Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeH
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1170
    • Vantaa

    Originally posted by Izzman View Post
    Aika hyvin! Miten sait takuuna sen, eikö tehdastakuu ole automaattisesti ummessa tossa kohtaa?
    Jos auto oli ostettu liikkeestä, niin silloinhan myyjä maksaa. Näitä taisi olla tuusulassa muutama tapaus lyhyen ajan sisällä samassa autoliikkeessä.

    Comment

    • mikkoman72
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 93
      • Helsinki

      Originally posted by jms1601 View Post
      Mihinkäs tämä keskustelu hyytyi? Kiinnostais tietää kuinka monella, jotka tällä keskustelupalstalla tarinoi/käyttää tätä on ne läpät sinne koneeseen sujahtanut.
      Ja ne joilla on näin ikävästi käynyt niin seuraavat asiat kiinnostaa:

      1. Auton malli?
      2. Ikä?
      3. Ajokilometrit?

      Ei kaikista viesteistä tarkalleen selviä edelliset asiat. Ja onko ketjun aloittajalla mitään uutta kerrottavaa asiasta?
      Ketjun aloittaja on muiden kiireiden takia laiminlyönyt tätä ketjua Mutta asiat rullaa taustalla, vaurion kärsineitä on ilmoittautunut minulle nyt viisi ja seuraavaksi tarkoitus on tarjota artikkelia pariin lehteen aiheesta. Pari tapausta on saattanut asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi tässä sivussa, mistä saadaan mukavasti lisäinfoa, mutta valitettavasti vasta yli vuoden päästä :P

      Kaikki vaurion kärsineet, ilmoittautukaa minulle joukon jatkoksi! Ja muut: pyydän, että levitätte tietoa aiheesta.

      Seuraavaksi aiheesta laaditaan nettisivu, jossa on kaikki asiaan liittyvät faktat (joiden kerääminen on vielä hieman kesken).

      "Hupaisa" seikka ilmeni tässä noin viikko sitten, kun menin varoittamaan parin talon päässä asuvaa naapuriani tästä ongelmasta (530D E60). Kiitteli ja sanoi menevänsä hoitamaan asian kuntoon pikimmiten (mittarissa 170tkm) ja totesi samaan hengenvetoon, että hänen hyvä ystävänsä on Laakkosen (en-nyt-muista-mikä) päällikkö, eikä hän ole moista viitsinyt mainita. Kerroin, että Laakkosella tiedetään varsin hyvin tilanne, kun siellä imusarjoja kuitenkin vaihdetaan Eli sitä samaa hyssyttely-salailua, kuin on jo havaittu. Tai sitten kyseinen päällikkö on autuaan tietämätön aiheesta

      Ajomäärien ja iän osalta laaditaan taulukko, jahka saadaan vielä muutamia tapauksia lisää.

      Comment

      • jms1601
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 338
        • P-Pohjanmaa

        Hieno homma On kumma jos maahantuoja ei tämän ravistelun seurauksena lähetä jonkinlaista tiedotetta asiasta kun aikanaan ketju saa enemmän julkisuutta. Luulisi että tällä tiedotteella pesisivät omat kätensä jollakin tasolla asiasta.
        530e G30 M-Sport -21
        ***********************
        Ex Audi A6 allroad -17
        Ex X5 xd30 M-Sport -14
        Ex 530dA F11 M-Sport -11
        Ex E61 530xD M-Sport -08
        Ex 530DAT E61
        Ex E39 M-Sport

        Comment

        • mikkoman72
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 93
          • Helsinki

          Originally posted by jms1601 View Post
          Hieno homma On kumma jos maahantuoja ei tämän ravistelun seurauksena lähetä jonkinlaista tiedotetta asiasta kun aikanaan ketju saa enemmän julkisuutta. Luulisi että tällä tiedotteella pesisivät omat kätensä jollakin tasolla asiasta.
          Tulen hyvän tavan mukaisesti pyytämään/antamaan BMW:lle tilaisuuden lausua oma näkemyksensä artikkelin faktojen ja näkemysten johdosta. Mutta oma veikkaukseni on, että sama vaikenmisen linja jatkuu. Vai mitä voi vastata siihen, kun:

          - BMW on perustellut korvaamatta jättämistä sillä, että autoilla on ajettu 130-200tkm (ja takuu on ummessa), mutta samalla ns. halpamerkki KIA tarjoaa 5 vuoden / 150.000km takuun. Onko siis kohtuullista/normaalia, että ns. laatumerkin kone kestää mainitun 130-200tkm, jonka jälkeen sen on BMW:n mielestä hyväksyttävää/normaalia tuhoutua?

          - BMW on antanut ohjeen huoltamoille, että kertovat asiakkaille 100.000km "vaihtosuosituksesta" imusarjan osalta. Miksi tällainen "suositus" on annettu, jos "mitään vikaa ei ole"?

          - jne.

          Eli mitä he voisivat tiedotteessankan sanoa?

          "osassa ei ole vikaa" -> koneet jatkaa hajoamistaan, porukka erityisen kypsänä moisen tiedotteen jälkeen jos luottavat siihen ja silti koneet sanoo poks
          "osassa on vikaa" -> myöntävät virheen, vastuu kaatuu niskaan
          "osassa ei ole vikaa, mutta kannattaa vaihtaa" -> miksi, jos vikaa ei ole?

          Comment

          • TR79
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 215
            • LPR

            Hienoa Mikko että jaksat asiaa draivata, tämä on hyvissä käsissä aivan varmasti!

            Ennenkaikkea periaattelliselta kannalta tässä on pirun isoista asioista kyse muillekin BMW:iden omistajille kuin vain nuo imusarjan läpät omaavien mallien omistajille.

            Kyllä Laakkonenkin vielä jossain vaiheessa tajuaa, että taidettiin vittuilla väärälle kundille
            "Old School"
            BMW 325i cabrio -87 E30
            BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

            ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

            Comment

            • 2BMW.n loukku
              Newbiemmer
              • Oct 2006
              • 22
              • Vaasa

              Moi!
              Mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua,ja tässä herännyt kysymys mitä toi BMW.n varaosatakuu kattaa kun olet vaihtanut ns suosituksien mukaan uuden imusarjan ja tämä takuun alainen osa rikkoontuu esim 1v kuluttua ostohetkestä. Joskus minulle sanottu että BMW.n alkuperäisillä varaosilla on 2v takuu.
              Tässä ehkä uusi kysymys aiheeseen.
              Niin joo imusarjalle ei kuulemma ole vaihtosuositusta,näin olen ymmärtänyt merkkiorganisaation puheista.
              Kommenttia takuu asiaan olis kiva kuulla.

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                -----
                Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:48.
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • 2BMW.n loukku
                  Newbiemmer
                  • Oct 2006
                  • 22
                  • Vaasa

                  Kyllähän ne jotain kiemuroita keksisi se on ihan selvä homma jos näin kävisi.
                  Kiitos asiallisesta kommentista.

                  Comment

                  • poke
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 3097

                    Pe tuli uusi TotalBMW postilaatikkoon. Seuraavassa numerossa on "totuus imusarjan läpistä". Saa nähdä mitä britit aiheesta kirjoittavat.
                    Kulkineet/projektit:

                    640D F06
                    530iA E39
                    635 CSi E24
                    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                    Comment

                    • mikkoman72
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 93
                      • Helsinki

                      Originally posted by jussi_r View Post
                      Wanha kysymys, mutta takuu korvaa uuden koneen.

                      Paitsi että tn. määrittelevät sun omavastuuosuuden sen mukaan kuinka paljon veivattu kone sattui kilahtamaan. Esim. voisi veikata vaikka, että 150tkm veivattu katsottaisiin merkkiorganisaation puolesta esim 50% ajetuksi, ja korvaisivat sinulle esim. sen 50%. Ajatella, selviäisit n. 17keur konerempasta reilulla 8 tonnilla!! Mitä sitten, että voisit yhtä hyvin ostaa muutamalla tonnilla alle 100tkm ajetun vaihtokoneen ja vaihtaa/vaihdattaa sen nokalle puoli-ilmaiseksi.
                      Hassua jos katsoisivat 150tkm ajetun "50% ajatuksi", kun kerran BMW:n mielestä on normaalia ja hyväksyttävää, että kone tuhoutuu 150tkm kohdalla kokonaan läppien imeytyessä koneeseen...

                      Comment

                      • mikkoman72
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 93
                        • Helsinki

                        Originally posted by 2BMW.n loukku View Post
                        Moi!
                        Mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua,ja tässä herännyt kysymys mitä toi BMW.n varaosatakuu kattaa kun olet vaihtanut ns suosituksien mukaan uuden imusarjan ja tämä takuun alainen osa rikkoontuu esim 1v kuluttua ostohetkestä. Joskus minulle sanottu että BMW.n alkuperäisillä varaosilla on 2v takuu.
                        Tässä ehkä uusi kysymys aiheeseen.
                        Niin joo imusarjalle ei kuulemma ole vaihtosuositusta,näin olen ymmärtänyt merkkiorganisaation puheista.
                        Kommenttia takuu asiaan olis kiva kuulla.
                        Hassua, että tätä "vaihtosuositusta" kuitenkin on korjaamoiden suunnalta tullut eri omistajille.

                        Ja kun kirjelmöin aiheesta BMW Suomen kanssa, eivät missään vaiheessa tyrmänneet tai muutoin kiistäneet tätä esittämääni kysymystä "miksi olette antaneet vaihtosuosituksen korjaamoille" vaan vaikenivat aiheesta tyystin. Jos suositusta ei ole oikesti annettu, miksi eivät vain toteaisi niin?

                        Comment

                        • Phaedrus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1888
                          • Helsinki

                          Originally posted by mikkoman72 View Post
                          Ja kun kirjelmöin aiheesta BMW Suomen kanssa, eivät missään vaiheessa tyrmänneet tai muutoin kiistäneet tätä esittämääni kysymystä "miksi olette antaneet vaihtosuosituksen korjaamoille" vaan vaikenivat aiheesta tyystin. Jos suositusta ei ole oikesti annettu, miksi eivät vain toteaisi niin?
                          Kyllähän sinun pitäisi lakimiehenä tietää että jos et mitenkään järkevästi kykene puolustamaan kantaasi on viisainta olla hiljaa (älä myönnä äläkä kiellä). Mitään vastausta et tule saamaan ennen oikeuskäsittelyä. Tämä on ilmeisesti BMW:n yleinen linjanveto, joka koskee kaikkia maita. En tiedä onko kuluttajansuoja muissa maissa heikompi kuin Suomessa, mutta Suomessa pätevät toistaiseksi Suomen lait (ynnä EU-lainsäädäntö ja kv-sopimukset), ja ainakin maalaisjärjellä ajatellen kuluttajan pitäisi olla tässä tapauksessa vahvoilla. Tietysti viime kädessä kyse on näytöstä, ja on mielenkiintoista nähdä mitä BMW Suomi asiassa siinä vaiheessa sanoo. Sitä ennen vaietaan, ikävä kyllä.

                          Comment

                          • mikkoman72
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 93
                            • Helsinki

                            Originally posted by Phaedrus View Post
                            Kyllähän sinun pitäisi lakimiehenä tietää että jos et mitenkään järkevästi kykene puolustamaan kantaasi on viisainta olla hiljaa (älä myönnä äläkä kiellä). Mitään vastausta et tule saamaan ennen oikeuskäsittelyä. Tämä on ilmeisesti BMW:n yleinen linjanveto, joka koskee kaikkia maita. En tiedä onko kuluttajansuoja muissa maissa heikompi kuin Suomessa, mutta Suomessa pätevät toistaiseksi Suomen lait (ynnä EU-lainsäädäntö ja kv-sopimukset), ja ainakin maalaisjärjellä ajatellen kuluttajan pitäisi olla tässä tapauksessa vahvoilla. Tietysti viime kädessä kyse on näytöstä, ja on mielenkiintoista nähdä mitä BMW Suomi asiassa siinä vaiheessa sanoo. Sitä ennen vaietaan, ikävä kyllä.
                            Unohdin hymiön. Eli TIEDÄN kyllä hyvin, miksi vaikenevat

                            Comment

                            • Phaedrus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1888
                              • Helsinki

                              Originally posted by mikkoman72 View Post
                              Unohdin hymiön. Eli TIEDÄN kyllä hyvin, miksi vaikenevat
                              Heh, itselläni oli mielessä kirjoittaa että kyseessä on tietenkin retorinen kysymys mutta se jäi sitten tekstin ulkopuolelle. Anyway, toivottavasti asia edistyy eikä siitä tule elämää suurempi projekti. Bmw:llä on kuitenkin aikamoinen insinööri- ja juristiarmeija reservissä. Pieni julkinen paine voisi huomattavasti edistää asian käsittelyä, esim. juttu TM:ään tai iltapäivälehtiin.

                              Comment

                              • huppe
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 371
                                • Suomi

                                Itsellä (täällä Saksassa Münchenissä) 2004 E61 530da josta loppuu takuu juuri kesälomareissulla Suomessa. Soittelinkin Laakkoselle että mitenkäs jos tulen Saksan autolla että otatteko läpät pois kun niissä niitä vikoja on ollut. 250 euroa maksaa poisto-operaatio.

                                Pitänee tuo käydä tekemässä.

                                Semmoinen kysymys tähän perään että mitenkäs sitten Saksan katsastuksessa käy, miten oleellisesti päästöt tai muut arvot muuttuvat tuon poiston yhteydessä?
                                ex E61 530da 2004

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎