Eli turhaa hifistelyä semmonen. Riittääkö ebayn pakosarjalla potentiaali jonnekkin ~350hv lähistölle ja onko niissä paljonkin virheitä siis muutaki kun sitä, että laipat voi olla väärinpäin? Kaveri tilas Volvoon pakosarjan kiinasta ja tulee vesipumpun eteen niin, ettei letku mahdu
kun oon kuullu/lukenu monesta paikasta, että pakosarjan jokaisen putken pitäs olla pitkälti samanmittaisia:think.
Paljonko yli tuhannen hv:n meinasit mennä? Nuo samanmittaiset putket ja muu hifistely alkaa vaikuttaa vasta kovemmilla tehoilla. Jos pakosarjan vuoksi et saakkaan kun 390hv sen 400hv:n sijaan ahtopaineella x niin on helpompi nostaa painetta.
Mietippä että Volvon antiikkisesta 2.1L neloskoneesta on otettu 375hv tuonnäköisellä pakosarjalla:
Vaihteeks voisin avata keskustelua pakosarjoista. Hiljalleen pitäis tota 325:sta alkaa turbottamaan, mutta ei mitään ideaa, että millä pakosarjalla. Suomesta ei valmiita tahdo löytyä ja jos löytyy hinta on yli 500€. Muutamalta pajalta oon teettämistä kyselly ja hinnat ollu 350€ ylöspäin. Mietin tommosta ebayn peruspaskasarjaa, mitä Schmiedmannikin myy, mutta arveluttaa tuo mitotus, kun oon kuullu/lukenu monesta paikasta, että pakosarjan jokaisen putken pitäs olla pitkälti samanmittaisia:think. Alustavasti rakennellaan siis pitkälti avaamattomalla koneella.
Mä oon nähny kun vanhakoppasesta suprasta 7m-ge moottorista on penkitetty karvan alta 500hp juurikin tollasella kiinan gt67-ahtimella. Pelasi ihmeenkin hyvin. Ja ahdin kesti ainakin pidempään kuin kyseinen moottori Toki kannattaa ennemmin joku merkkiahdin laittaa, kun ei niissä hinnoissa niin suuria eroja ole. Tarkastaisin myös master powerin ahtimien tarjonnan.
Itellä oli just tollanen hx35 54/60 12cm2 avaamattomassa M50B25 koneessa kahdella imunokalla ja hyvin pelas pari vuotta. Ahdot oli siinä 1,2bar pakopaineita ei mitattu, täydet paineet oli siinä 3000rpm kohdilla joten mielestäni laaja vetoalue.
Monet laittaa jotaki hx50 400hv kokoonpanoon ja sit ihmetellään ku ei oikeen herää...
Jep 1.2 paineita minäkin oon maksimissaan käyttäny. Pakopaineet alkaa varmaan tossa vaiheessa nousemaan/ahdin oleen tukossa, kun ei isommasta paineesta ainakaan pers dynolla ollu juuri mitään hyötyä. Myös VE kartta alkaa tippumaan samalla AFR:llä, mikä kertois että ei koneeseen mene enempää ilmaa, vaikka paineet nouseekin.
Ja komppaan tota, että ei mitään järkiä laittaa isompaa, jos tehotavotteet ei ole kuin 400.
Kiitoksia teille, videosta varsinkin selvisi millanen ahdin on kyseessä.
Itellä oli just tollanen hx35 54/60 12cm2 avaamattomassa M50B25 koneessa kahdella imunokalla ja hyvin pelas pari vuotta. Ahdot oli siinä 1,2bar pakopaineita ei mitattu, täydet paineet oli siinä 3000rpm kohdilla joten mielestäni laaja vetoalue.
Monet laittaa jotaki hx50 400hv kokoonpanoon ja sit ihmetellään ku ei oikeen herää...
Jep 1.2 paineita minäkin oon maksimissaan käyttäny. Pakopaineet alkaa varmaan tossa vaiheessa nousemaan/ahdin oleen tukossa, kun ei isommasta paineesta ainakaan pers dynolla ollu juuri mitään hyötyä. Myös VE kartta alkaa tippumaan samalla AFR:llä, mikä kertois että ei koneeseen mene enempää ilmaa, vaikka paineet nouseekin.
Ja komppaan tota, että ei mitään järkiä laittaa isompaa, jos tehotavotteet ei ole kuin 400.
Joo, enpä noita kiinan ahtimia muutakun tuon yhden ohimennen näin melko halpaan hintaan, niin olihan se pakko kysyä millasta kokemusta
Holsetti ollut mielessä, ja miten nuo pakopaineet..? millä pakopesällä tuota hx35 meinasit..?
Tarkoitus on kuitenkin pitää paineet reilusti alle 2bar ettei paikat hajoa
Jos kiinanahtimen meinaa laittaa, niin tommosia hintoja ei kyl kannata maksaa. Ebaysta kun saa 200-300€ hintaan noita.
HX35 12cm pakopesällä on mulla ja olen todella tyytyväinen. Tehoja en oo mitannut, mut herää todella mukavasti alhaalta.
Onkohan tuosta kiinan ihmeestä pitkäksi iloa? http://www.ahtoja.com/product/144/gt67
Vähän hukassa mikä on sopiva ahdin(pakopesänkoko) jos tavoitteena ~400hp m50 vakio moottorista..?
Jos kiinanahtimen meinaa laittaa, niin tommosia hintoja ei kyl kannata maksaa. Ebaysta kun saa 200-300€ hintaan noita.
HX35 12cm pakopesällä on mulla ja olen todella tyytyväinen. Tehoja en oo mitannut, mut herää todella mukavasti alhaalta.
Laita pari sataa lisää tohon ja osta vaikka KKD:ltä hx35, pelaa hienosti M50b25 kanssa ja riittää lähemmäs 500hv..
Enpä oo mitään hyvää kuullu noista kiinan ahtimista ja Hx35 huomattavasti pienemmät siivet kuin tossa kiinan ihmeessä joten herääkin varmaan eri vuosituhannella..
Joo, enpä noita kiinan ahtimia muutakun tuon yhden ohimennen näin melko halpaan hintaan, niin olihan se pakko kysyä millasta kokemusta
Holsetti ollut mielessä, ja miten nuo pakopaineet..? millä pakopesällä tuota hx35 meinasit..?
Tarkoitus on kuitenkin pitää paineet reilusti alle 2bar ettei paikat hajoa
Onkohan tuosta kiinan ihmeestä pitkäksi iloa? http://www.ahtoja.com/product/144/gt67
Vähän hukassa mikä on sopiva ahdin(pakopesänkoko) jos tavoitteena ~400hp m50 vakio moottorista..?
Laita pari sataa lisää tohon ja osta vaikka KKD:ltä hx35, pelaa hienosti M50b25 kanssa ja riittää lähemmäs 500hv..
Enpä oo mitään hyvää kuullu noista kiinan ahtimista ja Hx35 huomattavasti pienemmät siivet kuin tossa kiinan ihmeessä joten herääkin varmaan eri vuosituhannella..
Erittäin paljon kiitoksia Supra^! Noilla mitoilla ja kuvilla onkin kannen kasauksen jatkaminen jo hyvin selkeää.
Oikeanlaiset hylsyt on sitten ehdoton
Jatkossa jos joutuu availemaan niin nylpätyt päät on vähän ilkeitä
Tässä olis itelläki muutama turbohommiin liittyvä kysymys pyöriny päässä.
Lähinnä koskien pakosarjan rakentamista,tarkotus olis tehdä twin scroll sarja.
Tulee T3 jaetulle laipalle ja jaetulla pesällä olevalle ahtimelle.
Tossa mietiskelly ja pähkäilly että jos vedän 123 ja 456 sylinterien runnerit 3-1 kollektoreille (nämä yritetään tehdä "equal lenght" ja merge collector tyyppisenä),nyt oon pähkäilly että onko tossa vielä merkitystä kummalle puolelle pesää nuo runnerit vedetään sillä kun 4,5,6 sylinterien runnerit on pitempiä niin tuleeko niihin korkeampi virtausnopeus kun lyhyisiin 1,2,3 sylinterien runnereihin.
Eikös se pakosiipi ole toisessa puolessa pesää "harvempi" jolloin tolla virtausnopeudella voisi ehkä teoreettisesti olla jokin vaikutus :think
En mie näist mitään tiiä mut on tullu speksailtua jos koittais tehä kaikkien oppien mukaan mahd hyvin toimivan sarjan.
Ja sit tarvii varmaankin ottaa molemmista kollektoreista putket hukkaportille,portiksi tulee 50mm HKS kopio.
Onko tuosta kuinka iso haitta jos on pitemmän putken päässä tuo portti ?
Minkäkokosella putkella nuo portin "ryöstöt" olis hyvä vetää,runnerit tulee 42,4mm putkesta.
Korihan on E30 ja ahdin HX40 superi 16 pesällä.
Nii ja sit tot kannentiivistettä koitellaan alkuviikosta saada vaihdettua 86mm porauksel olevaan, kun lohko porataanki nyt 84,5mm.
Leave a comment: