Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 Turbotus, heikot kohdat jne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • heukka
    replied
    No niin nyppäsin koneen pois, kun heti kun sain ton auton vähän jo käymään, niin kytkin luistaa jo ykkösellä ahdoista... 4 lapanen sahcs sinttei siellä oli, eikä nyt ihan loppukaan näyttänyt olevan, mut pitänyt ei.

    Mutta asia oli nyt sellanen, että samalla kun otin koneen pois, niin kattelin noita suuttimia ja siemens dekat siellä on ja 107961 googlella löysin


    niin mikä noille nyt oikea bensanpaine on, kun tuolla lukee tollain niinkun 2 eri arvoa:
    Static Flow Rate @ 43.5PSI ( 300kPa ) w/Gas: 60 lb/hr = 630 cc/min = 453 g/min
    Static Flow Rate @ 87PSI ( 600kPa ) w/Gas: 85.7 lb/hr = 900 cc/min = 648 g/min

    niin tarkottaaks toi, et jotain tosta väliltä käy vai mitä?

    Leave a comment:


  • BimmerFanatikko
    replied
    Nämä mun lukemat viittaavat niinkuin 2002 käytettyyn 2 litraseen koneeseen?

    "M05
    The 2.0 L (1990 cc/121 in3) M05 produced 100 hp to 120 hp (75 to 90 kW) and 157 to 167NM of torque . Bore was 89 mm and stroke was 80 mm.
    Applications:
    1965-1969 BMW 2000C
    1966-1972 BMW 2000
    1968-1976 BMW 2002"

    Sylinterien välissä on kumminki sen verran paljon tavaraa vielä että tuskin tätä nyt ainakaan porattu olis 84mm -> 89mm :think

    Leave a comment:


  • Mäki
    replied
    Originally posted by BimmerFanatikko View Post
    Heps heps. Nyt täytyy kysäästä vähä m10. Eli löytyy tollasen e21 keulilta m10 kaasari kones , oon purkanut sen ja vähän puhdistellut. Nyt kysymys kuuluukin kun vanha omistaja väitti että kone olisi m10b18 , mutta b18 sylinterin halkaisija on 89mm mutta isku 71mm? Näin olen ainakin ymmärtänyt. Itselläni vain on halkaisija 89mm ja isku 81mm. Eli mikä lohko tässä on kyseessä? 2litranen?

    Vanhemmissa B18-koneissa on sama isku kuin B20:ssä (80mm), mutta silloin on poraus 84mm.
    Toki uudemmissa B18-koneissa isku on sama kuin B16:ssa (71mm), mutta poraus silloin sama, kuin B20:ssä (89mm)

    Leave a comment:


  • BimmerFanatikko
    replied
    Heps heps. Nyt täytyy kysäästä vähä m10. Eli löytyy tollasen e21 keulilta m10 kaasari kones , oon purkanut sen ja vähän puhdistellut. Nyt kysymys kuuluukin kun vanha omistaja väitti että kone olisi m10b18 , mutta b18 sylinterin halkaisija on 89mm mutta isku 71mm? Näin olen ainakin ymmärtänyt. Itselläni vain on halkaisija 89mm ja isku 81mm. Eli mikä lohko tässä on kyseessä? 2litranen?

    Leave a comment:


  • Jusa20
    replied
    Originally posted by heukka View Post
    pitää tutkia tänään lisää. Sellanen tuli vielä mieleen, et jenkakello näyttää about tuplamäärää oikeeseen rpm verrattuna, niin mistä se johtuu?
    megatunessa oikeet kierrokset kuitenkin.
    Siellä megassa on muistanneeksi tacho output kohdassa mahdollisuus "half speed" tjsp. Eli jos sulla tosiaan näyttää rundari sen 2xmegan lukema, pitäisi tuolla asetuksella saada korjattua ongelma..

    Tai jos sulla on jälkiasennettu rundari, voi mittarissakin olla asetus väärällä sylinterimäärällä :think

    Leave a comment:


  • heukka
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Jos ymmärsin sinun kysymyksen oikein, niin kyllä nimenomaan kierrosten lisääntyessä sytytysennakko lisääntyy. Jos jaksat searchata niin muistelempa että jostain löytyy M10 sytkäkartasta screenshot tältä foorumilta. Ja googlettamalla ainakin. Saa vähän vinkkiä mitä ne vois suunnilleen olla..
    joo sitä kysyin. Kiitos vastauksesta. Ahtojen noustessa varman pitäs sit myöhäistyä?
    Nyt tuntuu, et nakuttaa iha saakelisti heti kun nousee ahdot.

    Mut pitää jatkaa searchia ja googlee ja vinkkejä saa laittaa.

    Eniten tuo lambdan hyppiminen ihmetyttää, joka näkyy tuosta videosta

    siis tuossa videolla pidän tasakaasulla ja tuossa päällimmäisen ikkunan sulkemisen näkeen nostan kiekkaa ja pidän paikallaan, niin ryntäilee noin?
    Last edited by heukka; 06-06-2013, 15:40. Reason: tarkennus

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by heukka View Post
    No niin liitokset tinattu ja huomasin, et triggerin anturi oli vinossa ja pyörä syönyt magneettiin asti anturin ja hain uuden, mut eipä paljon vaikutusta ollut. Mut tunessa kattelin sytkäennakkoo, niin tyhjäkäynnillä siinä 18 paikkeilla, mut kun antaa kaasua, niin nousee 3000rpm jo johkii 40 ennakot ja näyttäs jatkuvan samaa rataa.
    eiks sen pitäs niinku toisin päin mennä toi homma?

    http://www.youtube.com/watch?v=9BHNy...ature=youtu.be
    Jos ymmärsin sinun kysymyksen oikein, niin kyllä nimenomaan kierrosten lisääntyessä sytytysennakko lisääntyy. Jos jaksat searchata niin muistelempa että jostain löytyy M10 sytkäkartasta screenshot tältä foorumilta. Ja googlettamalla ainakin. Saa vähän vinkkiä mitä ne vois suunnilleen olla..

    Leave a comment:


  • heukka
    replied
    No niin liitokset tinattu ja huomasin, et triggerin anturi oli vinossa ja pyörä syönyt magneettiin asti anturin ja hain uuden, mut eipä paljon vaikutusta ollut. Mut tunessa kattelin sytkäennakkoo, niin tyhjäkäynnillä siinä 18 paikkeilla, mut kun antaa kaasua, niin nousee 3000rpm jo johkii 40 ennakot ja näyttäs jatkuvan samaa rataa.
    eiks sen pitäs niinku toisin päin mennä toi homma?

    Last edited by heukka; 06-06-2013, 12:51. Reason: lisäsin videon tunesta linkin

    Leave a comment:


  • heukka
    replied
    Originally posted by Jusa20 View Post
    Megasta löytyy asetus "overrun fuel cut", jolla voi säätä tuota bensan katkaisua moottorijarrulla. Taitaa oletuksena olla pois käytöstä.

    Kyllähän siellä on pitänyt tuo nokan ratas vaihtaa tai sitten on vaihtanut kampuran rattaankin 2-riviselle ketjulle jos on halunnut säilyttää 2-rivisen ketjun. Nokan rattaassa mustanneeks venytetyt pultin reiän (tai on ainakin helppo tehdä), jos haluaa nokan asentoa säädellä.
    pitää tutkia tänään lisää. Sellanen tuli vielä mieleen, et jenkakello näyttää about tuplamäärää oikeeseen rpm verrattuna, niin mistä se johtuu?
    megatunessa oikeet kierrokset kuitenkin.

    Pitää ottaa aluks ainakin noi kaikki liitokset sähköistä kuntoon, kun esim. vr-anturin piuhat on liitetty teipillä...

    Leave a comment:


  • Jusa20
    replied
    Originally posted by heukka View Post
    Yks mikä mietityttää, et kun moottorijarrutan, niin seosmittari menee rkkaan puolen tappiin, kun ite luulis, et menis just päinvaston, kun mitä sinne mitään bensaa tarttee siinä syöttää ees?
    Megasta löytyy asetus "overrun fuel cut", jolla voi säätä tuota bensan katkaisua moottorijarrulla. Taitaa oletuksena olla pois käytöstä.
    Originally posted by heukka View Post
    Nyt mietityttää toi nokka, kun siellä on " joku virinokka" ja tää on ollu 2.0 niin ilmeisesti 2rivinen ketju ja ed om. vaihtanu 1.8 alakerran ja siihen trggerin kampuran päähän, niin varmaan sit myös nokasta ratas täytyny vaihtaa 1riviselle ketjulle ? niin miten mahtaa säätö olla siinä..
    Kyllähän siellä on pitänyt tuo nokan ratas vaihtaa tai sitten on vaihtanut kampuran rattaankin 2-riviselle ketjulle jos on halunnut säilyttää 2-rivisen ketjun. Nokan rattaassa mustanneeks venytetyt pultin reiän (tai on ainakin helppo tehdä), jos haluaa nokan asentoa säädellä.

    Leave a comment:


  • heukka
    replied
    Originally posted by Ears View Post
    Ootko kalibroinu kaasun asennon? Löytyy megamanualista ohjeet. Jos siinä ei vikaa niin sitten mittaroimaan johtoja missä mättää. Se potikkahan tekee ihan perinteisen jännitteen jaon eli googgelilla löytyy kyllä mittausohjeita potentiometrille.
    toi kaasun asento on kunnossa jo, mut ei käy hyvin vieläkään.

    Imusarjasta löyty yks lähtö, jossa ei ollut mitään ja siitä tietty imuvuoto ja varmaan mega koitti sit rikastaa, kun näytti laihaa, kun happi oli korkeella.

    Käy siis kohtalaisesti, mut kuitenkin sen verran huonosti, että ei viitti alkaa megaa säätään. Bensanpainemittarin eka numero asteikolla on 50bar, niin kato siitä paineet si
    Se mikä eniten hämää, niin kun ajan vaikka kakkosella 30kmh ja painan pari senttiä kaasua, niin alkaa tietty kiihtyyn, mut niinkun sillain jaksottain, et tuntuu, et olis niinku tos säädössä tavallaan isot hyppäykset. Korvakuulolla nätisti kyl tasakierroksilla keskialueella ja ahdoilla.
    Yks mikä mietityttää, et kun moottorijarrutan, niin seosmittari menee rkkaan puolen tappiin, kun ite luulis, et menis just päinvaston, kun mitä sinne mitään bensaa tarttee siinä syöttää ees?

    Epäilen, et on vieläkin jotain imuvuotoo, tai letkuissa häikkää, mut ei starttipilotilla enempää löytyny vuotoja.

    Seosmittari (innovate viisarimallin laajakaista) hyppii vieläkin mun mielestä oudosti, ei pysy niinkuun oikeen missään kohtaa paikallaan, mut nyt se sentään jo hyppii siellä 10 ja 14 välissä kun aluks meni äärestä toiseen.
    Vähän autto, kun laitoin öljyn paluun kokoajan laskevaks, kun oli aika hirveellä mutkalla aluks ja tuli sinistä savua putkesta, mut savut loppu heti kun letkun korjas.
    Ja lamda toimii ainakin jotenkin, kun päästömittauksessa sitä tutkittiin ja irroteltiin liitintä.
    Nyt mietityttää toi nokka, kun siellä on " joku virinokka" ja tää on ollu 2.0 niin ilmeisesti 2rivinen ketju ja ed om. vaihtanu 1.8 alakerran ja siihen trggerin kampuran päähän, niin varmaan sit myös nokasta ratas täytyny vaihtaa 1riviselle ketjulle ? niin miten mahtaa säätö olla siinä..

    Jos alakertaa lukuun ottamatta noilla hiluilla on otettu 300hv ja olis tulli kuulemma enemmänkin ja lähteny kakkosella paineista sutiin hullun lailla kuivalla ja nyt en viitti ees päästää kunnolla ahdoille, kun tuntuu et on leekot leväällään ennen kun kerkiin kolmoselle.

    Kai se on vaan pakko alkaan purkaan ja tutkiin paremmin.
    Leima sentään tuli paperiin, niin pääsee sääteleen ja testaan tielle.

    Leave a comment:


  • Ears
    replied
    Originally posted by heukka View Post
    sorry jos menee ot, mut nyt huomasin ainakin sellaisen, et throtle position näyttää koko ajan jotain miinus 50%. Ei muutu vaikka kaasuttaa ja se mittari on tunessa vaaleenpunaisena, niin viittaako se, että piuhat irti tai väärin ja jos saan kuntoon, niin säädetäänkö se nollaan?
    Ootko kalibroinu kaasun asennon? Löytyy megamanualista ohjeet. Jos siinä ei vikaa niin sitten mittaroimaan johtoja missä mättää. Se potikkahan tekee ihan perinteisen jännitteen jaon eli googgelilla löytyy kyllä mittausohjeita potentiometrille.

    Leave a comment:


  • heukka
    replied
    sorry jos menee ot, mut nyt huomasin ainakin sellaisen, et throtle position näyttää koko ajan jotain miinus 50%. Ei muutu vaikka kaasuttaa ja se mittari on tunessa vaaleenpunaisena, niin viittaako se, että piuhat irti tai väärin ja jos saan kuntoon, niin säädetäänkö se nollaan?

    Leave a comment:


  • heukka
    replied
    Originally posted by racing02 View Post
    Sulla on nyt ihan selvästi vielä jonkinverran opiskeltavaa ennen kestävän 400hv myllyn rakentamista. Mutta mitäpä siinä - hyvä harjoittelukohde on jo. Laitat vaan tuon nykyisen koneen toimimaan ensin niin kyllä se siitä.

    Ei kannata ihan ekana lähteä mäntiä tilaamaan jonkun foorumineuvojen perusteella. Hyviä osia sulla on minkä ympärille lähteä rakentamaan kunhan ensin vaikka vuoden verran suunnittelet ja opiskelet aihetta. Mäntiä kun saa nykyään ihan minkälaisia vaan joten pitää tietää mitää haluaa.

    Nämä ohjeet ihan hyvässä ja rakentavassa hengessä.
    Kaikki neuvot on tietysti aina mieleisiä. Nykyisellä myllyllä ajattelin tosiaan harjoitella, mut hiukan hankalaa sitä alkaa ite säätään, kun ei tiedä konetta avaamatta minkälainen nokka ja venajouset on, ei tiedä venttiileistä mitään, eikä tiedä onko palotiloja muokattu ja ei tiedä siis puristussuhdetta. Outoo muutenkin kun en ole ikinä ajanu tollasella 4 pyttysellä bmw koneella. Olen kyllä kohta 30 vuotta viritellyt/rikkonut/korjannut polttomoottorikäyttöisiä kulkineita, niin on sellainen tuntuma, et tiedän, et millon kaasu kannattaa nostaa, ettei vehkeet hajoo (vähän niinku sama ku makkarissa ) tuo nykynen kone on sellanen, et jo ykkösellä kun hiukan polkasee, niin on 1.3bar, enkä nyt ole vielä saanu varmuutta, et jääkö se siihen, kun ei raaski pitää pohjassa kaasua, kun toi kone niinku "rääkäsee" tuossa ahtovaiheessa ihan simona. Tyylin, et civicssä olis jo veivi poikki tossa kohtaa..
    En ole viittinyt enempi koittaa ennen kun sais nyt käymään sillain, et seosmittari näyttäs jotain järkevää arvoo, eikä hyppis mihin sattuu.

    Mut tosiaan opeteltavaa on lähinnä ton megan kanssa, mut haluisin kuitenkin hiukan siihen tutustua, ennen kun vien penkkiin säädätykseen.

    Autossa on aikalailla pikkujuttuja mitkä pitää ihan alkuun nyppiä. Kuten öljyn paluu joutuu nouseen, kun se tulee sinne koneen eteen ja ottai triggeriin kiinni, jos laittais nouseen turbolle päin ja kaikki letkut pitää tarkistaa (ekana ehtoona tietty hajos se kannesta taaksepäin lähtevä letku...) ja sähköliitokset sillain, et esim. antureilta liittimit irtoo tyyliin puhaltamalla..
    Mut tänään otan eräälle korjaamolle läppärin mukaan ja koitetaan saada päästöt katsastusta varten. Korjaamon ukko on jonkun verrab sentään säädelly megatunella

    Leave a comment:


  • heukka
    replied
    Originally posted by Oksanen View Post
    Onko moottorissa mistä otettu triggaus megalle? Onko kampuralla erikseen asentotunnistin (jonkunlainen triggerikehä esim. hihnapyörällä ja anturi siellä), vai onko jakajan anturilla vielä piuhat kiinni ja se toimii ainoana asentotunnistimena? Joka tosin kuulostaa epätodennäköiseltä kun ei tuollainen 4-sakarainen anturointi pelkästään jakajassa toimi hukkakipinälle. Kokeile jakajan päästä onko sieltä poistettu keskipako- ja alipaine-ennakot. Eli otat jakajan päästä kiinni ja yrität pyörittää, akselin pitää olla jäykkä eikä se saa hempata vapaasti mihinkään suuntaan. Tosin jos puolana on fjoortis, niin onko siellä sytkänä asennettuna sitten Edis?
    edis 4 luki muistaakseni ilmotuksessa ja triggeri näyttäs ite tehdyltä, mun mielestä jakaja on viraton

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎