Originally posted by MajorDrake
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW & Hiukkassuodatin (DPF)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
On tullut muutamasta bemaristakin DPF poistettua softasta. BMW on siinä mielessä hyvä auto että kaikki softamuutokset pystyy tekemään 'oikeaoppisesti' niin että vikakoodeja ei tarvitse blokata.
Eli ECU (EDC16) on tyytyväinen vaikka ei ole vastapainetta eikä nokimäärä kasva ym. Kuka vaan sitten kehtaa sen noin tehdä, eikä 'helpommalla' tavalla.
Ahtopaineen kovempi piikittely on normaalia kun vastapaine tippuu, mutta vnt:n ohjauskartoilla sen saa kuriin, vaatii tosiaan joskus muutaman modauksen ennen kuin tulee hyvä.
335/535d:n ahtopaineetkin nousee jonkin verran kolmannelle kilolle kun tehot lähenee 350 heppaa. Isomman ahtimen hukkaportin suurentaminen olisi se ensiaskel ahtojen kurissa pitämiseksi. Vakion portin reikä on sellainen että lyijykynä juuri siitä mahtuu...
Ahtimien siipien suurentamisella voisi saada pientä parannusta kyllä aikaan, ei ole tainnut kukaan sitä vielä kokeilla. Suuremman ahtimen kompura on vakiona 50/71mm ja turbiinin jättö 54mm, mitä parista ahtimesta mitannut.
400 hepan rikkominen vaatii polttoainetta 105-110 mg per ruiskutus 6-pyttyisessä. 535d -05:ssa tuo meinaa vakiosuuttimilla n. 1,1 millisekunnin ruiskutusaikaa, joka on kyllä ihan 'järkevä' vielä. Vakiopumppu tuottaa 866 mm3 per pumpun kierros mikäli Boschin tietoihin on uskominen. Vastaa 730mg/per kierros eli ruiskutusta kohden jaettuna 121 mg (pumppu pyörii puolta hitaammin kuin kampiakseli). Ei jää silloin kyllä paljon marginaalia 121 vs. 110.
Kaikissa E90 dieseleissä ml. 335d on taasen -mikäli softaan uskominen- pienempi 677 mm3/r pumppu joten niissä pumpun tuotto loppunee ennen 400 heppaa.
No tuli vähän kaikenlaista mutta jospa noista jotain hyötyäkin olisi ja edes jotain oikeinkin.
Comment
-
-
Originally posted by TDIfreak View PostOn tullut muutamasta bemaristakin DPF poistettua softasta. BMW on siinä mielessä hyvä auto että kaikki softamuutokset pystyy tekemään 'oikeaoppisesti' niin että vikakoodeja ei tarvitse blokata.
Eli ECU (EDC16) on tyytyväinen vaikka ei ole vastapainetta eikä nokimäärä kasva ym. Kuka vaan sitten kehtaa sen noin tehdä, eikä 'helpommalla' tavalla.
Ahtopaineen kovempi piikittely on normaalia kun vastapaine tippuu, mutta vnt:n ohjauskartoilla sen saa kuriin, vaatii tosiaan joskus muutaman modauksen ennen kuin tulee hyvä.
335/535d:n ahtopaineetkin nousee jonkin verran kolmannelle kilolle kun tehot lähenee 350 heppaa. Isomman ahtimen hukkaportin suurentaminen olisi se ensiaskel ahtojen kurissa pitämiseksi. Vakion portin reikä on sellainen että lyijykynä juuri siitä mahtuu...
Ahtimien siipien suurentamisella voisi saada pientä parannusta kyllä aikaan, ei ole tainnut kukaan sitä vielä kokeilla. Suuremman ahtimen kompura on vakiona 50/71mm ja turbiinin jättö 54mm, mitä parista ahtimesta mitannut.
400 hepan rikkominen vaatii polttoainetta 105-110 mg per ruiskutus 6-pyttyisessä. 535d -05:ssa tuo meinaa vakiosuuttimilla n. 1,1 millisekunnin ruiskutusaikaa, joka on kyllä ihan 'järkevä' vielä. Vakiopumppu tuottaa 866 mm3 per pumpun kierros mikäli Boschin tietoihin on uskominen. Vastaa 730mg/per kierros eli ruiskutusta kohden jaettuna 121 mg (pumppu pyörii puolta hitaammin kuin kampiakseli). Ei jää silloin kyllä paljon marginaalia 121 vs. 110.
Kaikissa E90 dieseleissä ml. 335d on taasen -mikäli softaan uskominen- pienempi 677 mm3/r pumppu joten niissä pumpun tuotto loppunee ennen 400 heppaa.
No tuli vähän kaikenlaista mutta jospa noista jotain hyötyäkin olisi ja edes jotain oikeinkin.
Vakio pakosiiven leikkauskin voisi tuoda apua, jos ei halua siipiä lähteä vaihtelemaan :think
Voikohan noin pieni toleranssi jo romahdutella railipainetta, periaatteessa tokikaan ei mut?
Joskus olen kuullut puhuttavan myös että siirtopumpusta loppuisi tuotto, vai onko sitten menneet juttujen edetessä pumpput sekaisin?
Mielenkiintoista juttua kaikenkaikkiaan| BMW G30 X-Drive M-Sport |
| Nissan Navara TREK-1 |
ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
Comment
-
-
Partikkelisuodattimen merkkivalo syttyy aina noin kymmenen minuutin ajon jälkeen...Mikä voisi olla vikana kun ei regenerointi käynnisty vaikka lämmöt >80 c eikä hehkuissakaan mitään vikaa pitäisi olla? Tai en ole regenerointia ainakaan huomannut...
Diagnoosi antoi seuraavat viat:
480A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust backpressure too high)"
481A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust gas back pressure above max)"
4D00 Exhaust backpressure sensor: Signal too high
Toisaalta CBS Report antoi Diesel particle filterille
Service count: No prior service
Availability: 42%.
Mitä tämänkin mahtaa tarkoittaa?
Comment
-
-
Originally posted by Jusamies View PostPartikkelisuodattimen merkkivalo syttyy aina noin kymmenen minuutin ajon jälkeen...Mikä voisi olla vikana kun ei regenerointi käynnisty vaikka lämmöt >80 c eikä hehkuissakaan mitään vikaa pitäisi olla? Tai en ole regenerointia ainakaan huomannut...
Diagnoosi antoi seuraavat viat:
480A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust backpressure too high)"
481A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust gas back pressure above max)"
4D00 Exhaust backpressure sensor: Signal too high
Toisaalta CBS Report antoi Diesel particle filterille
Service count: No prior service
Availability: 42%.
Mitä tämänkin mahtaa tarkoittaa?
- Antti -
Comment
-
-
Originally posted by Anzafin View PostSe on jo niin tukossa että ei käynnisty poltto. DISsillä voisi kokeilla polton pakkokäynnistämistä, mutta ei välttämättä lähde silläkään. Pesuhommiin ja perään DISsillä polttokäsky, tai sitten koko kannu kankaalle.
- Antti -
Oisko Tampereella tai lähistöllä ketään kuka voisi homman hoitaa, siis pesun? Itsellä ei ole siihen mahdollisuutta kun ei ole tiloja.
Comment
-
-
Vaihda suosiolla koko mötti tai ohjelmoi auto toimimaan ilman sitä. Noi pesuhommat on vähän semmosia viimeisen päivän virityksiä. Edessä se kuitenkin on jossain vaiheessa. Väärillä öljyillä ajaminen on muuten hiton tehokas tapa saada noi suodattimet tukkoon. Silloin voi pesukin ehkä auttaa. Saksan Ebaystä kannattaa katsella DPF, partikelfiletr ja rusfilter sanoilla.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostVaihda suosiolla koko mötti tai ohjelmoi auto toimimaan ilman sitä. Noi pesuhommat on vähän semmosia viimeisen päivän virityksiä. Edessä se kuitenkin on jossain vaiheessa. Väärillä öljyillä ajaminen on muuten hiton tehokas tapa saada noi suodattimet tukkoon. Silloin voi pesukin ehkä auttaa. Saksan Ebaystä kannattaa katsella DPF, partikelfiletr ja rusfilter sanoilla.
Comment
-
-
Originally posted by Anzafin View PostJaa miks niin?Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostVarmaan siksi, että ei siitä uudenveroista tule! Eli 20tkm ja uusiksi läträäminen..
Tuokin on mikä kannattaa mikä ei, uusi pönttö maksaa sen 1500€+? Pesu maksanee jonkun alle 50€ jos on itsellä vehkeet. Ei tarvi kummosta matikkaa monestikko saa pestä ennen kun summat on samat. Ja kauan menee vaikka laskisi itselle jonkinmoisen palkankin.
Onhan tuo 20tkm joillekin jopa 4-5v ajo joten ei se ihan hetkessä tule ainakaan jokaiselle.
Tuohon pesuunkin varmaan auttaa, jos ei eka pesukerta ole sillon kun pönttö on jo täysin tukossa.
Mitkä näihin on muuten ns vääriä öljyjä?///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by Jusamies View PostPartikkelisuodattimen merkkivalo syttyy aina noin kymmenen minuutin ajon jälkeen...Mikä voisi olla vikana kun ei regenerointi käynnisty vaikka lämmöt >80 c eikä hehkuissakaan mitään vikaa pitäisi olla? Tai en ole regenerointia ainakaan huomannut...
Diagnoosi antoi seuraavat viat:
480A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust backpressure too high)"
481A Particulate filter system: "Particulate filter heavily clogged (exhaust gas back pressure above max)"
4D00 Exhaust backpressure sensor: Signal too high
Toisaalta CBS Report antoi Diesel particle filterille
Service count: No prior service
Availability: 42%.
Mitä tämänkin mahtaa tarkoittaa?
Jos pesun avulla pärjää taas 20 tkm, hyvä. Ainoa tosiaan vaan ettei itsellä onnistu kun ei ole tiloja.
Comment
-
Comment