Sillä lailla taas sitte
M50-turbo keskustelua osista 2019
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Totean masentuneena olevani erittäin huono virittäjä. Toivotaan että mahdollinen uusi kokoonpano tuo tullessaan positiivisia lukemiaE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Uskon et moni vois saada huomattavasti parempia litra nm lukemia jos olis kunnon ahtimet, itselläkin huomasin huomattavan hyötysuhteen muutoksen ku vaihto vanhasta liukulaakeri pöntöstä hieman moderniimpaan laitteeseen..Last edited by Exami; 15-10-2020, 10:11.sigpic
Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
Comment
-
Etkai sää nyt vaan menny parjaamaan kuningas holsettia? eihän sitä muuten olis niin monella ellei se olisi niin huippuahdin?Originally posted by Exami View PostUskon et moni vois saada huomattavasti parempia litra nm lukemia jos olis kunnon ahtimet, itselläkin huomasin huomattavan hyötysuhteen muutoksen ku vaihto vanhasta liukulaakeri pöntöstä hieman moderniimpaan laitteeseen..
Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
Käyttis:Transporter T5 2.5tdi
Comment
-
En usko että puristusta isosti nostamalla saa lisää tehoa välttämättä, mutta herkkyyttä ja vetoja alipaine alueelle kylläkin, kulutuskin kai pitäisi tippua. Japsi on keksiny tänäpäivänä ottomoottorin missä muuttuu puristussuhde kierrosten mukaan että pienenee yläpäässä :thinkE39 523i Turbo
Comment
-
Korjasin quoten. Ja ihan on oma lehmä ojassa.Originally posted by Iemel View PostEtkai sää nyt vaan menny parjaamaan kuningas holsettia? eihän sitä muuten olis niin monella ellei se olisi niin helvetin halpa?

Vääntöhän olisi parempi mittari, siitä olen täysin samaa mieltä Examin kanssa. Siinä pitäisi vaan ottaa myös huomioon oliko ahtopaine sama/mikä, varsinkin näillä ämpärinkokoisilla holseteilla & vakionokilla kun saattaa päästä sellaiseen tilanteen että maksimi VE oli ja meni, ennenkuin liukulaakeriholsteeni on lähtenyt tuottamaan painetta. Ja siitähän se oikein mitoitetun tai modernin heränneen ahtimen ero huonoon tulee, että se huono on nimenomaan pelkkänä pakokaasujarruna ennen heräämistään ja hyötysuhde on kuralla.
Omissa setupeissa ollut 112/117nm/l (240mainosast) nv imunokilla(0.9&0.9/2.5&1.7mm), ja luokattoman huono 105nm/l (280mainosast) ENEMeillä (1&1mm), joka oletettavasti johtuu siitä että ajoitukset oli ihan liian konservatiiviset siihen mitä isot nokat haluaa.
117nm/l kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä. Millä kierroksilla nuo osuivat?Originally posted by Pauluss View PostEntiiä miten todelliset lukemat mutta nakkasimpahan vaan tähän ku oli puhetta noista b25 koneista.. voishan sitä käyttää jossain muuallakin penkissä jossain välissä nii näkee mitä sieltä tulee lukemiksi
Last edited by Supra^; 15-10-2020, 11:26.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
Itse olen onnistunut tuottamaan 125-130Nm / L omasta 2.8L moottorista, tosin tuo on ollut "liian" alhaisella rpm alueella, toki johtunee alunperin "virheellisesti suunnitellusta" moottorista, jota nyt kai pitäisi vähän viilata ylävireisemmäksi..
Nokissa asteita ~230 (1-1) :think noita on puskettu alle 6000rpm
sigpic
Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
Comment
-
Joo hinnastahan se on melkolailla kiinni, ja tuohon kun vielä lisätään se että on helppo laittaa koska muillakin on niin ei tarvi paljoa miettiä suosiota.Originally posted by Supra^ View PostKorjasin quoten. Ja ihan on oma lehmä ojassa.
Mutta silti olen kuullut väittämiä ihan vakavalla naamalla että tuollainen työkoneisiin suunniteltu liukulaakerihyrrä on tasan yhtä hyvä kuin vartavasten virityskäyttöön suunniteltu ahdin.Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
Käyttis:Transporter T5 2.5tdi
Comment
-
Jos menee tonne tehokäyrä topiciin, niin voi helposti todeta että muutama holsetti kyllä näyttäs suoriutuvan tehtävästään varsin hyvin.Originally posted by Iemel View PostJoo hinnastahan se on melkolailla kiinni, ja tuohon kun vielä lisätään se että on helppo laittaa koska muillakin on niin ei tarvi paljoa miettiä suosiota.
Mutta silti olen kuullut väittämiä ihan vakavalla naamalla että tuollainen työkoneisiin suunniteltu liukulaakerihyrrä on tasan yhtä hyvä kuin vartavasten virityskäyttöön suunniteltu ahdin.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Kyseessähän on periaatteessa samantyylinen vertailu kuin kaasutin/ruisku. Juu, kaasareilla saadaan sama huipputeho, mutta muuten ominaisuuksissa ne eivät pärjää.Originally posted by Urpo_rotta View PostJos menee tonne tehokäyrä topiciin, niin voi helposti todeta että muutama holsetti kyllä näyttäs suoriutuvan tehtävästään varsin hyvin.
Työkoneholsteenilla varmaan saadaan samoja teholukuja, mutta heräämisessä sekä viiveessä vaihteen vaihdon jälkeen saattaakin olla huomattava ero. Myös turbon fyysisessä koossa voi olla jotain eroa.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
Fyysisesti ovat aika massiivisia, verraten johonkin kuulikseen.Originally posted by Freak View PostKyseessähän on periaatteessa samantyylinen vertailu kuin kaasutin/ruisku. Juu, kaasareilla saadaan sama huipputeho, mutta muuten ominaisuuksissa ne eivät pärjää.
Työkoneholsteenilla varmaan saadaan samoja teholukuja, mutta heräämisessä sekä viiveessä vaihteen vaihdon jälkeen saattaakin olla huomattava ero. Myös turbon fyysisessä koossa voi olla jotain eroa.
Minusta viive ja herääminen on eri asioita. Viive on minusta se juurikin, että kauan menee kunnes palataan vaikka pussyboostille vaihteen vaihdonjälkeen.
Ja herääminen taas se että millon sulla on vaikka 1bar boostia X rpm kohdassa.
Suoraan verrannollisiahan ei varmaan mikään ole kun jokaisella on vähän Erisetuppi, ja oman maun mukaan rakenneltu kone.
Yleensähän kun hyrrä vaihtuu niin vaihtuu vähän muutakin samalla
Suomalainenhan on tunnettu siitä, että mikään ei saa maksaa mitään ja samat 700hv saa vaikka 800€ Holsetilla kuin parinkilon Precisionilla/Garretilla. Joten siksi kai se Holsteen menee monella ostoskoriin
E36 328i M50B30 turbo
Skoda vRS
Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu
EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91
Comment
-
Joo minustakin ahtimella on muitakin ominaisuuksia kuin se että milloin herää kun laitetaan penkissä kaasu pohjaan ja piirretään käppyrä, tai mikä on maksimiteho.
Miten ahdin käyttäytyy muutoksissa kun vaihdetaan vaihdetta, ajetaan välillä osakaasulla, jarrutetaan ja välillä kiihdytetään. Miten pakopesä ja kompura virtaa sekä miten ahdin jaksaa vielä tuottaa vaikka käyrät alkaa laskemaan?
En en toki väitä että holsetit olisi täysin roska-ahtimia, todella hyviä moottoreita niilläkin rakennetaan. Mutta sen väitän että noissa aiemin mainituissa ominaisuuksissa virityskäyttöön tehdyt ahtimet tulee ohi.Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
Käyttis:Transporter T5 2.5tdi
Comment
Comment