Se jäljelle jäävän hiukkasloukun osan funktionaalisuus on vain tekijän korvien välissä
Hiukkasia se poistaa ihan yhtä tehokkaasti kuin tavallinen äänenvaimennin..
BMW & Hiukkassuodatin (DPF)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
RE: Ratkaisu hiukkassuodatinongelmaan
Jatkoa vielä edellisiin viesteihini. Tehon lisäys operaation jälkeen on huomattava. Todennäköisesti autossa on enemmän potkua ja vääntöä kuin uudessa vastaavassa hiukkassuodattimella varustetussa versiossa (onko kellään tehtaan speksejä tehoista, 330d E91:stä on käsittääkseni myyty sekä hiukkassuodattimella että ilman?)
Tuon operaation jäljiltä voisi auton myös lastuttaa ilman huolta siitä, että lastutus aiheuttaisi dpf:n varoitusvalon syttymisen.
Ohjeistukseni olen kirjoittanut täysin puolueettomasti oman kokemuksen perusteella ilman taka-ajatuksia ja rahan himoa (en aio kyseistä operaatiota suorittaa kenenkään muun autoon ilmaiseksi enkä maksua vastaan). Kehottaisin palstan lukijoita suhtautumaan skeptisesti erilaisiin väitöksiin, joita ammattimaiset pajat heittelevät ilmoille ratkaisuehdoituksiksi. Itse tehtyäni useita soittokierroksia ympäri suomea sain todella kirjavan joukon erilaisia ja eri hintaisia "ammattilaisten" ratkaisuehdotuksia. Yhteistä niissä oli aina erittäin korkea kustannusarvio. Muistakaa, että lähes kaikilla kaupallisilla yrityksillä on oma agenda... ja se on rahastaa asiakkaita niin paljon kuin mahdollista.
Mutta vielä yksi mahdollisuus, miten homman voisi toteuttaa, kun pönttö on irti ja takalaippa sahattu irti (siis edellisen viestini kolmen vaihtoehdon lisäksi):
4. jos haluaa paremman suodatusfunktion kuin vaihtoehtojen 2 ja 3 jälkeen, mutta vapaammin hengittävän version kuin ehdotus 1:n jälkeen jää jäljelle hakata esim kahden kennon kokoinen aukko vaikka pöntön puoleenväliin saakka ja sen lisäksi toteuttaa kohdassa 1 ehdotetut puhdistustoimenpiteet. No mistä tietää, milloin on puolessavälissä? Helposti, nyt kun tietää, että dpf kenno alkaa pöntön aivan peräosasta ja päättyy niihin kahteen anturiin, jotka mainitsin aiemmassa viestissäni.
Toivottavasti vinkeistäni on hyötyä edes jollekin palstalaiselle, joka on tämän ongelman kanssa paininut.
Mitä muuta olen tehnyt bemulleni? Lastuttanut en ole enkä aio. Sen sijaan imusarjan läpät lähtivät noin kuukausi sitten (ne olivat huomattavan vahvaa tekoa enkä usko että ne olisivat koskaan hajonneet, mutta mitä helvettiä niillä tekee, ei niistä ainakaan hyötyä ole!!). Lisäksi olen poistanut huohottimesta separaattorin kokonaan, se on korvattu suoralla muoviputkella. Huohotusöljyt päätyvät siis suoraan imusarjaan.
EGR:ää en ole tulpannut. Seuraavaksi joku väittää, että imusarjaan päätyvät huohotusöljyt karstottavat koko imusarjan. Minä väitän, että ne auttavat päinvastoin pitämään imusarjan puhtaampana, koska ne huuhtelevat imusarjaa ja irroittavat karstaa. Miten perustelen tämän? Huohottimen separaattori poistettiin pari vuotta ennen imusarjan läppien poistoa: Imusarja oli täysin puhdas, kun se ensimmäisen kerran avattiin läppien poistoa varten.
Niin, ja keskikulutus on tippunut kaikkien näiden operaatioiden jälkeen 7.2 litrasta 6.7 litraan. Kesällä, kun ei enää tarvitse webastoa pyörittää joka jumalan päivä, tippunee kulutus vielä jonkin verran.
Tässä juttua tältä erää, palataan astialle.
Comment
-
Mielenkiintoista juttua todellisesta DPF:n puukotuksesta. Tuleeko voimasavua, nokeaako takapuskuria?
Ammattilaisten neuvoista ainoa varmasti toimiva on ostaa uusi DPF. Kaikki muut ovat eriasteisesti toimivia sovelluksia. Sinänsä olen edelleen pesun kannalla, koska ainakin osittain tukkeutuneeseen (omani ei ollut testereiden mukaan umpitukossa) suodattimeen se on todistettavasti onnistuneesti tehty. Aukipuukottaminen toki poistaa tukkoisuusongelman, mutta tuo samalla savutuksen mukaan, ja se nyt vaan ei kaikkien mielestä enää kuulu dieseleihinkään.
Tehtaan normirajat vastapaineille taisivat olla: tyhjäkäynti 60mbar, 2000rpm 180mbar ja cut-off (4000rpm) 250mbar.
Mulla oli ennen pakkoregenerointia 53mbar, 250mbar ja 380mbar. Yhden regeneroinnin jälkeen cut-off taisi tippua tasolle 330mbar. Toinen pakkoregenerointi ja lopulta pesu pudottivat lukemat muistaakseni: tyhjäkäynti 9mbar ja 4000rpm 70mbar.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
Ja pesu on helppo suorittaa näihin malleihin joissa DPF on erillisenä pönttönä auton alla...Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Kiitos kokemuksien jakamisesta BMW 330dA E91! Hyödyllistä tietoa
!
Minä suoritin DPF:n pesun tänään niin ikään. Auto on 2004 530d, joten pönttö oli erillinen. Voitte vaan kuvitella, missä kunnossa oli pultit kiinnityslaipoissa
. Irrottaminen teetti töitä mutta onneksi oli kätyri auttamassa.
Itse pesussa irtosi mustaa töhnää ihan sikana, ja niin kauan pesin että en saanut enää irtoamaan kakkaa. Jätin yöksi kuivumaan ja huomenna paikalleen. Reikiä en porannut, vielä. Toivotaan että tämä riittäisi ongelmien poistumiseen. Minulla idrive näyttää että vielä 100000km DPF:n vaihtoon, mutta auto nilkuttaa ja vikakoodeissa paistaa ilmoitus tukkeutuneesta DPF:stä sekä "Air charge control, Standard deviation" -ilmoitus. Olen antanut itseni ymmärtää että jälkimmäinen johtuisi tukkeutuneesa DPF:stä.
Jos jollakulla olisi ongelmaani lisäideoita niin heittäkää tänne.
Saapa nähdä auttaako
.
Comment
-
[quote=jussi_r;1939257]Mielenkiintoista juttua todellisesta DPF:n puukotuksesta. Tuleeko voimasavua, nokeaako takapuskuria?
Ammattilaisten neuvoista ainoa varmasti toimiva on ostaa uusi DPF. Kaikki muut ovat eriasteisesti toimivia sovelluksia.
Olen kanssasi 100% samaa mieltä, että uusi pönttö on paras ratkaisu. Tällä palstalla on kuitenkin pohdittu, miten tuon 1500 - 2500 eur investoinnin voisi välttää ja samalla saada vaikka vähän potkua lisää. Siksi kirjoitin kokemukseni tänne...
Voimasavua tullee jonkin verran jos oikein polkee. Ei kuitenkaan takapuskuria myöten. Auto kuitenkin toimii nyt paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi vähentyneen polttoainekulutuksen ansiosta CO2 arvot lienevät alhaisemmat kuin aikaisemmin.
Comment
-
Kun aloin pesemään niin vesi ei kulkenut läpi ollenkaan. Sitten parin tunnin päästä tuli läpi jo melko hyvästi. Toisesta päästä sisään kaadetun veden pinta vajui melko äkkiä. Reunoille ei oikein päässyt painepesurilla suihkimaan niin sieltä en niin hyvin saanut tavaraa irti. Mutta lopussa ei tullut enää mustaa. Onhan se kyllä ihan varma että jankkia sinne vielä jäi...

Last edited by Anzafin; 28-02-2010, 22:38.
Comment
-
No jos lisää voimaakin halusit niin miksi ei Karalalle?Originally posted by BMW 330dA E91 View PostOlen kanssasi 100% samaa mieltä, että uusi pönttö on paras ratkaisu. Tällä palstalla on kuitenkin pohdittu, miten tuon 1500 - 2500 eur investoinnin voisi välttää ja samalla saada vaikka vähän potkua lisää. Siksi kirjoitin kokemukseni tänne...
Voimasavua tullee jonkin verran jos oikein polkee. Ei kuitenkaan takapuskuria myöten. Auto kuitenkin toimii nyt paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi vähentyneen polttoainekulutuksen ansiosta CO2 arvot lienevät alhaisemmat kuin aikaisemmin.
Kovasti tuo ainakin täällä kiinnostaa poistaa "tukokset" putkesta ja kaupanpäälle 70hp lisää vakioon :thinkE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
Itsellä vähän samanlaiset ongelma kuin edellä mainitulla nimimerkillä, alkaako auto herjamaan vikaa jos otan koko hiukkassuodatin/katti yhdistelmän pois?
Comment
-
En suosittele poistamaan kokonaan. Katso ohjeet sivulta 14 tästä ketjusta. Tehot palautuvat, kulutus tippuu, cat säilyy ehjänä ja toimivana, vikavalot poistuvat itsestään ja mikä parasta: kustannus = 0 EUR jos pystyt tekemään operaation itse.Originally posted by pikkuhärski View PostItsellä vähän samanlaiset ongelma kuin edellä mainitulla nimimerkillä, alkaako auto herjamaan vikaa jos otan koko hiukkassuodatin/katti yhdistelmän pois?
Comment
-
Samalla nollalla eurolla sen voi myös pestä. Homman kun tekee ennen suodattimen lopullista kiinnileikkaamista elpyy laitos tn. uudenveroiseksi. DPF:n rikkipuukottaminen kuitenkin kasvattaa hiukkaspäästöt tuhat tai miljoonakertaisiksi. Kukin toki tyylillään, mutta järkiperusteet siihen ettei pesua edes kokeile rajautuvat siihen, että pelkää pesun epäonnistuvan ja siten joutuvansa toisen kerran DPF-irroita-ja-kiinnitä-talkoisiin.Originally posted by BMW 330dA E91 View PostEn suosittele poistamaan kokonaan. Katso ohjeet sivulta 14 tästä ketjusta. Tehot palautuvat, kulutus tippuu, cat säilyy ehjänä ja toimivana, vikavalot poistuvat itsestään ja mikä parasta: kustannus = 0 EUR jos pystyt tekemään operaation itse.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
Minä tein tuohon tyyliin kuin sivulla 14, eli hakkasin irti kokonaan peri kennoa keskeltä pönttöä. Auto toimii muuten hyvin eikä sytytä mitään vikailmoituksia näyttöön, mutta INPAlla katsottaessa jättää vikakoodit liian penestä DPF:n vastapaineesta ja jostain pakopaine anturista.
Onko muilla jättänyt vikakoodeja?
Onko tuossa putkistossa jokin muu paineanturi, kuin tuo ennen DPF-pönttöä, koska tulee nuo kaksi vikakoodia, vai aiheuttaako sama anturi nuo koodit? Koska asennusvaiheessa kyllä väänsin putkea vähän liikaa alaspäin ja ennen DPF-pönttöä olevan anturin johto laittoi hanttiin niin että liitin rusahti. nopesti sitä vilkaisin eikä mielestäni liitin hajonnut eikä johto katkennut, mutta jospa sinne tuli yhdistyshäiriö.-12 F11 530Da
Comment
Comment