Hemmetti... 98e5 vaa tankkiin niin autot toimii eikä tarvi pelleillä...
Informaatio sisältö ihan nollissa jos kerran threadi on re85 vs. bimmeri.
Eikös tässä ole tarkoitus keskustella juurikin aineen sopivuudesta empiiristen tutkimusten avulla?
Muutenkin ahdetuissa voi saada re85:llä jopa tehoa versus 98e5.
Onko jotain haittaa kun jouduin ajamaan 80km normibensalla(n.30% e85), kun oli e85 asema rikki(m50b25+m3 3,2l suuttimet)? En keksinyt muutakaan aihetta
F06 640D "M6"
E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
Onko jotain haittaa kun jouduin ajamaan 80km normibensalla(n.30% e85), kun oli e85 asema rikki(m50b25+m3 3,2l suuttimet)? En keksinyt muutakaan aihetta
Tuskinpa vaan. Ei tuolla matkaa pitäs niin pitkään käydä rikkaalla että hajottaa mitään.
Onko jotain haittaa kun jouduin ajamaan 80km normibensalla(n.30% e85), kun oli e85 asema rikki(m50b25+m3 3,2l suuttimet)? En keksinyt muutakaan aihetta
Katti voi palaa liian rikkaasta seoksesta. Osaa se motronic kuitenkin laihentaakkin seosta että tuskimpa noin vähällä vielä menee. Nenä kertoo jos katti on palanut.
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Ostin ebaysta bosch 155 759 suuttimet joiden tuotto on noin 55% suurempi kuin M30B35 vakiot. Mietin tuossa mitenhän tuo pyörähtäs RE85:lla. Etanoli ei taida olla niin kranttu rikkaalle seokselle? Ei ainakaan nokea tulppia kuten bensa ja lähtee kylmällä paremmin. Kokemuksia kaivattas paljon porukka on lisänny syöttöä vakioon verrattuna. Siis jos on vaihdettu pelkät suuttimet
Ostin ebaysta bosch 155 759 suuttimet joiden tuotto on noin 55% suurempi kuin M30B35 vakiot. Mietin tuossa mitenhän tuo pyörähtäs RE85:lla. Etanoli ei taida olla niin kranttu rikkaalle seokselle? Ei ainakaan nokea tulppia kuten bensa ja lähtee kylmällä paremmin. Kokemuksia kaivattas paljon porukka on lisänny syöttöä vakioon verrattuna. Siis jos on vaihdettu pelkät suuttimet
Suuttimia taidettiin kasvattaa se 30%
Nuo sinun suuttimet ovat hieman isot tuohon hommaan.
Olen ottanu selvää näiden eri polttoaineiden ominaisuuksista ja mietiskelly, että onkohan porukka ottanu alunperin huomioon normibensan ja RE85 erilaisen viskositeetin eri lämpötiloissa. Sehän vaikuttaa pumpun tuottoon, paineensäätimen toimintaan ja suuttimien virtaukseen. Vaikee vaan löytää kaavaa, jolla vois laskea polttoaineen viskositeetin vaikutuksen suuttimen läpivirtaukseen. Etanolin viskositeettihan käyttäytyy etenkin pakkasella eri tavalla kuin bensa ja tarviis melkein diesel-tyyppisen polttoaineen lämpötilakorjauksen. Saatan tosin arvioida tämän vaikutuksen liian suureksi johtuen juuri edellämainitusta laskentaongelmasta.
Osittain tämän takia olis kiinnostava saada tietoa toimivista kokoonpanoista ja ajonaikaisista seoksista. Laskeskelin, että seokset ois noilla suuttimilla 5% tai vähän enemmän liian rikkaalla ja sehän on vielä lambda-säädön ulottuvissa. Täyskaasulla ei kuitenkaan saavutettaisi vielä lähellekään ylirikasta seosta, jos RE85 sietää melkein 70% enemmän kakkua kuin normibensa.
Tarkoituksena tässä olisi nostaa moottorin hyötysuhdetta pienellä vaivalla ja katsoa sitten jatkoa. Ohjelmoitava moottorinohjaus ei ole poissuljettu, mutta haluan ensin kokeilla helpomman vaihtoehdon.
Ostin ebaysta bosch 155 759 suuttimet joiden tuotto on noin 55% suurempi kuin M30B35 vakiot. Mietin tuossa mitenhän tuo pyörähtäs RE85:lla. Etanoli ei taida olla niin kranttu rikkaalle seokselle? Ei ainakaan nokea tulppia kuten bensa ja lähtee kylmällä paremmin. Kokemuksia kaivattas paljon porukka on lisänny syöttöä vakioon verrattuna. Siis jos on vaihdettu pelkät suuttimet
Ei lähde kylmällä paremmin, RE85 on paljo vaikempaa sytyttää, koska on paljon korkeempi oktaani. Yleensä tämä ei ole ongelma, mutta jos on yli -20 niin suositellaan että käyttää jonkinlaista polttoaineen lämmitystä.
stökiömetrinen suhde on siinä 12.5-12.7 re85'lla, ja siinä on kyllä hyvin pysytellä vaikka etanoli ei ole yhtä kranttu nakutukseen kuten pensa.
Kylmästartit on vaarallissia talvella, kuten jo kirejoitettiin niin se pesee sylinteriseinät -> kulutusta, ja -10 c asteilla yleensä puhutaan +200% startti suihkeesta.
Harley Davidson Sportster 1200
Mercedes-Benz C 200 CDI S204
Ei lähde kylmällä paremmin, RE85 on paljo vaikempaa sytyttää, koska on paljon korkeempi oktaani. Yleensä tämä ei ole ongelma, mutta jos on yli -20 niin suositellaan että käyttää jonkinlaista polttoaineen lämmitystä.
stökiömetrinen suhde on siinä 12.5-12.7 re85'lla, ja siinä on kyllä hyvin pysytellä vaikka etanoli ei ole yhtä kranttu nakutukseen kuten pensa.
Kylmästartit on vaarallissia talvella, kuten jo kirejoitettiin niin se pesee sylinteriseinät -> kulutusta, ja -10 c asteilla yleensä puhutaan +200% startti suihkeesta.
Stökiömetriset seossuhteet eri aineilla ilman kanssa menee näin:
Bensiini 1:14.7
Etanoli 1:9
Re85. 1:9.7
Ei johdu huonompi syttyvyys oktaanilukemasta. Se ilmoittaa vaan aineen vastuskyvyn itsesytytystä vastaan tietyssä paineessa. Etanolin huonompi syttyvyys johtuu suuremmasta höyrystymiseen vaadittavasta energiasta ja pienemmästä höyrynpaineesta. Tarpeeksi matalassa lämpötilassa etanoli ei muodosta syttyvää seosta ilman kanssa sylinterissä vaan pysyy nestemäisessä olomuodossa. Tässä auttaa se 15% bensiiniä.
Edelleen olis kiva, jos sais noihin omiin mietintöihin apua.
Stökiömetriset seossuhteet eri aineilla ilman kanssa menee näin:
Bensiini 1:14.7
Etanoli 1:9
Re85. 1:9.7
Ei johdu huonompi syttyvyys oktaanilukemasta. Se ilmoittaa vaan aineen vastuskyvyn itsesytytystä vastaan tietyssä paineessa. Etanolin huonompi syttyvyys johtuu suuremmasta höyrystymiseen vaadittavasta energiasta ja pienemmästä höyrynpaineesta. Tarpeeksi matalassa lämpötilassa etanoli ei muodosta syttyvää seosta ilman kanssa sylinterissä vaan pysyy nestemäisessä olomuodossa. Tässä auttaa se 15% bensiiniä.
Edelleen olis kiva, jos sais noihin omiin mietintöihin apua.
Asiaa, olet aivan oikeassa. Se mitä tarkoitin 12.5-12.7 on suositeltava 'suhde' jos on afr mittari joka on normi pensalle, tämä on mitä yleensä ruotsalaiset käyttävät usein vapareissa (ainakin mitä olen lukenut skogen & sävarista)
Ja olet oikeassa että oktaaniluvulla ei ole suoraan mitään tekemistä kylmäkäynnistyksen kanssa, mutta kuten kirjoitit niin etanoilla on 3-4 kertaa korkeampi höyrystyslämpötila jos verrataan pensaan, olen lukenut että suurin osa polttoaineista joilla on oktaani luku yli 100, niin on sama höyrystyslämpötila tai korkeampi. esm. metanoli.
Silloin kuin on saannut käyntiin mottorin niin tästähän on vain etua kuin lämpötila ei nouse yhtä korkealle kuin pensalla, ja on mahdollista nostaa puristussuhdetta ilman että tulee lämpöhäviöitä.
Ja viskositeetti tekee eron, n. 4%
413 cc/min = 195 ms/g bensin 95 @ 15 C
413 cc/min = 201 ms/g bensin 95 @ 50 C
413 cc/min = 187 ms/g E85 @ 15 C
413 cc/min = 194 ms/g E85 @ 50 C
Yleensä polttoainepumput ja polttoaineputket ovat niin suuret että ei tuota varsinaista ongelmaa, vasta suuttimessa häviö näkyy vähän.
Harley Davidson Sportster 1200
Mercedes-Benz C 200 CDI S204
Raportoidaas nyt tänne omat kuulumiset Toyotan suhteen.
auton peltitankissa on ollut vuodenpäivät pelkkää RE85 -polttoainetta ja autolla on tullut ajettua tällä aikaa n. 2tkm ilman mitään syöpymää / vikaa en ole ainakaan vielä huomannut tosin autoon on vaihdettu R85 kestävä polttoainepumppu suuttimet ja letkut.
Tehoa on nostettu n. 280hv lisää vakiosta ja polttoainetukki on alumiinia jonka pitäisi syöpyä RE85 vaikutuksesta.
Kylmällä ei oikein lähde käymään ja kesällä kylmällä koneella käynistyminen on hieman vaikeaa (joutuu sahaamaan) mutta niin tuntuu muillakin olevan.
Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Asiaa, olet aivan oikeassa. Se mitä tarkoitin 12.5-12.7 on suositeltava 'suhde' jos on afr mittari joka on normi pensalle, tämä on mitä yleensä ruotsalaiset käyttävät usein vapareissa (ainakin mitä olen lukenut skogen & sävarista)
Ja olet oikeassa että oktaaniluvulla ei ole suoraan mitään tekemistä kylmäkäynnistyksen kanssa, mutta kuten kirjoitit niin etanoilla on 3-4 kertaa korkeampi höyrystyslämpötila jos verrataan pensaan, olen lukenut että suurin osa polttoaineista joilla on oktaani luku yli 100, niin on sama höyrystyslämpötila tai korkeampi. esm. metanoli.
Silloin kuin on saannut käyntiin mottorin niin tästähän on vain etua kuin lämpötila ei nouse yhtä korkealle kuin pensalla, ja on mahdollista nostaa puristussuhdetta ilman että tulee lämpöhäviöitä.
Ja viskositeetti tekee eron, n. 4%
413 cc/min = 195 ms/g bensin 95 @ 15 C
413 cc/min = 201 ms/g bensin 95 @ 50 C
413 cc/min = 187 ms/g E85 @ 15 C
413 cc/min = 194 ms/g E85 @ 50 C
Yleensä polttoainepumput ja polttoaineputket ovat niin suuret että ei tuota varsinaista ongelmaa, vasta suuttimessa häviö näkyy vähän.
Jos seurailee ja säätelee pelkän laajakaistan ja mittarin avulla, niin huoletta voi käyttää samoja arvoja kuin bensallekin. Tuo taulukko on vähä hassu, miks "idle" on 0.870 Lamballe? Hyvä saada päästöistä läpi...
Comment