Eikös siinä tule sekin ongelma ettei asemalta tankattava eväs aina sisällä samaa määrää etanolia?
Eli moottorin pitäisi toimia kokoajan closed loopissa?
Sen takia pitää olla autossa kiinni hyvät e85:lle kalibroidut mittarit tai sitten ostaa tavaraa kerralla muutama tynnyri ja tekee säädön ko.satsille.
Yleensä alkukeväästä ST1:n e85:n seokset vaihtelee enemmän kuin muina aikoina...tiedä sitten miksi.
Toki e85 moottorissa se toinen iso juttu kovien puristuksien lisäksi on maksilaalisen pieni ohivirtaus, eli nollaan pyritään.
Total Sealin capless renkailla ja huolellisella stressihoonauksella siihen pyritään ja tällöin pienistä seosvaihteluista ei ole niin helposti haittaa/vaaraa koneelle jos nyt puhutaan puhtaasti kadulla ajettavasta virimoottorista.
Laajakaistalambda ja sille perus Lambda/AFR mittari pelaa ihan hyvi e85:sen kanssa siinä missä bensan kanssa. Tuohan mittaa pakokaasusta jäännöshappea joka siis on molemmilla polttoainella ihan samat.
Ite oon aikeissa hommata tämmönen etanolipitoisuusmittari http://www.netikka.net/ville.vieri/tmi/FCS/ ja sille kaveriksi Flexfuel anturi, jolla näkee alkoholipitoisuuden ja polttoaineen lämmön. Tehokkaat pumput saattavat lämmittää polttoainetta yllättävänkin paljon. Tuossa on Villellä vaan tulossa uusi revisio jossa on myös skaalautuva jännitelähtö jolla voi mahdollisesti ohjata eculle korjausta alkoholipitousuuden mukaan.
Tuossa nyt vielä oikeasti testattua ja tällä hetkellä varmasti yli sata tuntia penkissä ajettua faktaa e85:n käyttäytymisestä ja olemuksesta VAPARIkoneessa jolla oikeasti ajetaan kesäisin kadulla lähes joka päivä:
Sen takia pitää olla autossa kiinni hyvät e85:lle kalibroidut mittarit tai sitten ostaa tavaraa kerralla muutama tynnyri ja tekee säädön ko.satsille.
Yleensä alkukeväästä ST1:n e85:n seokset vaihtelee enemmän kuin muina aikoina...tiedä sitten miksi.
Toki e85 moottorissa se toinen iso juttu kovien puristuksien lisäksi on maksilaalisen pieni ohivirtaus, eli nollaan pyritään.
Total Sealin capless renkailla ja huolellisella stressihoonauksella siihen pyritään ja tällöin pienistä seosvaihteluista ei ole niin helposti haittaa/vaaraa koneelle jos nyt puhutaan puhtaasti kadulla ajettavasta virimoottorista.
Onko sulla jotain faktaa antaa tästä e85 seoksen vaihtelevaisuudesta eri asemilla? Vai oletko ottanut eriasemilta omaan laboratoriotesteihin?. Pakko sanoa että tunnut tietävän joka topikissa kaiken kaikesta ja haet aina vain väittelyitä. Ei helvetti.
St1:n oman tuoteselosteen mukaan pitoisuus voi vaihdella 70-85 til% välillä.
En ole ainuttakaan ruiskumoottoria koskaan säätänyt niin en lähde kommentoimaan mikä vaikutus tuolla erolla on, mutta uskottelen että joku vaikutus tuolla jo on.
En googlauksesta huolimatta saanut selville että mikä on virallinen määritys tuolle (r)e85 aineelle, paljonko sen on pakko sisältää etanolia että saa myydä tuolla nimellä.
Onko sulla jotain faktaa antaa tästä e85 seoksen vaihtelevaisuudesta eri asemilla? Vai oletko ottanut eriasemilta omaan laboratoriotesteihin?. Pakko sanoa että tunnut tietävän joka topikissa kaiken kaikesta ja haet aina vain väittelyitä. Ei helvetti.
Onhan toi ihan tiedossa oleva asia laajemminkin ja lukee ihan polttoainefirman PeeDeeÄffässäkin.
Nimenomaan juuri näin ja se että seos vaihtelee juuri keväisin enemmän kuin muulloin johtuu todennäköisesti siitä että talvi ja kesälaatu sekoittuvat ja sekoitetaan jo tehtaalla keskenään(tämä siis mutua, mutta syksyisin vastaavaa "sahaamista" ei juuri ole).
Se mikä oikeasti TIEDETÄÄN on se että samasta pumpusta juuri keväällä voi saada erilaisia seoksia jos tankkaustiheys on parisen viikkoa, mutta yleensä tuossa toukokuussa alkaa tavara taas olemaan varsin tasalaatuista nykyisin.
Eikös sen seossuhteen pitäis kaikenjärjen mukaan sitten syksylläkin vaihdella kun on se talvi tuloillan? Voihan siihen olla joku luonnollinenkin selitys miksi näin tapahtuu, mutta jännä jossei sitä pystytä korjaamaan, että olis "löpö" tasalaatuista.. :think
Eikös sen seossuhteen pitäis kaikenjärjen mukaan sitten syksylläkin vaihdella kun on se talvi tuloillan? Voihan siihen olla joku luonnollinenkin selitys miksi näin tapahtuu, mutta jännä jossei sitä pystytä korjaamaan, että olis "löpö" tasalaatuista.. :think
Viinalla jatkettua bensaahan se on joten miksi sen edes pitäisi olla tasalaatuista? E70-E85 välillä seossuhde-ero on niin pieni että normi katuautossa ei mitään merkitystä vaikka moottorinohjaus ei kompensoisikaan, ja kaikki closed-looop vakiosoftat osaavat kompensoida eron. Kaasarivehkeissä ja kiinteillä kartoilla ajettaesa seokset tietty vaihtelee mutta jos E85-seosta ei ole vedetty älyttömän rikkaalle pikku rikastuminen ei haittaa yhtään mitään.
Jos ei välttämättä halua tapella ylikriittisten kylmäkäyntirikatusten kanssa niin E85-käyttäjien kannattaa itse lantata sopivasti lisää bensaa sekaan lämpötilojen laskiessa.....
Liemi toimii käytännössä kyllä tosi laajalla seossuhteen vaihteluvälillä ilman ongelmia. Jos Carlson penkitti turboautonsa 1.1 lambda-arvolla ilman että se suli vedon aikana, niin se kyllä kertoo paljon...
Liemi toimii käytännössä kyllä tosi laajalla seossuhteen vaihteluvälillä ilman ongelmia. Jos Carlson penkitti turboautonsa 1.1 lambda-arvolla ilman että se suli vedon aikana, niin se kyllä kertoo paljon...
No se ei nyt ole mikään ihme, laihojen seosten polttaminen on vain palotila/nakutuskysymys ja viinaksilla nakutuksen voi melkein yhtälöstä poistaa. Ja edes suurinpiirtein nykyaikainen palotila polttaa laihojakin seoksia aivan ongelmitta. Jopa turbobensakoneessa voi käyttää 1,1 Lambda arvoja, 15:1 puristuksia ja kolmen barin ahtopaineita mutta silloin kaiken pitää olla kunnossa(formula 1...)
Rajupyörteisessa palotilassa liian laiha seos ei aiheuta hidasta palamista vaan raju pyörrevirtaus sammuttaa liekin kokonaan jos palotapahtuma ei tapahdu ajallaan - 2 tahtikoneessa jossa paljealuetta ei rajoita venttiilit pyörteen saa niin vahvaksi että se sammuttaa rikkaankin seoksen palamisen.
Comment