Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juksu
    Newbiemmer
    • Nov 2007
    • 2

    Morjens, löytyiskö täältä apuja E61:n hiukkassuodattimeen.
    140tkm mittarissa ja DPF pesty. >>1500 km ongelmatonta menoa jonka jälkeen alkoi ilmestymään taas DPF vikaa. Throttle valvelle tehty jotain jonka jälkeen toimi vain 20km. Nyt on taas vika päällä ??
    Marmoritiskillä ehdottivat paine-ero anturin uusimista näin aluksi...

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      Originally posted by juksu View Post
      Morjens, löytyiskö täältä apuja E61:n hiukkassuodattimeen.
      140tkm mittarissa ja DPF pesty. >>1500 km ongelmatonta menoa jonka jälkeen alkoi ilmestymään taas DPF vikaa. Throttle valvelle tehty jotain jonka jälkeen toimi vain 20km. Nyt on taas vika päällä ??
      Marmoritiskillä ehdottivat paine-ero anturin uusimista näin aluksi...
      Minkälaisia arvoja näyttää, kun vastapaineen testaa diagnostiikalla? Nouseeko moottorin lämmöt, että regenerointi ylipäätään voi toimia?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        Originally posted by juksu View Post
        Morjens, löytyiskö täältä apuja E61:n hiukkassuodattimeen.
        140tkm mittarissa ja DPF pesty. >>1500 km ongelmatonta menoa jonka jälkeen alkoi ilmestymään taas DPF vikaa. Throttle valvelle tehty jotain jonka jälkeen toimi vain 20km. Nyt on taas vika päällä ??
        Marmoritiskillä ehdottivat paine-ero anturin uusimista näin aluksi...
        Kuittasitko ekan kerran jälkeen vikakoodit pois tosta dpf:stä vai kuittaantuiko muistutus itsestään? No mahtaneeko tuo DPF "vika" tulla paine-eroista? Itse veikkaisin tiettyä km lukemaa (mutta tosiaan villi arvaus :think). Muistutus tulee varmaankin tietyn ajan/km päästä uudestaan jos koodia/koodeja ei kuitata.
        Paineanturit nyt tuskin paljon kustantaa, mutta ehdotukseni olisi, että heivaat hiukkassuodattimen mäkelään ja käy kuittaan koodit pois (näin aluksi).
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • LeMansBlau
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1060
          • Insomniac

          Originally posted by Clavurion View Post
          Nouseeko moottorin lämmöt, että regenerointi ylipäätään voi toimia?
          Onko muuten tietoa, että missä lämmöissä toi regenerointi suostuu toimiin? Entä missä vauhdeissa ja millä vaihteilla? :think
          ///MADE IN FINLAND

          sigpic

          TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
          E30 SEDAN IX M-TECNIC II
          F32 COUPE PERFORMANCE
          F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            Originally posted by LeMansBlau View Post
            Onko muuten tietoa, että missä lämmöissä toi regenerointi suostuu toimiin?
            >75 C, KLIK
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • poteroa
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2010
              • 311
              • Tuusula

              DPF Haisee?

              EN tiedä olisiko tämä pitänyt laittaa "ongelmia" osioon, no tässä tulee kuitenkin.

              Olen tuossa ostamassa vähän enemmän veivattua -04 525dA automaattia.
              (250tkm mittarissa) ja kyseiseen autoon on tehty DPF "modi", eli reikiä kennoon.
              Oltiin juuri vaimon kanssa koeajolla, ja ihmettelimme kesken motariajon alkanutta pirunmoista pörinää auton alta, joka kuullosti siltä kuin olis teini DX:llä ajanut josta putki poikki. (Takapönttökin on modattu) =)
              Ajoimme motaria tunnin sisään noin 30km jonka jälkeen tuo ääni ilmaantui.
              Pääsimme sitten parkkipaikalle ja pörinä oli korvia huumaava ja astuin autosta ulos niin auton ympärillä karmea palaneen käry. Haisi aivan kuin kytkin/jarrut olisivat palaneet. (Automaatti loota kuitenkin) tarkistin vanteet, jarrulevyt jne, eikä mikään ollut kuuma tms. En löytänyt suoranaista syytä hajulle..
              Käry hävisi pikkuhiljaa ja ei tullut enää seuraavan 15km aikana.
              Ainoa mitä tuossa tuli testattua motarilta nurkille tultaessa, oli manuaalimoodi laatikolla, olisiko liian pienelle vaihteelle siirto voinut käryttää lootaa, vai onko tässä nyt kyse siitä hiivatin DPF:stä?
              Testasin jälkeenpäin tuota Sport ja manuaalitilaa, eikä mitään hajuoireita enää ollut.

              Joku spesialisti, kertokaa mistä johtuu. Stressiä pukkaa.
              Last edited by poteroa; 21-10-2010, 22:08.
              E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
              E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

              Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
              Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
              Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
              Ex: E34 520i "winter wagen"
              Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
              Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
              Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                Originally posted by poteroa View Post
                Joku spesialisti, kertokaa mistä johtuu. Stressiä pukkaa.
                No eiköhän siellä ollut se DPF:n poltto käynnissä
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • k0rppi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 784
                  • Varkaus

                  se polttotapahtuma on kyllä melko "kokemus" kun sen ensimmäisen kerran kuulee tapahtuvan

                  Comment

                  • poteroa
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 311
                    • Tuusula

                    Originally posted by k0rppi View Post
                    se polttotapahtuma on kyllä melko "kokemus" kun sen ensimmäisen kerran kuulee tapahtuvan
                    No jep! Itse istuin takapenkillä ja tuntui ku olis putki jääny matkalle, kelasin tietty että nyt se vaimo hajotti auton.
                    Haju oli pöyristyttävä, karmee palaneen käry, eikä haise mitenkään dieselille, siksi tässä stressasinkin. Ajattelin että nyt se sitte laukes, kesti koeajossa 60km..
                    Noh sain rakennettua juuri VAG-KKL kaapelista INPA yhteensopivan adapterin, joten pitää katsoa mitä arvoja ja tietoja sieltä OBD:stä löytyy.
                    Kiitos infosta, nyt ehkä nukun yöni paremmin.
                    E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                    E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                    Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                    Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                    Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                    Ex: E34 520i "winter wagen"
                    Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                    Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                    Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                    Comment

                    • sassi
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2008
                      • 412
                      • Nivala

                      Minä en kyllä äänistä huomaa regeneroinnin alkamista tuossa 330dA:ssa (M57T2), vaikka olen muuten jopa yliherkkä kaikille ylimääräisille äänille.

                      Huomaan polton vain kahdesta asiasta; hetkellisen kulutuksen mittari "asuu" vähintään 7 litran kohdalla ajotyylistä riippumatta ja polttotapahtuman jälkeen kun pysähtyy ja nousee autosta, haisee auton lähistöllä palaneen käry, vähän kuin kumia olisi poltettu
                      Koitin kerran myös ikkuna auki kuunnella (pienessä nopeudessa) mutta ei tuo pörise normaalia enempää polton aikanakaan. Onkohan se rikki?

                      Clavurionin postaama linkki valaisi DPF asioita anteliaalla kädellä, kiitos infosta!
                      --
                      Sassi
                      - F10 530d
                      - KTM 690 Enduro
                      Ex. E90 330d, E46 330d

                      Comment

                      • LeMansBlau
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1060
                        • Insomniac

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        >75 C, KLIK
                        Mulla on siis ongelma ton kanssa. :think
                        Meinaan, kun lämpötila ei tällähetkellä nouse juuri 60 astetta ylemmäs. (Termarit ja lämmönvaihdin tarvis vaihtaa heti kun ehtii.)
                        Nyt syttyi DPF vaihtokehotus 1800km.
                        Eli olettaisin, että paine-erojen perusteella tuo vaihtokehotus sittenkin tulee.?
                        Nyt olis 500km reissu edessä, joten luulen, että hätävaroiksi laitan pahviä jäähdyttimen eteen, että saan lämmöt kohoon yli 75 asteen ja regeneroinnin toimintaan.

                        En varmaan ole ainut, jolla DPF tukkeutuu liian harvoin tapahtuvan regeneroinnin seurauksena. Itse okuljen pitkiä moottoritie siirtymiä, mutta sama seuraamus tulee eteen varmasti monelle kaupunkimiljöössä ajelevalle. Ja montako termari, egr termari ja autom.laatikon lämmönvaihdin "vikaista" näissä bmw D koneisissa on prosentuaalisesti liikenteessä? Eli se 75 astetta, kun pitäis saavuttaa ja ajossa pysyä siellä, mutta pian esim termari on siinä kunnossa, että lämmöt ei nouse yli 75 asteen.

                        Itellä lähtee koko DPF piakkoin pois, joten sen myötä tuo ongelma on ratkottu, mutta jännittää vähän siihen asti, kunnes tuo vähän tukkeutunut on tuolla odottamassa tukkeutumistaan.
                        Onko jollain muuten mennyt koko *aska niin *askaa täyteen, että matka on katkennut?
                        ///MADE IN FINLAND

                        sigpic

                        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                        F32 COUPE PERFORMANCE
                        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          Originally posted by LeMansBlau View Post
                          Onko jollain muuten mennyt koko *aska niin *askaa täyteen, että matka on katkennut?
                          Tuskin se kokonaan ehtii tukkoon, menee vikatilaan ennen sitä minimoiden noen muodostusta ja säästääkseen moottoria valtavalta pakopaineelta. Itsellä ei ole dpf, mutta Pösön vastaavasta kokemusta ja se teki juuri näin.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • andy74
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 52
                            • Espoo

                            Originally posted by EPDM View Post
                            Jos moottoori toimi ohjelmoinin jälkeen niin ei se ohjelma itse muutu siitä mikskään sen jälkeen. Eli kyseessä tapauksessa se että se ei kierää enään yli tietty raja ei liity ohjelmoinista, vaan jostain muusta mekaanisesta mikä tietysti voi olla seuraus liian rajusta ohjelmoinista...
                            Vika oli vanhoissa automaatin öljyissä (170tkm) yhdistettynä uuden softan tuomaan vääntöön.Korjaus: Uudet öljyt ja suodatin huuhtelulla, sekä softan käyttö Karalalla jolloin vääntöä rajoitettiin hieman siitä kuudestasadasta alaspäin.Nyt toimii LOISTAVASTI ! Eli mitään ei ollu hajalla kuten epäiltiin..
                            Anyway, lopputulemana: DPF pois, uusi ohjelma+lootan öljyt.Auto on aivan erilainen kuin aiemmin. Kustannukset koko setille luokkaa 1350€.
                            F10 530 dA xdrive m-sport

                            Comment

                            • Obelixxx
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 44
                              • Kotka

                              No hyvä ettei ton kummenpaa "vikaa"

                              Tänään laitoin kitkat alle ja ei niissä ole samanlainen pito kun kesäkumeissa, ihan normaalisti kiihdytin motarin ramppia pitkin nii vilkku melkein kokoajan luistoesto!
                              Talvi prkle!
                              Last edited by Obelixxx; 22-10-2010, 18:23.
                              BMW 535D -08

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5438
                                • S:t Karins

                                Originally posted by andy74 View Post
                                Vika oli vanhoissa automaatin öljyissä (170tkm) yhdistettynä uuden softan tuomaan vääntöön.Korjaus: Uudet öljyt ja suodatin huuhtelulla,
                                Väitän että täyttä kakkaa tämä väite :think, ei voi ikiöljyt olla loppu noilla kilometreillä. Ei se tietenkään pahaa tee laatikolle tuo öljynvaihto

                                Originally posted by andy74 View Post
                                sekä softan käyttö Karalalla jolloin vääntöä rajoitettiin hieman siitä kuudestasadasta alaspäin.Nyt toimii LOISTAVASTI ! Eli mitään ei ollu hajalla kuten epäiltiin..
                                Tässä on tuo korjaus ongelmaan tapahtunut...

                                Originally posted by andy74 View Post
                                Anyway, lopputulemana: DPF pois, uusi ohjelma+lootan öljyt.Auto on aivan erilainen kuin aiemmin. Kustannukset koko setille luokkaa 1350€.
                                Jä tämähän se pääasia on
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎