Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Saako säädettyä suurinpiirtein toimivaksi ilman laajakaista-lambdaa
    Ei saa.

    Tai sitten on oltava senverran paljon ns. skill-leveliä että pystyy kapeakaistalambdan jännitteestä ja moottorin käyttäytymisestä eri kuormitusalueilla plus intuitiolla säätämään sen. Ei onnistu ilman vuosien kokemusta.

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Kdfi:n säätämisestä... Saako säädettyä suurinpiirtein toimivaksi ilman laajakaista-lambdaa ja saa ehdottaa jotakuta joka osaa tuota säädellä meilläpäin Pitäisi siirtää toiseen talliin missä saa hitsata putkeen anturille paikan...

    Leave a comment:


  • herrakani
    Guest replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    1 rengas 0,1 - 0,3
    2 rengas 0,2 - 0,4
    öljyrenkaat 0,25 - 0,5

    Ahdettuun saa varmasti olla speksi löyhemmässä päässä, ellei peräti vähän väljempikin :think
    Thx! Laitan tolleen sit.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Mulla oli sama ongelma NGK bkr7ek tulpilla. Bkr8eix ja ongelmat katos.
    BKR7EIX ja BKR8EIX tulppia on kans tullu käytettyä ilman ongelmia VAG TFSI puolien kanssa. E85 polttoaineena.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by herrakani View Post
    Paljos toi männänrengasväli nyt kuulukaan olla m52 alsa-alakerrassa? Viinaa laitetaan ja painetta.
    1 rengas 0,1 - 0,3
    2 rengas 0,2 - 0,4
    öljyrenkaat 0,25 - 0,5

    Ahdettuun saa varmasti olla speksi löyhemmässä päässä, ellei peräti vähän väljempikin :think

    Leave a comment:


  • herrakani
    Guest replied
    Paljos toi männänrengasväli nyt kuulukaan olla m52 alsa-alakerrassa? Viinaa laitetaan ja painetta.

    Mietin tossa et jos painottais männät ja kanget ainakin niin tarkkaan kun mun leivinjauhevaaka pystyy ja kattoo sit jos koneistamokin joutais vähä tasapainottelemaan noita pyöriviä. Lohko ja kansi pitää ainakin oikoa i alla fall. Kansi tulee tosin m50b25:sta.

    Leave a comment:


  • Jokkede
    replied
    Haulla en äkkiä löytänyt vastausta, eli meneekö euro s50b30 nokka-akselit m50 vanoksellisen kanteen? :think:

    E: itse itselleni vastaten, ei käy
    Last edited by Jokkede; 18-04-2016, 20:17.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by bmw89 View Post
    vakio kärkivälillä rupes pätkimään ahdoilla ja 0.5 kärkivälillä pätkii tyhjäkäynnillä
    Mulla oli sama ongelma NGK bkr7ek tulpilla. Bkr8eix ja ongelmat katos. Kuka selittää mistä tuo tyhjäkäynnillä pätkiminen pienellä kärkivälillä johtuu. :think

    Leave a comment:


  • bmw89
    replied
    Originally posted by primerap10gtr View Post
    Tinakoneisissa (4cyl 1.878cc 16v) Volvoissa joissa toki ei voimakaan ole kuin päälle 500hv per litra (1000hv yli 3bar ahdolla) käytetään useammassakin niinkin eksoottista tulppaa kuin NGK BCR8ES kärkivälillä 0.5mm. Näistä joutuu maksamaan peräti 20e / 4kpl ja motonetista löytyy. Viina polttoaineena ja toimivat 1609m lyhyissä kiihdyttelyissä ilman ongelmia vakio Volvon omilla puolilla.

    Ei siis tarvi todellakaan olla mitään hipo monikärki tulppia taikka iridiumeja.
    Itellä on kyseiset tulpat ollu m50 koneessa (harisen suositus) käytössä etanolilla.

    vakio kärkivälillä rupes pätkimään ahdoilla ja 0.5 kärkivälillä pätkii tyhjäkäynnillä

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by saki View Post
    En ainakaan tiedä yhtään tehokasta MP konetta(pl wanhat kawat) jossa olisi monikärki tulppia vaikka litratehot on kohdillaan ja palotilat täynnä venttiiliä. Iridiumeja niissä kaikissa kyllä on mutta sekin varmasti osittain pitkää huoltoväliä ajatellen.
    No kun ollaan BMW forumilla niin pisteetään esimerkiksi S1000RR. Tuplat kärjet ja NGK:n lämpöarvo 9 ja BMW:n F1-tiimin suunnittelema kone on edelleen ylivoimaisesti kirein vapaastihengittävä tuotantokone.

    Japsit suosivat nykyään iridiumeja mutta aikaisemmin niissäkin oli pääosin 2-kärkikuparitulpat, japsivehkeiden kun pitää toimia moitteetta vaikka ikinä ei kone kävisi juuri tyhjäkäyntiä suuremmalla rasituksella vaaditaan niin suuri lämpötila-alue tulpilta että sitä on vaikea saavuttaa muilla kuin iridiumeilla.
    Last edited by naukkis; 10-04-2016, 16:51.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by primerap10gtr View Post
    Ei siis tarvi todellakaan olla mitään hipo monikärki tulppia taikka iridiumeja.
    No siis 2-kärkitulpat on vakiotavaraa ja aikalailla samanhintaiset kuin muutkin normi kuparitulpat. Iridiumit, palladiumit ja platinatulpat taas on virikäyttöön aika typeriä valintoja, nehän johtavat niin lämpöä kuin sähköä paskasti eli kipinä on huono ja hehkusytytyksen vaara suuri varsinkin E85:llä.

    Leave a comment:


  • primerap10gtr
    Guest replied
    Tinakoneisissa (4cyl 1.878cc 16v) Volvoissa joissa toki ei voimakaan ole kuin päälle 500hv per litra (1000hv yli 3bar ahdolla) käytetään useammassakin niinkin eksoottista tulppaa kuin NGK BCR8ES kärkivälillä 0.5mm. Näistä joutuu maksamaan peräti 20e / 4kpl ja motonetista löytyy. Viina polttoaineena ja toimivat 1609m lyhyissä kiihdyttelyissä ilman ongelmia vakio Volvon omilla puolilla.

    Ei siis tarvi todellakaan olla mitään hipo monikärki tulppia taikka iridiumeja.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by I-Ienkka View Post
    Eli mikä on nyt tuo teoria että heti kun ahdin lisätään kylkeen nii tulpan pitää olla kymppi arvolla? Toki asia erikseen autoissa joilla vedetään lämätiskissä kymmeniä ratakierroksia. :think
    Tulpan lämpötilan pitää olla vakioalueella, jos lätkäsemme turbon kupeeseen ja ajamme 1,5 barin ahtopaineilla tulpan lämpökuorma nousee 1,5-kertaiseksi -> tarvitaan 3 lämpöarvoa kylmempi tulppa pitämään tulpan lämpötila samana.

    Otetaan ihan vakioautot referenssiksi, Saabin 16V mosassa käytetään vaparina samoja 6-lämpöarvon ngk:ta kuin M52:ssa, turbomallien tulppa on lämpöarvoltaan 8 ja käytetty ahtopaine on jotain 0,8 baria tms.

    Toki sen liian kuuman tulpankin saa selviämään hengissä, rikastetaan seos tolkuttoman rikkaaksi jotta palolämmöt pysyvät alhaalla, käytetään jotain iridiumeja jotka kestävät ylilämpöä julmasti yms.

    Mutta liian kuuma tulppa on vaarallinen moottorille hajosi se itsessään tai ei joten ihan suosiolla kannattaa se tulppa valita oikeaan lämpöarvoon viritysasteen mukaan. Stanu tulppa jälkiahdetussa koneessa ei ole oikea valinta.
    Last edited by naukkis; 10-04-2016, 11:01.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by saki View Post
    Myöskään neliventtiili kannet ei tosiaan tarvitse monikärki tulppia.
    Tästä oli joku tutkimus aikanaan, eli tumble-tyyppisissä palotiloissa virtauksen osuminen sopivasti sivuelektrodiin hidastaa sytytyksen alkamista reilusti. Yksi ratkaisu ongelmaan oli monikärkiset tulpat joita siis esim M5x:ssä tulisi käyttää, toki ongelma voidaan ratkaista muillakin tavoilla jos halutaan käyttää 1-kärkisiä tulppia.

    Se noin 5 asteen ero optimiennakossa ei ole mikään maailmaa kaatava mutta jos konetta säätää tarkasti niin tuollainen vesittää kaiken tarkkuuden hommasta.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tuo meikän kone ei suostunut 7 tulpalla pelaamaan. Siihen vaihtelin tuliterät puolatkin, mut ei ollu apua. Kärkivälillä pysty vaan vaikuttaa oliko ongelmat yläkierroksilla vai alakierroksilla. Yläkierroksilla tykkäsi hehkusytytellä kun polttoaineena oli re85. 8:n tulppa, niin kaikki ongelmat katos. Toki koneet on yksilöitä, et samakai se millä tulpilla ajelee, kunhan pelaa
    Jokane on kyllä yksilö. Pakolämmöt,sylinteri paineet vaikuttaa yms.
    Muuttujia on paljon yhtälössä.
    Tohon mun tulppa valintaan et ota enää muuta kantaa kuin sen että sillä se on toiminut, niin tällä mennään.

    I'm out....

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎