Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pauluss
    BTCF Member
    • Apr 2017
    • 50
    • Oulu

    Dtc penkissä oma m50b25 penkattiin viime lauantaina, ahtopainetta 1.4bar, vakiopuristukset, nokat 220 astetta 1mm-1mm ja vanos käytössä, hx40 super #16 ja tankissa etanolia.
    Tehoa 622,9 hv ja 703,9nm
    E34 525i turbo
    E36 328i turbo
    E53 X5 3.0d

    Comment

    • ooopeee
      BTCF Member
      • Dec 2011
      • 2108
      • Kouvola

      Sillä lailla taas sitte
      VW passat 1.9tdi 4motion
      E36 "328" cabrio

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        Totean masentuneena olevani erittäin huono virittäjä. Toivotaan että mahdollinen uusi kokoonpano tuo tullessaan positiivisia lukemia
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1673
          • vihti

          Originally posted by Pauluss View Post
          nokat 220 astetta 1mm-1mm, 622,9 hv ja 703,9nm
          Joo
          E39 523i Turbo

          Comment

          • Exami
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 986
            • Hyvinkää, Tuusula

            Uskon et moni vois saada huomattavasti parempia litra nm lukemia jos olis kunnon ahtimet, itselläkin huomasin huomattavan hyötysuhteen muutoksen ku vaihto vanhasta liukulaakeri pöntöstä hieman moderniimpaan laitteeseen..
            Last edited by Exami; 15-10-2020, 10:11.
            sigpic
            Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

            Comment

            • Iemel
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1654
              • Muhos

              Originally posted by Exami View Post
              Uskon et moni vois saada huomattavasti parempia litra nm lukemia jos olis kunnon ahtimet, itselläkin huomasin huomattavan hyötysuhteen muutoksen ku vaihto vanhasta liukulaakeri pöntöstä hieman moderniimpaan laitteeseen..
              Etkai sää nyt vaan menny parjaamaan kuningas holsettia? eihän sitä muuten olis niin monella ellei se olisi niin huippuahdin?
              Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
              Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
              Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
              Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
              Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1673
                • vihti

                En usko että puristusta isosti nostamalla saa lisää tehoa välttämättä, mutta herkkyyttä ja vetoja alipaine alueelle kylläkin, kulutuskin kai pitäisi tippua. Japsi on keksiny tänäpäivänä ottomoottorin missä muuttuu puristussuhde kierrosten mukaan että pienenee yläpäässä :think
                E39 523i Turbo

                Comment

                • Pauluss
                  BTCF Member
                  • Apr 2017
                  • 50
                  • Oulu

                  Entiiä miten todelliset lukemat mutta nakkasimpahan vaan tähän ku oli puhetta noista b25 koneista.. voishan sitä käyttää jossain muuallakin penkissä jossain välissä nii näkee mitä sieltä tulee lukemiksi
                  E34 525i turbo
                  E36 328i turbo
                  E53 X5 3.0d

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    Originally posted by Iemel View Post
                    Etkai sää nyt vaan menny parjaamaan kuningas holsettia? eihän sitä muuten olis niin monella ellei se olisi niin helvetin halpa?
                    Korjasin quoten. Ja ihan on oma lehmä ojassa.

                    Vääntöhän olisi parempi mittari, siitä olen täysin samaa mieltä Examin kanssa. Siinä pitäisi vaan ottaa myös huomioon oliko ahtopaine sama/mikä, varsinkin näillä ämpärinkokoisilla holseteilla & vakionokilla kun saattaa päästä sellaiseen tilanteen että maksimi VE oli ja meni, ennenkuin liukulaakeriholsteeni on lähtenyt tuottamaan painetta. Ja siitähän se oikein mitoitetun tai modernin heränneen ahtimen ero huonoon tulee, että se huono on nimenomaan pelkkänä pakokaasujarruna ennen heräämistään ja hyötysuhde on kuralla.

                    Omissa setupeissa ollut 112/117nm/l (240mainosast) nv imunokilla(0.9&0.9/2.5&1.7mm), ja luokattoman huono 105nm/l (280mainosast) ENEMeillä (1&1mm), joka oletettavasti johtuu siitä että ajoitukset oli ihan liian konservatiiviset siihen mitä isot nokat haluaa.


                    Originally posted by Pauluss View Post
                    Entiiä miten todelliset lukemat mutta nakkasimpahan vaan tähän ku oli puhetta noista b25 koneista.. voishan sitä käyttää jossain muuallakin penkissä jossain välissä nii näkee mitä sieltä tulee lukemiksi
                    117nm/l kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä. Millä kierroksilla nuo osuivat?
                    Last edited by Supra^; 15-10-2020, 11:26.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Pauluss
                      BTCF Member
                      • Apr 2017
                      • 50
                      • Oulu

                      622,9hv @6324rpm
                      703.9nm @6259rpm
                      Imunokka 0,7mm auki ykk ja pakonokka 1,1mm auki ykk
                      Ja siis nokkien mainosasteet 256 astetta, millistä milliin 220astetta
                      Last edited by Pauluss; 15-10-2020, 13:00.
                      E34 525i turbo
                      E36 328i turbo
                      E53 X5 3.0d

                      Comment

                      • Exami
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 986
                        • Hyvinkää, Tuusula

                        Itse olen onnistunut tuottamaan 125-130Nm / L omasta 2.8L moottorista, tosin tuo on ollut "liian" alhaisella rpm alueella, toki johtunee alunperin "virheellisesti suunnitellusta" moottorista, jota nyt kai pitäisi vähän viilata ylävireisemmäksi..

                        Nokissa asteita ~230 (1-1) :think noita on puskettu alle 6000rpm
                        sigpic
                        Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                        Comment

                        • Iemel
                          BTCF Member
                          • Oct 2007
                          • 1654
                          • Muhos

                          Originally posted by Supra^ View Post
                          Korjasin quoten. Ja ihan on oma lehmä ojassa.
                          Joo hinnastahan se on melkolailla kiinni, ja tuohon kun vielä lisätään se että on helppo laittaa koska muillakin on niin ei tarvi paljoa miettiä suosiota.
                          Mutta silti olen kuullut väittämiä ihan vakavalla naamalla että tuollainen työkoneisiin suunniteltu liukulaakerihyrrä on tasan yhtä hyvä kuin vartavasten virityskäyttöön suunniteltu ahdin.
                          Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                          Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                          Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                          Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                          Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5257
                            • Pirkkala

                            Originally posted by Iemel View Post
                            Joo hinnastahan se on melkolailla kiinni, ja tuohon kun vielä lisätään se että on helppo laittaa koska muillakin on niin ei tarvi paljoa miettiä suosiota.
                            Mutta silti olen kuullut väittämiä ihan vakavalla naamalla että tuollainen työkoneisiin suunniteltu liukulaakerihyrrä on tasan yhtä hyvä kuin vartavasten virityskäyttöön suunniteltu ahdin.
                            Jos menee tonne tehokäyrä topiciin, niin voi helposti todeta että muutama holsetti kyllä näyttäs suoriutuvan tehtävästään varsin hyvin.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Freak
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2539
                              • .

                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Jos menee tonne tehokäyrä topiciin, niin voi helposti todeta että muutama holsetti kyllä näyttäs suoriutuvan tehtävästään varsin hyvin.
                              Kyseessähän on periaatteessa samantyylinen vertailu kuin kaasutin/ruisku. Juu, kaasareilla saadaan sama huipputeho, mutta muuten ominaisuuksissa ne eivät pärjää.

                              Työkoneholsteenilla varmaan saadaan samoja teholukuja, mutta heräämisessä sekä viiveessä vaihteen vaihdon jälkeen saattaakin olla huomattava ero. Myös turbon fyysisessä koossa voi olla jotain eroa.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • Matuh
                                BTCF Member
                                • Apr 2013
                                • 3702
                                • Kouvola

                                Originally posted by Freak View Post
                                Kyseessähän on periaatteessa samantyylinen vertailu kuin kaasutin/ruisku. Juu, kaasareilla saadaan sama huipputeho, mutta muuten ominaisuuksissa ne eivät pärjää.

                                Työkoneholsteenilla varmaan saadaan samoja teholukuja, mutta heräämisessä sekä viiveessä vaihteen vaihdon jälkeen saattaakin olla huomattava ero. Myös turbon fyysisessä koossa voi olla jotain eroa.
                                Fyysisesti ovat aika massiivisia, verraten johonkin kuulikseen.
                                Minusta viive ja herääminen on eri asioita. Viive on minusta se juurikin, että kauan menee kunnes palataan vaikka pussyboostille vaihteen vaihdonjälkeen.
                                Ja herääminen taas se että millon sulla on vaikka 1bar boostia X rpm kohdassa.
                                Suoraan verrannollisiahan ei varmaan mikään ole kun jokaisella on vähän Erisetuppi, ja oman maun mukaan rakenneltu kone.
                                Yleensähän kun hyrrä vaihtuu niin vaihtuu vähän muutakin samalla

                                Suomalainenhan on tunnettu siitä, että mikään ei saa maksaa mitään ja samat 700hv saa vaikka 800€ Holsetilla kuin parinkilon Precisionilla/Garretilla. Joten siksi kai se Holsteen menee monella ostoskoriin
                                E36 328i M50B30 turbo
                                Skoda vRS
                                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎