Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speed79
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 40
    • Päijät-häme

    Originally posted by kt0510 View Post
    Tuossa paketissa on korvausputki myös kat:lle => turhaa. Hinta on mielestäni aika kova. Halvemmaksi tulee porata DPF + uusi softaus (samalla lisää jerkkua).
    Kannattaisiko nyt kuitenkin harkita termarien vaihtoa + DPF:n pesua/pakkopolttoa. Jos sillä on noin vähän ajettu...
    Tiedän että siinä on myös korvausputki katille. tuskin se katti siellä virtauksia ainakaan parantaa.

    Siksi ajattelin tuota koska,mukana tulee 2 viriohjelmaa, vikakoodien luku ja nollaus laite. Laitteeseen voi myös ostaa softia edullisesti eri autoihin jos ja kun auto vaihtuu. Tai sittenautoa myydessä laittaa vakio vermeet kiinni ja myy kokosetin eteenpäin...

    Voihan sen dpf:n pestä ja laittaa varastoon. ja laittaa sitten takaisin kiinni kun autoa on myymässä pois. Termarit menee huomenna vaihtoon.

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5438
      • S:t Karins

      Originally posted by Speed79 View Post
      Tiedän että siinä on myös korvausputki katille. tuskin se katti siellä virtauksia ainakaan parantaa.
      Ei paranna ei, mutta eipä paljon myös ahdista. Haju kyllä ilman kattia on samanlainen kuin vanhoissa mannelaveteissa, tämä ei mielstäni kuulu tämän tasoisiin autoihin.

      Originally posted by Speed79 View Post
      Siksi ajattelin tuota koska,mukana tulee 2 viriohjelmaa, vikakoodien luku ja nollaus laite. Laitteeseen voi myös ostaa softia edullisesti eri autoihin jos ja kun auto vaihtuu. Tai sittenautoa myydessä laittaa vakio vermeet kiinni ja myy kokosetin eteenpäin....
      Olen edelleen sitä mieltä että autokohtainen softaaminen on turvallisempi ja parempi vaihtoehto. Mutta toisaalta kannattaa tuota kokeilla niin saadaan reaali tietoa toimivuudesta

      Originally posted by Speed79 View Post
      Voihan sen dpf:n pestä ja laittaa varastoon. ja laittaa sitten takaisin kiinni kun autoa on myymässä pois. Termarit menee huomenna vaihtoon.
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        Ei paranna ei, mutta eipä paljon myös ahdista. Haju kyllä ilman kattia on samanlainen kuin vanhoissa mannelaveteissa, tämä ei mielstäni kuulu tämän tasoisiin autoihin.
        Sen hajun saa kyllä aika pieneksi ilman kattia ja dpf:ää. Tuikku naplasi softaa sen käryttelyn osalta ja sen jälkeen hajuhaitat ovat olleet melko pieniä. En kuitenkaan itse sitä kattia poistaisi kun se on mahdollista pitää siellä putkessa. Mersussa tätä mahdollisuutta ei oo, koska katti ja DPF ovat saman pöntön sisällä. Tai no kai sen katin puolikkaan vois jättää, mutta en edes älynnyt aikanaan, että ne ovat molemaat siellä kuorien sisällä.

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2328
          • Uusimaa

          Tänään pesin 535d:stä hiukkassuodattimen. Autolla on ajettu 172000km, ja vaikutti pulttien perusteella ettei DPF ole ollut aikaisemmin irti. Kyseessä siis malli 2005, jossa DPF on erillinen pönttö auton alla.

          Lähtötilanne oli aika hyvä, koska regenerointi on toiminut hyvin, ja on vieläpä pitänyt pöntön aika puhtaanakin. Vastapaineet virisoftalla, täydellä höyryllä on olleet 500-700 mbarin luokkaa, riippuen onko ollut paljon kaupunkipyörittelyä vai matka-ajoa. Tasakaasulla 100km/h nopeudessa paineet on olleet luokkaa 50-100mbar. vakiosoftalla täyden vedätyksen paineet oli 200-300 mbaria pienemmät. Virisofta kasvatti vastapaineita yllättävän paljon. Tämä oli siis tilanne ennen tänään tehtyä pesua.

          Pesun jälkeen paineet on nyt tyhjäkäynnillä käytännössä nolla ja 100km/h nopeudella tasakaasulla n.20mbar. Täydellä höyryllä vajaa 500mbar. Autossa on Karalan softa. Mielestäni aika hyvin virtaa, koska edellisellä E91 320dA:lla paineet oli 200hp softalla samaa luokkaa. Tein pesun, koska halusin nollata DPF:n vaihtovälin uskottelemalla itselleni, että alla on nyt uusi DPF. Toiveissa on, että tällä operaatiolla auto pärjäisi hieman vähemmän tiheällä polttosyklillä. Jos ryhdytte vastaavaan operaatioon, suosittelen hankkimaan suosiolla etukäteen DPF:n molempiin päihin tulevat putken tiivisteet (4kpl). Olivat aika kelvottomassa kunnossa suodattimen irroituksen jälkeen! Suorastaan riekaleina. Onneksi joku oli sattumalta tilannut Tikkurilan Autokeskukseen 535:sen tiivisteet, jotka olivat jääneet lunastamatta.

          Alla otos livedatasta yhden 100% tempaisun osalta pesun jälkeen:

          BMW G30 545e M-Sport

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            Oli jäänyt talteen omasta vuosi sitten ennen pesua.

            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6326
              • P-Pohjanmaa

              Originally posted by JKK View Post
              Tänään pesin 535d:stä hiukkassuodattimen. Autolla on ajettu 172000km, ja vaikutti pulttien perusteella ettei DPF ole ollut aikaisemmin irti. Kyseessä siis malli 2005, jossa DPF on erillinen pönttö auton alla.

              Autossa on Karalan softa. Mielestäni aika hyvin virtaa, koska edellisellä E91 320dA:lla paineet oli 200hp softalla samaa luokkaa. Tein pesun, koska halusin nollata DPF:n vaihtovälin uskottelemalla itselleni, että alla on nyt uusi DPF.
              Paljonko sait hönkää DPF paikoilla ?
              Itsellä on myöskin softa koneessa ja DPF:n elementti on autotallissa.
              Hyvän näköinen filtteri toinen pää musta ja toinen pää niin puhdas että voisi vaikka nuolla,toki varmaan pesun tarpeessa tuokin ois ollut kun samat kilsat kun sullakin mutta lähti ohjelmoidessa "vahingossa" pois
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2328
                • Uusimaa

                Originally posted by veku View Post
                Paljonko sait hönkää DPF paikoilla ?
                Ei tietoa vielä, koska kävin Turbotecillä alkukesästä liki 30 asteen helteellä. Dynohallissa oli melkein 40 astetta, joten eivät suostuneet tekemään ko. päivänä dynomittauksia. Pistivät pelkän softan autoon ja lupasivat dynottaa auton syksymmällä kun ajelen siitä joskus ohi. Heille on vissiin tulossa uusi nelivetodyno lähiaikoina? Vai liekö tullut jo?
                BMW G30 545e M-Sport

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Speed79
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 40
                  • Päijät-häme

                  Originally posted by kt0510 View Post
                  Olen edelleen sitä mieltä että autokohtainen softaaminen on turvallisempi ja parempi vaihtoehto. Mutta toisaalta kannattaa tuota kokeilla niin saadaan reaali tietoa toimivuudesta
                  Joo tilaukseen menee nyt pelkkä iFlash näin alkuun, termareiden ja ilmamassamittarin vaihdolla kulutus muuttui normaalimmaksi joten kai sieltä dpf:stä vielä jotain menee läpi.
                  Laite tulee himaan sillä luetaan auton ecu ja toimitetaan se sähköpostilla heille he tekevät sen pohjalta halutunlaisen ohjelman ja lähettävät sen sähköpostilla mulle. Eikös tämä nyt ole aika autokohtaisesti tehty?

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2328
                    • Uusimaa

                    Originally posted by Speed79 View Post
                    ...he tekevät sen pohjalta halutunlaisen ohjelman ja lähettävät sen sähköpostilla mulle. Eikös tämä nyt ole aika autokohtaisesti tehty?
                    No ei se kyllä ole alkuunkaan. Kun olet sen softan heille imuroinut ja lähettänyt, ei softantekijällä ole autostasi muuta "autokohtaista" tietoa kuin että mikä tehtaan softaversio autossasi on. Heillä on sitten jotakuinkin kaikille tehtaan softaversioille tehtynä valmis bulkkivirisofta, jonka kartat kopioidaan autosi originaalien karttojen päälle. Siinä ei oteta millään tavalla huomioon autosi yksilöllistä olemusta, joka tarkoittaa komponenttien ja antureiden ikääntymistä, ja moottorin/apulaitteiden kuntoa ylipäätään. Yksilöllisessä softaamisessa dynon päällä pystytään tällaisia asioita toteamaan, ja mahdollisesti joissain tapauksissa ottamaan huomioon uutta softaa hienosäädettäessä. Esim. miedosti temppuileva EGR tai MAF saattaa jo aiheuttaa sen, että bulkkisofta ei välttämättä toimikaan autossasi kuten pitäisi. Tästä on nimittäin ihan omakohtaista kokemustakin.

                    Jos autossasi on kaikki 100% kunnossa, ajaa tuollainen bulkkisofta varmasti asiansa, jos tekijällä on tekniikka hallussa. Noinhan ne karalankin bulkit päivitetään jälleenmyyjien kautta: Originaali softa imuroidaan jälleenmyyjän "slave"-purkilla --> tehdään vertailu Turbotecin tietokannassa --> sieltä mahdollisesti löytyvä valmis bulkkisofta lähetetään Mikan kautta, joka päivittää softaan ilmeisesti vain uuden checksumman "master-purkilla", jotta auto lähtee käyntiin. Jos autossa on kaikki kunnossa, toimii homma taatusti.
                    BMW G30 545e M-Sport

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      Originally posted by JKK View Post
                      No ei se kyllä ole alkuunkaan. Kun olet sen softan heille imuroinut ja lähettänyt, ei softantekijällä ole autostasi muuta "autokohtaista" tietoa kuin että mikä tehtaan softaversio autossasi on. Heillä on sitten jotakuinkin kaikille tehtaan softaversioille tehtynä valmis bulkkivirisofta, jonka kartat kopioidaan autosi originaalien karttojen päälle. Siinä ei oteta millään tavalla huomioon autosi yksilöllistä olemusta, joka tarkoittaa komponenttien ja antureiden ikääntymistä, ja moottorin/apulaitteiden kuntoa ylipäätään. Yksilöllisessä softaamisessa dynon päällä pystytään tällaisia asioita toteamaan, ja mahdollisesti joissain tapauksissa ottamaan huomioon uutta softaa hienosäädettäessä. Esim. miedosti temppuileva EGR tai MAF saattaa jo aiheuttaa sen, että bulkkisofta ei välttämättä toimikaan autossasi kuten pitäisi. Tästä on nimittäin ihan omakohtaista kokemustakin.

                      Jos autossasi on kaikki 100% kunnossa, ajaa tuollainen bulkkisofta varmasti asiansa, jos tekijällä on tekniikka hallussa. Noinhan ne karalankin bulkit päivitetään jälleenmyyjien kautta: Originaali softa imuroidaan jälleenmyyjän "slave"-purkilla --> tehdään vertailu Turbotecin tietokannassa --> sieltä mahdollisesti löytyvä valmis bulkkisofta lähetetään Mikan kautta, joka päivittää softaan ilmeisesti vain uuden checksumman "master-purkilla", jotta auto lähtee käyntiin. Jos autossa on kaikki kunnossa, toimii homma taatusti.
                      Siis lähtökohtahan on uudelleen softaamiselle, että kaikki on 100% kunnossa. Jos esim egr temppuilee ja siihen tehdään sen takia erilainen softa ja kuitenkin jossain kohtaa se temppuileva egr hajoaa, jolloin softa on metsässä!! Sama koskee vaikka automaattia, joka jo luistelee niin kyllä sen tietää, että se laukeaa lähiaikoina, jolloin ei ole mitään järkeä tehdä siihen softaa ylipäätänsäkään. Dynossa tehdyllä softalla on se ero, että saa sen viimeisen irti koneesta niin, että se toimii oikein (autokohtaisia pieniä eroja löytyy) ja toisaalta saa paperille tehomuutoksen vaikka ei täyttä irti ottaisikaan!
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        Näinpä se taitaa olla. Itse kyllä suhtauduin aika luottavaisesti noihin tuikun tekemin ohjelmiin. Aika paljon se on testiä tehnyt, ennen kuin on löytänyt hyvät "yleiskartat". Mulle ei oo kauheen tärkeetä saako ne viisi vimppaa heppaa vai ei. Savuttomuus ja toimivuus kylllä merkkaavat. Ahtojen piikittelyn takia, minunkin ohjelmaa tosin korjattiin monta kertaa, ennen kuin se tuli kuntoon. Taisi olla vnt tanko karvan verran liian lyhyt. Tehtaan toleransseissa olisi kuulemma toivomisen varaa. Dieselihän on siitä armollinen laite, että se ei mee laihalle ja siksi tämmöset yleisohjelmat toimivat kohtuullisesti. Bensavehkeissä on sitten toinen tarina.

                        Comment

                        • jukkapoika77
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2009
                          • 39
                          • alavus

                          Originally posted by Marko H. View Post
                          Milläs aineilla/metodeilla porukka on näitä puhdistellut?

                          itse juuri pesin kyseisen aparaatin.ensin kaadoin kusikuumaa vettä vastakarvaan että näin miten juoksee läpi.kohtuu hyvin se sieltä tuli joten ajattelin ettei suodatin ole hirveän tukossa vielä(autolla ajettu 145tkm.60tkm partikkelin vaihtoon eikä ikinä vielä mitään vikailmoituksia/huolia).sitten päästin braklein jarrupuhdistus pullollisen läpi,mustaa herkkua tuli ihan kiitettävästi.sitten kuumapesurilla 150 asteista vettä reijästä tupaan niin kauan ettei mustaa enää tullut(päästin molemmista päistä,((vesi juoksee välittömästi pois kun pitää pystyasennossa)))sitten vaan paineilmaa perään niin kauan kun vesisumua tulee ja yön yli pystyasennossa kuivuttuaan kiinni autoon ja eron huomasi kyllä heti,voimaa oli heti enemmän vaikkei suodatin mitenkään max. tukossa ollutkaan.akkakin kehui että kulki jotenkin kevyemmin vaikkei tiennytkään että olin mitään tehnyt,eli varmasti kulutuskin tippui.ainut mikä oli niin suodattimen "verkko/reikähässäkkä" painui keskeltä pari milliä sisäänpäin kun päästin painepesurilla pöntön sisään,tuskin haittaa mitään kun ei ne reijätkään mitenkään tukkoon menneet.suosittelen kyllä kaikille jotka haluavat tehdä pesun.varmasti tulee voimaa lisää vaikkei vielä tukossa olisikaan

                          Comment

                          • contest
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 58

                            Ite käyny tässä kummastelemaan kesän aikana, kun en oo enää huomannut ainakuun kesäkuun jälkeen että olis dpf-polttoa tapahtunut e90 330d:ssä (vm 2008). Sen jälkeen kilsoja tullu kuitenkin reilut 5000. Nyt sitten kulutuksen hienoisen ylöshiipimisen seurauksena tarkistin koneen lämmöt salavalikosta ja oli ajossa (motarilla noin 100km @130km/h) luokkaa 83-85c. Kaupungissa pyörii samoissa lämmöissä. Tämä on ilmeisesti liian vähän, vai onko? Eikö dpf enää puhdista itseään vai mikähän lie.

                            Auto on ennen syöny tossa motariajossa 6,3-6,4 satasella, nyt tuppaa viemään 6,8-7,1 eli eroa on. Joutuukohan termareita vaihtelemaan vai mikä lie. Jos joutuu, niin ovatkohan kuinka arvokkaita vaihdeltavaksi? Ei jaksa lukea koko 70 sivua läpi tästä viestiketjusta

                            Autolla ajettu siis 86tkm, vuosimallia 2008 ja 330da.

                            Comment

                            • jukkapoika77
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2009
                              • 39
                              • alavus

                              Originally posted by contest View Post
                              Ite käyny tässä kummastelemaan kesän aikana, kun en oo enää huomannut ainakuun kesäkuun jälkeen että olis dpf-polttoa tapahtunut e90 330d:ssä (vm 2008). Sen jälkeen kilsoja tullu kuitenkin reilut 5000. Nyt sitten kulutuksen hienoisen ylöshiipimisen seurauksena tarkistin koneen lämmöt salavalikosta ja oli ajossa (motarilla noin 100km @130km/h) luokkaa 83-85c. Kaupungissa pyörii samoissa lämmöissä. Tämä on ilmeisesti liian vähän, vai onko? Eikö dpf enää puhdista itseään vai mikähän lie.

                              Auto on ennen syöny tossa motariajossa 6,3-6,4 satasella, nyt tuppaa viemään 6,8-7,1 eli eroa on. Joutuukohan termareita vaihtelemaan vai mikä lie. Jos joutuu, niin ovatkohan kuinka arvokkaita vaihdeltavaksi? Ei jaksa lukea koko 70 sivua läpi tästä viestiketjusta

                              Autolla ajettu siis 86tkm, vuosimallia 2008 ja 330da.


                              75 astetta pitäis kyllä riittää polton käynnistykseen

                              Comment

                              • Raine
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2603
                                • N/A

                                ..........
                                Last edited by Raine; 23-06-2013, 23:15.
                                ///Motorporot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎