Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andy74
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 52
    • Espoo

    Originally posted by jar-ski View Post
    Oletteko kukaan huomanneet tuon dpf:n poiston aiheuttaneen turbon/pakoäänien muutosta???
    Itsellä aina häirinnyt kaasua löysättäessä voimakas turbon ujellusääni. Nyt autossa takana kaks ulostuloa, takapönttö poistettu kokonaan ja haaroitus tehty kummallekkin putkelle jo aiemmin.
    Nuo äänet ovat häirinneet jo pitkään, mutta nyt kun tuo putkisto muuttui, niin alkaa olla niin sietämätön kiekaisu, ettei tuolla kohta kehtaa edes kylillä ajella...
    Elikkäs onko muillakin tuota ääntä havaittavissa dpf:n poiston jälkeen? Omasta autosta oli jo edellinen omistaja heivannut tuon filsun valtatien varteen...
    ...Ettei mulla olis vaan jotain muuta paskana. turbo?
    Tuskin sulla mitään rikki on. Mulla auto lastutettiin tuossa pari viikkoa sitten ja samalla tyhjennettiin dpf:n sisuskalut pihalle ja ohjelmoitiin pois. Omassani myös tuo ääni on juuri kuvaamasi tyylinen...Toisaalta kun antaa hieman enemmän happea niin ei se turbon pieni ääntely mua ainakaan haittaa. Tyhjäkäynnillä tosin putkenpäistä kuuluu täysin erilainen "kihisevä" ääni kuin ennen.
    F10 530 dA xdrive m-sport

    Comment

    • jar-ski
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 38

      Originally posted by andy74 View Post
      Tuskin sulla mitään rikki on. Mulla auto lastutettiin tuossa pari viikkoa sitten ja samalla tyhjennettiin dpf:n sisuskalut pihalle ja ohjelmoitiin pois. Omassani myös tuo ääni on juuri kuvaamasi tyylinen...Toisaalta kun antaa hieman enemmän happea niin ei se turbon pieni ääntely mua ainakaan haittaa. Tyhjäkäynnillä tosin putkenpäistä kuuluu täysin erilainen "kihisevä" ääni kuin ennen.
      Mulla on kyllä jo vähän turhan kova tuo ääni kun takaänkkäri nyt poissa... Mitään essonbaariääniä en taho..
      Muuten on kyllä hyvä pörinä, ei liian luja, mut tuo ujellus on liian häijy.
      Käytitkö Harisella? Paljonko irtos ilman dpf:fää?

      Comment

      • andy74
        Bimmer Rookie
        • Sep 2008
        • 52
        • Espoo

        Originally posted by jar-ski View Post
        Mulla on kyllä jo vähän turhan kova tuo ääni kun takaänkkäri nyt poissa... Mitään essonbaariääniä en taho..
        Muuten on kyllä hyvä pörinä, ei liian luja, mut tuo ujellus on liian häijy.
        Käytitkö Harisella? Paljonko irtos ilman dpf:fää?
        Softa Karalalta, dpf poistettuna, arviolta 190-200 kw / 600-650 Nm
        Penkittämään olen joo menossa jossaan vaiheessa....
        F10 530 dA xdrive m-sport

        Comment

        • poteroa
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2010
          • 311
          • Tuusula

          DPF vikailmoitus

          Originally posted by LeMansBlau View Post
          No niin, aamu-unissani katoin, että olis ollu dpf:n vaihdon kehoitus, mutta töistä lähtiessäni huomasinkin, että microfilsuahan se vaan kehoitti lähiaikoina vaihtamaan.

          Kuittailin ton kyseisen huoltokehotuksen pois tripin napilla ja samalla huomasin, että myöskin dpf:n vaihtomuistutus-valo syttyy km-lukemaan perustuen. Eli jos joskus tulis dpf paine-eroista johtuva ilmotus, niin uskoakseni se tulis vikatilan muodossa.
          Juuri ostin 525da:n ja mulla on porattu pönttö auton alla.
          Tietokone ei anna mitään vikakoodia näytölle paineista, mutta kun inpalla kattelee vikakooodeja niin antaa aina 4166-koodin=DPF Resistance too low eli pönttö virtaa liiankin hyvin, ja vaikka nollaa vikamuistin niin palaa aina takaisin. Auton toiminnassa ei ole mitään kummallista, mutta kun regenerointi alkaa niin mulla tulee just ne essonparkkis soundit auton alta, eli pakoäänet muuttuu matalaks pörinäks, haju on aivan karmee, kuin palais kytkin tms. vaikka ei sellasta olekaan.
          Tosin tossa vehkeessä takapönttökin on vaihdettu ½ siitä mitä alkuperäinen on, joten ei dumppaa ääntä niin hyvin.
          Eli tuskin tulee sullakaan ilmoitusta jos ei mene aivan tukkoon, käytä autoa jollain jolla on mahdollisuus lukea vikakoodit autosta, selventää tilannetta kummasti.
          E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
          E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

          Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
          Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
          Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
          Ex: E34 520i "winter wagen"
          Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
          Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
          Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

          Comment

          • mattipuh
            Bimmer Rookie
            • May 2010
            • 150
            • Espoo, Finland

            omassani en ole pörinöitä tai hajuja huomannut. liekö sitten generointi toiminnassa? DPF:lle näyttää 24000km ajoaikaa. viime kesänä kun ajeltiin 500km etappi itäsuomeen niin koneen ääni muuttui jossain vaiheessa vähäksi aikaa vähän möräkämmäksi - liekö generointi vasta tuolloin alkanut?

            ainoa mikä pörisee on takapään tasosäätö.
            Matti
            E61 530DA (2005)

            Comment

            • cyan81
              Newbiemmer
              • Oct 2010
              • 18
              • Lahti

              Olisikos täällä ketään jota kiinnostaisi dpf:n irroitus+kiinnitys ja pesu sopivaa korvausta vastaan? Lahdessa asustelen eli jonkun 100km säteellä tästä käy. Autona siis 530da -04. Työtarjouksia otetaan vastaan privalla.

              Comment

              • caltsu
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 81
                • orimattila

                Originally posted by cyan81 View Post
                Olisikos täällä ketään jota kiinnostaisi dpf:n irroitus+kiinnitys ja pesu sopivaa korvausta vastaan? Lahdessa asustelen eli jonkun 100km säteellä tästä käy. Autona siis 530da -04. Työtarjouksia otetaan vastaan privalla.
                Mulla on sama homma tulossa, mullekin voi ilmoitella jos tekijää löytyy.

                Comment

                • A62
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 117
                  • Oulu

                  Alkaa i-driven laskuri lähetä uhkaavasti nollaa jaa muutenkin kulku on välistä tukkoista, joten pesuunhan tuo dpf pitäisi saada. Lähin pesula on tietääkseni Rollossa, jonne pöntön voisi postittaa. Tietääkö kukaan voiko autolla pitkäänkin ajella ilman pönttöä? Ajattelin vain, että jos pyytääisi jotain paikallista korjaamoa laittamaan suorat putket alle esim viikoksi, jona aikana pöntön ehkä saisi pestyksi. (edit: auto on siis E61-05 erillisellä DPF:llä)

                  Comment

                  • kvt
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 236
                    • Satakunta

                    Voi ajella huoletta ilman pönttöä. Jättää ainoastaan pari vikakoodia muistiin, kun ajelee ilman pönttöä ja suoralla putkella puhdistuspolton aikana pitää ilmeisesti kovempaa pörinää. Itse otin pöntöstä sisuskaluja pois, mikä vastaa suoraa putkea ja ajelin niin ainakin 10tkm, kunnes tyhjennettiin pönttö kokonaan ja ohjelmoitiin dpf pois toiminnasta.
                    Last edited by kvt; 23-11-2010, 06:28.
                    -12 F11 530Da

                    Comment

                    • boomerang
                      Newbiemmer
                      • Sep 2010
                      • 2
                      • Suomi

                      DPF: n puhdistus Tunap-aineella

                      Ovat sakemannit kehtittäneet Tunap-systeemin hiukkassuodattimen puhdistukseen. Löytyi netistä. Tämä voisi toimia, onko kokemuksia? Ei tarttis purkaa mitään muuta kuin yksi anturi irti ja litkut sisään ja regenerointipoltto. Hakusanana vaikka tunap dpf reinigung www.tunap.com
                      Last edited by boomerang; 26-11-2010, 12:11.

                      Comment

                      • andy74
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2008
                        • 52
                        • Espoo

                        Originally posted by kvt View Post
                        Voi ajella huoletta ilman pönttöä. Jättää ainoastaan pari vikakoodia muistiin, kun ajelee ilman pönttöä ja suoralla putkella puhdistuspolton aikana pitää ilmeisesti kovempaa pörinää. Itse otin pöntöstä sisuskaluja pois, mikä vastaa suoraa putkea ja ajelin niin ainakin 10tkm, kunnes tyhjennettiin pönttö kokonaan ja ohjelmoitiin dpf pois toiminnasta.
                        Ainoa oikea & järkevä ratkaisu!
                        F10 530 dA xdrive m-sport

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          Originally posted by boomerang View Post
                          Ovat sakemannit kehtittäneet Tunap-systeemin hiukkassuodattimen puhdistukseen. Löytyi netistä. Tämä voisi toimia, onko kokemuksia? Ei tarttis purkaa mitään muuta kuin yksi anturi irti ja litkut sisään ja regenerointipoltto. Hakusanana vaikka tunap dpf reinigung www.tunap.com
                          Kyselin heidän tuotteitaan sähköpostitse, ja vastasivat perkeleet että Suomesta ei heidän tuotteitaan saa ja jos vaikka saisikin, niitä saisi käyttää ainoastaan korjaamot. Heidän tuotteitaan ei kuulemma yksityisille edes myydä .

                          Comment

                          • A62
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 117
                            • Oulu

                            Originally posted by Anzafin View Post
                            Kyselin heidän tuotteitaan sähköpostitse, ja vastasivat perkeleet että Suomesta ei heidän tuotteitaan saa ja jos vaikka saisikin, niitä saisi käyttää ainoastaan korjaamot. Heidän tuotteitaan ei kuulemma yksityisille edes myydä .
                            .. ja varmaan kertoivat samalla mikä korjaamo heidän tuotteitaan täälläpäin jälleenmyy?

                            Originally posted by kvt View Post
                            Voi ajella huoletta ilman pönttöä. Jättää ainoastaan pari vikakoodia muistiin, kun ajelee ilman pönttöä ja suoralla putkella puhdistuspolton aikana pitää ilmeisesti kovempaa pörinää. Itse otin pöntöstä sisuskaluja pois, mikä vastaa suoraa putkea ja ajelin niin ainakin 10tkm, kunnes tyhjennettiin pönttö kokonaan ja ohjelmoitiin dpf pois toiminnasta.
                            Kiitos tiedosta. Aika irroitukseen on varattu.

                            Comment

                            • caltsu
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 81
                              • orimattila

                              Originally posted by caltsu View Post
                              Mulla on sama homma tulossa, mullekin voi ilmoitella jos tekijää löytyy.
                              Edit: Tämä auto siis e60 530d 12/04
                              Autossa oli tehon puutetta yläkierroksilla josta päättelin että joko imm tai dpf on vialla.

                              Tehtiin eilen tuo putsausoperaatio dpf:lle mutta ei se ollut lainkaan tukossa.
                              Löpöä ja bensaa luruteltiin siitä läpi ja virtaavuus oli hyvä eikä sieltä irronnut kuin nimeksi nokea.
                              Kuumailmapuhaltimella kuivailtiin bensoja ja savua tuli hyvin toisesta päästä ilman vastusta.

                              Kummallista sinänsä mutta koeajolla auto lopetti ahtamisen kokonaan ja kierrosrajoitin asettui 3200rpm kohdille?

                              Vikakoodinlukijalle laittelin just privaa jos ne sais tänään luettua.
                              Last edited by caltsu; 30-11-2010, 17:49. Reason: Tarkennus

                              Comment

                              • caltsu
                                BTCF Member
                                • Feb 2007
                                • 81
                                • orimattila

                                Originally posted by caltsu View Post
                                Edit: Tämä auto siis e60 530d 12/04
                                Autossa oli tehon puutetta yläkierroksilla josta päättelin että joko imm tai dpf on vialla.

                                Tehtiin eilen tuo putsausoperaatio dpf:lle mutta ei se ollut lainkaan tukossa.
                                Löpöä ja bensaa luruteltiin siitä läpi ja virtaavuus oli hyvä eikä sieltä irronnut kuin nimeksi nokea.
                                Kuumailmapuhaltimella kuivailtiin bensoja ja savua tuli hyvin toisesta päästä ilman vastusta.

                                Kummallista sinänsä mutta koeajolla auto lopetti ahtamisen kokonaan ja kierrosrajoitin asettui 3200rpm kohdille?

                                Vikakoodinlukijalle laittelin just privaa jos ne sais tänään luettua.
                                Kaikkonen kävi pistäytymässä auton luona ja vikakoodia pukkas pdf tienoilta 3 erilaista koodia.
                                Tulivat aina takasin kun ne nollas paikallaan ollessa.

                                Lähdettiin ajamaan ja muutamia kertoja koodit tuli sinnikkäästi takaisin mutta koneen lämmettyä kunnolla/samalla koodien nollaus alkoi dpf poltto ja autosta tuli täystehoinen ja oireeton. Käry oli melkoinen.
                                Vikakoodit eivät enää uusineet.

                                Ajelin reilun lenkin sitten ja auto toimi ainakin toistaiseksi ihan normaalisti.

                                Iso kiitos tälle foorumille.
                                Last edited by caltsu; 30-11-2010, 17:48. Reason: Kirj virh

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎