Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Tuo meikän kone ei suostunut 7 tulpalla pelaamaan. Siihen vaihtelin tuliterät puolatkin, mut ei ollu apua. Kärkivälillä pysty vaan vaikuttaa oliko ongelmat yläkierroksilla vai alakierroksilla. Yläkierroksilla tykkäsi hehkusytytellä kun polttoaineena oli re85. 8:n tulppa, niin kaikki ongelmat katos. Toki koneet on yksilöitä, et samakai se millä tulpilla ajelee, kunhan pelaa

    Tuohon kärkien määrä humpuukiin en usko, mut tosiaan ennemmin liian kylmä, kuin liian kuuma tulppa. Liian kylmä vaan nokeentuu ja se on helppo diagnosoida, jos näin käy.

    Edit niin ja minun ymmärtääkseni tuolla monikärkisyydellä saadaan lähinnä käyttöikää lisää, kun elektrodien pinta-ala on suurempi, niin on enemmän, mitä kulua pois.
    Last edited by Pazi88; 09-04-2016, 11:22.

    Leave a comment:


  • saki
    replied
    Sytkälaitteissa on kyllä vikaa/tehottomuutta jos huomaa jotain eroa tulpan kärkien määrällä tai kärkivälin pienennys parantaa käyntiä\poistaa prötäämistä.

    Myöskään neliventtiili kannet ei tosiaan tarvitse monikärki tulppia. En ainakaan tiedä yhtään tehokasta MP konetta(pl wanhat kawat) jossa olisi monikärki tulppia vaikka litratehot on kohdillaan ja palotilat täynnä venttiiliä. Iridiumeja niissä kaikissa kyllä on mutta sekin varmasti osittain pitkää huoltoväliä ajatellen.

    sytkälaitteet kuntoon niin huomaa että tulpan valinta helpottuu.. Kaikki käy ja aina palaa meni läpi millaista seosta vain.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by I-Ienkka View Post
    Tähän tulppa asiaan haluaisin kantaa oman korteni.
    Eli itselläni on ollu juurikin näitä ykskärkisiä ja 7 lämpöarvolla olevia tulppia joista lyöty kärkiväli sinne 0,55 paikkeille nyt kolme kesää ja kolmella eri kokoonpanolla jossa viimeisimmässä 1,6bar painetta.
    Ikinä ei oo ollu tulppien kanssa ongelmia ja hyvin on kipinä riittäny sekä työmatka-ajossa että muutamia satunnaisia radalla käyntejä. Ja tässä on monella tutulla aivan samoja tulppia käytetty kovissakin kokoonpanoissa. Eli mikä on nyt tuo teoria että heti kun ahdin lisätään kylkeen nii tulpan pitää olla kymppi arvolla? Toki asia erikseen autoissa joilla vedetään lämätiskissä kymmeniä ratakierroksia. :think
    Originally posted by Jasu View Post
    Juu harva kokoonpano vaatii 8 kylmempää.
    Ja oma mielipiteeni on, että käytetään sitä normaalia, eli 1-kärkistä tulppaa (oli sitten 2- tai 4-venttiilitekniikasta kysymys).
    Esimerkiksi M52B28:n ja M50B25:n vakiotulpat (BOSCH F 7 LDCR tai NGK BKR 6 EK) ovat 2-kärkisiä. ETK:sta löytyy myös huomautus seuraavaan tekniseen tiedotteeseen:
    http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=738949
    Jossa suositellaan käyttämään nelikärkisiä tulppia.

    En mä ainakaan näe mitään järkeä lähteä "downgreidaamaan" yksikärkisiä vakio 2-kärkisten tilalle, mielummin nelikärkiset suoraan, vaikka 1-kärkisetkin todistettavasti näköjään toimivat joillain.
    Last edited by Supra^; 09-04-2016, 09:56.

    Leave a comment:


  • Jasu
    replied
    Juu harva kokoonpano vaatii 8 kylmempää.
    Ja oma mielipiteeni on, että käytetään sitä normaalia, eli 1-kärkistä tulppaa (oli sitten 2- tai 4-venttiilitekniikasta kysymys).

    Leave a comment:


  • I-Ienkka
    replied
    Tähän tulppa asiaan haluaisin kantaa oman korteni.
    Eli itselläni on ollu juurikin näitä ykskärkisiä ja 7 lämpöarvolla olevia tulppia joista lyöty kärkiväli sinne 0,55 paikkeille nyt kolme kesää ja kolmella eri kokoonpanolla jossa viimeisimmässä 1,6bar painetta.
    Ikinä ei oo ollu tulppien kanssa ongelmia ja hyvin on kipinä riittäny sekä työmatka-ajossa että muutamia satunnaisia radalla käyntejä. Ja tässä on monella tutulla aivan samoja tulppia käytetty kovissakin kokoonpanoissa. Eli mikä on nyt tuo teoria että heti kun ahdin lisätään kylkeen nii tulpan pitää olla kymppi arvolla? Toki asia erikseen autoissa joilla vedetään lämätiskissä kymmeniä ratakierroksia. :think

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Kuinka pitkälle vakio bensapumppu näissä riittää? Kyse on siis tuosta sigun e36:sta

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Matuh View Post
    No noilla Bcpr7es tulpilla mennään nyt. Säädetään vakio kärkivälillä ja sit katotaan jos tarvii niin laitan nuo 0.7 välillä olevat.
    Siis sulla on 1,5 baria ahtopainetta ja käytät tulppaa jonka lämpöarvo on vain yhden vakiota kylmempi? Ihan noin niinkuin lonkalta heittäisin että oikeampi lämpöarvo olisi ysi tai jopa kymppi, liian kylmästä tulpastahan ei ole mitään vaaraa muuta kuin että se menee tukkoon jos se ei lämpiä ikinä itsepuhdistumislämpötilaan. Kireissä vapareissakin käytetään NGK:n tulpista yleensä ysiä. Prätkässä joskus kokeilin seiskaa kun vahingossa ostin ja tulos oli just että pimenivät heti kun seos kävi pikkuisen liian rikkaalla.

    Niin ja sitten vielä tulpan tyyppikin on väärä, eli 1-kärkinen tulppa ei käy 4-venttiilipalotiloihin, riippuen sivuelektrodin asennosta optimaalinen sytkäennakko vaihtelee jopa 5 astetta. Eli 1-kärkistä tulppaa käytettäessä kaikki tulpat pitäisi saada samaan asentoon, hankalaa joten yleensä käytetään monikärkitulppia mitä M5x:ssäkin kuuluu käyttää.
    Last edited by naukkis; 08-04-2016, 15:09.

    Leave a comment:


  • MH motorsport
    replied
    Originally posted by Matuh View Post
    Lataus aikaa muistaakseni jonku 4ms aika maksimi. Mulla ne on tuolla 3.7 paikkeilla.



    No noilla Bcpr7es tulpilla mennään nyt. Säädetään vakio kärkivälillä ja sit katotaan jos tarvii niin laitan nuo 0.7 välillä olevat.

    Meikällä on käyny joku kämmi ton kanssa tai jotaan nyt. Koska tuo ei sitä millään muulla alueella tee niin siellä on säädöissä pakko olla joku bugi/ ne ei oo samoilla kohilla kuin edellisillä omistajilla. Tyhjäkäynnistä ois pitäny jo päätellä
    (Tämä erittäin todennäköistä, koska toimivana purettu veks, eikö ole vastaavia ongelmia ollut)

    Ni ennen kuin enempää tuhotaan ni varataan penkkiin aika ja siellä saa sitten hieroa tota Kuntoon.
    Ja säädetään 2kpl ahtopaine karttoja vaikka tuo 1.4bar ja sitten 0.9bar. Tulee säästettyä konetta sitten käytössä.
    Suuttimet, bensapaine, ahtoputkisto, cooleri, anturien kalibrointi kaikki on muuttujia eli säätämään vaan uusiksi.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by Patriot View Post
    Paljonkos ne vakiopuolat kestikään?
    Lataus aikaa muistaakseni jonku 4ms aika maksimi. Mulla ne on tuolla 3.7 paikkeilla.

    Originally posted by naukkis View Post
    Se rötä johtuu aivan sikarikkaasta seoksesta ja siitä myös tulpan eristeen halkeaminen, toki se tulppakin on liian kuuma eli reippaasti vaan kylmempää lämpöarvoa kehiin. Mutta jos kone rötää täyskaasulla liiasta sopasta niin mikään tulppa ei kovin pitkään kestä.
    No noilla Bcpr7es tulpilla mennään nyt. Säädetään vakio kärkivälillä ja sit katotaan jos tarvii niin laitan nuo 0.7 välillä olevat.

    Meikällä on käyny joku kämmi ton kanssa tai jotaan nyt. Koska tuo ei sitä millään muulla alueella tee niin siellä on säädöissä pakko olla joku bugi/ ne ei oo samoilla kohilla kuin edellisillä omistajilla. Tyhjäkäynnistä ois pitäny jo päätellä
    (Tämä erittäin todennäköistä, koska toimivana purettu veks, eikö ole vastaavia ongelmia ollut)

    Ni ennen kuin enempää tuhotaan ni varataan penkkiin aika ja siellä saa sitten hieroa tota Kuntoon.
    Ja säädetään 2kpl ahtopaine karttoja vaikka tuo 1.4bar ja sitten 0.9bar. Tulee säästettyä konetta sitten käytössä.

    Leave a comment:


  • TeemuM
    replied
    Ok, kiitos. Täytyy liimata nyt varmuuden vuoksi samalla kun osat on irti.
    Mitä liimaa käytit?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by TeemuM View Post
    Pysyykö tuo tyhjäkäyntiventtiilin liitinosa paikallaan imusarjassa myös ahdetuissa? Ulkomaanfoorumeilla näkyy, että ovat liimailleet niitä paikalleen.
    Entä tuon venttiilin "imuletku", tuleeko se ahtoputkeen, vai ahtimen imupuolelle? Remmiahdettu kyseessä.
    Ainakaan m52 koneessa/imusarjassa ei pysy liimaamatta. Mut m50 koneessa se tulee kiinni erillälailla ja saattaa pysyäkkin ilman :think

    Ja tyhjäkäyntiventtiilin letku ahtoputkiston puolelle kiinni. Muuten vuotaa ahtopaineet pihalle sitä kautta.

    Leave a comment:


  • TeemuM
    replied
    Pysyykö tuo tyhjäkäyntiventtiilin liitinosa paikallaan imusarjassa myös ahdetuissa? Ulkomaanfoorumeilla näkyy, että ovat liimailleet niitä paikalleen.
    Entä tuon venttiilin "imuletku", tuleeko se ahtoputkeen, vai ahtimen imupuolelle? Remmiahdettu kyseessä.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Matuh View Post
    Sigun e36 hajottaa Bcpr7es tulppia. Pien rötä tuossa 4k jälkeen ja tällöin se yleensä halkes. Vakio bmw puolat, ei tietoa kuin vanhat mut 3kesää ainakin ajettu.
    Oisko toi nyt vaan että Ngk bkr8eix tulpilla paranis?
    Se rötä johtuu aivan sikarikkaasta seoksesta ja siitä myös tulpan eristeen halkeaminen, toki se tulppakin on liian kuuma eli reippaasti vaan kylmempää lämpöarvoa kehiin. Mutta jos kone rötää täyskaasulla liiasta sopasta niin mikään tulppa ei kovin pitkään kestä.

    Leave a comment:


  • Patriot
    replied
    Paljonkos ne vakiopuolat kestikään?

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ei lamda pitäs niitä seoksia sekottaa. Ellei sitten ole lamdasäädön rajat pistetty liian isoksi, kun ei oo jaksettu karttoja hieroa kohdilleen Säädöt siellä on pielessä jos ei seokset oo sitä mitä pitäs.

    Itellä ei ole lamdasäätö ollu edes käytössä, vaan sitä tulee käytettyä vain seosten tarkkailuun.
    No joo uudet tulpat nakkaan sinne ja puolat, sit vien paketin penkkiin. Tuleehan siinä samalla sit kaikki viat kerralla esille.
    Ps. Uskon että ne on sporttiautossa hierotttu kaikki kohilleen aikanaan

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎