Originally posted by OneAndOnly
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?
Collapse
X
-
Originally posted by expertti View Postniin, onko eriasteisia termareita tuolle ERG:lle ja jos niin minkä asteisia...?
Eli aukeaa vähän 70 asteessa ja enemmän 88 asteessa.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostAindakin E6x termarit on kaksivaiheisia, 70/88 asteisia.
Eli aukeaa vähän 70 asteessa ja enemmän 88 asteessa.///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Originally posted by LeMansBlau View PostMistä olet kyseisen tiedon kalastellut? Osaatko sanoa, missä asteessa toi automaatinlauhduttimen termari aukee? :think
Laatikon termarista ei vielä ole kokemusta, pitäisi omaan vissiin vaihtaa
kun molemmat muut on vaihdettu ja vieläkin välillä käy kylmänä.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by LeMansBlau View PostOsaatko sanoa, missä asteessa toi automaatinlauhduttimen termari aukee?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostNo on tullut usempaan kertaan EGR-termari vaihdettua ja joskus purettuakin ko. värkki. lukemat löytyvät sieltä termareista itsestään.
Laatikon termarista ei vielä ole kokemusta, pitäisi omaan vissiin vaihtaa
kun molemmat muut on vaihdettu ja vieläkin välillä käy kylmänä.
Kai se on pakko koittaa toi Autom. lauhdutin vaihtaa vielä...:think
Originally posted by Clavurion View PostTomaatin öljyjen lämmönvaihtimessa on itse asiassa 2 temostaattia, joiden anturiosa on öljykanavien puolella. En ole niin totaalisti tuollaista särkenyt, että olisin purkanut itse termareita siitä valetusta muoviosasta.
Onko teistä jompi kumpi vaihtanut menestyksekkäästi ton tomaatin lauhduttimen ja saanut sillä 100% varmasti ratkaisun lämpöongelmaan?
Ei kiinnostais taas pistää pitkälti toista sataa euroa ja työtunteja kiinni turhaan osan vaihtoon.
Ja voiko noi tomaatin termarit ylipäätään viallisina/kuluneina vaikuttaa noin paljon (-30astetta) lämpöihin?///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Laitetaan nyt oma kokemus tähän ketjuun. Auto siis 2002 mallin 530dat, jonka olen omistanut kohta kuukauden.
Lämpöongelman huomasin vasta kun katselin täältä ohjeet salavalikon avaamiseen. Lämmöt nousivat kaupunkipyörittelyssä parhaimmillaan valikon mukaan 86-88 asteeseen, maantiellä tippuivat sitten 8 asteen plussakelillä 80 asteen pintaan. Mittarihan näyttää näillä lämmöillä viivasuoraan ylös, joten siitä ei vikaa voi päätellä.
Täältä lukemieni ketjujen perusteella ostin ja vaihdatin ensin EGR-termarin. Tällä kertaa vika oli kuitenkin päätermarissa, EGR-termari ei vaikuttanut asiaan mitenkään.
Tämän jälkeen vaihdettiin pajalla päätermostaatti ja uudet jäähdytinnesteet. Tämä korjasi tilanteen: kuten muutama muukin on täällä jo kertonut, ehjässä 530da:ssa lämmöt nousevat sekä maantie-että kaupunkiajossa (myös pakkaskelissä) noin 90 lukemiin (minulla salavalikko näyttää 92-93) ja pysyvät siellä käytännössä hievahtamatta.
Se mikä minut tässä yllätti on se että tällä 5-10 asteen lämpötilan muutoksella on kolme selvää vaikutusta auton toimintaan:
1) lämmityslaite puhaltaa nyt ensimmäistä kertaa oikeasti kuumaa ilmaa, jos niin käsketään. Aiemminkin tarkeni nollakeleillä, mutta nyt eri tavalla.
2) kone käy havaittavasti pehmeämmin, kun se on lämmennyt kunnolla. Asian huomaa sekä kiihdytyksissä että valoissa seistessä. Ei nyt mikään maata mullistava ero mutta selvästi havaittavissa.
3) kulutus laski alustavan arvion mukaan tilanteesta riippuen ajotietokoneen mukaan noin 1-2 litraa sadalla. Esim. tasaisella 90 nopeudella maantiellä pääsee nyt helposti vitosella alkaviin lukemiin, aiemmin tämä ei millään. Mielestäni järjettömän iso ero, ilmeisesti tosiaan moottorinohjaus pyrkii väkisin lämmittämään konetta (vai käyttääköhän webastoa) jos lämmöt ovat vähänkään liian alhaalla.
Katsotaan nyt sitten talven mittaan, millä pakkasilla tuo 90 astetta ei enää pysy. Pajalla ilmoittivat (kuten jo täältä tiesinkin) että termostaatti on autossa 88-asteinen.2012 F11 530DAt Xdrive
Ex 2002 E39 530DAt
Comment
-
-
e46 330xda
Originally posted by Esal View PostNyt kokeiltu egr-termarin letku kunnolla suljettuna, ei vaikutusta.
Vähän vähemmälle huomiolle on jäänyt tuon automaatin lämmönvaihtimen termostaatti. Voiko sen toimintaa mitenkään testata? Termostaatin (10) saa kyllä erikseen, mutta millainen homma se on vaihtaa? Sama termari löytyy ilmeisesti kaikista e46 dieselautomaateista ja ainakin joistain x3 ja x5 malleista.
Sulkeeko alavesiletkun litistys tuon lämmönvaihtimen kierron? Jos sulkee, mikä nuo lämmöt pitää alhaalla, viallinen egr ?*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
330xdat
Originally posted by Esal View PostNo nyt ajeltu alavesiletku suljettuna, ei mitään vaikutusta. Lämmöt 78-84, kiihdyttäen tai ylämäkeen voi nousta jopa 86 asteeseen.
Sulkeeko alavesiletkun litistys tuon lämmönvaihtimen kierron? Jos sulkee, mikä nuo lämmöt pitää alhaalla, viallinen egr ?*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Originally posted by eizzi View PostTarttooko tuon egr termarin vaihtoa varten laskea nesteet pois? Onko alkuperäinen ainoa vaihtoehto osalle? Onko samanlainen ilmata systeemi kuin bensa koneissa. Itsellä 320dat -00 ja pitäisi vaihtaa ensin tuo egr termostaatti.Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-
Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
PM tavoittaa, puhelimella ei.
Comment
-
-
Originally posted by Jolli View PostSysteemiä ei tarvitse ilmata muuten kuin kaatamalla egr-termarin täyteen jäähdytysnestettä kun se on paikoillaan ja ilmausruuvia vähän auki ja odottaa että alkaa nestettä tulemaan. Sitten vaan paisariin oikea määrä nestettä ja hanaa
Comment
-
Comment