Jåå mulla hajos 325ia e46:sen automaattilaatikko mitä luultavammin edellisen omistajan öljynvaihtojen takia... 23 tuhatta kilsaa autossa ja vaihdelaatikko sökö.
Todella hienoa hommaa kaiken kaikkiaan, lisää näkee tuossa mun aloittamassa threadissa jos kiinnostaa lukea...
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Infoa on kyllä paljon, mutta ei voi päätellä onko öljynvaihto hyvä vai huono toimenpide.
Kiitos enins tuosta ZF pdf.stä. Siinäkään ei puhuta mitään öljynvaihdosta tai vaihtovälistä.
Vanhoja öljyjä en laita takaisin, mutta ajatuksena kait kuitenkin se, että vanhat ei pistäis niitä kuona aineita liikkeelle ja rikkoisi laatikkoa.
Taidan tehdä niinkuin BMW Master neuvoo. Haen uuden öljypohjan ja suodattimen ja täytän uudella öljyllä ilman sitä huuhtelua. Vielä, kun tietäisi mistä sitä voi ostaa sopivan määrän.
En alkaisi tuohon vaihtoon ellei öljypohja vuotaisi juurikin tuollaisten kokemusten takia, jonka honkalamakin on kokenut.BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69
Comment
-
Jos tarvetta, niin omasta e61 535d laatikon öljynvaihtorumbasta jäi nelisen litraa BMW:n (Shell M-1375.4) suositusöljyä yli kun huuhdellessa ei mennyt kuin pari litraa läpi ja tuli hieman liikaa ostettua tuota Laakkoselta varoiksi.Originally posted by bemu-freak View PostInfoa on kyllä paljon, mutta ei voi päätellä onko öljynvaihto hyvä vai huono toimenpide.
Kiitos enins tuosta ZF pdf.stä. Siinäkään ei puhuta mitään öljynvaihdosta tai vaihtovälistä.
Vanhoja öljyjä en laita takaisin, mutta ajatuksena kait kuitenkin se, että vanhat ei pistäis niitä kuona aineita liikkeelle ja rikkoisi laatikkoa.
Taidan tehdä niinkuin BMW Master neuvoo. Haen uuden öljypohjan ja suodattimen ja täytän uudella öljyllä ilman sitä huuhtelua. Vielä, kun tietäisi mistä sitä voi ostaa sopivan määrän.
En alkaisi tuohon vaihtoon ellei öljypohja vuotaisi juurikin tuollaisten kokemusten takia, jonka honkalamakin on kokenut.
On muuten suht hinnakasta tuo öljy, muistaakseni 26e/litra..
Nuo ylijäämälitrat saat kyllä halvemmalla
Jos kiinnostaa, laita privaa - öljyt TuusulassaLast edited by Benzino; 06-03-2011, 20:20.
Comment
-
Ei ole mitään takeita harmeista, monesti vaihtanut ilman huuhtelu eikä ole harmeja näkynyt.Originally posted by Supa View PostHuuhtelematta saat vaan harmeja aikaan.
Jenkkifoorumeilla ovat ongelmista syytelleet huuhtelua ja suosivat sen takia normaali vaihtoa. Joten mielipiteitä on monia, totuutta ei tiedä kukaan.
Comment
-
Varmaan riippuu aika paljon siitäkin, missä kohtaa niitä öljyjä ensimmäisen kerran vaihdetaan. Jos autolla rullattu yli 200 tkm samoilla laatikkoöljyillä, niin itse en ainakaan viitsisi riskeerata vaihtaa öljyjä huuhtelematta. Laatikkoon on kuitenkin tuossa vaiheessa jo varmastikin kertynyt kuonaa, joka lähtee uuden öljyn mukana liikkeelle. Jos oikein varman päälle haluaisi pelata, niin varmaan vielä huuhtelunkin jälkeen olisi hyvä vaihtaa propusta tulevat öljyt jossain kohtaa, jotta mahdollisimman vähän olisi sakkaa liikenteessä.Originally posted by Bmw Master View PostEi ole mitään takeita harmeista, monesti vaihtanut ilman huuhtelu eikä ole harmeja näkynyt.
Jenkkifoorumeilla ovat ongelmista syytelleet huuhtelua ja suosivat sen takia normaali vaihtoa. Joten mielipiteitä on monia, totuutta ei tiedä kukaan.
Comment
-
No venttiilikoneistohan kannattaisia suosiolla aukoa ja putsata/vaihtaa osat. Sinne sitä paskaa kertyy, joka myös aiheuttaa ongelmia.
Varsinkin noista laatikoista, missä on ns. lifetime öljyt.
Mukavia kuvia venttiilikoneiston huollosta: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361Last edited by zener; 06-03-2011, 21:29.
Comment
-
Väittäisin, että randomi remppaaja aukomassa venakoneistoa saa moninkertaisesti vahinkoa aikaan verrattuna mahdolliseen lopputulokseen. Tuohon päälle vielä tiivistesarjat ym. niin tulee hintaakin.
Ei sitä öljyhommaa nyt ihan noin kannata paskat housuissa pelätä, että alkaisi vanhoja takaisin laittamaan
Viime vkl vaihdettu öljyt taas 530D:hen. Ensimmäinen vaihto 120tkm kohdalla, nyt 265tkm mittarissa. Ensimmäinen vaihto poisti kaikki satunnaiset tökkimiset, ja teki laatikon toiminnasta selvästi jouheampaa. Toisen vaihdon aikaan mikään ongelmista ei ollut palannut, mutta kilsojen takia ölpät vaihtui. Öljypohja oli täysin puhdas, samoin venakoneistot ym., massalevyistä irronnutta töhnää oli siis todella minimaalisesti. Öljy oli edelleen punertavaa, ei haissut palaneelta. Laatikko toimii täysin virheettömästi ja pehmeästi, sai hyvillä mielin paketoida uudella filsulla kasaan ja laskea uudet Petro Canadat sisälle.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Sulla ei ole öljynvaihdosta mitään muuta tietoa kuin wetterin asentajan arvaus öljynvärin perusteella autosta, minkä pitäisi olla lähes ajamaton. Kannattaisiko tehdä päätelmiä vasta kun olis jotain varmempaa tietoa?Originally posted by honkalama View PostJåå mulla hajos 325ia e46:sen automaattilaatikko mitä luultavammin edellisen omistajan öljynvaihtojen takia... 23 tuhatta kilsaa autossa ja vaihdelaatikko sökö.
Todella hienoa hommaa kaiken kaikkiaan, lisää näkee tuossa mun aloittamassa threadissa jos kiinnostaa lukea...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
No sinänsä järkeväähän olisi tehdä päätelmiä luotettavamman tiedon perusteella, mutta tässä tilanteessa tuo on ainoa järkeenkäypä asia mikä voisi laatikon hajottaa. Jotenkin Wetterin kaveri vaan osasi sanoa että tehtaan öljyt olisivat tummemmat ja muutenkin erilaiset (olisiko tarkoittanut että jäykemmät tms) joten voisi kyllä luulla hänen tietävän asiasta jotain... :thinkOriginally posted by Cell View PostSulla ei ole öljynvaihdosta mitään muuta tietoa kuin wetterin asentajan arvaus öljynvärin perusteella autosta, minkä pitäisi olla lähes ajamaton. Kannattaisiko tehdä päätelmiä vasta kun olis jotain varmempaa tietoa?
Autossa ei ole vetokoukkua eli ei ole vedetty mitään painavaa kärryä tms mutta voiko tuommoisen laatikon saada edes ajamalla noilla kilometreillä hajalle? Tai siis varmaan voi sutimalla / burnaamalla, mutta hiukan kyllä ihmetyttää. No, voihan se olla joku valmistusvikakin...
Comment
-
Wetterin asentaja tuskin osaa silmämääräisesti sanoa onko öljy yli vai alle 22tkm ajettua. Paitsi jos se oli punaista alkuperäisen vihertävän/kellertävän sijaan. Öljystä näyte labraan ja tutkia mitä se oli. Jos öljy on vaikka hydrauliöljyä, laatikko voi hajota. Muuta kuin alkuperäistä ATF:ää käytettäessä se ei olisi vielä ehtinyt hajoamaan. Soitto entiselle omistajalle?Originally posted by honkalama View PostNo sinänsä järkeväähän olisi tehdä päätelmiä luotettavamman tiedon perusteella, mutta tässä tilanteessa tuo on ainoa järkeenkäypä asia mikä voisi laatikon hajottaa. Jotenkin Wetterin kaveri vaan osasi sanoa että tehtaan öljyt olisivat tummemmat ja muutenkin erilaiset (olisiko tarkoittanut että jäykemmät tms) joten voisi kyllä luulla hänen tietävän asiasta jotain... :think
Autossa ei ole vetokoukkua eli ei ole vedetty mitään painavaa kärryä tms mutta voiko tuommoisen laatikon saada edes ajamalla noilla kilometreillä hajalle? Tai siis varmaan voi sutimalla / burnaamalla, mutta hiukan kyllä ihmetyttää. No, voihan se olla joku valmistusvikakin...
Comment
-
Mulla 530d e60 alkoi vuotaa vaihteistoöljyä, vaihdettiin vaihdelaatikon pohja ,suodatin ja täytettiin bmw:n suosittelemalla öljyllä.
Laatikko toimii muuten hyvin mutta silloin kun pysähtyy eli kun vauhtia on noin 5-10km/h niin silloin kun ykkösvaihde kytkeytyy niin nykäisee aika voimakkaasti.
Mistä tämä voi johtua, olisiko adaptioarvojen nollauksesta apua?
Comment
-
Paljonko kilometrejä takana kun vaihto tehtiin?Originally posted by teme[[ View PostMulla 530d e60 alkoi vuotaa vaihteistoöljyä, vaihdettiin vaihdelaatikon pohja ,suodatin ja täytettiin bmw:n suosittelemalla öljyllä.
Laatikko toimii muuten hyvin mutta silloin kun pysähtyy eli kun vauhtia on noin 5-10km/h niin silloin kun ykkösvaihde kytkeytyy niin nykäisee aika voimakkaasti.
Mistä tämä voi johtua, olisiko adaptioarvojen nollauksesta apua?
Huuhdeltiinko, vai laitettiinko kiertoon vain pohjanvaihdossa poistunut osuus?
Pitääkö ikäänkuin kakkosta "väkisin" päällä kunnes lähes "jysäyttää" ykkösen pykälään?
Jos näin, niin venttiilikoneistossa on nyt sitten paskashokkijumi.
Todennäköisesti poistuu jossain vaiheessa itsekseen, mutta jos ei, niin yksi täysi öljynvaihto huuhtelemalla yleensä ongelman poistaa.
Comment
-
Kilometrejä 196 tuhatta. Ei huuhdeltu vain pohjanvaihdossa poistunut osuus lisättiin. Joo aika rajusti tapahtuu tuo vaihto ykköselle, kuuluu ihan äänikin tuosta, sellainen kolahdus. Pitää ilmeisesti tehdä kesällä tuo huuhteluvaiho jos ei poistu itsekseen tuo ongelma. Voiko tuota paskashokkia jollain konstilla yrittää poistaa esim. vaihdella vaihdetta ykkösen ja kakkosen välillä monta kertaa ym..?Originally posted by Hemi View PostPaljonko kilometrejä takana kun vaihto tehtiin?
Huuhdeltiinko, vai laitettiinko kiertoon vain pohjanvaihdossa poistunut osuus?
Pitääkö ikäänkuin kakkosta "väkisin" päällä kunnes lähes "jysäyttää" ykkösen pykälään?
Jos näin, niin venttiilikoneistossa on nyt sitten paskashokkijumi.
Todennäköisesti poistuu jossain vaiheessa itsekseen, mutta jos ei, niin yksi täysi öljynvaihto huuhtelemalla yleensä ongelman poistaa.
Comment
Comment