täälläpäin ei suositellut pdf:n tyjentämistä resonoinnin takia, 3 kpl 15mm reikää on ohje kuulemma bmw:ltä?? no reijitys ja jarrunesteen vaihto alle 100€ kerrankin positiivisesti yllättynyt huollon hinnasta
f11 520 da m-sport
ex e61 530 da
ex e39 530 da
ex e38 725 tdsa ex e39 528i m5-look
täälläpäin ei suositellut pdf:n tyjentämistä resonoinnin takia, 3 kpl 15mm reikää on ohje kuulemma bmw:ltä?? no reijitys ja jarrunesteen vaihto alle 100€ kerrankin positiivisesti yllättynyt huollon hinnasta
Veikkaan että BMW ei ole kyllä minkäänlaista ohjetta antanut DPF:n ropelointiin... Muuta kuin vaihto-ohjeen .
täälläpäin ei suositellut pdf:n tyjentämistä resonoinnin takia, 3 kpl 15mm reikää on ohje kuulemma bmw:ltä?? no reijitys ja jarrunesteen vaihto alle 100€ kerrankin positiivisesti yllättynyt huollon hinnasta
Meikä tais olla eka joka foorumilla teki tämän 3 kpl 15mm reikiä.
Ainakin ex 530d e61 suoralla putkella (siis DPF:n tilalla) oli kaamea yhdistelmä.
Polton aikana melu oli todella kamalaa ja myöskin matkaajossa matala humina tuli mukaan niin että tuo poraus tuli mulla ajankohtaiseksi.
Hain silloin karalalta ohjelman tuolla suoralla putkella ns "kaikki mitä sai" joten ajattelin että tehdään vähän hengittävämpi DPF koska oli tuo ohjelma.
Tuo olikin toimiva ratkaisu ajoin 50 tkm poratulla filsulla ilman ongelmia..kunnes auto vaihtui.
Täällä yksi tukossa oleva pönttö lisää tähän keskusteluun, käytettiin autoa kaverin kanssa tuossa roikan nokassa mikä vahvisti persdynon analyysin, että tukossahan tuo taitaa olla.
Osaisko joku suositella mitä tai millä pesuaineella / liuottimella tuo kannattaa pestä?
Minä olen käyttänyt painepesuria ja Polaric Nox-Wax Liuotinpesuainetta.
Onnistuu heillä, ja melko varmasti voin sanoa että ei onnistu juuri kellään muulla kuin heillä tai heidän jälleenmyyjällään...
Se DPF toiminnan poisto softasta kun ei ole mikään helppo juttu.
Juu, ei onnistu yleismittarilla eikä jakoavaimella.
Luulisin että vähän sama homma kuin uuden automallin ECU:n kaivelu softausta varten, sen jälkeenhän se on lähinnä kopiointia, ja rahaa tulee...
Tuosta linkissä olevasta en tiedä, mutta kuitenkin:
Ei muuten oo ihan yksinkertainen juttu se DPF:n softapoisto. Se kun tuo tullessaa kasan muitakin ongelmia. Ahtimen käytös muuttuu melko rajusti ja karttoja joutuu naplaamaan isolla kädellä uusiksi. Kokemusta on mersun osalta. Monta kertaa sitä tehtiin uusiksi, ennen kuin ahdot alkoivat pysymään kurissa. Lisäksi siinä on semmoinen ongelma, että noi muutokset ovat hyvin autokohtaisia. Valmistajan toleranssit esim VNT-tangoissa ovat sen verran väljät, että mitään yleismallista DPF poisto-ohjelmaa ei varmaan edes pysty tekemän. Muutama milli eroa tangon pituudessa muuttaa melkoisesti ahtimen käytöstä, kun se tulppa puuttuu sieltä putkesta. Mersufoorumilla kirjoitteleva Tuikku on tuota munkin autoa ehtinyt jo hartaasti kiroilemaan.
Tosta pesusta on aika ristiriitaisia kokemuksia. Joskus toimii, joskus ei. Mä en jaksais alkaa kikkailemaan ja rassaamaan autoa moneen kertaan. Uus suodatin vaan paikoilleen, niin saa rauhassa ajella. Jos se suodatin on tukossa,niin kyllä sillä on sitten tunnit täynnä. Väärillä öljyillä sen saa kuitenkin tukittua ennen aikojaan. Tämmösessä tapauksessa pesu saattaa ehkä auttaa. Suomesta niitä suodattimia ei varmaan kannatta ostaa...
Itse poistin koko pöntön välistä (lopulta) ja ei mitään ilmoituksia tullut mittaristoon, mutta Inpalla tsekattuna niin näytti liian pientä vastapainetta, mutta ei sillä ole mitään merkitystä jos "vika" näkyy merkkitesterillä tai vastaavalla kun se ei näy mittaristossa ja auto toimii muuten normaalisti.
Ainoa miinus on, että se tekee polton 400km välein huolimatta siitä oliko sitä vastapainetta tai ei, jonka vuoksi olisi hyvä poistattaa softasta se dpf:n poltto eli poistetaan karttaosuus, joka on käytössä silloin kun dpf:n poltto pitäisi olla käynnissä + poistetaan vikailmoitukset jne. Osaavat tyypit tekee tuon ongelmitta. Itse asentelen Optimoiautosi.fi softia Tampereella ja tähän mennessä on kaikki onnistunut loistavasti, myös Hondasta, jossa on kuulemma kaikkein hankalin softa löytää ja toteuttaa muutokset!
Aikanaan pesin myös noita pönttöjä, mutta 20tkm päästä alkaa herjaamaan uudelleen, joten loppuu kohellus kun heittää mäkeen koko kikkareen!!
Ei muuten oo ihan yksinkertainen juttu se DPF:n softapoisto. Se kun tuo tullessaa kasan muitakin ongelmia. Ahtimen käytös muuttuu melko rajusti ja karttoja joutuu naplaamaan isolla kädellä uusiksi. Kokemusta on mersun osalta. Monta kertaa sitä tehtiin uusiksi, ennen kuin ahdot alkoivat pysymään kurissa. Lisäksi siinä on semmoinen ongelma, että noi muutokset ovat hyvin autokohtaisia. Valmistajan toleranssit esim VNT-tangoissa ovat sen verran väljät, että mitään yleismallista DPF poisto-ohjelmaa ei varmaan edes pysty tekemän. Muutama milli eroa tangon pituudessa muuttaa melkoisesti ahtimen käytöstä, kun se tulppa puuttuu sieltä putkesta. Mersufoorumilla kirjoitteleva Tuikku on tuota munkin autoa ehtinyt jo hartaasti kiroilemaan.
Mutta sinä puhut nyt dpf mekaanisen poiston eli vastapaineen laskun aiheuttamista ongelmista, etkä softanpoistosta...
Mutta sinä puhut nyt dpf mekaanisen poiston eli vastapaineen laskun aiheuttamista ongelmista, etkä softanpoistosta...
Ajattelin vain valottaa tilannetta omalta kohdalta. Mersussa se pöntön poisto ja pelkkä puhdistuspolton poisto ohjelmasta ei takaa toimivaa kokonaisuutta. Ahdot alkoivat karkailla välittömästi pöntön poiston jälkeen. Nämä ahtojen karkailut ovat olleet todella tapauskohtaisia ja siksi sopivaa yleismallista ohjelmaa ei ole näihin hiukkasmersuihin löytynyt. Sen takia suhtautuisin aika varauksella näihin ohjelmiin, joissa on tuo yleismallinen poisto ja joku suunnilleen kohdalla oleva kartta. Esimerkiksi oma auto ei tee edes vikakoodeja ahtojen piikkailusta. Huomaa vaan siitä, että joskus veto aaltoili kaasu pohjassa. Tosi vaikea erottaa siitä, kun vetoluistonesto puuttuu peliin, koska sekään valo ei välttämättä vilku jos korjaustarve on pieni.
Se vastapaineen lasku on ongelmana nimenomaan näissä hiukkaspömpeleillä varustetuissa VNT-ahtimella olevissa autoissa. Eikös bemareissakin semmoset ole nykyään? VNT kartta on tehty niin, että ahdin herää nätisti vaikka suodatin on putkistossa. Kun suodatin otetaan pois on ahtimen toiminta helposti aggressiivista eikä ahdot pysy rajoissa. Kannattaa hommata OBD väylään tuleva bluetooth adapteri niin voi vaikka torque nimisellä softalla (ja android tai i-phone puhelimella) seurailla vähän niitä ahtoja ohjelmanmuutoksen jälkeen. Toki hyvä sitä on koittaa ennenkin, niin tietää, onko ahdot entisellä tasolla muutoksen jälkeen.
Comment