Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jar-ski
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 38

    Originally posted by uijui View Post
    Kerro nyt ihmeessä lisää, lähinnä siis, että pyöriikö turbo liian kovaa, yliahtaa, vai mikä sen tappaa? Onko se VNT-ahdin semmoinen, että jos vastapaine pienenee, pääsee pyörimään liian lujaa? Normaalissa ahtimessa ei tuollaista ongelmaa tule mielestäni.
    Juu... hajos sitte läppärikin samaan konkurssiin niin ei ole tullut täällä notkuttua.... Anyway.
    Näinhän se menee. Turbo pyörii liian lujaa kun niitä vastapaineita ei ole. Tämä taas aiheuttaa nimenomaan muuttuvageometrisessa ahtimessa suurempaa rasitusta pakopuolen siivekkeille. Tarkempaa tietoa saa suoraan tuolta fin-turbolta. Osaavat selittää sen erittäinkin seikkaperäisesti.
    Jo peläkästään sinä aikana kun minun autoni seisoi tuolla korjaamolla, tuli samanlaisia tapauksia esille useampkin. Tämä ei tietenkään koske pelkästään BMW merkkiä vaan kyseessä ovat lähestulkoon kaikki uudet autot VNT-ahtimella. Ja pienikin muutos vaikuttaa! Fin-turbon Markus oli kommentoinut tätä asiaa myös jossain kallavesi-lehdessä. Itse en ole tuota päässyt lukemaan.
    Sain vihdoin auton huollosta ja säädettynä takaisin ja vieläpä dynolapun kanssa, enkä todellakaan aio tehdä enää minkäänlaisia muutoksia tuohon autoon. Minun tuurillani tuosta varmaan pettää seuraavaksi kytkin. No toistaiseksi ainakin rokkaa hyvin ja merkkihuollossakin käytin kun ei tuohon perkele voinut vaihtaa edes akkua itse, niin eipä ollut minkäänlaisia virheilmoituksia vastapaineista tai muustakaan, vaikka dpf poistettu ja änkkäri heitetty mäkeen.

    BTW. Oisko nimimerkillä LeMansBlau antaa tuota korvatunturin numeroa, josta tuon huippuhyvän infopaketin ja äärimmäisen tärkeän välikommentin voisi tarkistaa?

    Edittiä: Löysinkin linkin tuosta kallavesj lehdestä. Eipä tuossa erikoista ollut, mutta maininta kyseisestä ongelmasta kylläkin. Itse en ole tuo lehdessä mainittu surullisen kuuluisa esimerkki vaan kyseessä oli muuan Seat. :think Näitä oikeasti tulee kuin sieniä sateella! "Tuning" pajat ympäri maan tekevät mielellään tuollaisia dpf/änkkärinpoistoja näihin dieseleihin, vailla kuitenkin riittävää ymmärrystä sen seurauksista. Itsellenikin niitä oikein suositeltiin!!!
    Publishing platform for digital magazines, interactive publications and online catalogs. Convert documents to beautiful publications and share them worldwide
    Last edited by jar-ski; 25-12-2010, 10:29.

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .
      Kannattaako moisesta kiihtyä...

      Se kuuluu ihan VNT-ahtimen toimintaperiaattteisiin, joiden puiminen ei taida tähän topiikkin kuulua.
      Tuohon ahdin-lausuntoon lehdessä on varmaan ollut kantavana voimana se että vakioauton pakoputkessa olisi vastapainetta.
      Ahtopainetta säädetään ahtimen kierroksia lisäämällä ja kun vastuksia poistetaan, saman ahtopaineen tekemiseen vaaditaa ahtimelta lisää (yli)kierroksia ?
      No vähän se on hätävarjelun liioittelua, nykyaikaiset pakoputket ei juuri vastusta, tyhjennyksistä ei kunnossa olevassa järjestelmässä ole mitään etua, eikä se siis kannata.


      Tuossa aikaisemmin olin jonkun kanssa vähän eri mieltä puhdistuspoltosta ja imusarjan ilmaläpän asennosta.
      Olen nyt miettinyt aihetta ja tutkaillut ohjelmia.
      Olin aiemmin väärässä, kyllä sitä ilmantuloa joissain tilanteissa puhdistuspolton aikana kuristetaan.
      Ajatusmaailma menee suunnilleen näin.
      Bemarin hiukkasohjelma pyrkii aktiivisesti lämmittämään pakokaasuja hiukkassuodattimen toiminnan optimoimiseksi, Huom! muistakaa (ehjät) termostaatit.
      Kun puhdistuspoltto alkaa, sulkeutuu egr-venttiili.
      Puhtaan ilman määrä moottoriin lisääntyy merkittävästi, jolloin pakokaasujen lämpö pyrkii laskemaan osakuormalla.
      Jotta pakokaasujen lämpö pysyisi polttoa varten riittävänä, ilman massiivista polttoaineen jälkipolttoa/-ruiskutusta, rajoitetaan puhtaan ilman tuloa kuristamalla venttiiliä pienemmälle.
      Ohjelma pyrkii siis aktiivisesti tekemään ne poltto-olosuhteet optimaallisiksi, ilmaläppä on yksi työkalu siihen.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • Burre
        Bimmer Rookie
        • Dec 2010
        • 40
        • Salo

        Comment

        • jake530d
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 146
          • vaasa

          Nyt on sitten täälläkin vaihdettu dpf, tässä mallissa siis erillinen.Sain englannista tilattuna uuden ~500e, kun uuden hinta suomessa oli 1700e. Melkonen säästö. Tolla mun pöntöllä oli se 250tkm ajettu,eli ei noita ny ihan jokapäivä tarvi olla laittaas. Ja pönttö ei ollu täysin ees tukossa vielä idrive herjaas vaan vaihdon tarvetta.
          E71 X6 35D
          ex.E61 530D 282hv. 615nm.

          Comment

          • cyan81
            Newbiemmer
            • Oct 2010
            • 18
            • Lahti

            Originally posted by jake530d View Post
            Sain englannista tilattuna uuden ~500e, kun uuden hinta suomessa oli 1700e. Melkonen säästö.
            No on. Saako udella että mistä tilasit? Tuolla hinnalla voisi jo harkita uuden hankkimista putsaamisen sijaan.

            Comment

            • jake530d
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 146
              • vaasa

              Originally posted by cyan81 View Post
              No on. Saako udella että mistä tilasit? Tuolla hinnalla voisi jo harkita uuden hankkimista putsaamisen sijaan.
              E71 X6 35D
              ex.E61 530D 282hv. 615nm.

              Comment

              • Hamann84
                Bimmer Rookie
                • Mar 2008
                • 24

                DPF:n pesua??

                Tietäisikö kukaan jonkun joka saisi tuon DPF:n pestyä heti tänään tai huomenna (tiedän, että on pyhä) mutta auto pitäisi saada kuntoon äkkiä ja millä hinnalla näitä operaatioita tehdään?

                Itse asustelen Karjaalla joten Helsinki-Salo akselilla voisin liikkua..

                Auto siis E60 530D -05 M57N...

                Mielellään sähköpostilla jos saisi yhteystietoja:
                [email protected]

                Comment

                • Hamann84
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2008
                  • 24

                  Originally posted by Hamann84 View Post
                  Tietäisikö kukaan jonkun joka saisi tuon DPF:n pestyä heti tänään tai huomenna (tiedän, että on pyhä) mutta auto pitäisi saada kuntoon äkkiä ja millä hinnalla näitä operaatioita tehdään?

                  Itse asustelen Karjaalla joten Helsinki-Salo akselilla voisin liikkua..

                  Auto siis E60 530D -05 M57N...

                  Mielellään sähköpostilla jos saisi yhteystietoja:
                  [email protected]
                  Aika varattu, kiitoksia vastanneille.

                  Comment

                  • HBD
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 269
                    • Hämeenlinna

                    alkoi sitten faijan ´06 530d:n dpf antamaan jotain virheilmoitusta kojetauluun (en ole vielä itse nähnyt eikä koodeja ehditty lukea). Jos dpf on jollain tapaa vioittunut, niin mitkä toimenpiteet ovat edessä kun halutaan siitä luopua kokonaan?

                    Korvausputki jostain tilalle ja ohjelmointi niin, ettei enää yritä sitä polttoa eikä anna virheilmoitusta kun ei dpf löydy?

                    Kuka ja missä tälläinen ohjelmointi voidaan tehdä?
                    BMW 530 xd
                    Porsche 911
                    MB C123 230ce

                    Comment

                    • Smistik
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1130
                      • Kanta-Häme

                      Kyselepppä virityspajoilta, saat samalla hieman optimointia ohjelmaan.
                      ex E91 320d käsiaskilla
                      ex E46 330dat
                      japski
                      ranu

                      ex E30 316i 4d

                      Comment

                      • HBD
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 269
                        • Hämeenlinna

                        täytyypä kysellä kun ensin vielä selvitellään, toiseen ketjuun kirjoitinkin koodeista ym. :
                        BMW 530 xd
                        Porsche 911
                        MB C123 230ce

                        Comment

                        • teppo_h
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 337
                          • Finland

                          Moro vaan...

                          Jatketaanpas oman auton osalta tähän kysymykseen...

                          Eli itellä e61 -06 525d ja huomasin tuossa pari päivää sitten, että iDrivessa 'service' -osastolla on particle filter punaisella (olikohan -3000 km). Käynnistettäessä ei oo valittanu asiasta mitään kertaakaan.

                          Eli: meneekö tuo koko hiukkassuodatin vaihtoon vai mikä tuon kuvio on?
                          Voiko sitä puhdistaa? Kestääkö ajella menemään vielä kuinka pitkään?

                          Google kovassa käytössä asian tiimoilta ja vielä ei oo mitään ratkaisevaa löytyny. :think

                          Nimimerkillä: perjantaina Oulusta kohti eteläistä suomea.
                          Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                          Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                          EX:
                          Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                          Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                          E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                          E36 320i Coupe, E21 318i
                          MB W115 240D

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5419
                            • S:t Karins

                            Originally posted by teppo_h View Post
                            Eli: meneekö tuo koko hiukkassuodatin vaihtoon vai mikä tuon kuvio on?
                            Voiko sitä puhdistaa? Kestääkö ajella menemään vielä kuinka pitkään?

                            Google kovassa käytössä asian tiimoilta ja vielä ei oo mitään ratkaisevaa löytyny. :think

                            Nimimerkillä: perjantaina Oulusta kohti eteläistä suomea.
                            Aloita vaikka lukemalla tämä topiikki läpi
                            Eli on noita pesty...
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • viktor
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1272
                              • ...

                              Originally posted by teppo_h View Post
                              Moro vaan...

                              Jatketaanpas oman auton osalta tähän kysymykseen...

                              Eli itellä e61 -06 525d ja huomasin tuossa pari päivää sitten, että iDrivessa 'service' -osastolla on particle filter punaisella (olikohan -3000 km). Käynnistettäessä ei oo valittanu asiasta mitään kertaakaan.

                              Eli: meneekö tuo koko hiukkassuodatin vaihtoon vai mikä tuon kuvio on?
                              Voiko sitä puhdistaa? Kestääkö ajella menemään vielä kuinka pitkään?

                              Google kovassa käytössä asian tiimoilta ja vielä ei oo mitään ratkaisevaa löytyny. :think

                              Nimimerkillä: perjantaina Oulusta kohti eteläistä suomea.

                              Kyllä sen pitäisi vikakoodia antaa sitten kun on tukossa. Ehkä kannattaisi vaan pestä/pesettää se suodatin. Siihen asti suositan ajoa kutenb tähänkin asti
                              ///M5
                              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                              Comment

                              • cyan81
                                Newbiemmer
                                • Oct 2010
                                • 18
                                • Lahti

                                Itsellä 10000km pakkasen puolella jo iDriven mukaan eli kyllä tuo ajoa kestää. Pitäis saada putsattua kyllä jossain..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎