Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • honkalama
    Newbiemmer
    • Jan 2011
    • 24
    • Oulu

    Jåå mulla hajos 325ia e46:sen automaattilaatikko mitä luultavammin edellisen omistajan öljynvaihtojen takia... 23 tuhatta kilsaa autossa ja vaihdelaatikko sökö. Todella hienoa hommaa kaiken kaikkiaan, lisää näkee tuossa mun aloittamassa threadissa jos kiinnostaa lukea...

    Comment

    • bemu-freak
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 277
      • Kerava

      Infoa on kyllä paljon, mutta ei voi päätellä onko öljynvaihto hyvä vai huono toimenpide.

      Kiitos enins tuosta ZF pdf.stä. Siinäkään ei puhuta mitään öljynvaihdosta tai vaihtovälistä.

      Vanhoja öljyjä en laita takaisin, mutta ajatuksena kait kuitenkin se, että vanhat ei pistäis niitä kuona aineita liikkeelle ja rikkoisi laatikkoa.

      Taidan tehdä niinkuin BMW Master neuvoo. Haen uuden öljypohjan ja suodattimen ja täytän uudella öljyllä ilman sitä huuhtelua. Vielä, kun tietäisi mistä sitä voi ostaa sopivan määrän.

      En alkaisi tuohon vaihtoon ellei öljypohja vuotaisi juurikin tuollaisten kokemusten takia, jonka honkalamakin on kokenut.
      BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
      ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Huuhtelematta saat vaan harmeja aikaan. Suosiolla 20L pönikkä ja huuhtelemalla niin ei tule ongelmia jatkossa
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Benzino
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 1402
          • EFHK

          Originally posted by bemu-freak View Post
          Infoa on kyllä paljon, mutta ei voi päätellä onko öljynvaihto hyvä vai huono toimenpide.

          Kiitos enins tuosta ZF pdf.stä. Siinäkään ei puhuta mitään öljynvaihdosta tai vaihtovälistä.

          Vanhoja öljyjä en laita takaisin, mutta ajatuksena kait kuitenkin se, että vanhat ei pistäis niitä kuona aineita liikkeelle ja rikkoisi laatikkoa.

          Taidan tehdä niinkuin BMW Master neuvoo. Haen uuden öljypohjan ja suodattimen ja täytän uudella öljyllä ilman sitä huuhtelua. Vielä, kun tietäisi mistä sitä voi ostaa sopivan määrän.

          En alkaisi tuohon vaihtoon ellei öljypohja vuotaisi juurikin tuollaisten kokemusten takia, jonka honkalamakin on kokenut.
          Jos tarvetta, niin omasta e61 535d laatikon öljynvaihtorumbasta jäi nelisen litraa BMW:n (Shell M-1375.4) suositusöljyä yli kun huuhdellessa ei mennyt kuin pari litraa läpi ja tuli hieman liikaa ostettua tuota Laakkoselta varoiksi.

          On muuten suht hinnakasta tuo öljy, muistaakseni 26e/litra..
          Nuo ylijäämälitrat saat kyllä halvemmalla

          Jos kiinnostaa, laita privaa - öljyt Tuusulassa
          Last edited by Benzino; 06-03-2011, 20:20.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Supa View Post
            Huuhtelematta saat vaan harmeja aikaan.
            Ei ole mitään takeita harmeista, monesti vaihtanut ilman huuhtelu eikä ole harmeja näkynyt.

            Jenkkifoorumeilla ovat ongelmista syytelleet huuhtelua ja suosivat sen takia normaali vaihtoa. Joten mielipiteitä on monia, totuutta ei tiedä kukaan.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Ei ole mitään takeita harmeista, monesti vaihtanut ilman huuhtelu eikä ole harmeja näkynyt.

              Jenkkifoorumeilla ovat ongelmista syytelleet huuhtelua ja suosivat sen takia normaali vaihtoa. Joten mielipiteitä on monia, totuutta ei tiedä kukaan.
              Varmaan riippuu aika paljon siitäkin, missä kohtaa niitä öljyjä ensimmäisen kerran vaihdetaan. Jos autolla rullattu yli 200 tkm samoilla laatikkoöljyillä, niin itse en ainakaan viitsisi riskeerata vaihtaa öljyjä huuhtelematta. Laatikkoon on kuitenkin tuossa vaiheessa jo varmastikin kertynyt kuonaa, joka lähtee uuden öljyn mukana liikkeelle. Jos oikein varman päälle haluaisi pelata, niin varmaan vielä huuhtelunkin jälkeen olisi hyvä vaihtaa propusta tulevat öljyt jossain kohtaa, jotta mahdollisimman vähän olisi sakkaa liikenteessä.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14451
                • Oulu

                No venttiilikoneistohan kannattaisia suosiolla aukoa ja putsata/vaihtaa osat. Sinne sitä paskaa kertyy, joka myös aiheuttaa ongelmia.

                Varsinkin noista laatikoista, missä on ns. lifetime öljyt.

                Mukavia kuvia venttiilikoneiston huollosta: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361
                Last edited by zener; 06-03-2011, 21:29.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Väittäisin, että randomi remppaaja aukomassa venakoneistoa saa moninkertaisesti vahinkoa aikaan verrattuna mahdolliseen lopputulokseen. Tuohon päälle vielä tiivistesarjat ym. niin tulee hintaakin.

                  Ei sitä öljyhommaa nyt ihan noin kannata paskat housuissa pelätä, että alkaisi vanhoja takaisin laittamaan


                  Viime vkl vaihdettu öljyt taas 530D:hen. Ensimmäinen vaihto 120tkm kohdalla, nyt 265tkm mittarissa. Ensimmäinen vaihto poisti kaikki satunnaiset tökkimiset, ja teki laatikon toiminnasta selvästi jouheampaa. Toisen vaihdon aikaan mikään ongelmista ei ollut palannut, mutta kilsojen takia ölpät vaihtui. Öljypohja oli täysin puhdas, samoin venakoneistot ym., massalevyistä irronnutta töhnää oli siis todella minimaalisesti. Öljy oli edelleen punertavaa, ei haissut palaneelta. Laatikko toimii täysin virheettömästi ja pehmeästi, sai hyvillä mielin paketoida uudella filsulla kasaan ja laskea uudet Petro Canadat sisälle.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Originally posted by honkalama View Post
                    Jåå mulla hajos 325ia e46:sen automaattilaatikko mitä luultavammin edellisen omistajan öljynvaihtojen takia... 23 tuhatta kilsaa autossa ja vaihdelaatikko sökö. Todella hienoa hommaa kaiken kaikkiaan, lisää näkee tuossa mun aloittamassa threadissa jos kiinnostaa lukea...
                    Sulla ei ole öljynvaihdosta mitään muuta tietoa kuin wetterin asentajan arvaus öljynvärin perusteella autosta, minkä pitäisi olla lähes ajamaton. Kannattaisiko tehdä päätelmiä vasta kun olis jotain varmempaa tietoa?
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • honkalama
                      Newbiemmer
                      • Jan 2011
                      • 24
                      • Oulu

                      Originally posted by Cell View Post
                      Sulla ei ole öljynvaihdosta mitään muuta tietoa kuin wetterin asentajan arvaus öljynvärin perusteella autosta, minkä pitäisi olla lähes ajamaton. Kannattaisiko tehdä päätelmiä vasta kun olis jotain varmempaa tietoa?
                      No sinänsä järkeväähän olisi tehdä päätelmiä luotettavamman tiedon perusteella, mutta tässä tilanteessa tuo on ainoa järkeenkäypä asia mikä voisi laatikon hajottaa. Jotenkin Wetterin kaveri vaan osasi sanoa että tehtaan öljyt olisivat tummemmat ja muutenkin erilaiset (olisiko tarkoittanut että jäykemmät tms) joten voisi kyllä luulla hänen tietävän asiasta jotain... :think

                      Autossa ei ole vetokoukkua eli ei ole vedetty mitään painavaa kärryä tms mutta voiko tuommoisen laatikon saada edes ajamalla noilla kilometreillä hajalle? Tai siis varmaan voi sutimalla / burnaamalla, mutta hiukan kyllä ihmetyttää. No, voihan se olla joku valmistusvikakin...

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by honkalama View Post
                        No sinänsä järkeväähän olisi tehdä päätelmiä luotettavamman tiedon perusteella, mutta tässä tilanteessa tuo on ainoa järkeenkäypä asia mikä voisi laatikon hajottaa. Jotenkin Wetterin kaveri vaan osasi sanoa että tehtaan öljyt olisivat tummemmat ja muutenkin erilaiset (olisiko tarkoittanut että jäykemmät tms) joten voisi kyllä luulla hänen tietävän asiasta jotain... :think

                        Autossa ei ole vetokoukkua eli ei ole vedetty mitään painavaa kärryä tms mutta voiko tuommoisen laatikon saada edes ajamalla noilla kilometreillä hajalle? Tai siis varmaan voi sutimalla / burnaamalla, mutta hiukan kyllä ihmetyttää. No, voihan se olla joku valmistusvikakin...
                        Wetterin asentaja tuskin osaa silmämääräisesti sanoa onko öljy yli vai alle 22tkm ajettua. Paitsi jos se oli punaista alkuperäisen vihertävän/kellertävän sijaan. Öljystä näyte labraan ja tutkia mitä se oli. Jos öljy on vaikka hydrauliöljyä, laatikko voi hajota. Muuta kuin alkuperäistä ATF:ää käytettäessä se ei olisi vielä ehtinyt hajoamaan. Soitto entiselle omistajalle?

                        Comment

                        • teme[[
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2009
                          • 269
                          • Lake Worth, FL

                          Mulla 530d e60 alkoi vuotaa vaihteistoöljyä, vaihdettiin vaihdelaatikon pohja ,suodatin ja täytettiin bmw:n suosittelemalla öljyllä.
                          Laatikko toimii muuten hyvin mutta silloin kun pysähtyy eli kun vauhtia on noin 5-10km/h niin silloin kun ykkösvaihde kytkeytyy niin nykäisee aika voimakkaasti.
                          Mistä tämä voi johtua, olisiko adaptioarvojen nollauksesta apua?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by teme[[ View Post
                            Mulla 530d e60 alkoi vuotaa vaihteistoöljyä, vaihdettiin vaihdelaatikon pohja ,suodatin ja täytettiin bmw:n suosittelemalla öljyllä.
                            Laatikko toimii muuten hyvin mutta silloin kun pysähtyy eli kun vauhtia on noin 5-10km/h niin silloin kun ykkösvaihde kytkeytyy niin nykäisee aika voimakkaasti.
                            Mistä tämä voi johtua, olisiko adaptioarvojen nollauksesta apua?
                            Paljonko kilometrejä takana kun vaihto tehtiin?
                            Huuhdeltiinko, vai laitettiinko kiertoon vain pohjanvaihdossa poistunut osuus?
                            Pitääkö ikäänkuin kakkosta "väkisin" päällä kunnes lähes "jysäyttää" ykkösen pykälään?
                            Jos näin, niin venttiilikoneistossa on nyt sitten paskashokkijumi.
                            Todennäköisesti poistuu jossain vaiheessa itsekseen, mutta jos ei, niin yksi täysi öljynvaihto huuhtelemalla yleensä ongelman poistaa.

                            Comment

                            • teme[[
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 269
                              • Lake Worth, FL

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Paljonko kilometrejä takana kun vaihto tehtiin?
                              Huuhdeltiinko, vai laitettiinko kiertoon vain pohjanvaihdossa poistunut osuus?
                              Pitääkö ikäänkuin kakkosta "väkisin" päällä kunnes lähes "jysäyttää" ykkösen pykälään?
                              Jos näin, niin venttiilikoneistossa on nyt sitten paskashokkijumi.
                              Todennäköisesti poistuu jossain vaiheessa itsekseen, mutta jos ei, niin yksi täysi öljynvaihto huuhtelemalla yleensä ongelman poistaa.
                              Kilometrejä 196 tuhatta. Ei huuhdeltu vain pohjanvaihdossa poistunut osuus lisättiin. Joo aika rajusti tapahtuu tuo vaihto ykköselle, kuuluu ihan äänikin tuosta, sellainen kolahdus. Pitää ilmeisesti tehdä kesällä tuo huuhteluvaiho jos ei poistu itsekseen tuo ongelma. Voiko tuota paskashokkia jollain konstilla yrittää poistaa esim. vaihdella vaihdetta ykkösen ja kakkosen välillä monta kertaa ym..?

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                Tai sitten se paskashokki poistuu sieltä luontaista tietä laatikkoa vaihtamalla
                                Ite kyllä huuhtelisin hetimiten jos ois oma auto.
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎