Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • keke01
    Newbiemmer
    • Nov 2010
    • 2
    • finland

    Terve vaan kaikille. Palataas taas asian juureen,eli mitenkäs se taistelu bmw:tä vastaan nyt etenee? Voisko joku, vaikka palstan alottaja mikkoman72 kertoa josko jotain edistystä asian tiimoilta tapahtunu.
    Jos alettais vaikka miettimään ihan perus asioista esim. montako bmw:tä mistä läpät löytyy on Suomen kamaralle myyty vaikka vuoden 2003 jälkeen. Ja sit vertaillaan vaikka täällä syntyneeseen listaan... Paljon huutelua tutun tutuista, aika vähän faktaa. Toki jonkinlainen ongelma on kyseessä koska vastaavia palstoja löytyy muistakin maista.
    Kun viestejä lukee niin hanakammin läppien poistosta vaahtoavien nimimerkin alta löytyy: Teemme myös läppien poistoa. Samoin ulkomaisilla sivustoilla on jo yrityksiä jotka myyvät läppien poistoon liittyviä osia. Loistava bisnes. Huhumylly käyntiin ja kaikki poistattaa varmuuden vuoksi jne... Ei taida olla hirveästi myöskään faktaa läppien poiston seurauksista, ainakaan pitkältä aikaväliltä... Tämä ei sitten ole mikään provo läppien poistajia vastaan tai muutenkaan. Kunhan keskustelua herättelen.

    Comment

    • k0rppi
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 784
      • Varkaus

      Originally posted by keke01 View Post
      Terve vaan kaikille. Palataas taas asian juureen,eli mitenkäs se taistelu bmw:tä vastaan nyt etenee? Voisko joku, vaikka palstan alottaja mikkoman72 kertoa josko jotain edistystä asian tiimoilta tapahtunu.
      Jos alettais vaikka miettimään ihan perus asioista esim. montako bmw:tä mistä läpät löytyy on Suomen kamaralle myyty vaikka vuoden 2003 jälkeen. Ja sit vertaillaan vaikka täällä syntyneeseen listaan... Paljon huutelua tutun tutuista, aika vähän faktaa. Toki jonkinlainen ongelma on kyseessä koska vastaavia palstoja löytyy muistakin maista.
      Kun viestejä lukee niin hanakammin läppien poistosta vaahtoavien nimimerkin alta löytyy: Teemme myös läppien poistoa. Samoin ulkomaisilla sivustoilla on jo yrityksiä jotka myyvät läppien poistoon liittyviä osia. Loistava bisnes. Huhumylly käyntiin ja kaikki poistattaa varmuuden vuoksi jne... Ei taida olla hirveästi myöskään faktaa läppien poiston seurauksista, ainakaan pitkältä aikaväliltä... Tämä ei sitten ole mikään provo läppien poistajia vastaan tai muutenkaan. Kunhan keskustelua herättelen.
      eikö tuo nyt vaan helpompi heittää niillä läpillä vesilintua ja sijottaa pari markaa osiin, kun odotella sitä useamman tonnin pamausta.

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        Sanotaans jotta tuskinpa ne läpät siellä ihan turhaan on. On niillä jokin vaikutus ainakin päästöihin, siksipä merkkiä edustavan huollon on hankala lähteä noita poistamaan. Anyway kone on tyypitetty markkinoille noilla läpillä joten ymmärrätte varmaan problematiikan.
        Eipä sillä, minun puolesta läpillänsä tehköön itse kukin mitä lystää.
        En omista imusarjan läppiä.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • Siankarlo
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 133
          • Helsinki

          Originally posted by Kentsu View Post
          Sanotaans jotta tuskinpa ne läpät siellä ihan turhaan on. On niillä jokin vaikutus ainakin päästöihin, siksipä merkkiä edustavan huollon on hankala lähteä noita poistamaan.
          Itse näen tämän päästöasian niin että isompi ympäristövahinko tapahtuu jos rapiat 1,5 tonnia käypäistä autotekniikkaa menee ennenaikaisesti paaliin kun kone imaisee mokomat lärpäkkeet.

          En kyllä ihan ymmärrä BMW:n asennetta laatuautoimagon kannalta, luulisi nyt s***ana että imusarjan leegot noin suurin piirtein pysyisivät tehtaan jäljiltä sen aikaa paikoillaan kun auton mätänemiseen oikeasti kuluvien osien kannalta menee. Omalla kohdallani saattaisi palaa kiinni jos tultaisiin alle 5 vuotta vanhan auton osalta selvittämään, että tämä on nyt kuule ihan normaalia kulumista kun koneesi söi imusarjan läpät. Nyt kun tämän asian tietää niin uusi DA-bemari on seuraavan autonoston osalta poissa laskuista kunnes tulee varma tieto että ongelma on poissa.
          2012 F11 530DAt Xdrive
          Ex 2002 E39 530DAt

          Comment

          • hengari
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 208
            • Jyväskylä

            Originally posted by keke01 View Post
            Terve vaan kaikille. Palataas taas asian juureen,eli mitenkäs se taistelu bmw:tä vastaan nyt etenee? Voisko joku, vaikka palstan alottaja mikkoman72 kertoa josko jotain edistystä asian tiimoilta tapahtunu.
            Jos alettais vaikka miettimään ihan perus asioista esim. montako bmw:tä mistä läpät löytyy on Suomen kamaralle myyty vaikka vuoden 2003 jälkeen. Ja sit vertaillaan vaikka täällä syntyneeseen listaan... Paljon huutelua tutun tutuista, aika vähän faktaa. Toki jonkinlainen ongelma on kyseessä koska vastaavia palstoja löytyy muistakin maista.
            Kun viestejä lukee niin hanakammin läppien poistosta vaahtoavien nimimerkin alta löytyy: Teemme myös läppien poistoa. Samoin ulkomaisilla sivustoilla on jo yrityksiä jotka myyvät läppien poistoon liittyviä osia. Loistava bisnes. Huhumylly käyntiin ja kaikki poistattaa varmuuden vuoksi jne... Ei taida olla hirveästi myöskään faktaa läppien poiston seurauksista, ainakaan pitkältä aikaväliltä... Tämä ei sitten ole mikään provo läppien poistajia vastaan tai muutenkaan. Kunhan keskustelua herättelen.
            Itse kun on nähnyt imusarjan jossa läppä irti ja poikittain EGR paskaan kiilautuneena niin todennäisyyslaskenta ei oikeen lämmitä. Ja itse nuo läpät on ollut tapana poistaa ilman mitään varaosia. Enkä tee sitä muille vaikka maksettas, on niin paskasta hommaa tuo imarin pesu vaikka on teijot sun muut.
            Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...

            Nyt:
            -E61 530dA M-sport 2006
            -Mustang fastback 1965

            Ex.
            -e39 530dA M-sport 2002
            -e91 320dA M-sport 2008

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              Originally posted by keke01 View Post
              Ei taida olla hirveästi myöskään faktaa läppien poiston seurauksista, ainakaan pitkältä aikaväliltä... Tämä ei sitten ole mikään provo läppien poistajia vastaan tai muutenkaan. Kunhan keskustelua herättelen.
              Mulla olisi ainakin yksi oleellinen, loogisesti perusteltavissa oleva faktatieto läppien poistoa koskien: kahta kertaa ne eivät voi irrota. Pointtisi on tavallaan ihan hyvä, sillä pääasiassa ongelma koskee E46-, E38- ja E39-mallisukupolvia, joista merkittävästä osasta on tähän päivään mennessä läpät jo poistettukin.

              En vaan oikein ymmärrä minkälaista faktaa haluaisit? Pitkän aikavälin seurauksia moottorin kestoon, kulutukseen vai päästöjen aiheuttamiin keuhkosairauksiin? Kysymys on varsin erikoinen. Epäuskoisimmillekin luulisi faktaksi riittävän tehtaan dokumentit noiden läppien tarkoituksesta, joka luonnollisesti jää täyttämättä läppien lähdettyä. Mihin sitä pitkän aikavälin tutkimustietoa oikein tarvitaan ja mitä ylipäätään pitäisi tutkia?
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Originally posted by Siankarlo View Post
                Nyt kun tämän asian tietää niin uusi DA-bemari on seuraavan autonoston osalta poissa laskuista kunnes tulee varma tieto että ongelma on poissa.
                Saa jättää aika monta muutakin autoa laskuista, ei bemari ole ainoa missä on läpät ja niiden kanssa ongelmia.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  Originally posted by r.w. View Post
                  Mulla olisi ainakin yksi oleellinen, loogisesti perusteltavissa oleva faktatieto läppien poistoa koskien: kahta kertaa ne eivät voi irrota. Pointtisi on tavallaan ihan hyvä, sillä pääasiassa ongelma koskee E46-, E38- ja E39-mallisukupolvia, joista merkittävästä osasta on tähän päivään mennessä läpät jo poistettukin.
                  Kyllä tuohon listaa voi huoletta tai pitääkin lisätä E60/61 E90/91 mallit.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • T H
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 32
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Siankarlo View Post
                    Nyt kun tämän asian tietää niin uusi DA-bemari on seuraavan autonoston osalta poissa laskuista kunnes tulee varma tieto että ongelma on poissa.
                    Sigun autossa ei läppiä, siinä varma tieto
                    BMW 525d LCI E61 -07
                    Ex. BMW 525i Exe E34 -94 ja BMW 315 E21 -82

                    Comment

                    • Siankarlo
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2010
                      • 133
                      • Helsinki

                      Originally posted by Cell View Post
                      Saa jättää aika monta muutakin autoa laskuista, ei bemari ole ainoa missä on läpät ja niiden kanssa ongelmia.
                      Näin se taitaa olla, mutta minä puhunkin nyt BMW:stä. Minä kun en tietoisesti osta monia muita autoja kalliimpaa autoa, jossa on näin fataali suunnitteluvirhe vakio-"ominaisuutena", jos valmistaja ei myönnä selvää ongelmaa ja tee asiassa takaisinkutsukampanjaa. Se on selvä että suunnitteluvirheitä, materiaalivirheitä ja kokoamisvirheitä sattuu kaikille mutta niiden jälkien korjaamistyyleissä tuntuu olevan paljonkin eroja, jos tämän ketjun perusteella vetää johtopäätökset BMW:n asenteesta läppien irtoiluun. Aika moni autovalmistaja nykyään pistää paljon pienemmistä asioista maailmanlaajuisen kamppiksen pystyyn.

                      Siis v***u ihan oikeasti nyt. Kyseessä pitäisi olla "premium-merkki". Sanotaan että vaikka minä ostan sen BMW:n uutena 40.000-70.000 eurolla ja auto tiputtaa läpät koneeseen viiden vuoden iässä normikäytöllä aiheuttaen täyden koneremontin niin onko tässä maassa kuluttaja niin aivopesty että täytyy erikseen perustella ja selittää mikä tässä kuvassa on pielessä, jos valmistaja ei hattu kourassa ja helvetin nöyrästi pistä hommaa kuntoon ja korkeintaan pyytää pienen korvauksen eduntasoituksesta, jos auto on paljon ajettu.

                      Ps. Cell: Tämä siis yleistä räyhäämistä, ei suunnattu siis mitenkään sulle

                      Edit: Niin, mullahan on siis E39, josta läpät on poistettu.
                      2012 F11 530DAt Xdrive
                      Ex 2002 E39 530DAt

                      Comment

                      • b mutteri kasa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1461
                        • Area 03

                        OT:BMW "premium-merkki".Tosiaan BMW:n laatua ja premiumia hoetaan vain silloin kun ostopäätöstä perustellaan vaimokkeelle,miehelleen,kavereille,työkavereille jne...ei näissä nyky puimureissa ole ollut laatua/premiumia vähäänaikaan.Mutta minkäs teet kun auton täytyy olla takatuuppari ja kutoskone!
                        BMW F11 530 dA VOLL
                        Carbon-schwarz Metallic

                        BMW E30 325i Sport

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          Originally posted by b mutteri kasa View Post
                          OT:BMW "premium-merkki".Tosiaan BMW:n laatua ja premiumia hoetaan vain silloin kun ostopäätöstä perustellaan vaimokkeelle,miehelleen,kavereille,työkavereille jne...ei näissä nyky puimureissa ole ollut laatua/premiumia vähäänaikaan.Mutta minkäs teet kun auton täytyy olla takatuuppari ja kutoskone!
                          Ei kyse ole siitä etteikö bemarissa olisi laatua ja premiumia, kyse on siitä että ostaja olettaa sen tarkoittavan pientä vikatiheyttä. Sinällään bemun systeemit on aika kärkikastia, tavaraa on vaan niin paljon että todennäköisyys jonkin asian vikaantumiselle on selvästi suurempi kuin mekaanisella syöttöpumpulla varustetulla 80-luvun mekkerillä. Eikä se ruoho ole siellä aidan toisella puolella yhtään sen vihreämpää, mutta eihän sitä usko ennen kuin kokeilee.

                          Rempassa on tällä hetkellä pari autoa joista on tehdastakuu melkolailla äskettäin loppunut, molemmista aski kokenut täystuhon (ja toisessa ihan selvä valmistusvirhe) eikä maahantuoja tule milläänlailla vastaan, kumpikaan ei ole mikään zippinetto-kansanauto edes. Ettei tämä kiinnostuksen loppuminen takuuajan jälkeen ole mikään bemun ongelma.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • keke01
                            Newbiemmer
                            • Nov 2010
                            • 2
                            • finland

                            En vaan oikein ymmärrä minkälaista faktaa haluaisit? Pitkän aikavälin seurauksia moottorin kestoon, kulutukseen vai päästöjen aiheuttamiin keuhkosairauksiin? Kysymys on varsin erikoinen. Epäuskoisimmillekin luulisi faktaksi riittävän tehtaan dokumentit noiden läppien tarkoituksesta, joka luonnollisesti jää täyttämättä läppien lähdettyä. Mihin sitä pitkän aikavälin tutkimustietoa oikein tarvitaan ja mitä ylipäätään pitäisi tutkia?[/QUOTE]

                            Mitään juurikaan läppien tekniikasta tai juuri muustakaan tekniikasta tietäen kysymyksen esitin. Jatketaampa samalla linjalla....
                            Vähän asiaa täältä luettuani mieleen ei tule muuta kun alaväännön menetys tai katsastus. Lisääntyykö esim. savutus arvot tms. Pystyykö läppien olemassaolon tarkistamaan ilman osien purkua? Täytyis tietää onko oma kastroitu versio vai ei...

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Hieman nauratti kun eilen tuli kirje äitimuorin Suzukista.
                              Kyseessä 10 vuotta vanha auto mikä on nettiauton mukaan tänä päivänä arvoltaan n. 1500 euroa.
                              Olivat suzukilla havainneet jonkin vian etujousituksessa ja haluavat tarkistaa ja mahdollisesti korjata ongelman.
                              Huvitti sinänsä kun kyseessä on jo aikalailla romutuskuntoinen pommi
                              Mutta sitten taas bemari ei suostu tekemään mitään takaisinkutsuja moninkertaisesti arvokkaampiin ja uudempiinkin autoihin, onhan se tietysti niinkin että bemarilla on oma egonsa sensijaan ku sukisukilla nyt ei oo paljoo menetettävää vaikka tunnustaakin jossain pommissaan olevan vikaa

                              Eli ei nyt varsinaisesti liittynyt ketjuun mutta huvitti vaan suunnattomasti tämä kirje.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Vesper
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2010
                                • 240
                                • Vantaa

                                Originally posted by Supa View Post
                                Hieman nauratti kun eilen tuli kirje äitimuorin Suzukista.
                                Kyseessä 10 vuotta vanha auto mikä on nettiauton mukaan tänä päivänä arvoltaan n. 1500 euroa.
                                Olivat suzukilla havainneet jonkin vian etujousituksessa ja haluavat tarkistaa ja mahdollisesti korjata ongelman.
                                Huvitti sinänsä kun kyseessä on jo aikalailla romutuskuntoinen pommi
                                Mutta sitten taas bemari ei suostu tekemään mitään takaisinkutsuja moninkertaisesti arvokkaampiin ja uudempiinkin autoihin, onhan se tietysti niinkin että bemarilla on oma egonsa sensijaan ku sukisukilla nyt ei oo paljoo menetettävää vaikka tunnustaakin jossain pommissaan olevan vikaa

                                Eli ei nyt varsinaisesti liittynyt ketjuun mutta huvitti vaan suunnattomasti tämä kirje.
                                Nuo turvallisuuteen liittyvät takaisinkutsut hoidetaankin aika tunnollisesti,
                                koska esim. jokun alustan osan pettäessä pahimmassa tapauksessa tulee aika rumaa jälkeä.

                                Ilmeisesti Saksassa auton käyttö-iäksi lasketaan tuo 5v/150tkm ja kun toinen noista tulee täyteen, valmistajan ei tarvitse korvata mitään.
                                Se selittäisi sen, että Saksassa tästä aiheeta on ollut aika vähän valitusta, kun ottaa huomioon miten paljon läpillä varustettuja autoja
                                on liikenteessä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎