Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 kysymyksiä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    Originally posted by jannmann View Post
    Onkos kukaan mittaillut eri sylinteriryhmien kansien paluuvesien lämpötiloja?
    Tuntuu 7-8 pytyt ottavan helpoimmin itseensä jos kovasti rankaisee.

    Itsellä osuu hivenen silmään noi vesikanavien kokoerot ryhmien välillä..
    Tiedä sitten onko kokoerolla kompensoitu mahdollista virtausvastuksen eroa, vai onko vain jäänyt tollaiseksi kun vakioissa 3-4l koneissa ongelmaa ei ole.

    Itse uskon, että eroja lämpötiloissa on ja että ne ovat vielä melko isotkin.

    Onko kukaan törmännyt netissä tai livenä m60/m62 koneen kohdalla, että vedenkierto olisi käännetty?

    Saa esittää mielipiteitä.

    Oheisessa kuvassa kanavat ympäröity punaisella kehällä.

    Tämä kiinnostaa itseäkin, ja itsellä on pyörinyt mielessä että mitenkähän saisi asiaan vaikutettua korvaamalla vesipumppu sähköisellä ja kytkeä se toimimaan portaattomasti sopivaan paikkaan laitetun anturin perusteella, ilman termaria tai sen kanssa siten että systeemissä on jäähdyttimen ohittava termari. Tämä on vaan oma ajatus, en ole koskaan kuullut että näin olisi tehty. Ideana siis saada moottorin vedenkiertoon kovalla kuormituksella lisää vauhtia jolloin luulisin pistemäisten \ paikallisten lämpökuormitusten tasaantuvan.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      Originally posted by Mechanica View Post
      Mites porukan m60 koneet lähtee käyntiin pitkän seisonnan jälkeen ( > 2 viikkoa kylmässä)?
      Oma m60b30 tuntuu vaativan melko paljon pyöritystä ennen kuin käynnistyy (+20 sek) vaikka akku ladatty tätä ennen täyteen lämpimässä.. Sama homma talvisäilytyksen aikana, vajaan kuukauden välein oon käyttäny pannun kuumaksi, nii vaatinu kunnon pyörityksen.

      Vai onko kyseessä vaan kasin ominaisuudet ku jenkkipaskoilla tuntuu olevan kanssa vaatimuksena reipas pyöritys ennen käynnistymistä? Valuuko tuossa ajassa öljykalvo pois sylinterinseinämiltä aiheuttaen puristusten häviämisen / pienenemisen?

      Moottorin peruskunto hyvä, -93' / 300 000 km, kriittiset anturit vaihdettu marmorimallisiin, ja öljynä magnatec 10/40, vaihdettu aina 10 tkm jälkeen ja keväällä ennen ajokauden aloitusta. Lämpimänä ja parin päivän / viikon seisotukselta lähtee laakista käymään kylmiltäänkin, ilman lämmitystä. ..Ja omassa huomassa ollut viimeset 70 000km...
      Varmaan pieni vuoto bensalinjassa ja pääsee tyhjentymään ajan kanssa. Esim. bensanpaineensäätimen O-renkaassa pieni jälki, takaiskuventtiilissä tai joku suutin vuotaa.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • Osku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2005
        • 3324
        • Kouvola,Pilkanmaa

        Mitenkäs Tuo M60 laturin toiminta.

        Itellä virrat pois akun jännite 12,2V
        käynnissä 12,45V Kierroksia
        +1200Rpm niin nousee vasta 14,6V

        Auto käynnissä valot päällä ja ilmastointi niin "heittelee" virrat aina kun antaa vähän kierroksia,sama ajossa kun nostaa kaasun niin että kone tippuu t-käynnille,eli ei lataa tyhjäkäynnillä.


        Onko laturista kämähtäny joku säädin kun kävi pien kytkentävirhe apukaapeleiden kanssa ja piuhat meni ristii
        E30 24V 5D "Vakio"

        Originally posted by ///Make
        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Originally posted by Osku View Post
          Mitenkäs Tuo M60 laturin toiminta.

          Itellä virrat pois akun jännite 12,2V
          käynnissä 12,45V Kierroksia
          +1200Rpm niin nousee vasta 14,6V

          Auto käynnissä valot päällä ja ilmastointi niin "heittelee" virrat aina kun antaa vähän kierroksia,sama ajossa kun nostaa kaasun niin että kone tippuu t-käynnille,eli ei lataa tyhjäkäynnillä.


          Onko laturista kämähtäny joku säädin kun kävi pien kytkentävirhe apukaapeleiden kanssa ja piuhat meni ristii
          Mahdollisesti joku tasurin diodi sanonut sopimuksen irti. Helpoin toki testata toisella jännitteensäätäjällä mutta jos ei auta niin koppa auki ja mittaa diodisillan läpi.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Osku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2005
            • 3324
            • Kouvola,Pilkanmaa

            Originally posted by Supa View Post
            Mahdollisesti joku tasurin diodi sanonut sopimuksen irti. Helpoin toki testata toisella jännitteensäätäjällä mutta jos ei auta niin koppa auki ja mittaa diodisillan läpi.
            Tota tasaajaa mietin itsekin,tarvii siis tutkia käviskö tohon mahdollisesti M50 laturista säädin,sellaisia kun sattuu olemaan ylimääräsenä muutama
            E30 24V 5D "Vakio"

            Originally posted by ///Make
            1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

            Comment

            • Mechanica
              Bimmer Rookie
              • Sep 2009
              • 63
              • Espoo

              Originally posted by Morkai View Post
              Varmaan pieni vuoto bensalinjassa ja pääsee tyhjentymään ajan kanssa. Esim. bensanpaineensäätimen O-renkaassa pieni jälki, takaiskuventtiilissä tai joku suutin vuotaa.
              Pumppu uusittu koko pakettina malliin OEM by Bosch (eikä ollu kallis ), vanha pumppu kun huusi kuin kuohittava sika.. Paineensäädintä en tosin samalla vaihtanut..
              Matalat paineethan taas vaikuttaisi käynnistyvyyteen ja paljon muuhunkin muulloinkin kuin seisonnan jälkeen :think

              Ulkoista vuotoa ei ainakaan omaan nenään ole tullut havaintona. Kone kehrää tosiaan nätisti, jos suutin "kusisi" läpi niin sen varmaan huomaisi myös käynnissä?

              Tutkiskellaan, ohan tässä talvi aikaa..
              "...joku ihme fetissi viiskolmekymppiin..."

              '20 G30 530e iPerformance
              ex:'08 E60 530xdA /// Sport edition // '93 E34 530iA "M60 / Pikkulohko" sekä kaiken maailman kippoja...

              Comment

              • ike24
                BTCF Member
                • Mar 2011
                • 957
                • haapavesi

                Elikkäääs ois tarkotus vaihtaa moottorinohjaus m60. Laatikko 5hp30 mitenkäs nyt tämän kanssa? Eikös ne pelaa osittaiii rinnakkain.

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  Originally posted by ike24 View Post
                  Elikkäääs ois tarkotus vaihtaa moottorinohjaus m60. Laatikko 5hp30 mitenkäs nyt tämän kanssa? Eikös ne pelaa osittaiii rinnakkain.
                  Jos saat sellasen moottorinohjauksen siihen, joka syöttää can-väylää pitkin tarvittavat tiedot laatikolle, niin eikai siinä mitään. Sanosin, että voi olla kova homma, vaikka tietäs täsmälleen mitä laatikko tarvii.

                  Tältä foorumiltakin löytyy yksi miekkonen, joka laittoi M60:n kaveriks megaruutan ja laatikolle oman uuden ohjausboksin. Nimimerkkiä en tähän hätään muista, mutta nappisilmä-Transiitissa se paketti on.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • ike24
                    BTCF Member
                    • Mar 2011
                    • 957
                    • haapavesi

                    Kyllä kyllä. Eli joutuu hommaa uuen laatikonohjaus boksin.

                    Comment

                    • kovaluu330Ci
                      Newbiemmer
                      • May 2008
                      • 15

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Itsellä täysin sama ominaisuus. Syyllinen lienee nokkien ajoitus, joka pielessä venyneen ketjun takia.
                      Vika löytyi! Syyllinen oli tukkoon sulanut katalysaattori. toinen katti oli jo tyhjennetty kun oli romut irti ja eipä siinä sillon tullut ajatelleeksi että toinen vois olla tukossa kun ei mitenkään rämissyt kun paukutteli sitäkin. Ohivuoto testikin tehtiin koneelle ja imusarjan takakansi vaihdettiin. Tulipa todettua että kone on tikissä ainakin

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        Pitäisköhän tuohon 4.6l:seen laittaa normaali 95C termari vai vai kylmempi 85C? :think

                        Onko M60 venttiilikopan muttereiden alla olevat kumit kaikki 22kpl samanlaisia?
                        RealOEM mukaan vaan yhdenlaista kumia siellä, mutta kappalemäärä X (pikainen laskenta 8+8+3+3).
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by bemmeri View Post
                          Pitäisköhän tuohon 4.6l:seen laittaa normaali 95C termari vai vai kylmempi 85C? :think

                          Onko M60 venttiilikopan muttereiden alla olevat kumit kaikki 22kpl samanlaisia?
                          RealOEM mukaan vaan yhdenlaista kumia siellä, mutta kappalemäärä X (pikainen laskenta 8+8+3+3).
                          Pistä kylmenpi jos monoa annat.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            Originally posted by jannmann View Post
                            Pistä kylmenpi jos monoa annat.
                            .
                            Onko tuosta jotain haittaa, tms.? Kattelin kun kattiversioissa vanhemmissa on tuo kuumempi. Eikös moottori pitäisi olla ns. normilämmöissä tuolla 85C:lla, ettei katit mene rikki pitemmän päälle tai vaikeuta päästötestiä?
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              .
                              Onko tuosta jotain haittaa, tms.? Kattelin kun kattiversioissa vanhemmissa on tuo kuumempi. Eikös moottori pitäisi olla ns. normilämmöissä tuolla 85C:lla, ettei katit mene rikki pitemmän päälle tai vaikeuta päästötestiä?
                              Kai se kuumempi helpotti Saksan omissa päästöluokissa läpimenoa.
                              m62:ssa termari on 110°C osakaasulla ja täyskaasulla se 85°C.

                              Maailma pelastuu ja sulta palaa kannentiivisteet ja venakopan tiivisteet vuotaa vaikka vaihtais viikon välein uusia kun kattila/konehuone paistuu ison koneen lämmöstä.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5273
                                • Pirkkala

                                Mitäs tää nyt on?

                                Real oem sanoo että suurin kangen laakeri on 48,00mm m60 mosassa, ja sit ensimmäinen "ali/ylikoko" 47.75mm

                                Ebayssä sankarit myy 47.991mm laakereita. Kysymys kuuluu, onko tuo tarkoitettu siis "kuluneelle" akselille ilman kaulojen hiomista? hinta ei ainakaan ole paha. uskaltaako tommoset lyödä kiinni sellaisenaan?

                                ja tässä linkki:


                                Find many great new & used options and get the best deals for BMW 5 7 8 X5 3.0 3.5 4.0 4.4 V8 M60 M62 BIG END SHELL BEARINGS CONNECTING ROD at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎