Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11111
    • Oulu

    Originally posted by janne[l View Post
    Ajeleeko joku m54:lla viinalla 1.5-1.8b paineella yli 9:1 puristuksilla ? Taitaa kaikilla olla 9:1 wisecot taikka DP männät näissä jotka tietysti paras ja helpoin vaihtoehto.
    Haluaisin itse noissa ampin männissä pysyä kun ovat toimineet hyvin tuossa m50:ssä.
    Ongelma siis se että heidän mallistosta ei löydy omaan komboon 8.5-9:1 välille mäntää vaan fiksuin olisi nuo m54 NA malliset männät joilla puristukset nousee 9.4:1. Mahtaako olla jo liikaa m54:een 700-750 tehoille ?

    http://www.amp44.com/index.php?route...&product_id=94
    Ei oo liikaa puristuksia.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5265
      • Pirkkala

      Originally posted by janne[l View Post
      Ajeleeko joku m54:lla viinalla 1.5-1.8b paineella yli 9:1 puristuksilla ? Taitaa kaikilla olla 9:1 wisecot taikka DP männät näissä jotka tietysti paras ja helpoin vaihtoehto.
      Haluaisin itse noissa ampin männissä pysyä kun ovat toimineet hyvin tuossa m50:ssä.
      Ongelma siis se että heidän mallistosta ei löydy omaan komboon 8.5-9:1 välille mäntää vaan fiksuin olisi nuo m54 NA malliset männät joilla puristukset nousee 9.4:1. Mahtaako olla jo liikaa m54:een 700-750 tehoille ?

      http://www.amp44.com/index.php?route...&product_id=94

      Korkealla puristuksella sylinterin tilavuus pienenee, josta on haittaa korkeilla ahdoilla koska painetta pitää olla enemmän, jotta pyttyyn saadaan sama ilmamäärä kuin matalammalla rutulla.
      Korkea puristus myös kuormittaa moottoria mekaanisesti koska sylinteripainekäyrä on piikkimäinen.

      Muutenhan isosta puristuksesta on pelkkää hyötyä.

      Extreme tuners 1500-2000hv evo mitsussa on väitetysti 15.8 puristukset. Millä aineella se käy, sitä en tiedä. Enkä sitäkään onko tosi koko asia edes.

      Aika paljon kyselin eri ihmisiltä että mitä haittaa on korkeesta puristuksesta, kun omaa 12.2 moottoria suunnittelin. Yllä mainittujen lisäksi ei oikeen mitään noussu esille.

      Vakio säätäjäni R-motorsport kommentoi, että ahdoilla siitä ei ole mitään hyötyä, mutta merkittäviä haittojakaan ei ole.

      Tuo sun 9.4 lasketaan minusta vielä ihan sopivaksi ahdettuun kun tankissa on e85
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Exami
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 986
        • Hyvinkää, Tuusula

        Loppumaton specsaus puristus-suhteesta

        Yleisesti hyödylliset rajat ja aatteet, olisi hyvä olla tietoinen puhutaanko staattisesta vai dynaamisesta puristuksesta..

        Toistuvasti tullut nähtyä ongelmia moottoreiden kanssa kun laitetaan korkeat staattiset ja miedot nokat, jolloin dynaamiset puristukset jää myös korkeaksi.

        Vastaavasti taas näkee toimivia moottoreita todellakorkeilla staattisilla ja rajuilla nokilla jolloin dynaaminen puristus saattaa jäädä erittäinkin kohtalaiseksi..

        Esimerkillä: Rakennettu ilmajäähdytteinen moottori 12.5 puristuksella, rajulla nokalla dynaaminen jää 9.4 paikkeille.

        vs Toinen paljon matalaviritteisempi ilmajäähdytetty moottori 10.5puristuksella miedolla nokalla dynaaminen puristus 10 luokkaa.

        näin ollen 12.5 puristeinen moottori on pitkäikäisempi ja käy viileämpänä "normaalissa operoinnissa"

        Mitä tulee M50 mailmaan, omat kokemukset on ollu että dynaaminen kun pyörii 9-9.5 välillä, on moottori aika ihanteellinen tehon tuoton ja käytettävyyden välillä... tarvinnee kuitenki muistaa, että joku nämäkin asiat varmasti tietää ja ymmärtää paremmin kuin minä
        Last edited by Exami; 12-10-2021, 11:48.
        sigpic
        Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5265
          • Pirkkala

          Originally posted by Exami View Post
          Loppumaton specsaus puristus-suhteesta

          Yleisesti hyödylliset rajat ja aatteet, olisi hyvä olla tietoinen puhutaanko staattisesta vai dynaamisesta puristuksesta..

          Toistuvasti tullut nähtyä ongelmia moottoreiden kanssa kun laitetaan korkeat staattiset ja miedot nokat, jolloin dynaamiset puristukset jää myös korkeaksi.

          Vastaavasti taas näkee toimivia moottoreita todellakorkeilla staattisilla ja rajuilla nokilla jolloin dynaaminen puristus saattaa jäädä erittäinkin kohtalaiseksi..

          Esimerkillä: Rakennettu ilmajäähdytteinen moottori 12.5 puristuksella, rajulla nokalla dynaaminen jää 9.4 paikkeille.

          vs Toinen paljon matalaviritteisempi ilmajäähdytetty moottori 10.5puristuksella miedolla nokalla dynaaminen puristus 10 luokkaa.

          näin ollen 12.5 puristeinen moottori on pitkäikäisempi ja käy viileämpänä "normaalissa operoinnissa"

          Mitä tulee M50 mailmaan, omat kokemukset on ollu että dynaaminen kun pyörii 9-9.5 välillä, on moottori aika ihanteellinen tehon tuoton ja käytettävyyden välillä... tarvinnee kuitenki muistaa, että joku nämäkin asiat varmasti tietää ja ymmärtää paremmin kuin minä

          Hyvää asiaa tässä

          Tuo n. 9 puristus on kyllä usein mainittu olevan hyvä kompromissi.

          Minkälaisia nokkia pidät mietoina? Ajoitus toki tekee omat juttunsa.

          Edit: minkälaisia ongelmia liian korkeasta staattisesta puristuksesta yhdistettynä mietoihin nokkiin on seurannut?

          Btw. Mulla ei ainakaan ole mitään tarvetta päteä eikä hirveesti ole kompetenssiakaan, mutta pyrin tuomaan nähtäville sen tiedon joka itsellä on.
          Last edited by Urpo_rotta; 12-10-2021, 12:27.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Takalo_kari
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 1359
            • tku

            riippuu kovasti polttoaineesta, etanolilla saa olla enempi ruttua.

            yleisesti enempi ruttua parantaa hyötysuhdetta ja tuo vääntöä.. noh. haitathan sitten kaikki tietää. nää moottorit on aina jonkun näkösiä kompromisseja. mulla 9 ruttu. ottaisin 9.4 mielelläni..
            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
            Kiitos ajastasi? :think

            Comment

            • Exami
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 986
              • Hyvinkää, Tuusula

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Hyvää asiaa tässä

              Tuo n. 9 puristus on kyllä usein mainittu olevan hyvä kompromissi.

              Minkälaisia nokkia pidät mietoina? Ajoitus toki tekee omat juttunsa.

              Edit: minkälaisia ongelmia liian korkeasta staattisesta puristuksesta yhdistettynä mietoihin nokkiin on seurannut?

              Btw. Mulla ei ainakaan ole mitään tarvetta päteä eikä hirveesti ole kompetenssiakaan, mutta pyrin tuomaan nähtäville sen tiedon joka itsellä on.
              Yleensä ilmenee lämpöongelmina, ja jossain tapauksissa kannentiiviste ongelmina, vesijäähdytetyissä koneissa lämpöongelmat ei ehkä ihan niin pinnalla... mutta kova puristus + ahtopainetta nostaa tosi nopeasti ahtopaineen alaista puristustakin rajusti ja saattaa tuottaa yllättäviä ongelmia jopa heikommilla etanoli laaduilla.. (alkukevät + loppusyksy etanoli pitoisuuden ollessa alhaisempi) joskis myös seos etanoleilla kun oktaaniluku alhaisempi.. tähän toki vaikuttaa sitte palotilat, eli moottorikohtaisia eroja kuten nakutuksen ja muun detonoinnin kanssa yleisemminkin..

              Esimerkin omainen homma: M50 10.5 puristuksella, -> athenan tiiviste -> 10.3 -> saksmannin ~260 nokat -> dynaamiset puristukset ~9.4 (joku vanha laskelma hihavakiona)

              yleisesti itse miellän että mainosasteet:
              220-240 "vakio, todella mieto"
              240-260 "mieto"
              260-280 "kohtalainen"
              280-300 "raju"
              300+ "todella raju"
              Last edited by Exami; 12-10-2021, 17:14.
              sigpic
              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

              Comment

              • NO2
                BTCF Member
                • Jun 2011
                • 103
                • Espoo

                Kysytääs täältä, että onko aivan tuhoon tuomittu ajatus lähteä hieman ahdistelemaan avaamatonta m52b25 mottia? :think
                E36 323i radalle. F30 330e kadulle.
                Ex e91 335d. Ex e46 320i
                Ex e60 530d. Ex e36 323ti .
                Ex e39 520i. Ex e36 325i.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11111
                  • Oulu

                  Originally posted by NO2 View Post
                  Kysytääs täältä, että onko aivan tuhoon tuomittu ajatus lähteä hieman ahdistelemaan avaamatonta m52b25 mottia? :think
                  Ei oo. Ainakaan viinalla. Mut pidä teho alle 400 ja vääntö alle 500, niin se kestääkin jonkin aikaa. Ja varaudu henkisesti että veivi sieltä saattaa siltikin mennä mutkalle.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • _ville
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 244
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Ei oo. Ainakaan viinalla. Mut pidä teho alle 400 ja vääntö alle 500, niin se kestääkin jonkin aikaa. Ja varaudu henkisesti että veivi sieltä saattaa siltikin mennä mutkalle.
                    Jäin tuossa miettiin, että onko m50b25tu koneessa samat heiveröisemmät veivit kuin m52 vai vastaavatko vanoksettoman m50b25 koneen veivejä kestoltaan?

                    Comment

                    • aaape
                      BTCF Member
                      • Aug 2009
                      • 617
                      • Muaninka

                      Originally posted by _ville View Post
                      Jäin tuossa miettiin, että onko m50b25tu koneessa samat heiveröisemmät veivit kuin m52 vai vastaavatko vanoksettoman m50b25 koneen veivejä kestoltaan?


                      Tuosta näkyy ero keskellä on m50b25tu veivi ylin on m54b25 ja alin on m52b28 veivi
                      e36 328i turbo (95)
                      vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                      e30 316 (m30)(87) projekti

                      EX.
                      e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1728
                        • vihti

                        Originally posted by NO2 View Post
                        Kysytääs täältä, että onko aivan tuhoon tuomittu ajatus lähteä hieman ahdistelemaan avaamatonta m52b25 mottia? :think
                        Sillä teholla se kestää hyvin millä tekniikan saa muutoskatsastettua, väitän että yli 50tkm ainakin jos asianmukaisesti turbotettu ja kunnossa oleva moottori
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • Arppa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1046
                          • Lumbriver

                          Originally posted by NO2 View Post
                          Kysytääs täältä, että onko aivan tuhoon tuomittu ajatus lähteä hieman ahdistelemaan avaamatonta m52b25 mottia? :think
                          Täällä on avaamaton samanlainen kone avossa. Jäälissä siitä säädettiin 411hv ja 540nm ulos. Alkaa varmaan olemaan siinä rajoilla että kestää… Mutta kun tiedostaa asian ja jättää rajoitinrallit pois.

                          Omassa meni suuttimet loppukesästä ja ajattelin säädättää uusilla hieman miedommaksi :think
                          Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
                          Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
                          Kauppakassina: Hyundai i30 -21
                          -Raahe Connection-
                          -Team Kärppä- limited edition

                          Comment

                          • NO2
                            BTCF Member
                            • Jun 2011
                            • 103
                            • Espoo

                            No perhana, eihän se auta sitten kun lähteä metsästämään sopivaa ahdinta näille tehoille. Olisko kanssa harrastajilla antaa hyviä vaihtoehtoja, mahdollisesti jaetulla pesällä? Kun näillä näkymin twin scroll pakosarja tulossa :think
                            E36 323i radalle. F30 330e kadulle.
                            Ex e91 335d. Ex e46 320i
                            Ex e60 530d. Ex e36 323ti .
                            Ex e39 520i. Ex e36 325i.

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1728
                              • vihti

                              Joku garrett 2860rs-tyylinen, kokemuksen syvällä rintaäänellä unohda holsetit jos haluat katuauton hyvällä käytettävyydellä noille tehoille. Olen kuullut myös positiivisia k27 9# pakopesällä lähtee mukavasti ”tykittää” siitä 3000 paikkella spooli
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              • Iemel
                                BTCF Member
                                • Oct 2007
                                • 1654
                                • Muhos

                                Originally posted by naikou View Post
                                Joku garrett 2860rs-tyylinen, kokemuksen syvällä rintaäänellä unohda holsetit jos haluat katuauton hyvällä käytettävyydellä noille tehoille. Olen kuullut myös positiivisia k27 9# pakopesällä lähtee mukavasti ”tykittää” siitä 3000 paikkella spooli
                                Garretilta voisi paremmin sopia gt2871r, tuo "discopottu" on enemmän ehkä 4 sylinteristen ahdin ja tuottokin riittää vain 360hp tienoille, mutta varmaan tuossa tarkoitettiin gt28 sarjaa noin yleisesti.
                                Toinen minkä olen nähnyt hyvin toimivan m5x kanssa on BorgWarnerin S257.
                                Sitten on tietenkin turbosystemsin holsetista modatut kuulalaakeriahtimet, ihan hyvää olen kuullut niistäkin.

                                Tärkeintä varmaan on kuitenkin että koittaa perehtyä aiheeseen, siipien kokoon, kompurakarttoihin, pakopesien kokoon ja tehotuottoihin, eikä vain silmät ummessa mene "laita holsetti" -linjalla koska kaikilla muillakin on.

                                Ja saa ne holsetitkin toimimaan sivistyneesti kun hyödyntää vanosta ja valitsee sinne oikean kokoisen rupelin.
                                Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                                Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                                Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                                Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                                Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎