Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7531
    • Jyväshyvä

    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Ei se pahalta haise! Samalta haisee kun vaikka E39 530D vm 2002.
    Tarkennetaan nyt: Jos dieselistä otta katin pois, haisee vanhalle dieselille.
    Jos ottaa dpf:n pois mutta jättää katin, haju ei juurikaan muutu.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Tepe1
      Bimmer Rookie
      • Mar 2009
      • 27
      • Vantaa

      Käytänpä tätä samaista ketjua...

      Auto 330da (e91) kohta 5 vuotta vanha ja ajettu mittarin mukaan 66 000km. Muutama päivä takaperin hiukkassuodattimen varoitusvalo alkoi palamaan ja syttyy nyt muutaman kilometrin ajon jälkeen. Kävin tarkastuttamassa vikakoodit ja tukossahan tuo on. Onko mahdollista, että ko. suodatin tukkeutuu noilla kilsoilla?? Eikös vaihtoväli ole niinkin suuri kuin 180 000 km.

      Ja mitäs nyt?

      tiedustelee nimimerkillä "pitävätkö kilsat sittenkään kutinsa" :(
      e60 530dA M-Sport LCI
      e91 330dA
      e90 320da

      Comment

      • Tom1s
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 669
        • .

        Originally posted by Tepe1 View Post
        Käytänpä tätä samaista ketjua...

        Auto 330da (e91) kohta 5 vuotta vanha ja ajettu mittarin mukaan 66 000km. Muutama päivä takaperin hiukkassuodattimen varoitusvalo alkoi palamaan ja syttyy nyt muutaman kilometrin ajon jälkeen. Kävin tarkastuttamassa vikakoodit ja tukossahan tuo on. Onko mahdollista, että ko. suodatin tukkeutuu noilla kilsoilla?? Eikös vaihtoväli ole niinkin suuri kuin 180 000 km.

        Ja mitäs nyt?

        tiedustelee nimimerkillä "pitävätkö kilsat sittenkään kutinsa" :(
        Mites moottorin lämmöt? Siitähän on ollut juttua että jos termari rikki niin koneen lämmöt ei nouse tarpeeksi DPF:n polttoa varten.
        F31 328i M-Sport

        Comment

        • Yonaz
          Newbiemmer
          • Jun 2007
          • 12
          • Espoo

          Minulla 156tkm ajetussa e61 525d oli sama tilanne, eli dpf:n huoltoväli näytti, että vaihtoon - no vikakoodia dpf ei ollut antanut. Vaihdettiin termarit, maf, hehkut. Nollasin dpf:n huoltovälilaskurin koemielessä. Eli oletuksena, että se on tukossa koska regenerointeja ei ollut tapahtunut kuka ties milloin viimeksi. Pakoputkien päät olivat hiukan tummat. Nyt olen ajellut useamman tkm, aika paljon motaria ja ihan selkeästi regenerointeja tapahtuu ja auto tuntuu aika pirteältä verrattuna alkutilaan. 80-120 menee S-asennossa alle 6 sek. Dpf:n huoltovälinäyttö edelleen 200tkm, joten ilmeisesti regeneroinnit onnistuvat ja vastapaine ei nouse liian korkealle.
          Luonnolisesti kaikki lämpötila- ja paine(?)anturit voivat aiheuttaa ongelmia, koska ne ovat osana prosessia, jossa koneen aivot päättävät tehdä jotakin.
          E61, 525dA

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5438
            • S:t Karins

            Originally posted by Tepe1 View Post
            Eikös vaihtoväli ole niinkin suuri kuin 180 000 km.

            Ja mitäs nyt?

            tiedustelee nimimerkillä "pitävätkö kilsat sittenkään kutinsa" :(
            BULLSHIT, 230 th nyt mittarissa ja vaihtoon matkaa ccc:n mukaan 140 th km...
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2328
              • Uusimaa

              Originally posted by Tepe1 View Post
              ...ajettu mittarin mukaan 66 000km. Muutama päivä takaperin hiukkassuodattimen varoitusvalo alkoi palamaan ja syttyy nyt muutaman kilometrin ajon jälkeen. Kävin tarkastuttamassa vikakoodit ja tukossahan tuo on. Onko mahdollista, että ko. suodatin tukkeutuu noilla kilsoilla?? Eikös vaihtoväli ole niinkin suuri kuin 180 000 km.
              Autosi tapauksessa ne taikasanat ovat 66tkm ja 5 vuotta. Tuosta voi suoraan päätellä, että autolla on ajettu hyvin paljon lyhyttä ajoa. Itselläni samat luvut ovat 200tkm ja 5 vuotta, ja DPF on uuden veroinen arvojen perusteella. Johtuen pitkälti siitä, että moottorilla on ollut säännöllisesti täydelliseen polttoon vaadittavat olosuhteet.

              Autossasi lyhyestä ajosta johtuen regenerointiin vaadittavat olosuhteet ovat olleet harvassa, ja DPF menee silloin nopeasti tukkoon. Tämän päälle autosi termostaatit saattavat olla tapansa mukaisesti tiensä päässä = moottorin lämmöt aina alle 75 astetta. Ja se taas tarkoittaa sitä, ettei DPF:n puhdistuspoltto (=regenerointi) käynnisty missään olosuhteissa. Edes testerillä se ei tällöin käynnisty. Raja on se 75 astetta, kuten varmaan kaikki tätä threadia seuraavat jo tietää.

              Muutama kuukausi sitten vaihdettiin kaverini vm.2006 330XdA:han vastaavanlaisessa vikatilanteessa uudet termarit. Lämmöt olivat ajon aikana max.55-56 astetta, joten syy DPF-valolle oli päivänselvä. Tässä tapauksessa DPF elpyi jotenkuten termareiden vaihdon jälkeen jo heti 1. poltolla. Valot ei enää syttyneet. Ilman korjausta muutama tuhat kilometriä lisä-ajoa, ja termarien uusimisen lisäksi ohjelmassa olisi ollut täydellinen pöntön pesu.

              Jokatapauksessa melkein aina tukkeutuneen DPF:n syy piilee ainakin BMW:n tapauksessa jommankumman termarin vikaantumisessa. Tai sitten runsaassa, lyhyessä kaupunkiajoon painottuvassa ajossa, jossa poltto ei koskaan ehdi käynnistyä. Tai sitten käynnistyessään ei ehdi koskaan suorittaa polttoa loppuun.

              Tein viime keväänä pienen tutkimuksen: Itselläni oli myös autossani hiipuneet termarit, jonka vuoksi lämmöt nousivat matka-ajossa max. 76-77 asteeseen. Eli juuri sen 75C rajan yli, jossa regenerointi täpärästi vielä käynnistyy. Tuon lämpölukeman saavuttaakseen piti ajaa melkein 20 minuuttia, koska viimeiset asteet nousivat todella kituliaasti. Voitte helposti päätellä, että runsaassakaan kaupunkiajossa ei autoni DPF olisi pitkään hengittänyt. Onneksi työmatka on yli puolen tunnin mittainen suuntaansa, joten ongelmat pysyivät kurissa. Kun vaihdoin uudet termarit, kehitti auto DPF:n vaatiman 75 astetta hetkessä. Ja nousivat myös normaaliin 91 asteeseen alle puolessa matkassa siitä, mitä ennen otti siihen jumiutuneeseen 76 asteeseen. Tämäkin kannattaa huomioida, jos autosi termarit menevät vielä täpärästi "spekseihin".

              Suosittelen olemaan niiden termareiden kanssa ainakin hieman neuroottinen, koska ne on selkeästi uusien bemujen heikko kohta. Vaikka ko. ongelma on tällä foorumilla selkeästi tiedossa, luulen että monella pikkukorjaamolla (ja merkkiliikkeessäkin) hakataan asian kanssa päätä seinään ja ihmetellään että miksi se suodatin on jatkuvasti tukossa. Se tukkeutuu hetkessä jos polttoon vaadittavat parametrit ei koskaan täyty. Jos täyttyvät säännöllisesti, on DPF todennäköisesti hyvinkin pitkäikäinen ilman ongelmia.

              Niin... kysyjälle: Tarkasta ensin ne ajonaikaiset lämmöt (ohjeet löytyvät searchilla). Jos termareiden puolesta kaikki on ok, täytyy pönttö yksinkertaisesti irroittaa ja putsata perusteellisesti. Ja jatkossa muistaa ajella säännöllisesti vähintään puolen tunnin mittainen maantielenkki.

              Huom!Ja pitää muistaaa myös, että jos ECU:un on tallentunut joitain moottorin toimintaan liittyviä vikakoodeja, estää sekin regeneroinnin käynnistymisen.
              BMW G30 545e M-Sport

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Tepe1
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 27
                • Vantaa

                Kiitos vastauksista!

                Auto on Italian tuonti ja ajomatkojen pituudesta en osaa sanoa, mutta todennäköisesti jos kilsat vain täsmäävät niin ovat olleet lyhyitä. Minulla auto on ollut kesäkuun alusta ja sillä ajetaan päivittäin noin 25 kilsan työmatkaa per suuntaansa. Tosin usein kehillä jonotellen.

                Löytyiskö suoraa linkkiä ohjeeseen jolla noi moottorilämmöt saisi näkyville?
                e60 530dA M-Sport LCI
                e91 330dA
                e90 320da

                Comment

                • Nettipepe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1341
                  • Kajaani

                  Originally posted by Tepe1 View Post
                  Kiitos vastauksista!

                  Löytyiskö suoraa linkkiä ohjeeseen jolla noi moottorilämmöt saisi näkyville?
                  Laitetaas tännekin sitten
                  Tuolta löytyy ohjeet piilovalikkoon
                  F30 320xia
                  Ex E90 325da
                  Ex E90 320da
                  Ex E46 330D

                  Comment

                  • nasujantero
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 88
                    • Kokkola

                    Onko ohjetta suomeksi mitä nuo kaikki valikot ym. tarkottaa ja miten sinne valikkoon pääsee ku ei tu lontoonmurre oiken taivu

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      Originally posted by nasujantero View Post
                      Onko ohjetta suomeksi mitä nuo kaikki valikot ym. tarkottaa ja miten sinne valikkoon pääsee ku ei tu lontoonmurre oiken taivu
                      Auttaaks tää yhtää?

                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • nasujantero
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 88
                        • Kokkola

                        Kyllä sitä kaikkee nykyaikana on =) Auttohan se, Kiitos!!

                        Comment

                        • Tepe1
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2009
                          • 27
                          • Vantaa

                          Nämä piilotetut valikot olivat mitä mainioin keksintö Kävin testaamassa vähän reilumman pätkän ja suht pienillä vaihteilla. Lämmöt nousivat maksimissaan tuonne 84 pintaan ja pysyttelivät välillä 78-84. Eilinen rykäisy ei silti vielä poistanut varoitusvalon ilmestymistä. :think
                          e60 530dA M-Sport LCI
                          e91 330dA
                          e90 320da

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            Mulla normaalia-ajossa 88-91, mutta jos ajaa korkeilla kierroksilla (+3000) niin lämmöt tippuvat 80-83 ja nousevat taas normaaliin kun laittaa D:n.
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • Yonaz
                              Newbiemmer
                              • Jun 2007
                              • 12
                              • Espoo

                              Uusilla termostaateilla (jäähdytysnesteen ja egr) jälkeen lämmöt kauniisti 91 astetta. Ennen vaihtoa kierrättämällä nousi sinne hiukan yli 70 astetta.

                              Salavalikko on tietty hieno juttu, mutta ei kaut se haittaa vaikka olisi oikea lämpömittari. Ajatelkaa tyypillistä skenaariota. Auto on nurkka-ajossa, perus-Frank on ollut ostavinaan laatuauton. Termostaatit kun ovat jossain kohtaa kuitenkin rikki, Frank ei huomaa mitään ja kohta onkin varoitukset taulussa ja kuukauden jonolla auto Laakkoselle ja 2 kEur lasku mukaan, dpf meni vaihtoon. Siihen Frank tuumaa, että paska auto baijerista - kallis huoltaa ja kylmä talvella.

                              Kiitos näiden foorumeiden, kyllä näillä vehkeill pärjää, mutta vaatii vaan hiukan vaivannäköä ja kiinnostuneisuutta, että kaivaa tietoja sieltä täältä.
                              E61, 525dA

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7531
                                • Jyväshyvä

                                Originally posted by Yonaz View Post
                                Frank tuumaa, että paska auto baijerista - kallis huoltaa ja kylmä talvella.
                                No Frankhan on oikeassa.
                                Minulla on 4. E61 diesel menossa, ja kaikissa, myös 2 vuotiaassa ja 3 vuotiaassa,
                                termareita on vaihdeltu. Ajetu 130-170 tkm.

                                En ymmärrä että miksi asiaa ei ole korjattu vaan samaa *askaa siellä edelleenkin on. En tiedä äkkiseltään mitään muuta merkkiä missä olisi vastaavanlaajuista termariongelmaa... Tosin harvassa nyt on kahta enempää noita termareita...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎