Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 866
    • Kainuu

    Originally posted by OneAndOnly View Post
    Itsekkin taidan ton EGR termarin tarvita kun ei meinaa kunnolla lämpöjä nostaa niin kokeillaan tuota ennen päätermaria.
    Mutta siitä päästään kysymykseen, onko noita egr-termareita eri "lämpösiä" merkkiliikkeestä kysyin niin eivät osanneet sanoa että missä lämmössä se aukeaisi mutta tarvikeliikkeestä sanoivat että että mikä heillä on myynnissä aukeaa 70:ssä asteessa. Olisi puolen hintaero osissa niin arvelin että onkohan noissa lämmöissä mitään eroa?
    niin, onko eriasteisia termareita tuolle ERG:lle ja jos niin minkä asteisia...?

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7520
      • Jyväshyvä

      Originally posted by expertti View Post
      niin, onko eriasteisia termareita tuolle ERG:lle ja jos niin minkä asteisia...?
      Aindakin E6x termarit on kaksivaiheisia, 70/88 asteisia.
      Eli aukeaa vähän 70 asteessa ja enemmän 88 asteessa.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        Originally posted by MajorDrake View Post
        Aindakin E6x termarit on kaksivaiheisia, 70/88 asteisia.
        Eli aukeaa vähän 70 asteessa ja enemmän 88 asteessa.
        Mistä olet kyseisen tiedon kalastellut? Osaatko sanoa, missä asteessa toi automaatinlauhduttimen termari aukee? :think
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7520
          • Jyväshyvä

          Originally posted by LeMansBlau View Post
          Mistä olet kyseisen tiedon kalastellut? Osaatko sanoa, missä asteessa toi automaatinlauhduttimen termari aukee? :think
          No on tullut usempaan kertaan EGR-termari vaihdettua ja joskus purettuakin ko. värkki. lukemat löytyvät sieltä termareista itsestään.

          Laatikon termarista ei vielä ole kokemusta, pitäisi omaan vissiin vaihtaa
          kun molemmat muut on vaihdettu ja vieläkin välillä käy kylmänä.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9146
            • Oulu

            Originally posted by LeMansBlau View Post
            Osaatko sanoa, missä asteessa toi automaatinlauhduttimen termari aukee?
            Tomaatin öljyjen lämmönvaihtimessa on itse asiassa 2 temostaattia, joiden anturiosa on öljykanavien puolella. En ole niin totaalisti tuollaista särkenyt, että olisin purkanut itse termareita siitä valetusta muoviosasta.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • LeMansBlau
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1060
              • Insomniac

              Originally posted by MajorDrake View Post
              No on tullut usempaan kertaan EGR-termari vaihdettua ja joskus purettuakin ko. värkki. lukemat löytyvät sieltä termareista itsestään.

              Laatikon termarista ei vielä ole kokemusta, pitäisi omaan vissiin vaihtaa
              kun molemmat muut on vaihdettu ja vieläkin välillä käy kylmänä.
              Itelläkin vaihdoin nyt jo toiset (pää- ja egr-) 80tkm sisällä. Nyt lämmöt kävi kerran ylhäällä uusilla osilla, mutta palautui seuraavana päivänä jälleen "normi" 55c-75c lämpöihin.
              Kai se on pakko koittaa toi Autom. lauhdutin vaihtaa vielä...:think

              Originally posted by Clavurion View Post
              Tomaatin öljyjen lämmönvaihtimessa on itse asiassa 2 temostaattia, joiden anturiosa on öljykanavien puolella. En ole niin totaalisti tuollaista särkenyt, että olisin purkanut itse termareita siitä valetusta muoviosasta.
              Ok, Kiitti tiedosta.

              Onko teistä jompi kumpi vaihtanut menestyksekkäästi ton tomaatin lauhduttimen ja saanut sillä 100% varmasti ratkaisun lämpöongelmaan?
              Ei kiinnostais taas pistää pitkälti toista sataa euroa ja työtunteja kiinni turhaan osan vaihtoon.

              Ja voiko noi tomaatin termarit ylipäätään viallisina/kuluneina vaikuttaa noin paljon (-30astetta) lämpöihin?
              ///MADE IN FINLAND

              sigpic

              TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
              E30 SEDAN IX M-TECNIC II
              F32 COUPE PERFORMANCE
              F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

              Comment

              • Siankarlo
                Bimmer Rookie
                • Sep 2010
                • 133
                • Helsinki

                Laitetaan nyt oma kokemus tähän ketjuun. Auto siis 2002 mallin 530dat, jonka olen omistanut kohta kuukauden.

                Lämpöongelman huomasin vasta kun katselin täältä ohjeet salavalikon avaamiseen. Lämmöt nousivat kaupunkipyörittelyssä parhaimmillaan valikon mukaan 86-88 asteeseen, maantiellä tippuivat sitten 8 asteen plussakelillä 80 asteen pintaan. Mittarihan näyttää näillä lämmöillä viivasuoraan ylös, joten siitä ei vikaa voi päätellä.

                Täältä lukemieni ketjujen perusteella ostin ja vaihdatin ensin EGR-termarin. Tällä kertaa vika oli kuitenkin päätermarissa, EGR-termari ei vaikuttanut asiaan mitenkään.

                Tämän jälkeen vaihdettiin pajalla päätermostaatti ja uudet jäähdytinnesteet. Tämä korjasi tilanteen: kuten muutama muukin on täällä jo kertonut, ehjässä 530da:ssa lämmöt nousevat sekä maantie-että kaupunkiajossa (myös pakkaskelissä) noin 90 lukemiin (minulla salavalikko näyttää 92-93) ja pysyvät siellä käytännössä hievahtamatta.

                Se mikä minut tässä yllätti on se että tällä 5-10 asteen lämpötilan muutoksella on kolme selvää vaikutusta auton toimintaan:

                1) lämmityslaite puhaltaa nyt ensimmäistä kertaa oikeasti kuumaa ilmaa, jos niin käsketään. Aiemminkin tarkeni nollakeleillä, mutta nyt eri tavalla.

                2) kone käy havaittavasti pehmeämmin, kun se on lämmennyt kunnolla. Asian huomaa sekä kiihdytyksissä että valoissa seistessä. Ei nyt mikään maata mullistava ero mutta selvästi havaittavissa.

                3) kulutus laski alustavan arvion mukaan tilanteesta riippuen ajotietokoneen mukaan noin 1-2 litraa sadalla. Esim. tasaisella 90 nopeudella maantiellä pääsee nyt helposti vitosella alkaviin lukemiin, aiemmin tämä ei millään. Mielestäni järjettömän iso ero, ilmeisesti tosiaan moottorinohjaus pyrkii väkisin lämmittämään konetta (vai käyttääköhän webastoa) jos lämmöt ovat vähänkään liian alhaalla.

                Katsotaan nyt sitten talven mittaan, millä pakkasilla tuo 90 astetta ei enää pysy. Pajalla ilmoittivat (kuten jo täältä tiesinkin) että termostaatti on autossa 88-asteinen.
                2012 F11 530DAt Xdrive
                Ex 2002 E39 530DAt

                Comment

                • eekuusyks
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 164
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  Lämpeneekö nämä tyhjäkäynnillä tavoitelämpötilaan?

                  Comment

                  • tupihepi
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2005
                    • 100
                    • Vesilahti

                    Tänään vaihdoin omaan seiskaan egr-termarin ja aikaisempi lämpöjen nousemattomuus häipyi samantien. Muita vaikutuksia en ole vielä kerennyt analysoimaan.

                    Hakua apuna käyttäen oireen perusteella löytyi nopeasti oikea viestiketju ja sieltä apu. Kiitokset foorumilaisille.
                    F31 335d x-drive -15

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      e46 330xda

                      Originally posted by Esal View Post
                      Nyt kokeiltu egr-termarin letku kunnolla suljettuna, ei vaikutusta.



                      Vähän vähemmälle huomiolle on jäänyt tuon automaatin lämmönvaihtimen termostaatti. Voiko sen toimintaa mitenkään testata? Termostaatin (10) saa kyllä erikseen, mutta millainen homma se on vaihtaa? Sama termari löytyy ilmeisesti kaikista e46 dieselautomaateista ja ainakin joistain x3 ja x5 malleista.
                      No nyt ajeltu alavesiletku suljettuna, ei mitään vaikutusta. Lämmöt 78-84, kiihdyttäen tai ylämäkeen voi nousta jopa 86 asteeseen.
                      Sulkeeko alavesiletkun litistys tuon lämmönvaihtimen kierron? Jos sulkee, mikä nuo lämmöt pitää alhaalla, viallinen egr ?
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      • sja4510
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2010
                        • 64
                        • Suomi

                        Myös täällä vaihdettu tänään EGR-termari ja johan alkoi auto lämpenemään. No lämpenihän se ennenkin kun tunnin rullaili kylää ympäri. Kiitoksen foorumilaisille avusta.
                        Seuraavaksi mennään webaston kimppuun ja yritetään elvyttää se henkiin.

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          330xdat

                          Originally posted by Esal View Post
                          No nyt ajeltu alavesiletku suljettuna, ei mitään vaikutusta. Lämmöt 78-84, kiihdyttäen tai ylämäkeen voi nousta jopa 86 asteeseen.
                          Sulkeeko alavesiletkun litistys tuon lämmönvaihtimen kierron? Jos sulkee, mikä nuo lämmöt pitää alhaalla, viallinen egr ?
                          No, egr oli tavallaan viallinen, oli pudotettu egr:rää pois mottorinohjauksen säädössä tietämättäni. Vanhalla ohjelmalla kokeillessani lämpö egr kanssa nousi vain pari astetta. -25 pakkasessa laitoin nokan umpeen ja on edelleenkin, nyt lämmöt 84-87, jopa 90 satasen nopeudessa ylämäkeen.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • eizzi
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 234
                            • jeppis

                            Tarttooko tuon egr termarin vaihtoa varten laskea nesteet pois? Onko alkuperäinen ainoa vaihtoehto osalle? Onko samanlainen ilmata systeemi kuin bensa koneissa. Itsellä 320dat -00 ja pitäisi vaihtaa ensin tuo egr termostaatti.

                            Comment

                            • Jolli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 2556
                              • Virolahti

                              Originally posted by eizzi View Post
                              Tarttooko tuon egr termarin vaihtoa varten laskea nesteet pois? Onko alkuperäinen ainoa vaihtoehto osalle? Onko samanlainen ilmata systeemi kuin bensa koneissa. Itsellä 320dat -00 ja pitäisi vaihtaa ensin tuo egr termostaatti.
                              Ei tarvitse. Alkuperäinen on ainut vaihtoehto. Systeemiä ei tarvitse ilmata muuten kuin kaatamalla egr-termarin täyteen jäähdytysnestettä kun se on paikoillaan ja ilmausruuvia vähän auki ja odottaa että alkaa nestettä tulemaan. Sitten vaan paisariin oikea määrä nestettä ja hanaa
                              Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                              Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                              PM tavoittaa, puhelimella ei.

                              Comment

                              • RS9
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2010
                                • 65
                                • Finland

                                Originally posted by Jolli View Post
                                Systeemiä ei tarvitse ilmata muuten kuin kaatamalla egr-termarin täyteen jäähdytysnestettä kun se on paikoillaan ja ilmausruuvia vähän auki ja odottaa että alkaa nestettä tulemaan. Sitten vaan paisariin oikea määrä nestettä ja hanaa
                                Hitto, en mää ilmannu tuota mitenkään. Vaihdoin vain uuden ja lisäsin pikkasen paisariin nestettä lisää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎