Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    Originally posted by A62 View Post
    Eipä tämä ollut ammattilaisillekaan aivan selviö. Käytin autoa paikallisella huoltamolla. Päättelivät myös catin DPF:ksi ja irrottamatta jäi. Kiitokset tarkennuksista - nytpä tiedän mitä pönttöä lähdetään repimään alas.
    No se auton alla oleva DPF on varmasti paljon mukavemmassa paikassa irroittaa... Ja helppo korvata esim. suorilla putkilla jos hitsausvehkeet pysyy käsissä...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • DerPastor
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 145
      • Tku

      Jos mielii DPF:stä eroon niin halvin ja helpoin keino on irroittaa pönttö ja murjoa rautakangella tms sisusta huitsin Nevadaan. Taltalla viimeistely ja pönttö on tyhjä. Sisusta irtoaa suht helposti. Tyhjä pönttö paikalleen ja taas mennään. Tästä jää vikakoodi alhaisesta vastapaineesta ja/tai sen uskottavuudesta (ei toki haittaa ajamista). Halutessaan herjoista pääsee lopullisesti eroon käymällä täälläkin mainittujen ohjelmointivelhojen luona ja samalla voi ohjelmoida lisää kaakkeja.

      Jos DPF ja katalysaattori on samassa pöntössä niin kuin uudemmissa malleissa niin tyhjennys ei käy noin helposti vaan pitää leikata pönttö auki jotta DPF osuuden saa pois. Kattia kun ei kannata poistaa muuten alkaa pakokaasu haisemaan.

      Comment

      • Matson^
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2008
        • 2113
        • Seinäjoki

        Originally posted by DerPastor View Post
        Jos mielii DPF:stä eroon niin halvin ja helpoin keino on irroittaa pönttö ja murjoa rautakangella tms sisusta huitsin Nevadaan.
        Jos pönttö on ehjä niin eikö se kannattaisi säästää, sillä luulisi vielä olevan jotain rahallistakin arvoa? Ennemmin tekee / teettää korvausputken, jonka hinta tulee joka tapauksessa olemaan murto-osa vrt suodatin.
        | BMW G30 X-Drive M-Sport |
        | Nissan Navara TREK-1 |
        ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

        Comment

        • jar-ski
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 38

          Originally posted by DerPastor View Post
          Jos mielii DPF:stä eroon niin halvin ja helpoin keino on irroittaa pönttö ja murjoa rautakangella tms sisusta huitsin Nevadaan. Taltalla viimeistely ja pönttö on tyhjä. Sisusta irtoaa suht helposti. Tyhjä pönttö paikalleen ja taas mennään. Tästä jää vikakoodi alhaisesta vastapaineesta ja/tai sen uskottavuudesta (ei toki haittaa ajamista). Halutessaan herjoista pääsee lopullisesti eroon käymällä täälläkin mainittujen ohjelmointivelhojen luona ja samalla voi ohjelmoida lisää kaakkeja.

          Jos DPF ja katalysaattori on samassa pöntössä niin kuin uudemmissa malleissa niin tyhjennys ei käy noin helposti vaan pitää leikata pönttö auki jotta DPF osuuden saa pois. Kattia kun ei kannata poistaa muuten alkaa pakokaasu haisemaan.
          Tähän väliin on pakko muistuttaa kaikkia, että sillä vastapaineella siellä putkistossa on sitten merkityksensä myös. Vikakoodi liian pienestä vastapaineesta EI ole aiheeton, vaikka siitä ei tuntuisi "muuta" haittaa olevankaan.
          Ihan näin kärkeen ennen kuin alatte neuvomaan ja inttämään vastaan, niin voin kertoa, että jouduin pari viikkoa sitten kokemaan itse tämän kantapään kautta. Eli turbo porsi ihan kunnolla. Laskua auton saamiseksi takaisin ajoon alkaa kertyä jo 3000€... Ja voitte kuvitella miten paljon ahistaa saada tälläinen joulubonus.
          Itsekkin luulin tähän asti että vastapaineen laskeminen putkistossa (oli se sitten dpf:n ja/tai änkkärin poisto) tekee ainoastaan hyvää turbon toiminnalle. Nythän on kuitenkin niin, että se aiheuttaakin VNT ahtimissa vielä isompaa vastapainetta turbon pakopuolella!!!
          Itsellä siis poistettiin takapönttö autosta kokonaan ja dpf oli jo ennestään porattu. Vähän aikaa ko. operaation jälkeen autosta hävisi vedot aivan täysin ja käryää niin perkeleesti. Ei muuta kuin auto merkkihuoltoon vianetsintään. Ja niinhän sieltä löytyi vikakoodi liian alhaisesta vastapaineesta -> seuraavaksi ahtoputkia irti ja turbon kuntoa toteamaan. Urpon prkl olikin totaalisen jumissa ja cooleri täynnä öljyä. Jee jee..
          Mikäli haluatte noita DPF:fiä jatkossakin poistaa tai änkkäreitä muuttaa, suosittelen lämpimästi viemään auton myös samoilla tulilla säätöön. Se onkin sitten ihan sama onko se Harinen, Karala tms. Itse vien auton Kuopiossa Fin-Dieselille. Kunhan ei ole mikään "valmis" ohjelma!
          Turbo voidaan säätää ohjelmallisesti vastaamaan muuttuneita vastapaineita ja se partikkelifilsun toiminta voidaan myös poistaa siten, että siitä ei aiheudu muita haittoja auton tai turbon kestämiselle.
          Nyt varmaan joku sanoo, että ollut jo pitkään auto ilman dpf:fää ja änkkärikin kenties muutettu ja hyvin rokkaa... "ei vaan saa pitoa renkaille näissä keleissä" tms. yms. jne. Joillakin voi kestää pidempään joillakin vähempään turbo noilla virityksillä. Itsellä kesti 2 viikkoa (180tkm ajettu). Tosiasia kuitenkin on että tuo edesauttaa turbon kulumista. Joten ennen kun alat kommentoimaan tätä kirjoitusta, niin purappas ahtoputket ja kokeile onko turbossasi välystä...
          PS. Tämä "infopaketti" ei ole sitten allekirjoittaneen osoitus omasta tietämättömyydestään, vaan se on OIKEITTEN ammattilaisten minulle kertomaa faktaa! (Fin-turbo/Fin-Diesel) ovat asian tutkineet ja mittailleet!
          Tarvittaessa voin kertoa enemmänkin ja tarkemmin mikäli joku vielä miettii että WTF tuo jannu täällä jauhaa...

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            Mikäli tuo katalysaattori on putsattu nyt tuon partikkelisuodattimen edestä niin saa ihan muutamien päivien kuluttua tyhjentää myös sen pdf:n koska menee tukkoon aika nopeasti, huomaa kyllä kun ei enää auto kulje.

            Katalysaattori on aina ennen partikkelisuodatinta, noin niinku ihan nyrkkisääntönä.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • uijui
              Bimmer Rookie
              • Jun 2010
              • 172
              • suomi

              Originally posted by jar-ski View Post
              Tähän väliin on pakko muistuttaa kaikkia, että sillä vastapaineella siellä putkistossa on sitten merkityksensä myös. Vikakoodi liian pienestä vastapaineesta EI ole aiheeton, vaikka siitä ei tuntuisi "muuta" haittaa olevankaan.
              Ihan näin kärkeen ennen kuin alatte neuvomaan ja inttämään vastaan, niin voin kertoa, että jouduin pari viikkoa sitten kokemaan itse tämän kantapään kautta. Eli turbo porsi ihan kunnolla. Laskua auton saamiseksi takaisin ajoon alkaa kertyä jo 3000€... Ja voitte kuvitella miten paljon ahistaa saada tälläinen joulubonus.
              Itsekkin luulin tähän asti että vastapaineen laskeminen putkistossa (oli se sitten dpf:n ja/tai änkkärin poisto) tekee ainoastaan hyvää turbon toiminnalle. Nythän on kuitenkin niin, että se aiheuttaakin VNT ahtimissa vielä isompaa vastapainetta turbon pakopuolella!!!
              Itsellä siis poistettiin takapönttö autosta kokonaan ja dpf oli jo ennestään porattu. Vähän aikaa ko. operaation jälkeen autosta hävisi vedot aivan täysin ja käryää niin perkeleesti. Ei muuta kuin auto merkkihuoltoon vianetsintään. Ja niinhän sieltä löytyi vikakoodi liian alhaisesta vastapaineesta -> seuraavaksi ahtoputkia irti ja turbon kuntoa toteamaan. Urpon prkl olikin totaalisen jumissa ja cooleri täynnä öljyä. Jee jee..
              Mikäli haluatte noita DPF:fiä jatkossakin poistaa tai änkkäreitä muuttaa, suosittelen lämpimästi viemään auton myös samoilla tulilla säätöön. Se onkin sitten ihan sama onko se Harinen, Karala tms. Itse vien auton Kuopiossa Fin-Dieselille. Kunhan ei ole mikään "valmis" ohjelma!
              Turbo voidaan säätää ohjelmallisesti vastaamaan muuttuneita vastapaineita ja se partikkelifilsun toiminta voidaan myös poistaa siten, että siitä ei aiheudu muita haittoja auton tai turbon kestämiselle.
              Nyt varmaan joku sanoo, että ollut jo pitkään auto ilman dpf:fää ja änkkärikin kenties muutettu ja hyvin rokkaa... "ei vaan saa pitoa renkaille näissä keleissä" tms. yms. jne. Joillakin voi kestää pidempään joillakin vähempään turbo noilla virityksillä. Itsellä kesti 2 viikkoa (180tkm ajettu). Tosiasia kuitenkin on että tuo edesauttaa turbon kulumista. Joten ennen kun alat kommentoimaan tätä kirjoitusta, niin purappas ahtoputket ja kokeile onko turbossasi välystä...
              PS. Tämä "infopaketti" ei ole sitten allekirjoittaneen osoitus omasta tietämättömyydestään, vaan se on OIKEITTEN ammattilaisten minulle kertomaa faktaa! (Fin-turbo/Fin-Diesel) ovat asian tutkineet ja mittailleet!
              Tarvittaessa voin kertoa enemmänkin ja tarkemmin mikäli joku vielä miettii että WTF tuo jannu täällä jauhaa...
              Kerro nyt ihmeessä lisää, lähinnä siis, että pyöriikö turbo liian kovaa, yliahtaa, vai mikä sen tappaa? Onko se VNT-ahdin semmoinen, että jos vastapaine pienenee, pääsee pyörimään liian lujaa? Normaalissa ahtimessa ei tuollaista ongelmaa tule mielestäni.

              Comment

              • LeMansBlau
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1060
                • Insomniac

                Joulupukki on olemassa ja ennenkuin joku aloittaa väittään, että pukki on vaan lapsille keksitty mielikuvitushahmo tai muuta mielipidettään, niin voin kertoa, että asia on kuultu korvatunturilta OIKEALTA pukin naapurilta.

                Mitään perusteltua faktaa en silti esitä.
                ///MADE IN FINLAND

                sigpic

                TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                F32 COUPE PERFORMANCE
                F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5425
                  • S:t Karins

                  Originally posted by A62 View Post
                  Eipä tämä ollut ammattilaisillekaan aivan selviö. Käytin autoa paikallisella huoltamolla. Päättelivät myös catin DPF:ksi ja irrottamatta jäi.
                  Voi hyvää päivää näitten teidän "ammattilaisten" kanssa, jos tota asiaa ei edes selvitä ennen projektia...
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • jengstro
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 380
                    • 02-alue

                    Palataanpas tähän mun auton spekulaatioon, jossa epäilin että puhdistuspolttoa DPF:lle ei tapahdu, en sitä OBD-monitoroinnin kautta saanut ainakaan livenä kiinni.

                    Vaihdoin kaikki uudet hehkut. Oli kaksi hajalla (vikakoodit).

                    Ja koeajolle, ja kappas, välittömästi (kun kone lämpes) OBD monitoroinnista räpsähti 'DPF puhdistus tila' = "aktiivinen!". Pakokaasun vastapaineet putosi hieman alemmaksi ja kulutuskin asettui 1-2 desiä alemmaksi (2päivää takana)

                    Tuolla aiemmin joku epäili että rikkinäiset hehkut voivat vaikuttaa auton DPF:n puhdistukseen. Näin se näyttää olevan.... varovaisesti olettaen.
                    Last edited by jengstro; 08-12-2010, 17:55. Reason: typoja

                    Comment

                    • poteroa
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 311
                      • Tuusula

                      Originally posted by jengstro View Post
                      Palataanpas tähän mun auton spekulaatioon, jossa epäilin että puhdistuspolttoa DPF:lle ei tapahdu, en sitä OBD-monitoroinnin kautta saanut ainakaan livenä kiinni.

                      Vaihdoin kaikki uudet hehkut. Oli kaksi hajalla (vikakoodit).

                      Ja koeajolle, ja kappas, välittömästi (kun kone lämpes) OBD monitoroinnista räpsähti 'DPF puhdistus tila' = "aktiivinen!". Pakokaasun vastapaineet putosi hieman alemmaksi ja kulutuskin asettui 1-2 desiä alemmaksi (2päivää takana)

                      Tuolla aiemmin joku epäili että rikkinäiset hehkut voivat vaikuttaa auton DPF:n puhdistukseen. Näin se näyttää olevan.... varovaisesti olettaen.
                      Minulla oli kaikki 6 pimeenä, mutta regenerointi kyllä lähti päälle kun kone kuumeni. Vaihdoin hehkut ja yksikön kun oli kerran imusarjakin irti.
                      Eli ei ainakaan 525da -04 vaikuttanut.
                      E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                      E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                      Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                      Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                      Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                      Ex: E34 520i "winter wagen"
                      Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                      Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                      Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                      Comment

                      • DerPastor
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2005
                        • 145
                        • Tku

                        Originally posted by Matson^ View Post
                        Jos pönttö on ehjä niin eikö se kannattaisi säästää, sillä luulisi vielä olevan jotain rahallistakin arvoa? Ennemmin tekee / teettää korvausputken, jonka hinta tulee joka tapauksessa olemaan murto-osa vrt suodatin.
                        Itselleni ei tuollaisella käytetyllä pöntöllä ole mitään arvoa. Kai sitä joku voisi puhdistaa ja yrittää myydä tms. Omalla kohdallani saan pöntöstä eniten irti tyhjänä paikallaan. Ei ainakaan tarvitse jumpata katsastukseen pönttöä kiinni jos olisi korvausputki. Eikös katsurin pitäisi siihen puuttua...

                        Comment

                        • Matson^
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2008
                          • 2113
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by DerPastor View Post
                          Itselleni ei tuollaisella käytetyllä pöntöllä ole mitään arvoa. Kai sitä joku voisi puhdistaa ja yrittää myydä tms. Omalla kohdallani saan pöntöstä eniten irti tyhjänä paikallaan. Ei ainakaan tarvitse jumpata katsastukseen pönttöä kiinni jos olisi korvausputki. Eikös katsurin pitäisi siihen puuttua...
                          Tarkoitinkin että jos joskus jatkossa katsuri osaa työntää sellaisen pillin putkeen että joutuu dpf:n kanssa jumppaamaan niin se on vielä mahdollista. Se miten todennäköistä se on minun omistussuhteeni aikana niin.. :think
                          En usko että katsuri ulkonäön perusteella asiaan puuttuu, variaatioita kun on niin monta muistettavaksi pelkästään e60/e61 korimallissa, faceliftissä katin kanssa samassa eli "näkymättömissä", joissain ei ole ollut alunperinkään ja osassa se sitten kuuluisi olla paikallaan.. Omani meni kehujen kanssa päästöistä läpi vaikka onkin "näin tehokas dieseli" ja ihmetteli otteen 200 kilowattia

                          Myydä en ajatellut, jos nyt ei joku maksa maltaita
                          | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                          | Nissan Navara TREK-1 |
                          ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                          Comment

                          • BMW 330dA E91
                            Newbiemmer
                            • Feb 2010
                            • 11
                            • Perähikiä

                            Originally posted by Matson^ View Post
                            Tarkoitinkin että jos joskus jatkossa katsuri osaa työntää sellaisen pillin putkeen että joutuu dpf:n kanssa jumppaamaan niin se on vielä mahdollista. Se miten todennäköistä se on minun omistussuhteeni aikana niin.. :think
                            En usko että katsuri ulkonäön perusteella asiaan puuttuu, variaatioita kun on niin monta muistettavaksi pelkästään e60/e61 korimallissa, faceliftissä katin kanssa samassa eli "näkymättömissä", joissain ei ole ollut alunperinkään ja osassa se sitten kuuluisi olla paikallaan.. Omani meni kehujen kanssa päästöistä läpi vaikka onkin "näin tehokas dieseli" ja ihmetteli otteen 200 kilowattia
                            Ei ne siellä katsastuksessa tule ikinä ronkkimaan noita hiukkassuodattimia. Niille riittää, että savutusarvo on raameissa (eli alle 3.0 -08:ia vanhemmissa ja alle 1.5 08:ia uudemmissa). BMW:n kanssa ongelmaa ei katsastuksessa tule oli pönttö sitten ehjä, rei'itetty tai poistettu kokonaan. Ajaa vain vähän reippaammin just ennen katsastusta. Mulla on DPF lävistetty ja arvoksi tuli alle 0,1.

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              missähän vaiheessa tukkoinen DPF alkaa vaikuttaa tehoon ja kulutukseen?
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • LeMansBlau
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1060
                                • Insomniac

                                Originally posted by bemu2000 View Post
                                missähän vaiheessa tukkoinen DPF alkaa vaikuttaa tehoon ja kulutukseen?
                                Ei tarvi olla tukkonen. Eli jo uusikin vaikuttaa tehoon ja kulutukseen jonkinverran ja vanhetessaan aina enemmän.
                                ///MADE IN FINLAND

                                sigpic

                                TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                                E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                                F32 COUPE PERFORMANCE
                                F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎