Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Emetus
    replied
    Eli turhaa hifistelyä semmonen. Riittääkö ebayn pakosarjalla potentiaali jonnekkin ~350hv lähistölle ja onko niissä paljonkin virheitä siis muutaki kun sitä, että laipat voi olla väärinpäin? Kaveri tilas Volvoon pakosarjan kiinasta ja tulee vesipumpun eteen niin, ettei letku mahdu

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Emetus View Post
    kun oon kuullu/lukenu monesta paikasta, että pakosarjan jokaisen putken pitäs olla pitkälti samanmittaisia:think.
    Paljonko yli tuhannen hv:n meinasit mennä? Nuo samanmittaiset putket ja muu hifistely alkaa vaikuttaa vasta kovemmilla tehoilla. Jos pakosarjan vuoksi et saakkaan kun 390hv sen 400hv:n sijaan ahtopaineella x niin on helpompi nostaa painetta.

    Mietippä että Volvon antiikkisesta 2.1L neloskoneesta on otettu 375hv tuonnäköisellä pakosarjalla:

    Leave a comment:


  • Emetus
    replied
    Vaihteeks voisin avata keskustelua pakosarjoista. Hiljalleen pitäis tota 325:sta alkaa turbottamaan, mutta ei mitään ideaa, että millä pakosarjalla. Suomesta ei valmiita tahdo löytyä ja jos löytyy hinta on yli 500€. Muutamalta pajalta oon teettämistä kyselly ja hinnat ollu 350€ ylöspäin. Mietin tommosta ebayn peruspaskasarjaa, mitä Schmiedmannikin myy, mutta arveluttaa tuo mitotus, kun oon kuullu/lukenu monesta paikasta, että pakosarjan jokaisen putken pitäs olla pitkälti samanmittaisia:think. Alustavasti rakennellaan siis pitkälti avaamattomalla koneella.

    Leave a comment:


  • Vinki
    replied
    Mä oon nähny kun vanhakoppasesta suprasta 7m-ge moottorista on penkitetty karvan alta 500hp juurikin tollasella kiinan gt67-ahtimella. Pelasi ihmeenkin hyvin. Ja ahdin kesti ainakin pidempään kuin kyseinen moottori Toki kannattaa ennemmin joku merkkiahdin laittaa, kun ei niissä hinnoissa niin suuria eroja ole. Tarkastaisin myös master powerin ahtimien tarjonnan.

    Leave a comment:


  • bmw89
    replied
    Juu hx35 12 pesällä, 1.2bar painetta ja koneteho 430hv

    kuulemma pakopuoli menee tukkoon ja tarttis 40superi hommata 16 tai 18 pakopesällä

    Leave a comment:


  • Merkki
    replied
    Originally posted by ^Tonix^ View Post
    Itellä oli just tollanen hx35 54/60 12cm2 avaamattomassa M50B25 koneessa kahdella imunokalla ja hyvin pelas pari vuotta. Ahdot oli siinä 1,2bar pakopaineita ei mitattu, täydet paineet oli siinä 3000rpm kohdilla joten mielestäni laaja vetoalue.
    Monet laittaa jotaki hx50 400hv kokoonpanoon ja sit ihmetellään ku ei oikeen herää...

    Edit: https://www.youtube.com/watch?v=9faxejsoJXs Kyseinen tekniikka e30 farkussa noin 450hv
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jep 1.2 paineita minäkin oon maksimissaan käyttäny. Pakopaineet alkaa varmaan tossa vaiheessa nousemaan/ahdin oleen tukossa, kun ei isommasta paineesta ainakaan pers dynolla ollu juuri mitään hyötyä. Myös VE kartta alkaa tippumaan samalla AFR:llä, mikä kertois että ei koneeseen mene enempää ilmaa, vaikka paineet nouseekin.

    Ja komppaan tota, että ei mitään järkiä laittaa isompaa, jos tehotavotteet ei ole kuin 400.

    Kiitoksia teille, videosta varsinkin selvisi millanen ahdin on kyseessä.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by ^Tonix^ View Post
    Itellä oli just tollanen hx35 54/60 12cm2 avaamattomassa M50B25 koneessa kahdella imunokalla ja hyvin pelas pari vuotta. Ahdot oli siinä 1,2bar pakopaineita ei mitattu, täydet paineet oli siinä 3000rpm kohdilla joten mielestäni laaja vetoalue.
    Monet laittaa jotaki hx50 400hv kokoonpanoon ja sit ihmetellään ku ei oikeen herää...
    Jep 1.2 paineita minäkin oon maksimissaan käyttäny. Pakopaineet alkaa varmaan tossa vaiheessa nousemaan/ahdin oleen tukossa, kun ei isommasta paineesta ainakaan pers dynolla ollu juuri mitään hyötyä. Myös VE kartta alkaa tippumaan samalla AFR:llä, mikä kertois että ei koneeseen mene enempää ilmaa, vaikka paineet nouseekin.

    Ja komppaan tota, että ei mitään järkiä laittaa isompaa, jos tehotavotteet ei ole kuin 400.

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    Originally posted by Merkki View Post
    Joo, enpä noita kiinan ahtimia muutakun tuon yhden ohimennen näin melko halpaan hintaan, niin olihan se pakko kysyä millasta kokemusta
    Holsetti ollut mielessä, ja miten nuo pakopaineet..? millä pakopesällä tuota hx35 meinasit..?
    Tarkoitus on kuitenkin pitää paineet reilusti alle 2bar ettei paikat hajoa
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jos kiinanahtimen meinaa laittaa, niin tommosia hintoja ei kyl kannata maksaa. Ebaysta kun saa 200-300€ hintaan noita.

    HX35 12cm pakopesällä on mulla ja olen todella tyytyväinen. Tehoja en oo mitannut, mut herää todella mukavasti alhaalta.
    Itellä oli just tollanen hx35 54/60 12cm2 avaamattomassa M50B25 koneessa kahdella imunokalla ja hyvin pelas pari vuotta. Ahdot oli siinä 1,2bar pakopaineita ei mitattu, täydet paineet oli siinä 3000rpm kohdilla joten mielestäni laaja vetoalue.
    Monet laittaa jotaki hx50 400hv kokoonpanoon ja sit ihmetellään ku ei oikeen herää...

    Edit: https://www.youtube.com/watch?v=9faxejsoJXs Kyseinen tekniikka e30 farkussa noin 450hv
    Last edited by ^Tonix^; 04-01-2016, 12:22.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jos kiinanahtimen meinaa laittaa, niin tommosia hintoja ei kyl kannata maksaa. Ebaysta kun saa 200-300€ hintaan noita.

    HX35 12cm pakopesällä on mulla ja olen todella tyytyväinen. Tehoja en oo mitannut, mut herää todella mukavasti alhaalta.
    Ai sulla oli noin "pieni" pakopesä siinä.... Luulin et oli isompi tosin kun noihin omiin garretin ahtimiin vertaa ni oha tuo iso

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Merkki View Post
    Onkohan tuosta kiinan ihmeestä pitkäksi iloa? http://www.ahtoja.com/product/144/gt67
    Vähän hukassa mikä on sopiva ahdin(pakopesänkoko) jos tavoitteena ~400hp m50 vakio moottorista..?
    Jos kiinanahtimen meinaa laittaa, niin tommosia hintoja ei kyl kannata maksaa. Ebaysta kun saa 200-300€ hintaan noita.

    HX35 12cm pakopesällä on mulla ja olen todella tyytyväinen. Tehoja en oo mitannut, mut herää todella mukavasti alhaalta.

    Leave a comment:


  • Merkki
    replied
    Originally posted by ^Tonix^ View Post
    Laita pari sataa lisää tohon ja osta vaikka KKD:ltä hx35, pelaa hienosti M50b25 kanssa ja riittää lähemmäs 500hv..
    Enpä oo mitään hyvää kuullu noista kiinan ahtimista ja Hx35 huomattavasti pienemmät siivet kuin tossa kiinan ihmeessä joten herääkin varmaan eri vuosituhannella..

    Joo, enpä noita kiinan ahtimia muutakun tuon yhden ohimennen näin melko halpaan hintaan, niin olihan se pakko kysyä millasta kokemusta
    Holsetti ollut mielessä, ja miten nuo pakopaineet..? millä pakopesällä tuota hx35 meinasit..?
    Tarkoitus on kuitenkin pitää paineet reilusti alle 2bar ettei paikat hajoa
    Last edited by Merkki; 04-01-2016, 00:17.

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    Originally posted by Merkki View Post
    Onkohan tuosta kiinan ihmeestä pitkäksi iloa? http://www.ahtoja.com/product/144/gt67
    Vähän hukassa mikä on sopiva ahdin(pakopesänkoko) jos tavoitteena ~400hp m50 vakio moottorista..?
    Laita pari sataa lisää tohon ja osta vaikka KKD:ltä hx35, pelaa hienosti M50b25 kanssa ja riittää lähemmäs 500hv..
    Enpä oo mitään hyvää kuullu noista kiinan ahtimista ja Hx35 huomattavasti pienemmät siivet kuin tossa kiinan ihmeessä joten herääkin varmaan eri vuosituhannella..

    Leave a comment:


  • Merkki
    replied
    Onkohan tuosta kiinan ihmeestä pitkäksi iloa? http://www.ahtoja.com/product/144/gt67
    Vähän hukassa mikä on sopiva ahdin(pakopesänkoko) jos tavoitteena ~400hp m50 vakio moottorista..?

    Leave a comment:


  • Osku
    replied
    Originally posted by ///saMi View Post
    Erittäin paljon kiitoksia Supra^! Noilla mitoilla ja kuvilla onkin kannen kasauksen jatkaminen jo hyvin selkeää.
    Oikeanlaiset hylsyt on sitten ehdoton
    Jatkossa jos joutuu availemaan niin nylpätyt päät on vähän ilkeitä

    Tässä olis itelläki muutama turbohommiin liittyvä kysymys pyöriny päässä.

    Lähinnä koskien pakosarjan rakentamista,tarkotus olis tehdä twin scroll sarja.

    Tulee T3 jaetulle laipalle ja jaetulla pesällä olevalle ahtimelle.

    Tossa mietiskelly ja pähkäilly että jos vedän 123 ja 456 sylinterien runnerit 3-1 kollektoreille (nämä yritetään tehdä "equal lenght" ja merge collector tyyppisenä),nyt oon pähkäilly että onko tossa vielä merkitystä kummalle puolelle pesää nuo runnerit vedetään sillä kun 4,5,6 sylinterien runnerit on pitempiä niin tuleeko niihin korkeampi virtausnopeus kun lyhyisiin 1,2,3 sylinterien runnereihin.

    Eikös se pakosiipi ole toisessa puolessa pesää "harvempi" jolloin tolla virtausnopeudella voisi ehkä teoreettisesti olla jokin vaikutus :think

    En mie näist mitään tiiä mut on tullu speksailtua jos koittais tehä kaikkien oppien mukaan mahd hyvin toimivan sarjan.

    Ja sit tarvii varmaankin ottaa molemmista kollektoreista putket hukkaportille,portiksi tulee 50mm HKS kopio.

    Onko tuosta kuinka iso haitta jos on pitemmän putken päässä tuo portti ?
    Minkäkokosella putkella nuo portin "ryöstöt" olis hyvä vetää,runnerit tulee 42,4mm putkesta.

    Korihan on E30 ja ahdin HX40 superi 16 pesällä.

    Nii ja sit tot kannentiivistettä koitellaan alkuviikosta saada vaihdettua 86mm porauksel olevaan, kun lohko porataanki nyt 84,5mm.

    Leave a comment:


  • ///saMi
    replied
    Erittäin paljon kiitoksia Supra^! Noilla mitoilla ja kuvilla onkin kannen kasauksen jatkaminen jo hyvin selkeää.
    Last edited by ///saMi; 25-12-2015, 11:36.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎