memebuy23buy

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Meillä oli yhdessä tulpankolossa niin paljon öljyä että tulppaa ei näkynyt melkein ollenkaan. Ei herjannut mitään eikä käynti muuttunut lainkaan tiivisteiden ja tulppien vaihdolla.
    Tarkastitko tulpanhatut, että olivatko kunnossa? :think

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Tossa meikäläisen romussa vuoti venakopan tiiviste. Sen verran että yksi tulpankolo oli ujosti öljyssä (vitonen, ja ainoa pytty jolta oli herja sytkäkatkoista), ja pikkasen vuoti pakosarjan suojapellille. Venttiilikopasta lähtevässä huohottimessa on imu, eli se vuoto ittessään ei sylje tiivisteen alta kamaa pihalle. No, tiivisteet on vaihdettu, katotaan sytyttääkö MIL valon vielä.
    Meillä oli yhdessä tulpankolossa niin paljon öljyä että tulppaa ei näkynyt melkein ollenkaan. Ei herjannut mitään eikä käynti muuttunut lainkaan tiivisteiden ja tulppien vaihdolla.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    On siellä imu, mutta niin vähän alipainetta ettei estä öljyä lentelemästä. Itse olen saanut vuodosta käyntiongelmaa vasta kun päädystä oli tiivisteen puolikuu kokonaan poissa

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Periaatteessa, mutta silloin pitäisi olla jo niin iso hole tiivisteessä että olisi koko konehuone useaan kertaa öljyttynä
    Tossa meikäläisen romussa vuoti venakopan tiiviste. Sen verran että yksi tulpankolo oli ujosti öljyssä (vitonen, ja ainoa pytty jolta oli herja sytkäkatkoista), ja pikkasen vuoti pakosarjan suojapellille. Venttiilikopasta lähtevässä huohottimessa on imu, eli se vuoto ittessään ei sylje tiivisteen alta kamaa pihalle. No, tiivisteet on vaihdettu, katotaan sytyttääkö MIL valon vielä.

    Leave a comment:


  • Warra
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Eli tuli kuntoon ilmamäärämittarin uusimisella lopuksi? Kovin tuttuja herjoja. Oliko minkähintainen osa?
    Jep. Noin 200e originaali siemens.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Pohdin tuossa voisiko venakopan tiiviste aiheuttaa vittuilua ilamäärästä, se kuitenkin on yksi osa joka tiivistää huohotusilman "umpikierron".
    Periaatteessa, mutta silloin pitäisi olla jo niin iso hole tiivisteessä että olisi koko konehuone useaan kertaa öljyttynä

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Warra View Post
    Pistänpä tiivistelmän omasta imuvuoto-ongelmastani jonka kanssa täälläkin painiskelin tarpeeksi kauan (ja sen ratkaisusta). Näinköhän olisi korjaantunut pelkällä MAF:n vaihdolla, tiedä sitä. Ainakaan tiettyjä halpoja muovi/kumiosia ei tarvitse aikoihin vaihtaa, ja eipähän tarvitse jänskättää huohottimen toimivuutta.

    Copypastet suoraan omasta muistilistasta jos jollekkin on siitä hyötyä:

    BMW 320i 2.2 M54b22 Touring imuvuodon lista

    Auto käy nätisti, ei ongelmia. Hieman kohonnut polttoaineen kulutus. Moottorin keltainen vikavalo syttyy adaptioarvojen
    nollauksen jälkeen 100-600km päästä, vikakoodien nollauksen jälkeen 10-70km. Vikakoodi kertoo että polttoaineseos laiha:
    Vikakoodit p0171 System Too Lean (Bank 1) ja p0174 System Too Lean (Bank 2). Yleensä antaa vain toisen noista ensin, ja sitten myöhemmin toisenkin.
    Long Term Fuel Trim Bank 1 & 2 n. 12-15% laihalla.

    Tehty
    -Vaihdettu Ilmansuodatin/Tulpat (huollon yhteydessä) - Ei eroa.
    -Vaihdettu huohotin (letkuineen) (huoltamon toimesta) - Ei eroa.
    -Mitattu lambdojen jännite (huoltamon toimesta) - Ok.
    -Imusarjan takana olevat kumitulpat vaihdettu -> Isompi tulppa oli hieman haljennut, perstuntumalla kone hieman pirteämpi.
    -Polttoainesuodatin vaihdettu -> Ei vaikutusta.
    -Haitariputket vaihdettu -> Ehjän oloisia olivat. Tarkistettu että asennushahlo osuu oikeaan rakoon eikä jää kantamaan. - Ei vaikutusta.
    -Tarkistettu ilmanpuhdistinkotelon ja ilmamassamittarin välinen o-rengas - Todella jämäkkä ja hyvä.
    -Tarkistettu disan toiminta, kun tukkii reiän siitä päältä ja vapauttaa läpän, ei avaudu kuin hieman, vapauttaa reiän niin aukeaa kokonaan. O-rengas väljä. Disa aukeaa n. 3000rpm. Vaikuttaa olevan kunnossa.
    -Vaihdettu Disan O-rengas -> Ei vaikutusta
    -Vaihdettu imusarjan päällä oleva Return Pipe 11617504536 - Putki ehjä, eristevaahtomuovi hapras, toisesta päästä eriste kostuneen oloinen sisäpuolelta. - Ei vaikutusta.
    -Kaadettu tankkiin Redline SI-1 Bensiinin Lisäaine (Puhdistaa injektorit ja imuventtiilit karstasta, kertakäsittelyllä) - n. 200km myöhemmin moottorin vikavalo sammui itsestään, mutta palautui myöhemmin takaisin.
    -Vaihdettu OEM MAF 5WK96050Z Siemens -> Ei vikakoodeja! Ajossa eroa ei juuri huomaa.

    Vian selvitys kesti n. 4kk ja välillä alkoi tuntua ettei mitään vikaa löydy, vaan auto huvikseen välkyttelee vikavaloa. Tulos kuitenkin että n. 49-54km/h keskinopeuden seka-ajossa kulutus on laskenut n. 8.4-8.8l/100km:stä 7.7-8.1l/100km.
    Eli tuli kuntoon ilmamäärämittarin uusimisella lopuksi? Kovin tuttuja herjoja. Oliko minkähintainen osa?

    Huohottimen paluuputki olisi itsellä vielä viimeinen vaihtamatta oleva osa. Löytyy jo, mutta pitää varata vähän aikaa kun sen vaihtoa varten joutuu tiputtamaan kokolailla paljon romua eestä. Pohdin tuossa voisiko venakopan tiiviste aiheuttaa vittuilua ilamäärästä, se kuitenkin on yksi osa joka tiivistää huohotusilman "umpikierron".

    Leave a comment:


  • Warra
    replied
    Pistänpä tiivistelmän omasta imuvuoto-ongelmastani jonka kanssa täälläkin painiskelin tarpeeksi kauan (ja sen ratkaisusta). Näinköhän olisi korjaantunut pelkällä MAF:n vaihdolla, tiedä sitä. Ainakaan tiettyjä halpoja muovi/kumiosia ei tarvitse aikoihin vaihtaa, ja eipähän tarvitse jänskättää huohottimen toimivuutta.

    Copypastet suoraan omasta muistilistasta jos jollekkin on siitä hyötyä:

    BMW 320i 2.2 M54b22 Touring imuvuodon lista

    Auto käy nätisti, ei ongelmia. Hieman kohonnut polttoaineen kulutus. Moottorin keltainen vikavalo syttyy adaptioarvojen
    nollauksen jälkeen 100-600km päästä, vikakoodien nollauksen jälkeen 10-70km. Vikakoodi kertoo että polttoaineseos laiha:
    Vikakoodit p0171 System Too Lean (Bank 1) ja p0174 System Too Lean (Bank 2). Yleensä antaa vain toisen noista ensin, ja sitten myöhemmin toisenkin.
    Long Term Fuel Trim Bank 1 & 2 n. 12-15% laihalla.

    Tehty
    -Vaihdettu Ilmansuodatin/Tulpat (huollon yhteydessä) - Ei eroa.
    -Vaihdettu huohotin (letkuineen) (huoltamon toimesta) - Ei eroa.
    -Mitattu lambdojen jännite (huoltamon toimesta) - Ok.
    -Imusarjan takana olevat kumitulpat vaihdettu -> Isompi tulppa oli hieman haljennut, perstuntumalla kone hieman pirteämpi.
    -Polttoainesuodatin vaihdettu -> Ei vaikutusta.
    -Haitariputket vaihdettu -> Ehjän oloisia olivat. Tarkistettu että asennushahlo osuu oikeaan rakoon eikä jää kantamaan. - Ei vaikutusta.
    -Tarkistettu ilmanpuhdistinkotelon ja ilmamassamittarin välinen o-rengas - Todella jämäkkä ja hyvä.
    -Tarkistettu disan toiminta, kun tukkii reiän siitä päältä ja vapauttaa läpän, ei avaudu kuin hieman, vapauttaa reiän niin aukeaa kokonaan. O-rengas väljä. Disa aukeaa n. 3000rpm. Vaikuttaa olevan kunnossa.
    -Vaihdettu Disan O-rengas -> Ei vaikutusta
    -Vaihdettu imusarjan päällä oleva Return Pipe 11617504536 - Putki ehjä, eristevaahtomuovi hapras, toisesta päästä eriste kostuneen oloinen sisäpuolelta. - Ei vaikutusta.
    -Kaadettu tankkiin Redline SI-1 Bensiinin Lisäaine (Puhdistaa injektorit ja imuventtiilit karstasta, kertakäsittelyllä) - n. 200km myöhemmin moottorin vikavalo sammui itsestään, mutta palautui myöhemmin takaisin.
    -Vaihdettu OEM MAF 5WK96050Z Siemens -> Ei vikakoodeja! Ajossa eroa ei juuri huomaa.

    Vian selvitys kesti n. 4kk ja välillä alkoi tuntua ettei mitään vikaa löydy, vaan auto huvikseen välkyttelee vikavaloa. Tulos kuitenkin että n. 49-54km/h keskinopeuden seka-ajossa kulutus on laskenut n. 8.4-8.8l/100km:stä 7.7-8.1l/100km.

    Leave a comment:


  • janne[l
    replied
    täytyy kokeilla tuota sprayta. sormitestin tolle disalle irrallaan tein jo, ja siinä kyllä ei vuotanut. mulla ei muita oireita oo kun lämpösenä tyhjäkäynti joskus humppaa (ei aina läheskään)
    sekä kylmänä meno on hetken nykivää jos ajaa kävelyvauhtia. kaasua kun antaa niin vetää normaalisti.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Onkohan täällä kukaan kokeillut puhdistaa/vaihtaa tuota ICV-venttiiliä?:think
    Olisi hyvä tietää täältäkin vähän kokemuksia, että vaikuttaako tosiaan pelkkä puhdistus niin paljon, mitä puhutaan!!:think

    Ulkomaisilla foorumeilla oli tuosta paljon juttuja, ja oli positiivisiä vaikutuksia
    tyhjäkäntiin, sekä väännön satunnaisiin ailahteluihin. En tiedä sitten.........

    Tuossa yksi:

    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

    Leave a comment:


  • minurmi
    replied
    Originally posted by janne[l View Post
    ravisteliko sulla tyhjäkäynti kokoajan vai vaan kylmänä tai kuumana ? ja vakuttiko sulla noi vuodot sytytysennakon seilaukseen tyhjäkäynnillä vai pääsikkö inpalla katteleen ?
    Kyl se tyhjäkäynti oli huonoa sekä kylmänä että lämpimänä. Inpallakin vilkastiin mut lähinnä vaan vikakoodit, se riitti jo kertomaan, et imupuolen vika on melko varmaan. Mielenkiintoinen oire oli myös epätasaisesta tyhjäkäynnistä johtuva kolina voimansiirtolinjasta. Kuulosti samalta kuin kaksoismassavauhtipyörän ronklotus kun auton sammuttaa kytkin ylhäällä. Se kolina kuului siis tyhjäkäynnillä ilman kytkimen painamista.

    Leave a comment:


  • TheKnight
    replied
    Originally posted by janne[l View Post
    ravisteliko sulla tyhjäkäynti kokoajan vai vaan kylmänä tai kuumana ? ja vakuttiko sulla noi vuodot sytytysennakon seilaukseen tyhjäkäynnillä vai pääsikkö inpalla katteleen ?
    Viallinen DISA aiheuttaa mukavia tutinoita ja sytyttää aika herkästi mmv, koska sytytyskatkojen määrä kasvaa. Siinä disassa on akseli mihin kannattaa suihkutella kaasarispraytä kun kone on käynnissä. Jos kierrokset muuttuu-->disa vuotaa siltä akselilta. Jos siitä ei vuoda, suihkuttele siihen liitoskohtaan missä se on kiinni siinä imusarjassa. Jos kierrokset muuttuu-->disa on viallinen. Olettaen että epäilet sen nyt olevan rikki kun tuota kyselet.

    Mulla vuoti disa siitä akselilta sekä liitoksesta. Auto tutisi reippaasti ja vikakoodeja oli iso liuta lambdoilta ja sytytyskatkoja vähän sieltä täältä.

    Leave a comment:


  • janne[l
    replied
    Originally posted by minurmi View Post
    Täällä löytyi kans yksi viallinen DISA-venttiili. Kilometrejä se kesti aika tarkkaan 200 tkm. Akselihan sieltä oli poikki -> uusi DISA, samalla vaihdettu haitariputket (oli ehjät) ja imusarjan iso kumitulppa. Hintaa tuli rempalle ~260e ja aikaa meni pari-kolme tuntia. Erittäin helppo homma, kiitos kaikkien netistä löytyvien ohjeiden!

    Ja vikakoodejahan tuli sytytyshäiriöistä kaikilta sylintereiltä, laihasta seoksesta lambdoilta jne., lisäksi tyhjäkäynti ravisti.
    ravisteliko sulla tyhjäkäynti kokoajan vai vaan kylmänä tai kuumana ? ja vakuttiko sulla noi vuodot sytytysennakon seilaukseen tyhjäkäynnillä vai pääsikkö inpalla katteleen ?

    Leave a comment:


  • Warra
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Eikös nuo ole eri kokoisia, siis reikä/putki on isompi tuossa 330i:n MAF:issa kuin noissa muissa.
    Ok, arvelinkin että jokin syy siinä on miksi 330i on eri kuin 320-328i..

    Tilaukseen sitten meni uusi siemens, josko se siitä

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Warra View Post
    Onko jätkillä tietoa mitä eroa on 330i MAF:lla verrattuna tuo 320-328i MAF:iin?
    5WK96132 Siemens olisi kyseessä, saisin tuttavalta hommattua edullisesti kun hänellä jäänyt ylimääräiseksi (uusi, vain kokeiltu), mutta uskaltaako tuota lykätä 320i 2.2 m54:ään.. (5WK96050Z Siemens olisi ilmeisesti tähän se oikea)
    Eikös nuo ole eri kokoisia, siis reikä/putki on isompi tuossa 330i:n MAF:issa kuin noissa muissa.

    Leave a comment:

Working...
X