Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    Ainakin E220CDi tyhjennetyllä kat-dpf-pöntöllä työnsi jopa kohtalaisella kiihdyttelyllä todella armottomat savut. Ja karmean hajun. Eikös tuo 535d ole kaksoisahdettu pannu? Auttaisiko pikkuturbo polttoprosessia kaupunkikiihdyttelyssä sen verran, että savutus ei välttämättä ole niin paha kuin pikkudieseleissä? Luulen että ainakin tuo E220CDi on tekniikaltaan suht. verrannollinen 320d:hen.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Matson^
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2008
      • 2113
      • Seinäjoki

      Originally posted by -Tapi View Post
      Ei ne pöllytä kun sinkki on tiukalla.. Ne pöllyttää kun kaasua vasta avataan ja sillä dieselylimäärällä yritetään saada ahdin pyörimään. Lastutettu 535d ilman DPF:aa savuttaa kaupunkiliikenteessä kiihdytellessä ja liikkeellelähdöissä ainakin sen verran että se kiinnittää huomiota. Etkö Matson ole koskaan ajanut oman autosi perässä?

      Savutus on yleensä merkki siitä että jokin on vialla. Vaikka itse tietäisi ettei saa niitä viimeisiä 30 hepoa ilman savua tietyissä tilanteissa, muiden silmissä autossasi on jotain vialla
      Perässä en ole juu ajanut, ainoat havainnot perustuu vain ko. kuviin ja taustapeiliin Tai olen mutta silloin oli emäntä puikiossa joten silloin jäi ainakin savut bongaamatta
      Mutta tosiaan, pölläyttää ihan peilistä nähtävästikkin ennen kuin ahdin tai kaksi heräävät, sen jälkeen perässä seuraa tuollainen pieni huntu.
      Se toki on sitten asia erikseen miten paljon kukakin "sietää" savua, tuo ei vielä minua haittaa

      Ja tokihan se savu on merkki siitä ettei kaikki polttoaine pala syystä tai toisesta.

      Originally posted by JKK View Post
      Ainakin E220CDi tyhjennetyllä kat-dpf-pöntöllä työnsi jopa kohtalaisella kiihdyttelyllä todella armottomat savut. Ja karmean hajun. Eikös tuo 535d ole kaksoisahdettu pannu? Auttaisiko pikkuturbo polttoprosessia kaupunkikiihdyttelyssä sen verran, että savutus ei välttämättä ole niin paha kuin pikkudieseleissä? Luulen että ainakin tuo E220CDi on tekniikaltaan suht. verrannollinen 320d:hen.
      Kaksihan niitä on, ja ihan kuvailemasi syyn takia + vetoa löytyy ~5000rpm asti.
      Last edited by Matson^; 01-10-2010, 23:48.
      | BMW G30 X-Drive M-Sport |
      | Nissan Navara TREK-1 |
      ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

      Comment

      • kvt
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2009
        • 236
        • Satakunta

        Ehkä tuo tuplaturbosysteemi jaksaa työntää ilmaa koneeseen sen verran yläkierroksillakin, ettei savuta. Niin kuin aiemmin kirjoittelin, niin kyllä ainakin mun 530d savuttaa ohjelmoituna yläkierroksilla. En ole tosin tuollaista kuvaa nähnyt omastani täyskiihdytyksessä, mutta todennäköisesti savuttaa enemmän kuin Matsonin 535, kun näen itsekin takalasista että savua pyörii perässä. Kaverikin hakkui savukoneeksi kun perässä kiihdytti, mutta tais olla vaan kateellisen panettelua, kun ei pärjännyt lievästi viritetyllä Mazda 6 MPS:llä.
        -12 F11 530Da

        Comment

        • FusionWolf
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 96

          Originally posted by FusionWolf View Post
          Kiitoksia vastauksista!

          Ja tosiaan tämä tarina oli hyvä kuulla. Itselläni päivittäistä työajoa tulee vähintään 92km (46km suuntaansa), ellei sitten tule asiakaskeikkaa, jolloin matkat voi olla useita satoja kilsoja. Näitä tulee ainakin kerta-pari viikkoon.

          Sääli on sairautta...Ei muuta kuin ohjelmointiin ja penkkiin vaan..
          No niin. Nyt on auto ohjelmoitu uusiksi. Penkitettiin vakiona ja päästiin oikeastaan parempiin tuloksiin mitä valmistaja lupaa. Eli vakiotehot pitäisi olla 163hp niin penkitettiin tasan sama toisella vedolla. Ja samalla vedolla saatiin 344Nm vääntöä valmistajan ilmoittamaa 340Nm vastaan.

          Tästä pääteltiin, että DPF on kunnossa, mutta samalla 'ohjelmoija' alkoi epäilemään, että autossani ei välttämättä ole DPF:ää ollenkaan. Täältä olen kuitenkin lukenut, että E90:ssä olisi kaikissa tuo DPF. Näinköhän se pitää paikkansa.

          Enivei. Muutettiin ohjelmaa kevyesti ja päästiin sinne 195hv ja 415Nm tuntumaan. Auton luonne muuttui ajossa hitusen "kevyemmäksi" (kierrosherkempi). Ja kulutuskin maantieajossa näyttäisi olevan pienempi (ei tartte kierrättää konetta niin paljoa kuin aikaisemmin).

          Ohessa linkkiä dynokäppyröihin sekä videoon siitä viimeisestä vedosta.


          dynotehot

          Video ~10.5Mt S-MPEG4v2 pakattuna.
          4. vetäisy penkissä

          Ihan kiva piristysruiske autoon pikkurahalla.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7533
            • Jyväshyvä

            Originally posted by FusionWolf View Post
            'ohjelmoija' alkoi epäilemään, että autossani ei välttämättä ole DPF:ää ollenkaan. Täältä olen kuitenkin lukenut, että E90:ssä olisi kaikissa tuo DPF. Näinköhän se pitää paikkansa.
            No eipä ohjelmoijan ammattaitoa voi kehua.
            DPF:n olemassaolo selviää kun kurkkaa sinne pakoputkeen.
            Jos DPF on ja se on kunnossa, putki on kirkas sisältä,
            eikä siellä ole oikeastaan ollenkaan mustaa.
            Ei edes 200 tkm ajetussa jos se DPF toimii kunnolla...

            Ei edes bensassa ole noin puhtaat putket...

            Ja perinteisesti bemareissa ilman dpf:ää putken pää(t) on käännetty alaspäin,
            dpf-versioissa putket osoittavat suorana taaksepäin.
            Last edited by MajorDrake; 05-10-2010, 11:41.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • andy74
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 52
              • Espoo

              530dA vm. 2005 / DPF tyhjennys

              Eli onko mielestänne "turvallista / järkevää" sijoittaa rahaa operaatioon jossa ko. autoon laitettaisiin Karalan softa ( 170 kw / 600 Nm ) ja samalla otettaisiin partikkelifiltterin sisukset pihalle ja (hitsattaisiin kasaan...)? Autolla on ajettu 170 tkm ja tekee nykyjään regeneroinnin n.300 km välein mikä on kohtuullisen ärsyttävää.Siispä pyysin tarjouksen em. operaatiosta ja hinnaksi koko paketille sain 800 eur. Kiinnostaisi kovasti laittaa kuntoon mutta onko oikeasti niin että kun DPF ohjelmoidaan samalla pois pelistä niin ei tule vikakoodeja heti kättelyssä..:?
              F10 530 dA xdrive m-sport

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7533
                • Jyväshyvä

                Originally posted by andy74 View Post
                Kiinnostaisi kovasti laittaa kuntoon mutta onko oikeasti niin että kun DPF ohjelmoidaan samalla pois pelistä niin ei tule vikakoodeja heti kättelyssä..:?
                Eipä 535d LCI:iin ainakaan tullut vikakoodeja em. operaation jälkeen.
                Sitä ennen tuli kun DPF oli tukossa...
                Ja kyllähän työlle pitaa antaa jonkin sortin "takuukin"...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • FusionWolf
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 96

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  No eipä ohjelmoijan ammattaitoa voi kehua.
                  DPF:n olemassaolo selviää kun kurkkaa sinne pakoputkeen.
                  Jos DPF on ja se on kunnossa, putki on kirkas sisältä,
                  eikä siellä ole oikeastaan ollenkaan mustaa.
                  Ei edes 200 tkm ajetussa jos se DPF toimii kunnolla...

                  Ei edes bensassa ole noin puhtaat putket...

                  Ja perinteisesti bemareissa ilman dpf:ää putken pää(t) on käännetty alaspäin,
                  dpf-versioissa putket osoittavat suorana taaksepäin.
                  Eli sitten minulla ei ole DPF:ää. Putkenpää on käännetty alaspäin ja mustenpaa mustaa saa hakea.

                  Comment

                  • jengstro
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 380
                    • 02-alue

                    aiheen sivusta, sattuipa uusin TMn dieselcitymaasturitesti silmään.. ja oheinen taulukko

                    Auto, DPF (+CAT) varaosahinta, kulutus
                    -------------------------------------------------------------
                    Skoda, 3015€ , 6,3l
                    Peugeot, 677€, 6,8l
                    Nissan, 780€, 6,5l
                    Mitsu, Ei oo DPFää, 6.0l :think
                    (Bemariin CAT+DPF 1800€)

                    Ihmettelen miten tuollaisen pömpelin hinta voi vaihdella noi järkyttävästi. Luulisi että sama toimintaperiaate kaikissa.

                    Yllätys kun Mitsussa pienin kulutus, ei DPFää.

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      .
                      Se DPF näkyy kyllä ihan sieltä ohjelmastakin...

                      Eikös mitsussa ole volkkarin (pumppari) kone ?
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • mikko_sa
                        Newbiemmer
                        • Mar 2009
                        • 28
                        • LPR

                        Kysymys, E91 320d jossa DPF ja kat samassa pömpelissä korvataan ei-dpf version pöntöllä, siis pelkkä kat ja koodataan toi regenerointi pois?

                        Näin minä tekisin. Mitä mieltä tuollaisesta? DPF jäisi hyllyyn odottelemaan josko siitä joskus maailmassa olisi jotain iloa jollekki. Siksi en menisi sitä tuhoamaan..

                        Äkkiseltään tsekattuna ne ovat samanlaisia ulkomitoiltaan/sovitukseltaan.
                        Tän vielä selvitän onko varmasti näin. Ainut että pelkästä katista uupuu muutama anturin paikka, mut eipä niitä enää tarvitakkaan jos/kun poltto laitetaan asentoon off.

                        Toinen vaihtoehtohan on rakentaa korvausputki jollain aftermarket diesel katilla, mutta se on sitten melko "näkyvä" muutos.

                        -Mikko
                        E90 335i M-Sport Trebila Performance

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          Taitaa nyt melko mitätön asia saada kamalat mittasuhteet.

                          Se hiukkaspöntön poisto auton alta ja ohjelmasta on ihan helppo juttu, eikä kalliskaan, varsinkin jos ajattelee, että siitä meinaa joku mörkö tulla.

                          Ehjää pönttöä ei kannata tieten särkeä, nostaa vaan "syrjään"
                          Laittaa suoran putken tilalle ja anturit nippusiteellä hyvin kiinni sopivaan paikkaan.
                          Katsastuksen aikana voi sitä "oikeaa" putkenpätkää sitten käyttää siellä auton alla, jos haluaa, ei se siitä miksikään mene.

                          Jos pönttö on jo muutenkin kaputt, niin sisukset vaan pihalle.
                          Tietysti se dieseli sen jälkeen vähän enemmän savuttaa ja haisee ... se kuuluu siihen toimintaperiaatteeseen, siitä ei pääse mihinkään.
                          Mutta menee läpi katsastuksesta.
                          Jos se haittaa, niin sitten vaan uutta pönttöä peliin ja mölyt mahaan...

                          Ja mersuista sanoisin sen verran, kun ne on vähän tutumpia, että samat pätee niihinkin.
                          Eikä tarvi mitenkään savutella, ei todellakaan.
                          Jos oikeasti savuja tulee, on autossa, tai softassa jotain hämminkiä.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            Originally posted by tuikku View Post
                            .
                            Tietysti se dieseli sen jälkeen vähän enemmän savuttaa ja haisee ... se kuuluu siihen toimintaperiaatteeseen, siitä ei pääse mihinkään.
                            Kuuluuko nyky dieselin haista pahalle?
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              Originally posted by jengstro View Post
                              aiheen sivusta, sattuipa uusin TMn dieselcitymaasturitesti silmään.. ja oheinen taulukko

                              Auto, DPF (+CAT) varaosahinta, kulutus
                              -------------------------------------------------------------
                              Skoda, 3015€ , 6,3l
                              Peugeot, 677€, 6,8l
                              Nissan, 780€, 6,5l
                              Mitsu, Ei oo DPFää, 6.0l :think
                              (Bemariin CAT+DPF 1800€)

                              Ihmettelen miten tuollaisen pömpelin hinta voi vaihdella noi järkyttävästi. Luulisi että sama toimintaperiaate kaikissa.

                              Yllätys kun Mitsussa pienin kulutus, ei DPFää.
                              Tuohon listaan vielä lisäys

                              Honda, 4000€ pelkkä DPF!!
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              • VolvoTDi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1576
                                • Tampere - Pori

                                Originally posted by Esal View Post
                                Kuuluuko nyky dieselin haista pahalle?
                                Ei se pahalta haise! Samalta haisee kun vaikka E39 530D vm 2002.
                                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                                Check:
                                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                                Tampere 044-5867096

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎