Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 kysymyksiä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    Originally posted by Cell View Post
    Tuskinpa vaan on nakutustunnistuksen kanssa mitään tekemistä vaikka siitä jotain koodia oliskin, inpalla sitä kannattais katsella että näkisi muutakin.
    Ja multa saa mukavasti USB-inpapiuhankin 50e jos haluaa itse tutkia ja ihmetellä.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Kwame
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 322
      • Ylöjärvi

      Miten tää Inpa eroo tohon KTS:ään? Joka paikassa toi Inpa tulee vastaan tälläkin foorumilla, mutta ei oo tullu viä tarvetta perehtyä.

      Edit: Aaa, olihan siellä muutakin. Polttoaineen suihkutuksessa oli jotain häikkää ollut, jätin sen poistamatta niin voi kattella sitä huomenna paremmalla ajalla.
      e60 530d -04

      e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
      e36 320i coupe M-sport -94,
      e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
      e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1996
        • Tampere

        Originally posted by Morkai View Post


        Ei löytynyt suoraa kuvaa arkistosta, mutta tossa kuva tosta koneen etupäästä. Kuvassa vasemmalla kannentiivisteen yläpuolella painaa tuota löysänä roikkuvaa laahainta. Eli suoraan ilmastointilaitteen kompuran yläpuolella näkyy kun konepellin alle kurkkii.
        Mites tuo nokkapyörien välissä oleva kiristin, aiheuttaako se jotain ongelmia/ääniä löystyessään ?

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          Originally posted by pheno View Post
          Mites tuo nokkapyörien välissä oleva kiristin, aiheuttaako se jotain ongelmia/ääniä löystyessään ?
          Se on sellaisessa kohtaa ja niin lyhyt ketju että en oo vielä koskaan törmännyt likaiseen tai huonosti toimivaan.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • Kwame
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 322
            • Ylöjärvi

            Osaako Morkai tai joku muu linkittää työkalusta kuvan, jolla ton huohotinventtilin/separaattorin kalvon pystyy vaihtaan? Jos vaikka ehtis joulunpyhinä vaihtaan sen alta pois. Kiitän
            e60 530d -04

            e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
            e36 320i coupe M-sport -94,
            e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
            e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

            Comment

            • Vibaa
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 581
              • Vaasa

              Originally posted by Kwame View Post
              Osaako Morkai tai joku muu linkittää työkalusta kuvan, jolla ton huohotinventtilin/separaattorin kalvon pystyy vaihtaan? Jos vaikka ehtis joulunpyhinä vaihtaan sen alta pois. Kiitän
              Ei siihen tartte ku Torxin, koon ollessa muistaakseni T25.
              Mitä lyhkäisempi sen helpompaa on vaihtaa.
              Ohjeen tynkää.
              Last edited by Vibaa; 23-12-2011, 17:07.
              sigpic
              E34 530iA

              Comment

              • Daa Daa
                BTCF Member
                • Aug 2004
                • 910
                • Jyväskylä

                Originally posted by pheno View Post
                Mites tuo nokkapyörien välissä oleva kiristin, aiheuttaako se jotain ongelmia/ääniä löystyessään ?
                Omassani piti vasemman puoleisen sylinteriryhmän ketju rapisevaa ääntä, mutta se hävisi Forte käsittelyn jälkeen. Taisi vaan kiristin jumitella ajoittain..

                Comment

                • Kwame
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 322
                  • Ylöjärvi

                  Originally posted by Vibaa View Post
                  Ei siihen tartte ku Torxin, koon ollessa muistaakseni T25.
                  Mitä lyhkäisempi sen helpompaa on vaihtaa.
                  Ohjeen tynkää.

                  Torxin muistin, koko oli tosin kateissa, mutta luulin siihen tarvittavan vielä jotain omanlaistaan väännintä että sen saa sinne väliin mahtuun? Vai oonko ymmärtäny väärin että e39 olis ahtaampi operoida kun e34? Täytyy toivoo ettei oo kannat yhtä nyljettyjä kun ex e34:sessa, ettei joudu imusarjaa irrotteleen.
                  e60 530d -04

                  e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
                  e36 320i coupe M-sport -94,
                  e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
                  e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

                  Comment

                  • Playpig
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 889
                    • Iisalmi

                    Mistä kohtaa tuossa M60 koneessa lähtee bensan paluulinja takaisin tankkiin?

                    Tarkoitus siis toteuttaa tuo Webaston polttoaineen saanti samantyylisellä kerääjäsäiliöllä paluulinjan väliin, minkä Raine aikoinaan kun asenti Eberin 520i:hin.
                    Nyt: E39 530DA Touring -98

                    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by Kwame View Post
                      Torxin muistin, koko oli tosin kateissa, mutta luulin siihen tarvittavan vielä jotain omanlaistaan väännintä että sen saa sinne väliin mahtuun? Vai oonko ymmärtäny väärin että e39 olis ahtaampi operoida kun e34? Täytyy toivoo ettei oo kannat yhtä nyljettyjä kun ex e34:sessa, ettei joudu imusarjaa irrotteleen.
                      Pikku räikällä mahtuu aika mukavasti.

                      Comment

                      • Muurahainen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by Playpig View Post
                        Mistä kohtaa tuossa M60 koneessa lähtee bensan paluulinja takaisin tankkiin?

                        Tarkoitus siis toteuttaa tuo Webaston polttoaineen saanti samantyylisellä kerääjäsäiliöllä paluulinjan väliin, minkä Raine aikoinaan kun asenti Eberin 520i:hin.
                        Siinähän se koneen takapäässä bensatukista lähtee.

                        Comment

                        • Löwen
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 385
                          • Finnland

                          Olen menossa katsomaan m60b30 koneista manuaalilaatikolla varustettua kolmenelkkua, kori tuttu mutta moottori täysin tuntematon mulle. Mitä erityistä moottorista, voimansiirrosta tai ajonaikaisesta käyttäytymisestä olisi hyvä kuulostella ja tunnustella? Eli tarkoitan nyt mahdollisia ns. tyypillisiä käyntihäiriöitä ja "vikoja" kyseiseen moottorimalliin liittyen. Paljonko muuten tuollaisen toimivan auton kulutusmittarin tulee näyttää esim. 3 vaihteella kaupunkinopeudessa (40-50 km/h)?
                          Last edited by Löwen; 05-01-2012, 11:50.
                          MB E220CDI '10 Braun

                          Comment

                          • 426Hemi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2008
                            • 621
                            • Pälkäne

                            Originally posted by Löwen View Post
                            Olen menossa katsomaan m60b30 koneista manuaalilaatikolla varustettua kolmenelkkua, kori tuttu mutta moottori täysin tuntematon mulle. Mitä erityistä moottorista, voimansiirrosta tai ajonaikaisesta käyttäytymisestä olisi hyvä kuulostella ja tunnustella? Eli tarkoitan nyt mahdollisia ns. tyypillisiä käyntihäiriöitä ja "vikoja" kyseiseen moottorimalliin liittyen. Paljonko muuten tuollaisen toimivan auton kulutusmittarin tulee näyttää esim. 3 vaihteella kaupunkinopeudessa (40-50 km/h)?
                            Tärisevä tyhjäkäynti ainakin saattaa oireilla hajonneesta imusarjan takaosasta tai imusarjan tiivisteistä; tosin itsellä poistui se ongelma pelkästään tyhmäkäyntimoottorin putsauksella 95 prosenttisesti. Imuvuodot aiheuttaa myös nykimistä yms temppuilua ihan niinkuin kaikissa autoissa.

                            Kokeile auton käydessä nostaa öljykorkkia. Jos selvästi alipainetta, ts. korkki vaikea nostaa pois, silloin on jossain mätää (imusarjan takaosa?). Tuola "takaosassa" siis sijaitsee huohotusjärjestelmän venttiili joka voi hajota muutamalla eritavalla.

                            Kun laitat vapaalle n. 70-100kmh vauhdista ja rullaat, tyhjäkäynti _ei_ saa jäädä "humppaamaan".

                            Öljypumpun pulteista olis hyvä olla todistettava fakta koska tarkistettu/kiristetty, tuppaa löystymään ja jopa irtoilemaan.

                            Eihän tuo periaatteessa teknisesti eroa kauheesti m50 koneista tai muista "nykyaikaisista" vastaavista moottoreista. Samat anturit+muut hilppeet ja muut siellä mahdollisesti hajoilee ja kummittelee.
                            Last edited by 426Hemi; 05-01-2012, 12:01.
                            ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                            Comment

                            • Killman
                              Newbiemmer
                              • Dec 2007
                              • 8
                              • Helsinki

                              Originally posted by Killman View Post
                              Laitampa tähän jatkoksi

                              Aamulla kylmänä käynnistyy pirun rikkaalla, tukehtuu jos ei anna hiukan kierroksia, bensa haisee selvästi pakokaasuissa. Hetken päästä käy tyhjäkäyntiä rikkaalla yhä röpöttäen kuin joku viritetty jenkki n 1000rpm josta putoaa minuutin-parin päästä normi tyhjäkäyntikierroksille mutta käy täristen. Liikkeelle lähdettyä vetää ja kiihtyy normaalisti mutta ei vielä tärinä lopu tyhjäkäynnillä vaikka käyntilämpö normaali.

                              Miten tuo polttoaineen syöttö ohjataan ennenkuin lambdat lämpiävät? Onko tuossa joku ruiskutuskartta millä mennään vai pitäisikö MAF/IAT säätää soppa sopivaksi? Voisiko esim IAT olla pos pelistä ja MAF antaa rikkaalle kun luulee virtauksen olevan suurempi kuin on?

                              Tällaista arvailen kun en tiedä, osaisiko joku valistaa. Auto on Qatarissa eli meillä on nyt "talvi" ja vika alkoi ilmetä kun aamulämpötila laski 25 asteen paikkeille ja nyt kun on 14 asteen tienoilla niin ylläoleva oire tuli joka-aamuiseksi. Ja tämä vain aamuisin, lopun päivää toimii OK, mitä nyt tyjäkäynnillä täristelee. Kesällä 30-50 asteessa ei ongelmia. Vuosi sitten "talvella" ei ollut aivan näin paha, mutta kävi epätasaiseti kylmänä. Yhden kerran huomasin päästövalon vilahtavan muutaman kerran mutta ei jäänyt palamaan kun alkoi käydä tyhjäkäyntiä edes jollain lailla.

                              Onko vastaavia kokemuksia?

                              Itse itselleni vastaten:
                              Suomessa pistäytyessäni ostin CRC massamittarin puhdistus spraytä, varttitunnin homma anturi irti, pudistus, kuivaus ja kiinni niin tämä vaiva poistui. Tänäaamuna käyntiin ihan normaalisti.

                              Jospa jollekkin olisi tästä apua.

                              Comment

                              • Playpig
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 889
                                • Iisalmi

                                85 vai 95 asteinen termostaatti?

                                Ajattelin tässä lähitulevaisuudessa vaihtaa vesipumpun ja termostaatin ym hilppeet, niin laitanko 85 vai 95 asteisen termarin?

                                Sisälle ei meinaa tulla kunnolla lämmintä kovemmilla pakkasilla ja lämpömittari jää viisarin paksuuden verran vajaaksi keskiviivasta.
                                Nyt: E39 530DA Touring -98

                                ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎