Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    Originally posted by JKK View Post
    Jaksaisiko kukaan heittää linkkiä, josta saisi ladattua ton EA-90X -version asennusfileet? Onko siitä olemassa englanninkielistä versiota?
    Ei löydy suoraa torrenttilinkkiä... Rapidsharesta löytyi joskus ja pystyi hintaasti rar/zip kerrallaan lataamaan.

    Inpa on siinä englanniksi mutta skriptit Saksaksi ainakin pääosin.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Jarkka
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 70
      • Pks

      Originally posted by MajorDrake View Post
      Menet sinne DDE6:een (tai siihen versioon mikä autoasi vastaa),
      sen alta status valikkoon, josta pitäisi löytyä shift+F6 alta...

      Tosin menut on eri moottorinohjausyksikössä erilaiset.
      Kiitos. Piti eka päivittää EA-90X niin alkoi löytymään oikeat valikot. Eli DDE6 ja sen jälkeen status F5 ja sitten Shift + F6. Näytti tyhjäkäynnillä olevan 7mbar, 2000rpm n. 25-40mbar ja vedossa maksimit kakkosella n. 500mbar. Täytyy joku kerta katsoa heti polton jälkeen.

      Onko kellään muuten mielikuvaa että kuinka korkealla lukemat ovat silloin kun pönttö vetelee viimeisiään?
      F15 X5 50i

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2324
        • Uusimaa

        Originally posted by Jarkka View Post
        ...Näytti tyhjäkäynnillä olevan 7mbar, 2000rpm n. 25-40mbar ja vedossa maksimit kakkosella n. 500mbar. Täytyy joku kerta katsoa heti polton jälkeen.

        Onko kellään muuten mielikuvaa että kuinka korkealla lukemat ovat silloin kun pönttö vetelee viimeisiään?
        Sulla ilmeisesti ohjelmoitu auto? Mulla 535d antoi vakiona 300-400 mbar lukemia ja ohjelmoituna 500-700mbar riippuen DPF:n tukkoisuusasteesta. Polton jälkeen yleensä 500-600mbar.

        Jossain 700mbar yläpuolella kannattaa jo aloitella pesuprojektin suunnittelua. Varsinkin jos ei polton jälkeenkään tipu lähelle 500mbaria.

        Ja tämä koskee vain 535d pre-faceliftiä, jossa on erillinen DPF-pönttö. Nuo vastapaineiden "viitearvot" on niin suodatinkohtaisia. Ja ennenkaikkea mallikohtaisia.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Jarkka
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 70
          • Pks

          Originally posted by JKK View Post
          Sulla ilmeisesti ohjelmoitu auto?
          Vakio pitäisi olla. Nyt kun on vertailulukemat niin täytyykin katsoa seuraavan kerran heti polton jälkeen.

          Vähän miettiny ohjelmointia mutta toisaalta sitten pohtinu että miten vaikuttaa DPF:n kestoon kun nyt ajettu vajaa 150tkm ja kuitenkin dpf on vielä hengissä. Lähinnä sitä jos nyt softaa niin ei turhaan viittisi heittää toimivaa dpf:ää pellolle ja toisaalta jos softaa niin kuinka nopeaa tulee ongelma että pitäisi heittää pellolle:think
          Last edited by Jarkka; 13-10-2011, 16:55.
          F15 X5 50i

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2324
            • Uusimaa

            Originally posted by Jarkka View Post
            Vakio pitäisi olla. Nyt kun on vertailulukemat niin täytyykin katsoa seuraavan kerran heti polton jälkeen.

            Vähän miettiny ohjelmointia mutta toisaalta sitten pohtinu että miten vaikuttaa DPF:n kestoon kun nyt ajettu vajaa 150tkm ja kuitenkin dpf on vielä hengissä. Lähinnä sitä jos nyt softaa niin ei turhaan viittisi heittää toimivaa dpf:ää pellolle ja toisaalta jos softaa niin kuinka nopeaa tulee ongelma että pitäisi heittää pellolle:think
            No nyt on menty 175tkm ajetulla 535d:llä 13.000km softattuna, eikä ole merkkiäkään tukkeutumisesta. Pesin vieläpä DPF:n kesällä aivan huvin vuoksi. Ennen sitä oli tyhjäkäynnillä paineet luokkaa 10mbar, ja max-arvot huiteli softatulla koneella 700mbarin hieman paremmalla puolella. Pesun jälkeen vastaavat arvot ovat olleet tasan nolla mbar ja maximit ovat jääneet alle 500mbar. Eivätkä ole mihinkään siitä muuttuneet. Eikä sellaisen maltillisen softan pitäisi paljon mitään tukkeutumista aiheuttaa. Korkeintaan aavistuksen tihenevää polttoväliä. Meinasin itsekin viskata koko suodattimen mäkeen, mutta jotenkin ei luonne salli tuollaisen auton työntävän sitä mustaa savua täydellä höngällä. Varsinkin kun tuo auto toimii nyt erittäin hyvin puhtaan DPF:n kanssa.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              .
              Siis, kyllä valmistaja on osannut laskea, minkä verran on mahdollista saada ilmaa menemään vakiolla tekniikalla moottorin läpi, varmasti.
              Kunhan vaan ohjelma tehdään siten, että todellisen syöttömäärän näkee testerillä - niin silloin auton ohjelmakin näkee sen oikein ja laskee ja sovittaa ne suodattimen "hoitotoimet" sen mukaisiksi.
              Max ilmamäärä käytännössä aina ratkaisee max syötön määrän, ja samalla siis tehon/väännön.
              Käytännössä käy aina niin, että lastutetussa autossa pakokaasut kuumenee, joka on sitä suodatinta ja sen kestoa ajatellen vaan hyvä asia - kestää pidempään, kun noki palaa paremmin jo ilman mitään polttojakin.
              En kyllä pysty suosittelemaan mitään poistoa, ennenkuin on jonkinlainen "pakko", siis rikkoontuminen, tai tekniikan muutokset, joilla ilmamäärä saadaan oikeasti niin suureksi, ettei suodattimen kapasiteetti enää riitä.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6325
                • P-Pohjanmaa

                Originally posted by JKK View Post
                No nyt on menty 175tkm ajetulla 535d:llä 13.000km softattuna, eikä ole merkkiäkään tukkeutumisesta. Pesin vieläpä DPF:n kesällä aivan huvin vuoksi. Ennen sitä oli tyhjäkäynnillä paineet luokkaa 10mbar, ja max-arvot huiteli softatulla koneella 700mbarin hieman paremmalla puolella. Pesun jälkeen vastaavat arvot ovat olleet tasan nolla mbar ja maximit ovat jääneet alle 500mbar. Eivätkä ole mihinkään siitä muuttuneet. Eikä sellaisen maltillisen softan pitäisi paljon mitään tukkeutumista aiheuttaa. Korkeintaan aavistuksen tihenevää polttoväliä. Meinasin itsekin viskata koko suodattimen mäkeen, mutta jotenkin ei luonne salli tuollaisen auton työntävän sitä mustaa savua täydellä höngällä. Varsinkin kun tuo auto toimii nyt erittäin hyvin puhtaan DPF:n kanssa.
                Paljonko sulla on hönkää ?
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • TDIfreak
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 54

                  Originally posted by tuikku View Post
                  .
                  ...ennenkuin on jonkinlainen "pakko", siis rikkoontuminen, tai tekniikan muutokset, joilla ilmamäärä saadaan oikeasti niin suureksi, ettei suodattimen kapasiteetti enää riitä.
                  Lisänä vielä se mitä tässä aiemminkin on puhuttu, eli kun tuhkaa kertyy riittävästi suodattimeen niin vastapaineet nousee ja regenerointiväli tihenee turhaan, aiheuttaen mm. ylimääräistä polttoaineen kulutusta.
                  Suodattimen pesulla on näköjään saatu ihan hyviä tuloksia, ettei sitä suodatinta tarvitse välttämättä kokonaan poistaa.

                  Joissain autoissa on suodatinkennosta murtunut (vanhuuttaan) palasia ihan vakiostakin autosta, aiheuttaen pakoputken tukkeutumista. Mutta pesun yhteydessä tämänkin voi nähdä ja voi sitten tehdä tarvittavat toimenpiteet.

                  Comment

                  • Trout Mask Replica
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 123
                    • Aalen, Baden-Württemberg, Deutschland

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Ei taida olla, sen tosin näkee pakoputken päästä. Jos on orkkis putket ja käännetty alaspäin, ei ole dpf:ää. Jos suorat putket, on Dpf.

                    Lämmöt on liian alhaiset, pitäisi olla 85++ astetta...

                    Ensimmäisenä EGR termarin letku sopivilla pihdeillä tukkoon,
                    kun auto on lämmin ja ajat 5 km. Jos ei nouse selvästi yli 80 asteen lämmöt, vika ei ole siinä.

                    Ei kannata määräänsä enempää ajella letku tukittuna...

                    Jos vika ei tuolla korjaannu, päätermari sitten vaihtoon.
                    EGR termari vaihdettu, ei mainittavaa vaikutusta lämpöihin... Miten iso homma toi päätermarin vaihto muuten on, mitä täytyy purkaa tieltä? Tarviiko erikoistyökaluja... (325D -07)
                    Löytyskö ohjeita...?:think
                    Mikä on muuten jäähdytynesteen tyyppi mitä merkkihuolto käyttää..?
                    428i Gran Coupé
                    “Things may come to those who wait, but only the things left by those who hustle.”
                    ― Abraham Lincoln

                    Comment

                    • WarHead
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 774

                      Sinistä

                      Merkkihuolto käyttää smurffi-limpskaa ja sitä saa raakana ~15€ litra.

                      Originally posted by Trout Mask Replica View Post
                      Mikä on muuten jäähdytynesteen tyyppi mitä merkkihuolto käyttää..?
                      E91 335iAT -08

                      -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2324
                        • Uusimaa

                        Originally posted by veku View Post
                        Paljonko sulla on hönkää ?
                        Sisässä on se Karalan DPF-yksilöihin tehty perussofta. Ei ole päästy tehoja mittaamaan, koska ohjelmoitaessa hallissa oli +40 astetta lämpöä.

                        Pari viikkoa sitten oli tarkoitus käydä ohi ajellessa mittauttamassa, mutta nyt niillä on jokin ongelma dynossa, eivätkä saa luotettavasti mitattua yli 250hp tehoja. Ottavat kuulemma uuden nelivetodynon käyttöön talven aikana, ja kokeillaan keväällä uudestaan josko mittaus onnistuisi.

                        Paljonko on muilta mitattu, joilla on tuo sama (DPF)-softa sisässä? Kait tuossa on se mitä luvataan (+320hp) koska kaverin Karalalla softattu E93 330d (273hp) tuntui aika laiskalta tuohon omaan autoon verrattuna. Varsinkin satasen yläpuolella ja alle 2000rpm kierroksilla. Samoin 290hp Audi Q7 3,0TDi tuntui suorastaan hengettömältä lehmältä.
                        Last edited by JKK; 14-10-2011, 14:01.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6325
                          • P-Pohjanmaa

                          Mulla mitattiin 370\770 ja siis ilman dpf:tä,mittauksen aikana oli +30 lämmintä hallissa joten ihan ok lukemat siltikin.
                          Tuttu osti myös 535d m-sportin jossa piti olla karalan softa 320 hp sisässä(putken päät oli mustat joten dpf:ä ei ilmeisesti toiminnassa)ja ainakin tuohon verratuna oma tuntui pikkasen paremmin liikkuvan.
                          Last edited by veku; 14-10-2011, 17:34.
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Pete--
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2011
                            • 65
                            • JKL

                            Originally posted by veku View Post
                            Mulla mitattiin 370\770 ja siis ilman dpf:tä,mittauksen aikana oli +30 lämmintä hallissa joten ihan ok lukemat siltikin.
                            Tuttu osti myös 535d m-sportin jossa piti olla karalan softa 320 hp sisässä(putken päät oli mustat joten dpf:ä ei ilmeisesti toiminnassa)ja ainakin tuohon verratuna oma tuntui pikkasen paremmin liikkuvan.
                            Hurjat lukemat! Minä kun luulin, että olisi turvallisinta rajoittaa 650nm? Minä ainakin haluan käyttääkin autoa ihan normaalisti, reippaita liikennevalokiihdytyksiä ymv... Onko paikat kestäneet ok? Tarvitseeko vältellä tiettyjä tilanteita tmv?

                            Kyselen vain kun olisi tarkoitus softata, kunhan saavat penkin kuntoon.
                            E61 535d M-Sport Touring

                            Comment

                            • olliev
                              Newbiemmer
                              • Nov 2009
                              • 26
                              • Kirkkonummi

                              Termon vaihto pk-seudulla?

                              Heip,

                              330xd , 170tkm takana ja DPF kaput. No se on nyt hoidettu pois päiväjärjestyksestä, mutta samalla löytyi se syykin eli lämmöt eivät nouse, joten poltto ei koskaan itsestään käynnisty. Termari(t) vai mikä se nyt on pitäisi siis vaihtaa, tietääkö kukaan missä moinen kannattaisi pk-seudulla tehdä ja mitä se suunnilleen maksaa? Samalla pitäisi uusia turbon joku anturi (mittaa ilmeisesti ilman lämpötilaa tms), joka myös oli sökö.

                              P.S.Vinkkinä tosiaan muillekkin joilla vastavaa oiretta eli tehohäviöö matalilla kieroksilla, kannattaa tsekata sen DPF:n tilanne! Ja jos vaihtaa uuden DPF:n, varmistakaa myös että lämmöt nousee riittävän korkealle, muuten tulee kallis remppa taas.

                              Mutta josko joku osaisi neuvoa pajalle jossa voisin nuo/tuon termon uusia? TÄnks!

                              Comment

                              • Pe-te
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2008
                                • 198
                                • Ylöjärvi

                                Edelleen etsinnässä: joku jolla tilat, vehkeet ja osaaminen pestä sigun E60:n DPF (tässä on se uudempi kombomalli) soveltuvaa vaivanpalkkaa vastaan.

                                Voi pistää YV:tä tai ilmoittautua täällä.
                                F11 520dA (N47N) -13
                                ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                                ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎