Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sigfried
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 261
    • Rannalla

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei sille ole vaihtoväliä LCI:ssä joten ei sitä näe I-drivestä. Olet katsonut jonkun muun kohdan sieltä... Jos lämmöt on riittävät ja poltto toimii, se suodatin lienee lähes ikuinen. On niillä jopa 300 tkm ajettu.
    Joo, mun mielestä kun auto oli Rahun pajalla piuhoissa kiinni niin silloin oli puhetta että 24 tkm näyttää kone ja sen jälkeen ajettu n. 10 tkm. Poltto toimii ja lämmöt on ollut ok, joten ehkä sitä ei tarvitse vielä vaihtaa...

    Comment

    • TDIfreak
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 54

      On tullut muutamasta bemaristakin DPF poistettua softasta. BMW on siinä mielessä hyvä auto että kaikki softamuutokset pystyy tekemään 'oikeaoppisesti' niin että vikakoodeja ei tarvitse blokata.
      Eli ECU (EDC16) on tyytyväinen vaikka ei ole vastapainetta eikä nokimäärä kasva ym. Kuka vaan sitten kehtaa sen noin tehdä, eikä 'helpommalla' tavalla.

      Ahtopaineen kovempi piikittely on normaalia kun vastapaine tippuu, mutta vnt:n ohjauskartoilla sen saa kuriin, vaatii tosiaan joskus muutaman modauksen ennen kuin tulee hyvä.

      335/535d:n ahtopaineetkin nousee jonkin verran kolmannelle kilolle kun tehot lähenee 350 heppaa. Isomman ahtimen hukkaportin suurentaminen olisi se ensiaskel ahtojen kurissa pitämiseksi. Vakion portin reikä on sellainen että lyijykynä juuri siitä mahtuu...
      Ahtimien siipien suurentamisella voisi saada pientä parannusta kyllä aikaan, ei ole tainnut kukaan sitä vielä kokeilla. Suuremman ahtimen kompura on vakiona 50/71mm ja turbiinin jättö 54mm, mitä parista ahtimesta mitannut.

      400 hepan rikkominen vaatii polttoainetta 105-110 mg per ruiskutus 6-pyttyisessä. 535d -05:ssa tuo meinaa vakiosuuttimilla n. 1,1 millisekunnin ruiskutusaikaa, joka on kyllä ihan 'järkevä' vielä. Vakiopumppu tuottaa 866 mm3 per pumpun kierros mikäli Boschin tietoihin on uskominen. Vastaa 730mg/per kierros eli ruiskutusta kohden jaettuna 121 mg (pumppu pyörii puolta hitaammin kuin kampiakseli). Ei jää silloin kyllä paljon marginaalia 121 vs. 110.

      Kaikissa E90 dieseleissä ml. 335d on taasen -mikäli softaan uskominen- pienempi 677 mm3/r pumppu joten niissä pumpun tuotto loppunee ennen 400 heppaa.

      No tuli vähän kaikenlaista mutta jospa noista jotain hyötyäkin olisi ja edes jotain oikeinkin.

      Comment

      • Matson^
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2008
        • 2113
        • Seinäjoki

        Originally posted by TDIfreak View Post
        On tullut muutamasta bemaristakin DPF poistettua softasta. BMW on siinä mielessä hyvä auto että kaikki softamuutokset pystyy tekemään 'oikeaoppisesti' niin että vikakoodeja ei tarvitse blokata.
        Eli ECU (EDC16) on tyytyväinen vaikka ei ole vastapainetta eikä nokimäärä kasva ym. Kuka vaan sitten kehtaa sen noin tehdä, eikä 'helpommalla' tavalla.

        Ahtopaineen kovempi piikittely on normaalia kun vastapaine tippuu, mutta vnt:n ohjauskartoilla sen saa kuriin, vaatii tosiaan joskus muutaman modauksen ennen kuin tulee hyvä.

        335/535d:n ahtopaineetkin nousee jonkin verran kolmannelle kilolle kun tehot lähenee 350 heppaa. Isomman ahtimen hukkaportin suurentaminen olisi se ensiaskel ahtojen kurissa pitämiseksi. Vakion portin reikä on sellainen että lyijykynä juuri siitä mahtuu...
        Ahtimien siipien suurentamisella voisi saada pientä parannusta kyllä aikaan, ei ole tainnut kukaan sitä vielä kokeilla. Suuremman ahtimen kompura on vakiona 50/71mm ja turbiinin jättö 54mm, mitä parista ahtimesta mitannut.

        400 hepan rikkominen vaatii polttoainetta 105-110 mg per ruiskutus 6-pyttyisessä. 535d -05:ssa tuo meinaa vakiosuuttimilla n. 1,1 millisekunnin ruiskutusaikaa, joka on kyllä ihan 'järkevä' vielä. Vakiopumppu tuottaa 866 mm3 per pumpun kierros mikäli Boschin tietoihin on uskominen. Vastaa 730mg/per kierros eli ruiskutusta kohden jaettuna 121 mg (pumppu pyörii puolta hitaammin kuin kampiakseli). Ei jää silloin kyllä paljon marginaalia 121 vs. 110.

        Kaikissa E90 dieseleissä ml. 335d on taasen -mikäli softaan uskominen- pienempi 677 mm3/r pumppu joten niissä pumpun tuotto loppunee ennen 400 heppaa.

        No tuli vähän kaikenlaista mutta jospa noista jotain hyötyäkin olisi ja edes jotain oikeinkin.
        Tuosta hukkaportista oli joskus Karalan suunnasta vähän ristiriitaista tietoa, ei ollut heidän kokeilujen mukaan silloin auttanut. Toki siitä on aikaa ja portin reikä ei ole suora, joten sitä ei saa kuin ajan kanssa jos sittenkään hyvää, vaan jää helposti loppupäästä pieneksi.
        Vakio pakosiiven leikkauskin voisi tuoda apua, jos ei halua siipiä lähteä vaihtelemaan :think

        Voikohan noin pieni toleranssi jo romahdutella railipainetta, periaatteessa tokikaan ei mut?
        Joskus olen kuullut puhuttavan myös että siirtopumpusta loppuisi tuotto, vai onko sitten menneet juttujen edetessä pumpput sekaisin?

        Mielenkiintoista juttua kaikenkaikkiaan
        | BMW G30 X-Drive M-Sport |
        | Nissan Navara TREK-1 |
        ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

        Comment

        • Jusamies
          Bimmer Rookie
          • Oct 2004
          • 60
          • Pirkanmaa

          Partikkelisuodattimen merkkivalo syttyy aina noin kymmenen minuutin ajon jälkeen...Mikä voisi olla vikana kun ei regenerointi käynnisty vaikka lämmöt >80 c eikä hehkuissakaan mitään vikaa pitäisi olla? Tai en ole regenerointia ainakaan huomannut...

          Diagnoosi antoi seuraavat viat:
          480A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust backpressure too high)"
          481A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust gas back pressure above max)"
          4D00 Exhaust backpressure sensor: Signal too high

          Toisaalta CBS Report antoi Diesel particle filterille
          Service count: No prior service
          Availability: 42%.
          Mitä tämänkin mahtaa tarkoittaa?

          Comment

          • Anzafin
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 3747
            • Kajaani

            Originally posted by Jusamies View Post
            Partikkelisuodattimen merkkivalo syttyy aina noin kymmenen minuutin ajon jälkeen...Mikä voisi olla vikana kun ei regenerointi käynnisty vaikka lämmöt >80 c eikä hehkuissakaan mitään vikaa pitäisi olla? Tai en ole regenerointia ainakaan huomannut...

            Diagnoosi antoi seuraavat viat:
            480A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust backpressure too high)"
            481A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust gas back pressure above max)"
            4D00 Exhaust backpressure sensor: Signal too high

            Toisaalta CBS Report antoi Diesel particle filterille
            Service count: No prior service
            Availability: 42%.
            Mitä tämänkin mahtaa tarkoittaa?
            Se on jo niin tukossa että ei käynnisty poltto. DISsillä voisi kokeilla polton pakkokäynnistämistä, mutta ei välttämättä lähde silläkään. Pesuhommiin ja perään DISsillä polttokäsky, tai sitten koko kannu kankaalle.

            - Antti -

            Comment

            • Raine
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2603
              • N/A

              ..........
              Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:16.
              ///Motorporot

              Comment

              • Jusamies
                Bimmer Rookie
                • Oct 2004
                • 60
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Anzafin View Post
                Se on jo niin tukossa että ei käynnisty poltto. DISsillä voisi kokeilla polton pakkokäynnistämistä, mutta ei välttämättä lähde silläkään. Pesuhommiin ja perään DISsillä polttokäsky, tai sitten koko kannu kankaalle.

                - Antti -
                Niinpä tietenkin on liian tukkeessa... prk.
                Oisko Tampereella tai lähistöllä ketään kuka voisi homman hoitaa, siis pesun? Itsellä ei ole siihen mahdollisuutta kun ei ole tiloja.

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  Vaihda suosiolla koko mötti tai ohjelmoi auto toimimaan ilman sitä. Noi pesuhommat on vähän semmosia viimeisen päivän virityksiä. Edessä se kuitenkin on jossain vaiheessa. Väärillä öljyillä ajaminen on muuten hiton tehokas tapa saada noi suodattimet tukkoon. Silloin voi pesukin ehkä auttaa. Saksan Ebaystä kannattaa katsella DPF, partikelfiletr ja rusfilter sanoilla.

                  Comment

                  • JayJay-
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 625
                    • jkl

                    Pystyykö tuon Dpf/kat täydentymis/vaihto tilan tarkistamaan ajotietokoneelta salavalikkojen kautta?
                    Autoton..
                    ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

                    Comment

                    • Raine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2603
                      • N/A

                      ..........
                      Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:16.
                      ///Motorporot

                      Comment

                      • Anzafin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 3747
                        • Kajaani

                        Originally posted by Juppe View Post
                        Vaihda suosiolla koko mötti tai ohjelmoi auto toimimaan ilman sitä. Noi pesuhommat on vähän semmosia viimeisen päivän virityksiä. Edessä se kuitenkin on jossain vaiheessa. Väärillä öljyillä ajaminen on muuten hiton tehokas tapa saada noi suodattimet tukkoon. Silloin voi pesukin ehkä auttaa. Saksan Ebaystä kannattaa katsella DPF, partikelfiletr ja rusfilter sanoilla.
                        Jaa miks niin?

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          Originally posted by Anzafin View Post
                          Jaa miks niin?
                          Varmaan siksi, että ei siitä uudenveroista tule! Eli 20tkm ja uusiksi läträäminen..
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • viktor
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1272
                            • ...

                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Varmaan siksi, että ei siitä uudenveroista tule! Eli 20tkm ja uusiksi läträäminen..
                            Anzalla taitaa olla jo tietoa meneekö yli 20tkm pesulla?
                            Tuokin on mikä kannattaa mikä ei, uusi pönttö maksaa sen 1500€+? Pesu maksanee jonkun alle 50€ jos on itsellä vehkeet. Ei tarvi kummosta matikkaa monestikko saa pestä ennen kun summat on samat. Ja kauan menee vaikka laskisi itselle jonkinmoisen palkankin.

                            Onhan tuo 20tkm joillekin jopa 4-5v ajo joten ei se ihan hetkessä tule ainakaan jokaiselle.

                            Tuohon pesuunkin varmaan auttaa, jos ei eka pesukerta ole sillon kun pönttö on jo täysin tukossa.

                            Mitkä näihin on muuten ns vääriä öljyjä?
                            ///M5
                            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              Ei ne tommosia summia maksa, jos ei ihanpakko oo marmoritiskiltä sitä ostaa. Alle tonnilla saa hyvinkin.

                              Comment

                              • Jusamies
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2004
                                • 60
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Jusamies View Post
                                Partikkelisuodattimen merkkivalo syttyy aina noin kymmenen minuutin ajon jälkeen...Mikä voisi olla vikana kun ei regenerointi käynnisty vaikka lämmöt >80 c eikä hehkuissakaan mitään vikaa pitäisi olla? Tai en ole regenerointia ainakaan huomannut...

                                Diagnoosi antoi seuraavat viat:
                                480A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust backpressure too high)"
                                481A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust gas back pressure above max)"
                                4D00 Exhaust backpressure sensor: Signal too high

                                Toisaalta CBS Report antoi Diesel particle filterille
                                Service count: No prior service
                                Availability: 42%.
                                Mitä tämänkin mahtaa tarkoittaa?
                                Ihan varmuuden vuoksi pitänee kokeilla pakkoregenerointia pariin kertaan ja miettiä sen jälkeen muita ratkaisuja...
                                Jos pesun avulla pärjää taas 20 tkm, hyvä. Ainoa tosiaan vaan ettei itsellä onnistu kun ei ole tiloja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎