Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 kysymyksiä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikke
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 579
    • Paimio

    M60 kysymyksiä

    Ei viitsi jokaista pikkuasiaa kysellä erikseen niin ajattelin kasata tälläisen mieltä askarruttavien asioiden listan.

    -Sihinää.
    Välillä ajaessa auto nykäisee, ja samalla kuuluu keskikonsolin tienoilta outo sihahdus. Samanlainen kuin kytkiessä ilmastointi päälle.
    Ilmastointi ei ole päällä silloin kun tuo tapahtuu, Voisiko ilmastoinnin kompura kytkeytyä itsekseen päälle?

    Mutenkin tuo ilmastoinnin toiminta ihmetyttää, ajaessa kompura hyppii päälle ja pois, napissa valo palaa kokoajan. Kuuluuko sen toimia noin?
    Kylmää tulee kyllä mutta ärsyttää vaan se toistuva pssssssst



    -Lämpimänä lähteminen
    Toinen ihmetystä aiheuttava asia ilmenee kun lähtee ajamaan "puolilämpimällä" koneella.
    Esim. tulen töistä kotiin, Auto seisoo joitain tunteja, niin että mittaristossa lämpö on jo sinisellä, kone kuitenkin lämpöinen.
    Kun tuosta lähtee ajamaan niin Kulku on ensimmäiset kilometrit tahmaista ja kulutusmittari korkealla, mittarilämmöt tuossa nousee nopeasti normaaliin.
    Jonkun matkaa kun on ajanut niin yhtäkkiä meno muuttuu taas normaaliksi, samaan tyyliin kun "ryyppy" lähtee pois. lämpöanturit olen tarkastanut ja kaikki näyttivät toimivan.

    Voiko olla mahdollista että lämpöanturi tulee vanhemmiten hitaaksi eikä ehdi reagoida kun puolilämmin kone lämpenee nopeasti, ja sen takia pitää konetta rikkaalla?

    Yön yli seissenä toimii aivan normaalisti kun kone on kunnolla kylmä.



    -Kampiakselin asentotunnistin
    Kävin tuossa huvikseni yleismittarin kanssa kaikki muutkin anturit läpi niin tuo aiheutti ihmetystä.
    Bentleyn korjausraamattu antaa tuon mittausarvoksi m20/m30 koneelle ~540ohm ja m50/m60 koneelle 1280ohm. Tuosta sain 530ohm, onkohan väärä anturi paikalla ja onko vaarallista? toimii ihan moitteetta joten voisiko tuossa manuaalissa olla virhe? Jos jollain sattuu olemaan alkupään m60 kone lähettyvillä niin voisiko mitata mitä saa tuon arvoksi niin olisi kiitollinen.

    Tässä nyt tärkeimmät.

    Olisiko siinä muuten mitään ideaa että olisi omat threadit eri koneille pikkukysymyksiä varten?
    Jaoteltuna esim m10, m20, m30, m40, m50, m60, m70, ja s-koneet niin että vaikkapa m50 käsittäisi kaikki m5X koneet?

    Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
    Nyk. VW Golf '00
    Nyk. VW Golf '95
    Historiaa:x17 BMW +Muuta
  • Yltti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2792
    • Kuopio suamen texas

    #2
    1.Sihinä kuuluu luultavasti jalkatiloista olevista alipaine haistelijoista on ihan normaalia.

    2. Kompura on tekee juuri noin toimiessaan oikein. Se vain välillä lepuuttaa itseään.

    3. Koneen takana oleva lisäilma venttiili saattaa jumia aiheuttaen kaikenlaista käyntihäiriötä. Katso myös tulpat sekä tulpan reijjät ettei ole öljyiset.
    1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
    F10 525d Xdrive comfort sitte
    Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
    www.rotator.fi

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Tähän topikkiin voisi heittää, että jos joku keksii sen ultimate-ratkaisun tyhjäkäynnin tasaiseksi saamiseksi, hän sen tänne kirjoittakoon. Asiaa on pyöritelty porukallakin ja rupeaa olemaan se tilanne ettei tiedä enää mitä vaihtaa täyden koneremontin lisäksi

      M60B30 siis kyseessä ja vaihdettu on:

      Imupuolelle kaikki letkut, tiivisteet (poislukien imusarjan ja kannen väliset tiivisteet), huohotinventtiili
      Boschin uusi MAF
      Lambdat toimii/rikkinäinen vaihdettu
      Putkiston vuotava osa
      Tulpat (yhdestä oli elektrodin eristys hajonnut)
      Venakopan tiivisteet vuodon takia
      Puolia ihmetelty, 7kpl vaihdettu -96
      Puolien hatut mittailtu ja swäppäilty
      Termostaatti

      Auto oli aloittaessa käyttökelvoton, nyt jäljellä enää hieman täristävä tyhjäkäynti matalemmalla tyhjäkäynnillä, eli kun valot on pois päältä. Valot päällä käy jo hyvin. Virheettömästi käyvä samanlainen moottori on kuitenkin nähty.

      Oisko se ohivuotomittaukseen seuraavaksi matka. Lisäksi voisi skoopilla katsoa pyörintäanturit läpi. Onko joku kokeillut INPAlla päästä käsiksi livedataan?
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Yltti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2792
        • Kuopio suamen texas

        #4
        M60 koneistahan on ollut joskus jopa imusarjassa murtumia joista päässyt vuotamaan ilmaa lisää imusarjaan sotkien auton käynnin.
        1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
        F10 525d Xdrive comfort sitte
        Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
        www.rotator.fi

        Comment

        • Rikke
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 579
          • Paimio

          #5
          Originally posted by Yltti View Post
          3. Koneen takana oleva lisäilma venttiili saattaa jumia aiheuttaen kaikenlaista käyntihäiriötä.
          Tarkoitatko tuota osaa #3 http://www.realoem.com/bmw/diagrams/d/g/3.png

          Mikä pointti tuolla yleensäkkin on?

          Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
          Nyk. VW Golf '00
          Nyk. VW Golf '95
          Historiaa:x17 BMW +Muuta

          Comment

          • Yltti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2792
            • Kuopio suamen texas

            #6
            Tuossa kuvassa numero 1:



            Huohotus venttiili. Erottelee öljyn ja llman toimiessaan oikein..
            1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
            F10 525d Xdrive comfort sitte
            Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
            www.rotator.fi

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Vaihdoin muuten ton huohotusventtiilin tohon 740:seen tiistaina (Rikken kuvassa osa 3). Kulutus tippu sieltä reippaasta kympistä ~kahdeksaan litraan. (maantieajossa). Otin muuten tosta exästä kans sen venan irti ja putsasin, mutta kalvo oli ehjä niin jätin vaihtamassa. Niin oli se kalvo ehjä tästä 740:stäkin, silti huikea ero. Liekkö noi vanhemmiten jumittelee vai vuotiko tosta imusarjan ja venan välistä ilmaa, öljyjälkiä oli tiivisteen ohi. (ja vaihdelaatikko vaihtaa entistä huomaamattomammin vaihteita, joka hiukka ihmetyttää )

              Matala tyhjäkäynti ei edelleenkään ole hytkymätön. Muuten toimii herkemmin, varsinkin kulutusmittari näyttää kiittävän. Kaverin 740 on hytkynyt tyhjäkäynnillä kahdesti, kerran lambdaviasta, kerran huohotinventtiilistä. Vois sitä lambdaakin alkaa vähän fiilistelemään, irrottas molemmat ja polttas ainakin karstat pois toholla
              Last edited by Morkai; 14-05-2009, 21:12.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1995
                • Tampere

                #8
                Imusarjan tiivisteet oli omassa parin pytyn kohdalta rikki, aiheutti isohkoa tärinää tyhjäkäynnillä.

                Kiinnostaisi kans saada kone aivan tärinättömäksi. Onko M60 ja M62:ssa kovinkin erilainen kansi, esim. nokka-akseli ? Mitä oon nähnyt niin M62:t tuntuu käyvän värinättömämmin.

                INPA:lla oon pystyny lukemaan livedataa, pyttykohtaista tietoa esim. M62:n smoothness- arvoa ei ole saatavilla. Lambdan korjauksia yms. voi tutkailla.

                Tosta kalvoventtiilihässäkästä... Korjatkaa jos olen väärässä, oon ymmärtänyt toiminnan näin:

                #1 on separaattori, joka varsinaisesti erottelee öljyn ja ilman
                #3 on kalvo/venttiili, joka säätää sopivasti imua. Jos kalvo on rikki, imu on liian kova ja vetää öljyt separaattorin kautta suoraan imusarjaan.

                Voikos tuo #1:kin mennä tukkoon ?

                Ja toinen kysymys miten testaan puolan toiminnan tai totean kumpi jostain kahdesta on parempi ?
                Last edited by pheno; 15-05-2009, 08:47.

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3310
                  • Kajjjaani

                  #9
                  Originally posted by Yltti View Post
                  Tuossa kuvassa numero 1:



                  Huohotus venttiili. Erottelee öljyn ja llman toimiessaan oikein..
                  Tyhmä kysymys mutta missä tuo kuvan osa 1 eli separaattori fyysisesti on
                  M60:ssä? Ei ole tullut vielä tutkittua lähemmin.
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • Ravermeister
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1508
                    • Melkeen Turkkuses

                    #10
                    Originally posted by pheno View Post
                    Ja toinen kysymys miten testaan puolan toiminnan tai totean kumpi jostain kahdesta on parempi ?
                    Autodata neuvoo ainakin seuraavasti:
                    Sytytysvirta pois päältä, puolan liitin irti.
                    Liittimessä kolme napaa, reunimmaisten välinen resistanssi pitäisi olla 0,4-0,8 ohmia.

                    En tosin tiedä miten tarkka tuo on kertomaan onko toinen parempi kuin toinen vai kertooko vain toimiiko puola ylipäätänsä ollenkaan...
                    -Turku Connection-
                    HDJ80 4.2TD
                    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Originally posted by pheno View Post
                      Imusarjan tiivisteet oli omassa parin pytyn kohdalta rikki, aiheutti isohkoa tärinää tyhjäkäynnillä.

                      Kiinnostaisi kans saada kone aivan tärinättömäksi. Onko M60 ja M62:ssa kovinkin erilainen kansi, esim. nokka-akseli ? Mitä oon nähnyt niin M62:t tuntuu käyvän värinättömämmin.

                      INPA:lla oon pystyny lukemaan livedataa, pyttykohtaista tietoa esim. M62:n smoothness- arvoa ei ole saatavilla. Lambdan korjauksia yms. voi tutkailla.

                      Tosta kalvoventtiilihässäkästä... Korjatkaa jos olen väärässä, oon ymmärtänyt toiminnan näin:

                      #1 on separaattori, joka varsinaisesti erottelee öljyn ja ilman
                      #3 on kalvo/venttiili, joka säätää sopivasti imua. Jos kalvo on rikki, imu on liian kova ja vetää öljyt separaattorin kautta suoraan imusarjaan.

                      Voikos tuo #1:kin mennä tukkoon ?

                      Ja toinen kysymys miten testaan puolan toiminnan tai totean kumpi jostain kahdesta on parempi ?
                      Kannet on muuten samoja, mutta M62:ssa on kevyempi koneisto. Ei vaikuta tyhjäkäynnin tasaisuuteen. Imusarjan sekoituskammiossa on hieman eroa ja tietysti sylinterikohtainen hienosäätö, muttei täysin kunnossa olevissa koneissa pitäisi olla käytännössä juurikaan eroa.

                      Pitää saada INPAan kiinni toi oma. Ja ilmeisesti sitten repäistä imusarja pois jos rikkinäisiä tiivisteitäkin on tavattu :think

                      yltin kuvan #1 voi mennä paluukanava tukkoon jolloin imusarjaan pääsee öljyhuurua, ei muuta eroa. realoemin osa #3 on se joka näistä useimmiten rikkoutuu ja aiheuttaa käyntiongelmaa.

                      Kokeiletko muuten Morkai vaikuttaako uudellakin venttiilillä paljon kun avaa öljykorkin? Lambdoja ei kannata ottaa huvikseen pois (mulla ainakin kierteet hajosi totaalisesti irroittaessa anturista), ne saa mitattua helposti vetämällä liittimen suojakumin veks ja pistämällä yleismittarin piikit liittimeen ja auto käyntiin. Liitintä ei kannata irroittaa koska silloin anturin lämmitys putoaa pois.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Jonsku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 4645
                        • Tuusula

                        #12
                        Hmph, nyt harmittaa kun en tajunnut tuota öljyseparaattoria vaihtaa omaan M60:iini. Eipä näemmä maksaisi kuin ~30e ja on ilmeisen yleinen vika näissä vehkeissä.

                        Originally posted by 540iAV8 View Post
                        Tyhmä kysymys mutta missä tuo kuvan osa 1 eli separaattori fyysisesti on M60:ssä?
                        Siellä se vasemmanpuoleisen jakoketjukotelon takana on

                        Originally posted by pheno View Post
                        Kiinnostaisi kans saada kone aivan tärinättömäksi. Onko M60 ja M62:ssa kovinkin erilainen kansi, esim. nokka-akseli ? Mitä oon nähnyt niin M62:t tuntuu käyvän värinättömämmin.
                        M62:ssa on kolme kiloa kevyempi jakopää & venttiilit joten hiljaisempi se ainakin on. Värinöihin noilla ei pitäisi olla vaikutusta kuten Cell aiemmin totesi.

                        Tässä hieman lisätietoa M62:sta..
                        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                        ex. Alpina D10 Touring #33/94
                        ... and many more

                        Comment

                        • Yltti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2792
                          • Kuopio suamen texas

                          #13
                          Originally posted by Jonsku View Post
                          Hmph, nyt harmittaa kun en tajunnut tuota öljyseparaattoria vaihtaa omaan M60:iini. Eipä näemmä maksaisi kuin ~30e ja on ilmeisen yleinen vika näissä vehkeissä.
                          Innokkaana seuranneena projectiasi ihmettelen kun et tehnyt tätä. Venttiiliiä menee todella paljon vanhoissa m60 koneissa.
                          1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                          F10 525d Xdrive comfort sitte
                          Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                          www.rotator.fi

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Kokeiletko muuten Morkai vaikuttaako uudellakin venttiilillä paljon kun avaa öljykorkin? Lambdoja ei kannata ottaa huvikseen pois (mulla ainakin kierteet hajosi totaalisesti irroittaessa anturista), ne saa mitattua helposti vetämällä liittimen suojakumin veks ja pistämällä yleismittarin piikit liittimeen ja auto käyntiin. Liitintä ei kannata irroittaa koska silloin anturin lämmitys putoaa pois.

                            Isompi ero ja öljytikun kun nykäsee irti, niin alkaa heti vetämään ilmaa reiästä kurlutuksen säestämänä. Eli eroa on siinäkin.

                            Itellä ollu joskus positiivisiä kokemuksia karstaisten ja tummien lambdojen herättelemisestä valkohehkuun puhaltamalla. (siis toimivien, mutta vanhuuttaan hidastuneiden)
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4645
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by Yltti View Post
                              Innokkaana seuranneena projectiasi ihmettelen kun et tehnyt tätä. Venttiiliiä menee todella paljon vanhoissa m60 koneissa.
                              Nii-in, pääsi ilmeisesti jotenkin unohtumaan.. Noh, eipä se mahdotonta nyttenkään ole vaihtaa mutta jospa se yhden kesän vielä toimisi, jäisi ensi talvellekin jotain tekemistä
                              Last edited by Jonsku; 15-05-2009, 19:37.
                              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎