Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iemel
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1654
    • Muhos

    Joo minustakin ahtimella on muitakin ominaisuuksia kuin se että milloin herää kun laitetaan penkissä kaasu pohjaan ja piirretään käppyrä, tai mikä on maksimiteho.
    Miten ahdin käyttäytyy muutoksissa kun vaihdetaan vaihdetta, ajetaan välillä osakaasulla, jarrutetaan ja välillä kiihdytetään. Miten pakopesä ja kompura virtaa sekä miten ahdin jaksaa vielä tuottaa vaikka käyrät alkaa laskemaan?

    En en toki väitä että holsetit olisi täysin roska-ahtimia, todella hyviä moottoreita niilläkin rakennetaan. Mutta sen väitän että noissa aiemin mainituissa ominaisuuksissa virityskäyttöön tehdyt ahtimet tulee ohi.
    Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
    Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
    Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
    Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
    Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2539
      • .

      Originally posted by Matuh View Post
      Minusta viive ja herääminen on eri asioita. Viive on minusta se juurikin, että kauan menee kunnes palataan vaikka pussyboostille vaihteen vaihdonjälkeen.
      Ja herääminen taas se että millon sulla on vaikka 1bar boostia X rpm kohdassa.
      Juu, näinhän minä kirjoitin tai ainakin sitä tarkoitin eli heräämisessä sekä viiveessä on eroa. Viive on minustakin se, kun päästetään kaasu jalalta ja painetaan kaasua uudestaan vaihdetta vaihdettaessa tai ilman.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • ^Tonix^
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 641
        • Vaasa

        Onhan ahtimissa suuria eroja, esim perus HX40super ei tuota samaa tehoa kuin samankokoinen laadukas billettisiivellä oleva, ja holsetissa tuotto myös todella suppealla alueella, kovilla ahdoilla (2bar++) ero on suuri. Mutta harvemmin noissa hintakaan sama. Vertaus ahtimena vaikkapa pte6062gen2 (joka tämän foorumin mukaan paska kopio jostakin garrett mallista)

        Perus hx35 ja hx40 on hinta/laatusuhteeltaan ok, ja sopivan kokoisia perus m50bXX kokoonpanoihin, joten on ymmärrettävää miksi ovat niin suosittuja.
        e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
        E30 318is
        E36 M3 Coupe

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Kukaan ei ole maininnut mitään BorgWarnerin ahtimista? Tuntuu olevan Holset-Garrett-linjalla aina keskustelut :think




          Eikö niitä ole kellään, vai onko ne niin hyviä/huonoja ettei ole mitään sanottavaa? Ainakin paperilla EFR-sarjalaiset on huippuja. Hinta sitten sen mukainen
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • Matuh
            BTCF Member
            • Apr 2013
            • 3702
            • Kouvola

            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            Kukaan ei ole maininnut mitään BorgWarnerin ahtimista? Tuntuu olevan Holset-Garrett-linjalla aina keskustelut :think




            Eikö niitä ole kellään, vai onko ne niin hyviä/huonoja ettei ole mitään sanottavaa? Ainakin paperilla EFR-sarjalaiset on huippuja. Hinta sitten sen mukainen

            Amw Maatsihan oli justiinsa testannut EFR ja SX-E erot.. Samassa autossa, herääminen aika sama molemmissa, EFR tuotti enemmän tehiä ja Momenttia alempana muistaakseni.

            Owen Developmentsin turbina ois nätti kokeilla, ainakin McKeeverin Drifterissä pesi Precisionilla Lattiaa
            E36 328i M50B30 turbo
            Skoda vRS
            Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
            Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

            EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

            Comment

            • Exami
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 986
              • Hyvinkää, Tuusula

              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
              Kukaan ei ole maininnut mitään BorgWarnerin ahtimista? Tuntuu olevan Holset-Garrett-linjalla aina keskustelut :think




              Eikö niitä ole kellään, vai onko ne niin hyviä/huonoja ettei ole mitään sanottavaa? Ainakin paperilla EFR-sarjalaiset on huippuja. Hinta sitten sen mukainen
              Minulla oli S366 aikaisemmin, vanha kivikautis malli, olisin koittanut 9280 EFR mallia jossei hinta olis ollu ihan posketon.. ongelmaksi EFR:nkin kohdalla muodostuu osin siipi koot ja niiden suhde..

              Toinen mistä kysyin tarjousta ja olin valmis ostamaan oli G42-1200C näissä malleissa saatavuus oli kuitenki heikko.

              PTE kohdalla osuin siihen samaan sudenkuoppaan mihin muutki monesti minua ennen, eli ahdin savutti, ja teki ylimääräisen jenkki kierroksen... näin covid kesänä ei aiheuttanut pahasti harmaita hiuksia. Nyt jos tilaa noita PTE tuotteita niin uusimman generaation keskiössä ilmeisesti tuo savutus ongelma on poistunut.

              Realstreetin osalta ahtimen toimitus "on stock" malleille on huikea, maanantaina rahat jenkkeihin ja perjantaina turbo on kädessä...
              sigpic
              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                Originally posted by Matuh View Post
                Amw Maatsihan oli justiinsa testannut EFR ja SX-E erot.. Samassa autossa, herääminen aika sama molemmissa, EFR tuotti enemmän tehiä ja Momenttia alempana muistaakseni.

                Owen Developmentsin turbina ois nätti kokeilla, ainakin McKeeverin Drifterissä pesi Precisionilla Lattiaa

                Ok Noita ristiintestauksia samalla setupilla, mutta eri ahtimilla kun olisi rahaa tehdä, niin saisi kyllä päivät kulumaan



                Tuosta owenista pitää ottaa enemmän selvää
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • ^Tonix^
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 641
                  • Vaasa

                  Originally posted by Matuh View Post
                  Owen Developmentsin turbina ois nätti kokeilla, ainakin McKeeverin Drifterissä pesi Precisionilla Lattiaa
                  Laita linkki tohon vertailuun

                  Originally posted by Exami View Post

                  PTE kohdalla osuin siihen samaan sudenkuoppaan mihin muutki monesti minua ennen, eli ahdin savutti, ja teki ylimääräisen jenkki kierroksen... näin covid kesänä ei aiheuttanut pahasti harmaita hiuksia. Nyt jos tilaa noita PTE tuotteita niin uusimman generaation keskiössä ilmeisesti tuo savutus ongelma on poistunut.
                  Mikä pte sulla oli?

                  Itselläni ollu 6266gen2 jo 2014 vuodesta lähtien ja on irronnut ahtoputkia ym. mutta edelleen pelittää niin itsellä ei pahaa sanottavaa.
                  Jos pte turbon ostaa niin se on oltava gen2.
                  e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                  E30 318is
                  E36 M3 Coupe

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11086
                    • Oulu

                    Originally posted by Exami View Post
                    .. ongelmaksi EFR:nkin kohdalla muodostuu osin siipi koot ja niiden suhde..
                    Itekki noita EFR:iä zoomaillu, mutta totesin kans, että siellä ei oikein hyvän kokosta ahdinta ole tommosen b28:n kylkeen jos joku 700hp haluaa. Vähän vaikutti nuo EFR:t olevan optimoituja vähän pienemmille iskutilavuuksille.

                    Garretin valikoimista löyty paljon paremmin tuohon sopivia ahtimia, mutta kun kompurakarttoja yms. kattoo, niin ei kovin moni ahdin silti oo mitenkään super paljon parempi mitä perus hx40 Toki modernissa kuulalaakeri ahtimessa herkkyys on eri luokkaa ja fyysinen koko ei oo läheskään yhtä iso. Mut jos fyysinen koko ei oo ongelma, niin turbosystemssi vaikutti oikeen hyvältä ostokselta hinta/laatusuhteeltaan.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Matuh
                      BTCF Member
                      • Apr 2013
                      • 3702
                      • Kouvola

                      Eipä siitä oo ku Dyno käppyrät


                      Ja linkki Dyno vetoon:
                      After installing our new @owendevelopments GBT7388 turbo we went back to @bradleymotorworks today for a quick check over and a fresh map on our @link_ecu ahead of the British Drift Championship thi...
                      E36 328i M50B30 turbo
                      Skoda vRS
                      Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                      Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                      EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                      Comment

                      • Miuge
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 630
                        • Tampere

                        Moni Suomessa kallistuu Holsettiin todennäköisemmin mainonnan ja hyvän saatavuuden takia, sekä käyttäjäkokemuksia niistä on kotimaan piireissä oletettavasti muita huomattavasti enemmän - valikoitunut ns. perusahtimeksi.
                        Käsittääkseni Holset ei kuitenkaan ole merkittävästi panostanut tuotteiden aftermarket räätälöintiin, jotta joka koneeseen löytyisi optimi ahdin, vaan pohjalla on silti suurinpiirtein se raskaankaluston HX-sarjalainen muutetulla imusiivellä.

                        BW oli pitkään vastaavissa asetelmissa Holsetin kanssa, mutta viimevuosina on tapahtunut kehitystä aftermarket puolella; EFR ja SX-E ahtimet.
                        Mistäs yllämainittujen vertailu löytyy ja mitkä mallit tarkalleen vertailussa?
                        BW:llä on vaan jokseenkin rajallinen valikoima isompia pakopesiä ahtimiin, mutta muilta valmistajilta, ainakin Tial ja AGP Turbo, on tullut niitäkin kysynnän vuoksi saataville.

                        Garretin G-sarja (ei GT, ei GTX, vaan pelkkä G) heidän tuotevalikoimasta markkinoiden kuumin, köyhänä ei löydy muuta moitetta kuin hinta. Halvempaa valikoimaakin toki löytyy, jos vaatimuksena ei ole viimeisin ja ehdottomasti paras.

                        PTE tuntuu panostavan ainakin markkinoinnin perusteella enemmän lyhyen matkan vetoihin, mutta kokoja on hyvin saatavilla joka tarpeeseen, positiivista myös laaja hintaskaala.

                        Monelle varmaan tuntematon Xona Rotor, Tial Sportista kehittynyt yritys, ollut kovassa nousussa tämän vuoden, heiltä tullut markkinoille uusia tuulia innovatiivisen turbiinipyörän muodossa. Mainostavat ahtimen olevan markkinoiden paras heräävyydeltään ja uskoisin, että tämä kilpailee samassa kastissa Garrett G-sarjan ja BW EFR:n kanssa.

                        Mietteitä tämän päivän markkinoiden suurimmista
                        Webshop - MRT Engineering
                        Facebook - MRT Engineering
                        Instagram - mrtengineering
                        YouTube - miugemrt

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          Originally posted by ^Tonix^ View Post
                          Mikä pte sulla oli?

                          Itselläni ollu 6266gen2 jo 2014 vuodesta lähtien ja on irronnut ahtoputkia ym. mutta edelleen pelittää niin itsellä ei pahaa sanottavaa.
                          Jos pte turbon ostaa niin se on oltava gen2.
                          7275Gen2
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • Vauhtivaunu
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 2714
                            • P-Karjala

                            Originally posted by Miuge View Post
                            Holset ei kuitenkaan ole merkittävästi panostanut tuotteiden aftermarket räätälöintiin

                            Sillä firmalla ei ole mitään tarvetta meidän maan matosten houkutteluun, koska on hovitoimittaja suurimmille raskaan kaluston valmistajille. BW myös. Garrett on ottanu kopin myös "kuluttujamarkkinoista" mutta tuskin määrien vuoksi. Niinsanottu "goodwill" on hyvää mainosta:think



                            Se on meidän vaikea hahmottaa kuinka paljon ahtimia myydään ja mikä osuus tällä virityshommalla on siinä. Äkkiä väitän että 99,7 myydään tuonne moottorinvalmistajille ja se 0,3% on se virittäjien ostamien ahtimien markkina maailmassa. Siinä on sitten se syy hinnoittelulle ja miksi mikäkin ahdin on kenenkin pellin alla :think Holset ei tee erikseen viritysahtimia. Ne vaan sattuu sopimaan rekkoihin ja bemareihin
                            sigpic


                            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                            Comment

                            • ^Tonix^
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 641
                              • Vaasa

                              Originally posted by Matuh View Post
                              Eipä siitä oo ku Dyno käppyrät

                              Ja linkki Dyno vetoon:
                              https://www.instagram.com/p/CE6nS3Ij...=1qx6p9y9410ms
                              Nii kummiski perus 6266 "gen1" liukulaakeri, voi hyvää päivää mikä vertaus
                              Aika huonosti oli infoa saatavilla, mutta toi 666hp sopis todella hyvin tohon normi malliin joka on 1k€ ahdin
                              e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                              E30 318is
                              E36 M3 Coupe

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                Mahtava nähdä että herää keskustelu henkiin muuallakin kuin koronavirustopikissa

                                Kyllä ne precisionit ovat kovia hyrriä, ei siitä mihinkään pääse. Ehkä sitä itsekin vielä joku kaunis päivä... Tuo Xona Rotor vaikutti ihan mielenkiintoiselta tulokkaalta, hinnat sieltä korkeimmasta päästä kylläkin.
                                Itselläkin BW-kokeilu (S366) jätti vähän kylmäksi, toki muuttujia oli paljon ja mitoitus vähän isohko, mutta silti, tuntui samalta kuin yrittäisi käsin pyörittää traktorinrenkaaseen vauhtia vaikka olisi jo valmiiksi 5000rpm ja "alueella".
                                Katsotaan miten nykyinen holset astetta modernimmilla siivillä pärjää. Ajossa tuntuu ihan pätevältä, mutta paha ilman lukemia virpoa mitään.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎