M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _ville
    BTCF Member
    • Sep 2013
    • 271
    • Pirkanmaa

    #1036
    Kytkin tuli viimein kuntoon. Levyksi vaihtui jousitetulla keskiöllä oleva massalevy missä ei ole kitkapintojen välissä jousta, tai se on liikematkaltaan minimaalinen. Vauhtipyörä koneistettiin suoraksi ja passattiin esijännitys uudelle levylle noin 3 mm. Samalla vaihdoin vähemmän kuluneen kytkinhaarukan ja varmuudeksi vielä uuden painelaakerin. Tällä setupilla työsylinterin tankoa ei tarvinnut jatkaa. Kytkin on nyt oikein mukavan tuntuinen, eikä edes tolkuttoman jäykkä. Esijännitys oli vanhalla setupilla vähän reilu 2 mm. Näin ollen esijännitys vaikuttaa merkittävästi polkimen jäykkyyteen.

    Jotain huonoakin sitten. Hommasin aem säädettävän bensanpaineensäätimen sekä adapterin suutintukkiin. Adapterilta tulee letku säätimelle. Auto sammuksissa säätimestä saa säädettyä paineet kohdilleen, mutta käynnissä painetta on 4 bar. Pumppuna wallbro 450 ja linjat ovat vakiot. Tilanne on käytännössä identtinen kuin alkuperäisellä säätimellä. Alkavatko linjat muka ahdistamaan? Sammuksissa akun jännite 12,4 v ja käynnissä 14,2.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5367
      • Pirkkala

      #1037
      Normaalisti alipaine vaikuttaa niin että tyhjäkäynnillä paine n. 0,5bar vähemmän kuin kaasuläppä avattuna.

      Jos paine nousee jännitteen noustessa akkujännitteestä latausjännitteeseen se tahtoo sanoa että paluupuoli ahdas. Jos paineen mittaus siis tukissa. Jos paineensäätö tökkii myös niin se viittaa samaan ongelmaan.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • _ville
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 271
        • Pirkanmaa

        #1038
        Painemittari on letkussa ennen tukkia. Kokeilin vetää säätimeltä letkun kanisteriin ja paine reagoin säätöön. Onkos näissä joku vakiopaikka mikä ahdistaa? Käsittääkseni useampi m50 turbo tälläkin foorumilla on vastaavalla pumpulla ja vakiopaluulla.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5367
          • Pirkkala

          #1039
          Onko sun auto e36 vai e34 vai mikä
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • _ville
            BTCF Member
            • Sep 2013
            • 271
            • Pirkanmaa

            #1040
            E36 tosiaan

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5367
              • Pirkkala

              #1041
              E34 vakiolinjoilla ainaki 700hv on puskettu mun tietojen mukaan.

              Tutki se tankin pää oisko paluussa joku ahdas kohta siellä.

              Mä en tota e36 niin tunne
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • _ville
                BTCF Member
                • Sep 2013
                • 271
                • Pirkanmaa

                #1042
                Kuskin puolella sijaitseva lappopumppu ahdistaa paluuta. Täytyy koittaa dremelillä varovasti suurentaa pumpun "suutinta" ja katsoa auttaako mitään.

                Edit. Jos joku joskus painii saman ongelman kanssa, niin itse tein seuraavasti.
                Lappopumpusta isompi kova muoviletki irti varovasti lämmittämällä. Sitten avautuu näkymä vaaleaan muoviseen mutkaan. Tässä mutkassa on aukko sivulle ja ns suutin keskellä. Tuo suutin on juurikin se mikä vastustaa ja ainakin omassa reikä oli luokkaa 2 mm. Porasin pitkällä terällä noin 4 milliin ja löin vehkeet nippuun. Nyt säätö toimii 2 baarista ylöspäin.

                Täytyy seurata, että tankin puoliskot tyhjenevät samaa tahtia.
                Last edited by _ville; 14-07-2025, 19:38.

                Comment

                • Visa57
                  BTCF Member
                  • Jul 2022
                  • 20
                  • Köyliö

                  #1043
                  Onko muilla ollut ongelmaa? m52 imusarja ja 1200cc ev14 suuttimet 61mm pitkät, uppoo liikaa imusarjaan ja vuotaa... Edit: oma asennusmoka... Pulsar g30-770 0.83 pesällä oikeen passeli ahdin m52b28 kylkeen, lähtee heräilee 2500 paikkeil vaste melkeenpä välitön, aivan kun joku tehdas turboauto heräävyydeltä.
                  Last edited by Visa57; 23-08-2025, 20:18.

                  Comment

                  • MR_piikki
                    BTCF Member
                    • Apr 2006
                    • 1325
                    • Pori

                    #1044
                    Morjesta, alkaa loppuu ideat iteltä kesken. Ei ahda millään yli 0.5 bar tuo laite nyt tuolla uudel setillä. Ahdin on uus hx40 superi 16 pesällä, 60mm hks kopio kiinan hukkis ja se on availtu, laiteltu jäykempää jousta ja koitettu kalvon päällekkin vaan paine.
                    Ei mitään näkyviä vuotoja missään, käyty bräkliinillä kaikki läpi imusarjaa myöten ja kompura kotelolta mitattuna ahtopaineet, imusarjalta sama pl et näyttää tietysti alipainetta ennen kuin kaasuläppä aukeaa.
                    Onko noi kiinahukkikset holoja vai mitä helvettiä, tuntunu muilla pelaavan ja purettaessa aikalailla jämti oli.
                    Putkesta lens tänää katalysaattorin sisuskalutki sit loppujen lopuks ku koitettu polkee.
                    Ahdin ei savuta eikä pidä mitään ääntä, öljy kiertää ja pyörii nätisti.

                    Moottori siis M50B25nv. 8:8:1 wisecon mäntäsatsilla ym lisillä…
                    Gas or ass, no free rides

                    F10 520d lci
                    E36 325 ahdistettu.

                    Comment

                    • naikou
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 1803
                      • Pk-seutu

                      #1045
                      Originally posted by MR_piikki View Post
                      Morjesta, alkaa loppuu ideat iteltä kesken. Ei ahda millään yli 0.5 bar tuo laite nyt tuolla uudel setillä. Ahdin on uus hx40 superi 16 pesällä, 60mm hks kopio kiinan hukkis ja se on availtu, laiteltu jäykempää jousta ja koitettu kalvon päällekkin vaan paine.
                      Ei mitään näkyviä vuotoja missään, käyty bräkliinillä kaikki läpi imusarjaa myöten ja kompura kotelolta mitattuna ahtopaineet, imusarjalta sama pl et näyttää tietysti alipainetta ennen kuin kaasuläppä aukeaa.
                      Onko noi kiinahukkikset holoja vai mitä helvettiä, tuntunu muilla pelaavan ja purettaessa aikalailla jämti oli.
                      Putkesta lens tänää katalysaattorin sisuskalutki sit loppujen lopuks ku koitettu polkee.
                      Ahdin ei savuta eikä pidä mitään ääntä, öljy kiertää ja pyörii nätisti.

                      Moottori siis M50B25nv. 8:8:1 wisecon mäntäsatsilla ym lisillä…
                      Mitkä nokat/ajoitukset? Ahdin on tuohon koneeseen kookas, varsinki jos vakionokat ja ajoitus niin painetta saa odotella mut kyllähän se kolmosvaihteella viimeistää pitäisi ahtaa täydet.
                      E39 523i Turbo

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5367
                        • Pirkkala

                        #1046
                        Paineista nyt systeemi paineilmalla laittamalla joku tulppa turbon imuun jossa venttiili niin näät pysyykö paine vai ei. Toki jos nokissa on overlappia niin tämä ei toimi.

                        Mutta eniten epäilen pakopuolta, yleensä jos turbo pyörii normaalisti niin ahdot kyllä nousee lopulta mutta viiveellä.

                        Vedä hukkis mekaanisesti kiinni ja käy varovasti koittamassa nouseeko ahdot vai ei.
                        Ellei nouse niin tutkisin kyllä turbon että ei ole väärillä osilla kasattu tms. älytöntä

                        Eihän ole pakosarja jostain halki?
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • MR_piikki
                          BTCF Member
                          • Apr 2006
                          • 1325
                          • Pori

                          #1047
                          Originally posted by naikou View Post

                          Mitkä nokat/ajoitukset? Ahdin on tuohon koneeseen kookas, varsinki jos vakionokat ja ajoitus niin painetta saa odotella mut kyllähän se kolmosvaihteella viimeistää pitäisi ahtaa täydet.
                          Vakio nokat ja ajoitus, ihan tähän virallisella työkalulla katsottu paikalleen. Jakopää ym osat uudet.
                          Mun mielestä tuo on jopa viel vähä pieni ahdin
                          ja ei tosiaan ei ykkösellä ei kakkosella kolmosella ahda enempää ja aika vaivalloisesti, auto käyttäytyy tyyliin kuin vapari. Äänimaailma kuulostaa kyllä siltä et alkais kerää painetta mut ei ni ei..
                          Gas or ass, no free rides

                          F10 520d lci
                          E36 325 ahdistettu.

                          Comment

                          • MR_piikki
                            BTCF Member
                            • Apr 2006
                            • 1325
                            • Pori

                            #1048
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Paineista nyt systeemi paineilmalla laittamalla joku tulppa turbon imuun jossa venttiili niin näät pysyykö paine vai ei. Toki jos nokissa on overlappia niin tämä ei toimi.

                            Mutta eniten epäilen pakopuolta, yleensä jos turbo pyörii normaalisti niin ahdot kyllä nousee lopulta mutta viiveellä.

                            Vedä hukkis mekaanisesti kiinni ja käy varovasti koittamassa nouseeko ahdot vai ei.
                            Ellei nouse niin tutkisin kyllä turbon että ei ole väärillä osilla kasattu tms. älytöntä

                            Eihän ole pakosarja jostain halki?
                            Pitää koittaa tämä.
                            ja kyllä järjellä ajattelee niin ei tän pitäis olla edes mahdollista.
                            Koitin porttia kyllä paineilmalla ja liikkuu, mut sitä en tiedä vuotaako se perkele siellä ”kiinni” asennossa.. onko noissa kiinan hks 60mm kopio porteissa ollu ongelmaa, kalvoista joskus lukenut mut en lautasen ongelmasta.

                            Ahdin tosiaan normi hx40 super 16” pesällä ja nämä kyllä pitäis olla aikalailla perus varmoja.
                            pakosarja ei vuoda, nämä näkis jo silmällä, ku tuossa on bäkeä suihkittu
                            Gas or ass, no free rides

                            F10 520d lci
                            E36 325 ahdistettu.

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11241
                              • Oulu

                              #1049
                              Originally posted by MR_piikki View Post
                              Morjesta, alkaa loppuu ideat iteltä kesken. Ei ahda millään yli 0.5 bar tuo laite nyt tuolla uudel setillä. Ahdin on uus hx40 superi 16 pesällä, 60mm hks kopio kiinan hukkis ja se on availtu, laiteltu jäykempää jousta ja koitettu kalvon päällekkin vaan paine.
                              Ei mitään näkyviä vuotoja missään, käyty bräkliinillä kaikki läpi imusarjaa myöten ja kompura kotelolta mitattuna ahtopaineet, imusarjalta sama pl et näyttää tietysti alipainetta ennen kuin kaasuläppä aukeaa.
                              Onko noi kiinahukkikset holoja vai mitä helvettiä, tuntunu muilla pelaavan ja purettaessa aikalailla jämti oli.
                              Putkesta lens tänää katalysaattorin sisuskalutki sit loppujen lopuks ku koitettu polkee.
                              Ahdin ei savuta eikä pidä mitään ääntä, öljy kiertää ja pyörii nätisti.

                              Moottori siis M50B25nv. 8:8:1 wisecon mäntäsatsilla ym lisillä…
                              Onko se hukkis varmasti todettu pitäväksi? Aika monta noita kiinanhukkiksia tullu vastaan, missä venttiilinvarsi on liian lyhyt ja jää selvästi auki.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • MR_piikki
                                BTCF Member
                                • Apr 2006
                                • 1325
                                • Pori

                                #1050
                                Originally posted by Pazi88 View Post

                                Onko se hukkis varmasti todettu pitäväksi? Aika monta noita kiinanhukkiksia tullu vastaan, missä venttiilinvarsi on liian lyhyt ja jää selvästi auki.
                                Ei ole, pitää avata paluu ja katsoa mitä touhuaa
                                Gas or ass, no free rides

                                F10 520d lci
                                E36 325 ahdistettu.

                                Comment

                                Working...
                                X