Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    Originally posted by Bomb5 View Post
    Tuossa on hyvät videot. http://www.youtube.com/watch?v=YWXtiCwRH-k
    Ja tulee sitä keltaista mönjää, vaikka on uusikin huohotin. Se lähtee pois vain ajamalla.
    Erittäin hyvät ja tarkat ohjeet. Noilla tuo homma pitäisi onnistua.
    Melkoinen ero noissa uusissa osissa miten hyvin ne on eristetty vs. nuo normaalit. Oletan että nuo uudet osat ovat cold contry paketin osia?

    Comment

    • jardahl
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 176
      • Jyväskylä

      Nostellaan vanhaa topikkia...

      Itsellä tämä huohotinjumppa olisi jo toista kertaa edessä ja tuntuu yhtä turhauttavalta kuin viimeksikin. Ei auta kylmän ilman huohotinversio ja auton keulan tukkiminen talveksi. Oli suht työläs operaatio ja tiedossa oli että tulee menemään uudestaan tukkoon tai separaattori repeää taas jostain. Siksi ajatus saman toistamisesta ei houkuttele.

      Mitä arvon raati on mieltä jos koko huohotinjärjestelmän yksinkertaistaa vanhan liiton tyyliseksi, eli kaikki letkut ja separaattori pois ja liitännät imusarjaan tukkoon. Venttiilikopasta lähtevään liitäntään joku letku vaikka keruusäiliöön (tai jopa ilmanputsarikoteloon?).

      Hyötynä ainakin se että talvipakkasilla ei tarvitse jännittää tukoksia. Ei tarvitse turhaan uusia huohotinlaitteistoa parin vuoden välein (kun ei kerran toimi niin miksi hakata päätä seinään).

      Ainoana haittapuolena on reippaampi öljynkulutus kuin toimivalla huohotinjärjestelmällä.
      Last edited by jardahl; 14-03-2015, 17:54. Reason: typo..
      Model S

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Samaa olen miettinyt mutta täällä asiantuntijat tyrmää ajatuksen. Öljynkeruusäiliö suodattimella paras vaihtoehto. Tyhjää sen sitten tarpeen vaatiessa ja lisää öljyä koneeseen. Eipä sotke karstalla imusarjaa.

        Comment

        • mika_z
          Bimmer Rookie
          • Mar 2009
          • 56
          • Kokkola

          Originally posted by jardahl View Post
          Nostellaan vanhaa topikkia...

          Itsellä tämä huohotinjumppa olisi jo toista kertaa edessä ja tuntuu yhtä turhauttavalta kuin viimeksikin. Ei auta kylmän ilman huohotinversio ja auton keulan tukkiminen talveksi. Oli suht työläs operaatio ja tiedossa oli että tulee menemään uudestaan tukkoon tai separaattori repeää taas jostain. Siksi ajatus saman toistamisesta ei houkuttele.

          Mikä arvon raati on mieltä jos koko huohotinjärjestelmän yksinkertaistaa vanhan liiton tyyliseksi, eli kaikki letkut ja separaattori pois ja liitännät imusarjaan tukkoon. Venttiilikopasta lähtevään liitäntään joku letku vaikka keruusäiliöön (tai jopa ilmanputsarikoteloon?).

          Hyötynä ainakin se että talvipakkasilla ei tarvitse jännittää tukoksia. Ei tarvitse turhaan uusia huohotinlaitteistoa parin vuoden välein (kun ei kerran toimi niin miksi hakata päätä seinään).

          Ainoana haittapuolena on reippaampi öljynkulutus kuin toimivalla huohotinjärjestelmällä.
          Mitä kaikkia osia vaihdoit ensimmäisessä rempassa? Vaihdoitko myös öljytikun jalan uudempaan versioon? Entäs millä öljyillä ajelet? TB diamond tuottaa vähiten tuota "sinappia".
          Minkä osan keulasta tukit? Keulaan on saatavana OEM tukkimispalat: http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...trim/air_duct/ osa numero 2.
          Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

          Comment

          • jardahl
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 176
            • Jyväskylä

            Originally posted by mika_z View Post
            Mitä kaikkia osia vaihdoit ensimmäisessä rempassa? Vaihdoitko myös öljytikun jalan uudempaan versioon? Entäs millä öljyillä ajelet? TB diamond tuottaa vähiten tuota "sinappia".
            Minkä osan keulasta tukit? Keulaan on saatavana OEM tukkimispalat: http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...trim/air_duct/ osa numero 2.
            Vaihdoin kaikki paitsi sen öljytikun jalan, ihan tukossa se oli ja aukaisuun piti käyttää rautalankaa, jarrukliineriä ja paineilmaa. Öljyt taitaa olla Mobilin 5W-40, paikallisessa ad-ketjun huollossa olen tuota aina käyttänyt. Öljyä saa lisäillä useamman litran vuoden mittaan 15-20tkm ajoilla.

            Keulasta olen tukkinut munuaiset kokonaan ja puskurin alaosan olen antanut olla auki. Tuossa haittapuolena on lumen kerääntyminen moottoritilaan jos kovasti pyryttää maantiellä.

            Muutenhan tuo voimanlähde/-siirtolinja on mukava, huoleton ja leppoisa yhdistelmä (80tkm ja 5 vuotta takana).
            Model S

            Comment

            • mika_z
              Bimmer Rookie
              • Mar 2009
              • 56
              • Kokkola

              Originally posted by jardahl View Post
              Vaihdoin kaikki paitsi sen öljytikun jalan, ihan tukossa se oli ja aukaisuun piti käyttää rautalankaa, jarrukliineriä ja paineilmaa. Öljyt taitaa olla Mobilin 5W-40, paikallisessa ad-ketjun huollossa olen tuota aina käyttänyt. Öljyä saa lisäillä useamman litran vuoden mittaan 15-20tkm ajoilla.

              Keulasta olen tukkinut munuaiset kokonaan ja puskurin alaosan olen antanut olla auki. Tuossa haittapuolena on lumen kerääntyminen moottoritilaan jos kovasti pyryttää maantiellä.

              Muutenhan tuo voimanlähde/-siirtolinja on mukava, huoleton ja leppoisa yhdistelmä (80tkm ja 5 vuotta takana).
              Joo sinuna koittaisin vielä toisilla öljyillä (TB diamond 5w-40) ja noilla parilla muovipalikalla ennen mitään remontteja.
              Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

              Comment

              • jardahl
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 176
                • Jyväskylä

                Originally posted by mika_z View Post
                Joo sinuna koittaisin vielä toisilla öljyillä (TB diamond 5w-40) ja noilla parilla muovipalikalla ennen mitään remontteja.
                Pakko on tehdä remonttia kun separaattori tai joku huohotinputki on halki ja auto liruttelee alleen. Tuo halkema ei voi johtua muusta kuin tukoksesta pakkasten aikaan. Eli käyttääkö taas 150€ hankkimalla uudet osat huohotinjärjestelmään ja ensi talvena taas pelko persiissä. Vai kokeillako ns. idioottivarmaa systeemiä eli tulppaa imusarjan liitännät ja pätkä kumiletkua imusarjasta johdettuna vaikka puolen litran limsapulloon . Tällä virityksellä öljynkulutus laskisi nykyisestä tilanteesta kun imusarja todennäköisesti imee suoraan huohotusilman palotilaan jos/kun separaattori päästää suoraan läpi ja öljytikun jalan paluukanava on tukossa.

                OEM viimasuojapalikat keulaan ei mielestäni hyödytä yhtään sen enempää kuin itse munuaisten aukkoon leikelty viimasuoja. Öljymerkki saattaa vaikuttaa jonkun verran, mutta ei poista ongelmaa varmasti kokonaan (jännitys säilyisi edelleen pakkasten aikaan).
                Model S

                Comment

                • Cunttory
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1772
                  • Kuopio

                  Originally posted by jardahl View Post
                  Pakko on tehdä remonttia kun separaattori tai joku huohotinputki on halki ja auto liruttelee alleen. Tuo halkema ei voi johtua muusta kuin tukoksesta pakkasten aikaan. Eli käyttääkö taas 150€ hankkimalla uudet osat huohotinjärjestelmään ja ensi talvena taas pelko persiissä. Vai kokeillako ns. idioottivarmaa systeemiä eli tulppaa imusarjan liitännät ja pätkä kumiletkua imusarjasta johdettuna vaikka puolen litran limsapulloon . Tällä virityksellä öljynkulutus laskisi nykyisestä tilanteesta kun imusarja todennäköisesti imee suoraan huohotusilman palotilaan jos/kun separaattori päästää suoraan läpi ja öljytikun jalan paluukanava on tukossa.

                  OEM viimasuojapalikat keulaan ei mielestäni hyödytä yhtään sen enempää kuin itse munuaisten aukkoon leikelty viimasuoja. Öljymerkki saattaa vaikuttaa jonkun verran, mutta ei poista ongelmaa varmasti kokonaan (jännitys säilyisi edelleen pakkasten aikaan).
                  Ei tuo kyllä normaalia ole jos joka talvi huohotin särkyy. Huohottaako sitten moottori normaalia enemmän...
                  Jos kylmänilmanversiot on samat kuin m52 moottorissa, niin niistä ei kannata maksaa extraa yhtään. Sama laittaa itse vaahtomuovit putkien ja separaattotin ympärille.
                  Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                  Comment

                  • jardahl
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 176
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Cunttory View Post
                    Ei tuo kyllä normaalia ole jos joka talvi huohotin särkyy. Huohottaako sitten moottori normaalia enemmän...
                    Jos kylmänilmanversiot on samat kuin m52 moottorissa, niin niistä ei kannata maksaa extraa yhtään. Sama laittaa itse vaahtomuovit putkien ja separaattotin ympärille.
                    Pätkäajoa on paljon... (autolla siis rullattu 250tkm) ja samaa mieltä tuosta kylmän ilman versiosta, ei se vaahtomuovi auta siihen kun auto seisoo yön yli 20 asteen pakkasessa. Vähentää EHKÄ majoneesin muodostusta ajon aikana, mutta ei estä jäätymistä. Veikkaan että suurempi apu on keulan tukkimisesta kuin näistä retkipatjalla vuoratuista osista. Tällöin ajoviima ei jäähdytä huohotinlaitteistoa ja sitä kautta edesauta kondensoitumista ja majoneesin "tuotantoa".
                    Model S

                    Comment

                    • Cunttory
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1772
                      • Kuopio

                      Originally posted by jardahl View Post
                      Pätkäajoa on paljon... (autolla siis rullattu 250tkm) ja samaa mieltä tuosta kylmän ilman versiosta, ei se vaahtomuovi auta siihen kun auto seisoo yön yli 20 asteen pakkasessa. Vähentää EHKÄ majoneesin muodostusta ajon aikana, mutta ei estä jäätymistä. Veikkaan että suurempi apu on keulan tukkimisesta kuin näistä retkipatjalla vuoratuista osista. Tällöin ajoviima ei jäähdytä huohotinlaitteistoa ja sitä kautta edesauta kondensoitumista ja majoneesin "tuotantoa".
                      Ei niistä haittaa varmasti ole, mutta kalliita pehmusteita verraten jos itse vuoraa samalla vaahtomuovilla normi putket

                      Varmasti pätkäajolla on merkityksensä, varsinki jos ei edes kerran viikkoon aja kunnolla lämpimäksi, mutta siltikin kuulostais että jokin muukin on pielessä...
                      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        Vinkkinä tähän ketjuun. BMW:ltä saa ns. reipair kitin huohottimeen. Sisältää cold country version separaattorin, putken imusarjaan ja putken venakoppaan. Hinta luokkaa 43€. Pelkkä separaattori maksaa yli 60€ erikseen ostettuna, ja putket 30-40€kpl..

                        Täältä voi katsella sopivuuksia:



                        Osanumero 11617534237

                        Kuvassa myös kaasuläpän tiiviste mikä samalla kannattaa vaihtaa sekä o-rengas öljytikun putkeen.

                        Last edited by Antti O; 19-08-2015, 19:21.

                        Comment

                        • Amigo
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2012
                          • 167
                          • Turku

                          Originally posted by Antti O View Post
                          Vinkkinä tähän ketjuun. BMW:ltä saa ns. reipair kitin huohottimeen. Sisältää cold country version separaattorin, putken imusarjaan ja putken venakoppaan. Hinta luokkaa 43€. Pelkkä separaattori maksaa yli 60€ erikseen ostettuna, ja putket 30-40€kpl..

                          Täältä voi katsella sopivuuksia:



                          Osanumero 11617534237

                          Kuvassa myös kaasuläpän tiiviste mikä samalla kannattaa vaihtaa sekä o-rengas öljytikun putkeen.

                          Hyvä vinkki, pitääpä kysäistä jos on tosiaan noin halpa. Mikähän siinä on ideana että tolla paketilla on moinen alennushinta?
                          E46 328ci

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            Ei ole tietoa, hyvä hinta kyllä.

                            Kannattaa sitten katsoa vaikka tosta ecs tuningin sivuilta että on sopiva autoosi.

                            Comment

                            • Benzino
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 1402
                              • EFHK

                              Originally posted by Antti O View Post
                              Ei ole tietoa, hyvä hinta kyllä.

                              Kannattaa sitten katsoa vaikka tosta ecs tuningin sivuilta että on sopiva autoosi.
                              Näytti ettei käy 2004 E61 525i autoon jossa siis M54-kone..
                              Mikähän juttu?

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                En osaa sanoa. Ecs tuningille vois kyllä varmaan laittaa sähköpostia ja kysyä tietävätkö sopiiko vai eikö..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎