Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    Originally posted by aaronp View Post

    Asenteesi tuossa kirjoituksessa on kuin pikkulapsella, itse poistatan kyllä ne läpät sieltä enkä silti luettele itseäni käyttämäsi termin Persereikästereoiden asentajaksi. Mielenkiintoinen termi kyllä tosin?
    Eiköhän asennevika ole nillä jotka ihmettelevät, jos joku pitää autonsa alkuperäisenä, ihan sama.
    Pakko tunnustaa, että olen selityksen velkaa tuosta PRS:stä. Vastaan kunhan keksin sopivan nasevan kuvauksen sille.

    t: nimin aikoinaan T Köykän Woimaradioon kesäharjoitteluun hakenut, en päässyt. Ei kyllä Tapio palkannut ketään muutakaan silloin enään. Rohkeus ei riittänyt kirjoittaa H&K:lle ja yrittää Otalan oppilaaksi...
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by jaki View Post
      1. Et joko halua tai ymmärrä eroa: läppien tarkoitus tai läppien kesto. Ne on kaksi täysin eri asiaa. Se, että läpät ei kestä (siis ennen kuin niitä on paranneltu) ei tee niistä silti turhia.

      2. Läppädesign:ssähän on alunperin virhe = siis se. että ne ei kestä. Se, että tehdas ei sitä tunnusta on tietysti väärin. Jos maahantuoja olisi tullut edes vastaan tuossa osan hinnassa, olisi jo jotain. Itse asennus ei kovin kallis ollut. Jäljelle jää kaksi vaihtoehtoa, joko poistaa ne tai vaihtaa uusiin = pitää auto alkuperäisenä. Eiköhän jokainen saa tehdä autolleen ihan mitä haluaa.

      Pistää kyllä hieman hieman hymyillyttämään. Täällä jengi ruuvaa milloin mitäkin ylikoko vannetta, persereikästereoita, "kisaalustoja" jne katuautoihin ja muuta paskaa ja upottaa niihin monta kertaa tuon naurettavan 600. Sitten, kun joku pitää auton sellaisena, kun se on alun perin suunniteltu, alkaa ihme kuittailu. Siksi en ole, enkä tule koskaan olemaan tämän tuuninkiklupin jäsen
      Vaikka asia ei minulle mitenkään kuulu, niin olisi erittäin hauskaa olla kärpäsenä katossa kun kesken ajon sun kone imaisee läpät sisään.

      Kai sitten hankit sen tehdasuuden koneenkin laakkoselta (orginaali hengessä) ja asennutat sen uuden läpällisen imusarjan kera
      Kelpaa sitten laskeskella miten pitkään sitä 15-17kiloeskoa kuollettaa dieselillä ja muistella mitä varten ne läpät sinne halusi.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        -----
        Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:50.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • Simpel
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 405

          Aika kova vääntelyä..
          Olen kyllä sitä mieltä että pois ne sieltä kun ne ei mihinkään vaikuta, ei ainakaan tunne mitään..muista on ihan sama, katsastus on ok ja kaikki toimii..

          itse vedin läpät pois..mittarissa oli joku 260tkm, likaiset oli, kaikki oli kiinni ja hyvässä kuosissa, mutta pois ne sieltä lähti kun kerran avasinkin.

          Turhaa tästä on tapella pitääkö vaikö eikö...

          Läppien PITÄIS olla sielä mutta ei TARVII !

          (Estoninan)

          Comment

          • Karva
            Bimmer Rookie
            • May 2008
            • 125

            Originally posted by jussi_r View Post
            Kertauksena vielä läppien funktio: pakottaa sylinteriin menevä "imuilma" kulkemaan koneen pyöriessä alle 2000 kierroksen pyörintänopeudella pidempää imukanavaa pitkin. Tämä sekoittaa EGR:n syöksemän karstaisen pakokaasun ja puhtaan imuilman pienillä kierroksilla yhtä hyvin kuin mitä ne luonnostaan sekoittuvat korkeammilla kierroksilla. Näin saavutetaan pienillä kierroksilla/tyhjäkäynnillä ilmeisesti jotain mitattavaa hyötyä jonkun Euro4-normin täyttämisessä typenoksidien osalta. )
            Niin ja noiden normien olemassalolle on syynsä. Minkä takia autosta pitää tehdä tarkotuksella enemmän saastuttava?

            Sitten nämä EGR-syysteemejä disabloivat kusipäät ovat ihan oma lukunsa.

            Comment

            • Karva
              Bimmer Rookie
              • May 2008
              • 125

              Originally posted by Simpel View Post
              Aika kova vääntelyä..
              Olen kyllä sitä mieltä että pois ne sieltä kun ne ei mihinkään vaikuta, ei ainakaan tunne mitään..muista on ihan sama, katsastus on ok ja kaikki toimii..
              Itseasiassa ne vaikuttavat , eikä katsastus ole OK jos läpät on poistettu. Tietysti asia ei tule katsastuksessa välttämättä ilmi.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9146
                • Oulu

                Originally posted by Karva View Post
                Itseasiassa ne vaikuttavat , eikä katsastus ole OK jos läpät on poistettu. Tietysti asia ei tule katsastuksessa välttämättä ilmi.
                Heh, kaiken karvaisia... Asia voi tulla ilmi vain, jos katsuri haluaa irrottaa imusarjan. NOx-päästöjä ei mitata edes bensakoneisista. Savutusarvoon läppien poisto vaikuttaa korkeintaan vähentävästi, koska korkeilla kierroksilla läppäakseli on pois tieltä ahdistamasta.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Originally posted by Karva View Post
                  Niin ja noiden normien olemassalolle on syynsä. Minkä takia autosta pitää tehdä tarkotuksella enemmän saastuttava?

                  Sitten nämä EGR-syysteemejä disabloivat kusipäät ovat ihan oma lukunsa.
                  No jopas joku ottaa henkilökohtaisesti Kai olette laskeneet kumpi on pahempi, yhden moottorin valmistaminen vanhan tuhouduttua vai poistettu egr+läpät?

                  Hiilidioksiditaseessahan nuo läpät ja egr ei edes näy kun vaikutukset on pääasiassa noxiin, moottorin valmistus taas on ihan vitun iso paukku, alumiinin valaminen ja valmistus nääs syö hiukka sähkövä. Mun mielestä läppien poistosta pitäisikin antaa ympäristöpalkinto!

                  Eikä muuten varmasti tule katsastuksessa ilmi kuin purkamalla koneen.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Simpel
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2008
                    • 405

                    Originally posted by Karva View Post
                    Itseasiassa ne vaikuttavat , eikä katsastus ole OK jos läpät on poistettu. Tietysti asia ei tule katsastuksessa välttämättä ilmi.

                    päästömittaus tehty.... 3.0 saa olla, minulla 0.36..vedä siitä

                    ja eihän se katsastusmiehelle edes kuulu mitä mä omalle autolle teen kunhan se täyttää "tietyt" määräykset, eli valot sun muut..
                    onhan noita vanhoja DX corolla paskoja tuuolla, kaikissa ei edes ole pakoputkee sun muuta valoa kiinni ja silti menee tuolla...että siitä mä voisin sano ettei mene katsastuksesta läpi..

                    mutta läpät...ei näy, ei kuulu..menee ainakin katsastusmiehellä 2h kun se imusarjan saa irti..ensin ihmettele että mitä pitää ensiks ottaa pois
                    Last edited by Simpel; 21-05-2009, 23:40.

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by Simpel View Post
                      päästömittaus tehty.... 3.0 saa olla, minulla 0.36..vedä siitä
                      Itellä tais viimeksi katsastuksessa savutusarvoksi tulla 0.01 ja inssi huudatti konetta ja manas kun näistä Bemareista on työn ja tuskan takana saada edes jonkinlaisia arvoja irti. Tiedä sitten mikä oli "vialla"..?
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Karva
                        Bimmer Rookie
                        • May 2008
                        • 125

                        Originally posted by Cell View Post
                        No jopas joku ottaa henkilökohtaisesti Kai olette laskeneet kumpi on pahempi, yhden moottorin valmistaminen vanhan tuhouduttua vai poistettu egr+läpät?

                        Hiilidioksiditaseessahan nuo läpät ja egr ei edes näy kun vaikutukset on pääasiassa noxiin, moottorin valmistus taas on ihan vitun iso paukku, alumiinin valaminen ja valmistus nääs syö hiukka sähkövä. Mun mielestä läppien poistosta pitäisikin antaa ympäristöpalkinto!

                        Eikä muuten varmasti tule katsastuksessa ilmi kuin purkamalla koneen.
                        Hiilidioksidi ei ole saaste, ja koko "ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos" lienee puppua.

                        Typenoksidit taas todistetusti aiheuttavat merkittäviä paikallisia terveyshaittoja.

                        Mitä katsastukseen tulee, niin olet läppien suhteen oikeassa.
                        Last edited by Karva; 22-05-2009, 01:02.

                        Comment

                        • Karva
                          Bimmer Rookie
                          • May 2008
                          • 125

                          Originally posted by Simpel View Post
                          päästömittaus tehty.... 3.0 saa olla, minulla 0.36..vedä siitä

                          ja eihän se katsastusmiehelle edes kuulu mitä mä omalle autolle teen kunhan se täyttää "tietyt" määräykset, eli valot sun muut..
                          Kyllä se kuuluu, koska laki nyt vaan valitettavasti sanoo että katsastuksessa varmistetaan että auto ei aiheuta ylimääräisiä ympäristöhaittoja. "tiettyihin" määräyksiin kuuluu myös se että pakokaasupäästöihin vaikuttavia laiteita ei saa manipuloida.

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            Originally posted by Karva View Post
                            Kyllä se kuuluu, koska laki nyt vaan valitettavasti sanoo että katsastuksessa varmistetaan että auto ei aiheuta ylimääräisiä ympäristöhaittoja. "tiettyihin" määräyksiin kuuluu myös se että pakokaasupäästöihin vaikuttavia laiteita ei saa manipuloida.
                            ...ja niin kauan kun ajoneuvo alittaa sille mallikohtaisesti asetetut normit, se on tieliikennekelpoinen...
                            Last edited by schwarze; 22-05-2009, 01:26. Reason: TYP-O-TRADEMARK
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • Karva
                              Bimmer Rookie
                              • May 2008
                              • 125

                              Originally posted by schwarze View Post
                              ...ja niin kauan kun ajoneuvo alittaa sille merkkikohtaisesti asetetut normit, se on liikennekelpoinen...
                              "Merkkikohtaisesti asetettujen normeja" ei ole olemassa muuten kuin asorptiokertoimen osalta, eikä niitä huomioida katsastuksessa. kuitenkin pakokaasujen puhdistusjärjestelmän komponentit tarkastetaan silmärääräisesti katsastuksessa. Eli mm. huohotus- , pakokaasuntakaisinkierrätys-, katalysaattori-, imu- ym järjestelmiä ei saa muuttaa. Lisäksi ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen rinnastetaan muutenkin moottorinvaihtoon.


                              Comment

                              • schwarze
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 2017
                                • Kangasala

                                Originally posted by Karva View Post
                                "Merkkikohtaisesti asetettujen normeja" ei ole olemassa muuten kuin asorptiokertoimen osalta, eikä niitä huomioida katsastuksessa. kuitenkin pakokaasujen puhdistusjärjestelmän komponentit tarkastetaan silmärääräisesti katsastuksessa. Eli mm. huohotus- , pakokaasuntakaisinkierrätys-, katalysaattori-, imu- ym järjestelmiä ei saa muuttaa. Lisäksi ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen rinnastetaan muutenkin moottorinvaihtoon.


                                http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...uuttaminen.htm
                                Lue vielä kerran mitä kirjoitin.
                                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎