levy, että sai ulosvetimellä keskiön irti holkista.

                      E:Uskoisin, että e21 323 laakerilla voisi pelittää, eipä semmonen paljoa maksa kokeiluksi ja jos ei käy nii palauta.
                      Käyttis: e91 325i
                      Projekti: E36 M50 turbo

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #71
                        Mie oon kiertäny tota ongelmaa sillä, että ottaa painelaakerin päästä sen muovirenkulan(joka ottaa asetelmaan kiinni) irti, sorvaa sopivan korokerenkaan ja hitsaa sen tigillä todella varovasti painelaakeriin kiinni. Sit asentaa sen irroitetun muovirenkaan takaisin. Tällä tapaa painelaakeri jatkuu "oikeasta" päästä, ja pysyy edelleen tarpeeksi syvällä vs. haarukan korottaminen.

                        Toki topikin aloittajan kannattaa mittailemalla varmistaa, että kytkin ei jää varmasti kantamaan ts. painelaakeri ja käpälä pohjaa askiin, kun vaihteisto kiristetty koneeseen kiinni.

                        Laakerihan kyllä normaalioloissakin nojaa koko ajan asetelmaan kiinni, kun sylinteri sitä siihen kevyesti painaa, mutta käpälällä ois syytä olla sylkän päästä mitattuna joku kymmenisen milliä varaa liikkua taakse päin, että asetelman ja laakerin väliin jäisi viitisen milliä.
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Takalo_kari
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1359
                          • tku

                          #72
                          Kyllä gs5-39dz aski kyseessä. 330D perästä.
                          Tuo hydraulinen painelaakeri voisi olla yksi vaihtoehto? mistä sellainen kannattaisi ottaa? jostain alfasta?

                          Originally posted by pilootti View Post
                          tässä sillä tarkoitetaan ilmeisesti gs5-39dz laatikkoa ja siinä on 35mm kytkinakseli ja se e21 painelaakeri ei sovi liukuputken päälle. Mulla on samanlainen laatikko ja jouduin muokata kytkinkäpälää aika paljon ja nyt jännittääkin toimiiko se. Mun projektitopikkiin ehdotettiin hydraulista painelaakeria ja sehän se varmasti fiksuin valinta olisi.

                          Sulla on eri aski. Kuten piloottikin sanoi E21 painelaakeri ei sovi.

                          Originally posted by Veemu View Post
                          Omassa ainakin blingin vauhtiksella ei ollut mitään ongelmaa vakio laakerilla, onko se sun lätty saman paksunen kun orkkis kaksoismassa vai ohuempi?
                          Jos kytkinpakettia siirtää kauemmas koneesta on riski että kytkimen keskiö ottaa kiinni tähän "holkkiin" sen näkisi huoltoluukusta paljonko siellä on varaa. Kokemuksella kun laitoin sintteri levyn homeessa väärinpäin (5mm ulompana levystä kun toisella puolella) ja ekan startin aikana keskiö junttasi niin kovaa holkkiin kiinni että piti avata asetelma laatikko paikoillaan ja pilkkoa levy, että sai ulosvetimellä keskiön irti holkista.

                          E:Uskoisin, että e21 323 laakerilla voisi pelittää, eipä semmonen paljoa maksa kokeiluksi ja jos ei käy nii palauta.

                          Eikai se painelaakeri saa asetelmaan ottaa kiinni silloin kun kytkintä ei paineta? laakeria tuskin on tarkoitettu pyörimään niin kovaa kovinkaan kauaa kerralla?
                          -Tuota en ajatellut että limppu voisi olla niin paksu että painelaakerilla ei ole tilaa tulle taaksepäin, en kyllä usko tähän, mutta ei voi pois sulkeakkaan.
                          Painelaakerin hitsailu taitaa olla vähän kyseenalaista hommaa? lämpölaajentuma tuskin tekee hyvää laakerin eliniälle? toisaalta jos 1000km edes kestäisi niin riittänee mulle useamman vuoden.
                          Tätäkin vaihtoehtoa pitää miettiä kun askin taas irroitan.

                          Originally posted by O-Peksi View Post
                          Mie oon kiertäny tota ongelmaa sillä, että ottaa painelaakerin päästä sen muovirenkulan(joka ottaa asetelmaan kiinni) irti, sorvaa sopivan korokerenkaan ja hitsaa sen tigillä todella varovasti painelaakeriin kiinni. Sit asentaa sen irroitetun muovirenkaan takaisin. Tällä tapaa painelaakeri jatkuu "oikeasta" päästä, ja pysyy edelleen tarpeeksi syvällä vs. haarukan korottaminen.

                          Toki topikin aloittajan kannattaa mittailemalla varmistaa, että kytkin ei jää varmasti kantamaan ts. painelaakeri ja käpälä pohjaa askiin, kun vaihteisto kiristetty koneeseen kiinni.

                          Laakerihan kyllä normaalioloissakin nojaa koko ajan asetelmaan kiinni, kun sylinteri sitä siihen kevyesti painaa, mutta käpälällä ois syytä olla sylkän päästä mitattuna joku kymmenisen milliä varaa liikkua taakse päin, että asetelman ja laakerin väliin jäisi viitisen milliä.
                          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                          Kiitos ajastasi? :think

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #73
                            Originally posted by A.I View Post

                            Eikai se painelaakeri saa asetelmaan ottaa kiinni silloin kun kytkintä ei paineta? laakeria tuskin on tarkoitettu pyörimään niin kovaa kovinkaan kauaa kerralla?
                            -Tuota en ajatellut että limppu voisi olla niin paksu että painelaakerilla ei ole tilaa tulle taaksepäin, en kyllä usko tähän, mutta ei voi pois sulkeakkaan.
                            Painelaakerin hitsailu taitaa olla vähän kyseenalaista hommaa? lämpölaajentuma tuskin tekee hyvää laakerin eliniälle? toisaalta jos 1000km edes kestäisi niin riittänee mulle useamman vuoden.
                            Tätäkin vaihtoehtoa pitää miettiä kun askin taas irroitan.
                            Kyllä se työsylkän tappi sitä haarukkaa koko ajan painaa kevyesti siihen asetelman pintaan. Huomaa työsylinterin asennuksessa jo ihan vakiovehkeissäkin, kun sen joutuu painamaan paikoilleen.

                            Saa siitä laakerin hitsaamisesta varmaan kyseenalaistakin. Hitsaa varovasti puolen sentin pätkät kuudelle kantille siihen spacerirenkulaan ilman lisäainetta/ohuella lisäaineella, niin sitä ei sen kummemmin tartte arpoa.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              #74
                              Painelaakeri on eri tyyppinen kuin normaali, esim. kuulalaakeri.
                              Ei tuota kevyesti hitsamaalla saa "lämpölaajenemisen", tms. takia pilalle. Toki silleen saa, jos oikein korventaa, niin saattaa vedellä kieroksi.
                              Tuo on hyvä keino ja tuskin vaikuttaa laakerin kestävyyteen juurikaan.


                              Mutta jos vaan, kytkinakselin pituus, yms. riittää, niin se "spaceri" ja lisäpaino kannattaa olla sillä puolella mikä ei pyöri. Aikoinaan mulla oli läjä noita 4mm levystä poltettuna ja sai passattua mieleisen korkeuden kun laittoi useamman päällekkäin, tai muuta fylliä päälle.


                              Mullakin on aina jäänyt "kantamaan" painelaakeri ja ihan normaalisti on kytkin toiminut/kestänyt. Vaikka sen työsylinterin painaisi pohjaan, niin kyllä se sielä ulospäin pyrkii vaikka ei poljinta painaisikaan (ainakin noissa kytkimissä mitä oon laittanut)
                              Last edited by bemmeri; 08-01-2019, 08:13.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • Suh0
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2016
                                • 530
                                • Akaa

                                #75
                                Ja pakostihan se laakeri lepää asetelmaa vasten, eihän se työsylkän tappi pysyisi kunnolla edes paikallaan jos ei nojaisi haarukkaan. Mikäli edelle mainitusti ei tapahdu, olisi kytkimesssä aluksi täysin tyhjää.
                                Turbo GSX-R
                                E36 Coupe
                                E90 325i LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎