Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 tyhjäkäynnin "notkahdus" kylmänä..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antza
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2143
    • Espoo

    Originally posted by takatalvi View Post
    Hyvä, että tuli kuntoon! Oliko monen tunnin operaatio? :think
    Kyllä siinä yhden työpäivän tunnit pyörähti ruoka- ja työkalunetsimistaukoineen (mm. 19mm kiintoavaimen tarvitsi, hylsy ei mahtunutkaan - oma moka kun ei tullut tarkistettua). Nyt jos toistamiseen pitäisi tehdä, niin aika varmaan puolittuisi.

    OT: Jos joku on tekemässä samaa remonttia, minulla olisi uusi "korjaussarja" valmiina suurimmalta osin (pl. itse vanoksen tiivisteet). Eli venttiilikopan tiiviste 11-12-9-070-990, 15 kpl venttiilikopan kumeja 11-12-1-437-395, öljyntäyttöauton tiiviste 11-12-7-526-447 sekä 2 kpl vanoksen männänpultteja 11-36-1-748-745. Mukaan saa lähes täyden tiivistemassatuubin.
    Last edited by Antza; 13-04-2008, 11:19.
    Current rides:
    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

    Previous rides:
    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      [offtopic]
      Kiitos Antzalle joka toimitti nuo tiivisteet ABC:lle
      Tarkistin momenttiavaimen merkintöjä niin -> 20-210Nm.
      [/offtopic]

      ..sama operaatio edessä päin tossa kesämmällä, saas nähdä miten onnistuu.
      Ärsyttävästi kyllä humppaa nuo kierrokset kun aamulla lähtee kylmällä koneella ensimmäisiin liikennevaloihin :think
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Onko kukaan, kenelle on vaihdettu Vanoksen tiivisteet, huomannut jonkin ajan kuluttua selvää muutosta alakierrosten tehossa/väännössä? Jenkkipalstoilla aika moni kertoo tuollaisesta. Minä taidan tehdä tuon remontin ensi viikonloppuna...

        Kuulemma sama vika on myös M52 moottoreissa (joissa ei ole tupla-Vanosta kuten M52TU/M54/M56 moottoreissa). M52:een saa erikseen kysymällä tiivisterenkaat Beisanilta ja tehojen pitäisi palata.
        E39 528iA

        Comment

        • creative 22
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 560
          • Alavus

          Onko kukaan kokeillut Forte-käsittelyä öljynvaihdon yhteydessä?Paikallinen Bmw-huolto ehdotti tätä toimenpidettä vanos-ongelmiin...ennenkö alataan isompia remontteja tekemään.Toki jos ne tiivarit on lopussa ei taida mikään puhdistus enää auttaa..
          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

          BMW Freude Am Fahren

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by creative 22 View Post
            Onko kukaan kokeillut Forte-käsittelyä öljynvaihdon yhteydessä?Paikallinen Bmw-huolto ehdotti tätä toimenpidettä vanos-ongelmiin...ennenkö alataan isompia remontteja tekemään.Toki jos ne tiivarit on lopussa ei taida mikään puhdistus enää auttaa..
            Taisin jostain lukea tuosta juttua: tuo käsittely voi hetken ajan paisuttaa noita Vanoksen mäntien tiivisteitä joten auto/Vanos saattaa taas toimia kunnolla. Mutta tuota riemua ei kestä kovin pitkään.

            Mutta kyllä sinun tyhjäkäyntiongelmat taitaa johtua jostain muusta asiasta. M54:ssä Vanoksen ei pitäisi niihin vaikuttaa. Tuohon ongelmaan taisi olla jollain palstalla vinkkejä, täytyypä yrittää etsiä. Taisi olla tuo jenkkien E46-palsta johon linkitin tuossa 530i vs. 540i viestiketjussa.
            E39 528iA

            Comment

            • creative 22
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 560
              • Alavus

              Originally posted by TJJ View Post
              Taisin jostain lukea tuosta juttua: tuo käsittely voi hetken ajan paisuttaa noita Vanoksen mäntien tiivisteitä joten auto/Vanos saattaa taas toimia kunnolla. Mutta tuota riemua ei kestä kovin pitkään.

              Mutta kyllä sinun tyhjäkäyntiongelmat taitaa johtua jostain muusta asiasta. M54:ssä Vanoksen ei pitäisi niihin vaikuttaa. Tuohon ongelmaan taisi olla jollain palstalla vinkkejä, täytyypä yrittää etsiä. Taisi olla tuo jenkkien E46-palsta johon linkitin tuossa 530i vs. 540i viestiketjussa.
              Tässä onkin ihmeellistä että lämpötilalla on suuri vaikutus humpailuun tällä M54b25:lla.Jos on ollut useampi aste pakkasta auto käy tasaisemmin, jos taas "nollakeliä", humpailua selvästi havaittavissa, nyt jos starttaa kun muutama aste lämmintä, käy auto heti hienosti.Kummallinen juttu, mitään vikakoodeja ei Dme:ltä tule ja livedatankin mukaan kaikki on kunnossa, sikäli kun osaan sitä tulkita.
              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

              BMW Freude Am Fahren

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by creative 22 View Post
                Tässä onkin ihmeellistä että lämpötilalla on suuri vaikutus humpailuun tällä M54b25:lla.Jos on ollut useampi aste pakkasta auto käy tasaisemmin, jos taas "nollakeliä", humpailua selvästi havaittavissa, nyt jos starttaa kun muutama aste lämmintä, käy auto heti hienosti.Kummallinen juttu, mitään vikakoodeja ei Dme:ltä tule ja livedatankin mukaan kaikki on kunnossa, sikäli kun osaan sitä tulkita.
                Tuollaista kirjoittaa E46 Fanatics palstalla Vanos-tiivisteiden myyjä, joten kannattaa tutkia olisiko vika jossain noista:

                This could be many things, but not likely the vanos.
                I would first guess the MAF sensor. Take it out and clean it with CRC MAF spray cleaner. Make sure to let it fully dry.
                You can also disconnect the MAF electrical and see if the problem goes away.
                You might need to replace the MAF.

                Otherwise, it could be:
                Dirty ICV or throttle body.
                Failing CPS sensor. Check codes.
                Maybe a vacuum leak.
                Maybe failing pre-cat O2 sensor.
                Dirty fuel injectors. Use a bottle of fuel injection cleaner.
                Dirty fuel filter.
                Failing fuel pump.
                Failing coil or sparkplug.
                Electrical problem.
                E39 528iA

                Comment

                • creative 22
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 560
                  • Alavus

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Tuollaista kirjoittaa E46 Fanatics palstalla Vanos-tiivisteiden myyjä, joten kannattaa tutkia olisiko vika jossain noista:

                  This could be many things, but not likely the vanos.
                  I would first guess the MAF sensor. Take it out and clean it with CRC MAF spray cleaner. Make sure to let it fully dry.
                  You can also disconnect the MAF electrical and see if the problem goes away.
                  You might need to replace the MAF.

                  Otherwise, it could be:
                  Dirty ICV or throttle body.
                  Failing CPS sensor. Check codes.
                  Maybe a vacuum leak.
                  Maybe failing pre-cat O2 sensor.
                  Dirty fuel injectors. Use a bottle of fuel injection cleaner.
                  Dirty fuel filter.
                  Failing fuel pump.
                  Failing coil or sparkplug.
                  Electrical problem.
                  Yhdessä vaiheessa Cs herjasi minulla Maf:ia mutta nokkien asentoantureiden vaihdon jälkeen tuota ei ole näkynyt.Tuo Maf oli irti kun tarkastettiin imuputket halkeamien varalta (joita ei löytynyt).Suutinvuotoa epäilin itsekin ja tuota Valvolinen injector cleaneria käytin, ei vaikutusta, Tis kertoi jotain polttoainepumpun huonosta kontaktista joka voisi aiheuttaa huonon kylmäkäynnin...Vaihdan seuraavaksi nuo tulpat kokeeksi (Ngk Bkr6equp) jos oikein muistan...
                  Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                  Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                  BMW Freude Am Fahren

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    Jos ja kun joku tilaa näitä o-rinkuloita autoonsa niin ota please yhteyyttä minuun vaikka privalla, tulen mukaan puolittamaan mahtavia postikuluja
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Olen nyt aloittamassa tuota Vanos-remonttia ja heti tuli pari havaintoa: venttiilikopan tiivisteet on kyllä vaihdon tarpeessa, tulpat taitaa uida öljyssä. Tiivisteet ja uudet tulpat on hankittu joten tuo ei ole ongelma.

                      Mutta enemmän askarruttaa tuo linkin kuvassa näkyvä ruiskupuolen alipaineletku. Siinä on iso halkeama... Onko jollain tietoa mitä se tekee/miten se vaikuttaa auton toimintaan?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • creative 22
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 560
                        • Alavus

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Olen nyt aloittamassa tuota Vanos-remonttia ja heti tuli pari havaintoa: venttiilikopan tiivisteet on kyllä vaihdon tarpeessa, tulpat taitaa uida öljyssä. Tiivisteet ja uudet tulpat on hankittu joten tuo ei ole ongelma.

                        Mutta enemmän askarruttaa tuo linkin kuvassa näkyvä ruiskupuolen alipaineletku. Siinä on iso halkeama... Onko jollain tietoa mitä se tekee/miten se vaikuttaa auton toimintaan?
                        Tuohan on tu-koneen tyyppivika ja esim. Autodatan huoltotiedotteissa tuo letku mainitaan, että se täytyisi vaihtaa paremmasta materiaalista tehtyyn.
                        Bmw huomasi ongelman ja muutti rakennetta M54 moottoriin, ainakin numerot ovat eri.
                        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                        BMW Freude Am Fahren

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by creative 22 View Post
                          Tuohan on tu-koneen tyyppivika ja esim. Autodatan huoltotiedotteissa tuo letku mainitaan, että se täytyisi vaihtaa paremmasta materiaalista tehtyyn.
                          Bmw huomasi ongelman ja muutti rakennetta M54 moottoriin, ainakin numerot ovat eri.
                          Joo, täytyy vaihtaa siihen uusi letku ja viritellä nyt joku paikkaus. Ei kai vaan minun tehonvaihtelut olekin johtunut tuosta...?

                          Nyt on Vanos irti ja näkymä tuolla kopan alla ei ollut ihan sitä mitä noissa ohjeissa. Sellaista ruskeaa töhnää kaikki pinnat täynnä...

                          Tulpat ei ollut öljyssä, oli vaan tulppien lähellä olevat tiivisterenkaat hiukan vuotaneet joten ennen purkamista näytti kuin tulpissa olisi öljyä. Venttiilikopan tiiviste on kovettunut, mutta lähti kuitenkin yhtenä osana irti, tulppien ympärillä olevat tiivisteet tuntuu vielä varsin joustavilta.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            [offtopic]
                            Mites tämä letku, miten yleinen ongelma on E46:ssa: tuosta letkusta löytyy halkeemia niin että tasakaasusta karvanverran lisää kaasua niin hirvee vihellys alkaa.
                            Tyhjäkäynti -> täyskaasu niin ei muutu paineet tossa bensanpaineen säätimen alipaineletkussa. Tuossahan ei ole muuta ongelmaa kun se että systeemissä on täydet bensanpaineet kokoajan?



                            Kuva #11 tuo letku ja #7 tuo paineensäädin:


                            Todella herkkua on tuo vaihtaa, koko imusarja pitää irroittaa että pääsee vaihtamaan ton 10centin letkun

                            [/offtopic]
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • Juice
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 820

                              Täällä ollut sama, suhinaa/vihellystä lähinnä teettää. Haurastuu viimeisestä mutkastaan jossain 120tKm paikkeilla. Taitaa olla sama joka M52TU koneessa, jos ei ole jo uusittu.

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Nyt on Vanoksen tiivisteet vaihdettu ja auto taas kunnossa.

                                Vanhat tiivisteet ei pitänyt yhtään. Kun sylinterit ja männät puhdisti öljystä, liikkui männät aivan vapaasti kuin tiivisteitä ei olisikaan ja mäntää sivuttain heiluttamalla tuntui väljää. Tiivisteet (o-renkaat) oli kovettunut muovimaisiksi.

                                Eipä tuossa remontissa mitään suuria ongelmia ollut, vanhojen tiivisteiden irrotuksessa meni aikaa kun ei ollut kunnollista piikkiä. Auto lähti käyntiin ilman mitään ongelmia.

                                Pari lyhyttä koeajoakin tuli tehtyä, mitään tehon nousua ei ole vielä tapahtunut. Toisella kerralla olin kyllä huomaavinani, että moottori olisi kierrosherkempi kuin ennen.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎