Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4627
    • Tampere

    Originally posted by creative 22 View Post
    Juu, ei ääntele nostajat missään vaiheessa tuossa omassa kotterossa.
    Forte-käsittelynkin olen tehnyt ja kokeillut 0w40 öljyä, nostajia ajatellen.

    Tuo huohotin kaasujen jakokanava on ollut irti ja olen liuottimella koettanut sitä puhdistaa ja niitä kanavia myös rassaillut, ainakin ilma tuntuu kaikista tulevan mutta tuota ei oikein voi avata eikä siis kunnolla kait puhdistaakkaan..
    Nyt viimeisimmässä koodinluvussa tätä "Burning Failia" tyrkkäsi sylinterit 2, 3 ja 6
    Mites oletko tarkastellut mitä tuo imuilman lämpöanturi kertoo koneen käynnistyessä? sehän on näissä vain tuota "heat soakkia" varten ja sitä käytetään koneessa lämmenneen ilman tunnistamiseen käynnistettäessä. Automaattinen seossäätö lambdoilla lähtee käyntiin vasta kattien lämmettyä..

    mites onko autossasi tämä lisäilma hässäkkä kylmäkäynnistystä varten?

    oletko tutkinut tuon non-return valven että päästää vain toiseen suuntaan? Samoiten tuon magneettiventtiilin että sulkee/kautta avaa ilman? Entäs tuo pierburgin eli ison tötterön pakosarjan päältä? Mitä tapahtuu jos tuon purkilta ilmusarjaan tulevan letkun tukkii kokonaan? vaikuttaako mitenkään mihinkään?

    tuossa netsk:n autossa tuo kakkosylinterin arvo kylmäkäynnityksen jälkeen huiteli jossain 5-6 välillä. ja kone ei kuitenkaan ollut aivan kylmä.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Netsk
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 238
      • Helsinki

      Originally posted by Ha2 View Post
      Onko tämän auton DISA tutkittu läpikotaisin (käytetty irti ja varmistettu läpän oikeanlainen toiminta ja tutkittu vuotaako jostain ilmaa)?
      Talevella 08/09 auto kävi kun sillä olisi ADHD kylmänä. Tämä johtui imuvuodosta, viallisesta DISA:sta ja siitä että huohotinjohdot oli kytketty ristiin silloin kuin autoon kylmänmaan-huohotin kun ei enään lähtenyt käyntiin orkkis Italia-huohottimella. Talvella 09/10 huohotin oli taas aika tukossa.

      Kaikki noi fixattiin ja auto kävi tosi nätisti, tosin sytytti edelleen moottorivaloa juuri kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mutta vain satunnaisesti. Auton tutina on kuitenkin muuttunut paljon kovemmaksi kylmänä ja kestä kauemmin että se katoaa. Lämpimällä koneellakin on alkanut tuntea ihan kevyttä aaltomaista tutinaa, jota en kyllä edes tajuaisi oudoksi jos se ei viime talvena olisi käynyt niin silkin pehmestä että huomaan eron.

      Itse alan epäilemään että josko olisi se huohotinjärjestelmä se rosvo tässä tarinassa. Eikä sekään ole voinut hirveän hyvää tehdä ajella 20tkm väärin kytketyllä huohotinjärjestelmällä (Tästä propsit Mäntsälän autosalvalle, virallien merkkihuolto...).
      F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
      ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

      Comment

      • creative 22
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 560
        • Alavus

        Originally posted by fraatti View Post
        Mites oletko tarkastellut mitä tuo imuilman lämpöanturi kertoo koneen käynnistyessä? sehän on näissä vain tuota "heat soakkia" varten ja sitä käytetään koneessa lämmenneen ilman tunnistamiseen käynnistettäessä. Automaattinen seossäätö lambdoilla lähtee käyntiin vasta kattien lämmettyä..

        mites onko autossasi tämä lisäilma hässäkkä kylmäkäynnistystä varten?

        oletko tutkinut tuon non-return valven että päästää vain toiseen suuntaan? Samoiten tuon magneettiventtiilin että sulkee/kautta avaa ilman? Entäs tuo pierburgin eli ison tötterön pakosarjan päältä? Mitä tapahtuu jos tuon purkilta ilmusarjaan tulevan letkun tukkii kokonaan? vaikuttaako mitenkään mihinkään?

        tuossa netsk:n autossa tuo kakkosylinterin arvo kylmäkäynnityksen jälkeen huiteli jossain 5-6 välillä. ja kone ei kuitenkaan ollut aivan kylmä.

        Fraatti paasaa vinkkiä toisensa perään ja tämä on hyvä juttu että joku viitsii olla apuna näissä selvittelyissäKyllä taas joudun vastaamaan että tuokin anturi on tsekattu, inpalla ja mittaamalla sen vastus arvon jonka löysin autodatasta, kunnossa pitäisi olevan mutta tarkistan tuonkin vielä jahka ehdin.

        Tuota lisäilmapumppua ei tästä autosta löydy ja olenkin tätä ihmetellyt että miksi joissakin se on ja toisissa taas ei?Tuliko tämä vasta 2002 vaiko miten?
        Useimmissa 3-litraisissa tämä systeemi taitaa olla?Tämä mun auto on siis suht ensimmmäistä facelift-mallistoa, valmistunut 10/2000.

        Tuota sammutuksen jälkeistä kummaa suhahdusta olen kyllä ihmetellyt, mistä se kuuluu?Kaikki huohottimen osat ja maf-putket on siis juuri uusittu.
        Last edited by creative 22; 01-09-2010, 23:57.
        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

        BMW Freude Am Fahren

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4627
          • Tampere

          Originally posted by creative 22 View Post
          Fraatti paasaa vinkkiä toisensa perään ja tämä on hyvä juttu että joku viitsii olla apuna näissä selvittelyissäKyllä taas joudun vastaamaan että tuokin anturi on tsekattu, inpalla ja mittaamalla sen vastus arvon jonka löysin autodatasta, kunnossa pitäisi olevan mutta tarkistan tuonkin vielä jahka ehdin.

          Tuota lisäilmapumppua ei tästä autosta löydy ja olenkin tätä ihmetellyt että miksi joissakin se on ja toisissa taas ei?Tuliko tämä vasta 2002 vaiko miten?
          Useimmissa 3-litraisissa tämä systeemi taitaa olla?Tämä mun auto on siis suht ensimmmäistä facelift-mallistoa, valmistunut 10/2000.

          Tuota sammutuksen jälkeistä kummaa suhahdusta olen kyllä ihmetellyt, mistä se kuuluu?Kaikki huohottimen osat ja maf-putket on siis juuri uusittu.
          tuo mötti pakosasrjassa oli ainakin tuossa 2003 vm 330:ssä.. kaikissa 330 sitä ei ainakaan ole..

          tuossa online wds:ssä on maininta huonosta käynnistä lämmetessä ja syynä on kattien lämmitys.. Joten mieleen herää kysymys voiko asiaan vaikuttaa alipaineella toimiva läppä auton takaäänenvaimentajassa? Eli röörit liian tukossa ja siitä johtuva burning fail huonon kaasujenvaihdon takia.. Läpälle on käsittääkseni oma säiliö alipainetta varten koska se toimi muutamia kertoja läppärillä käytettäessä vielä auton sammuttamisenkin jälkeen kunnes toiminta sitten loppui muutamin auki/kiinni liikeiden jälkeen.. ja tyhjähän tuo säiliö todennäköisesti on sitten startatessa.. ja voihan imuvuoto tulle sitäkin kautta.. =)

          testaapa lykkäämällä joku kapea esine sinne pakoputkeen läpän väliin jotta se jää auki. Ja taas kylmästä startti että vaikuttaako mitään..
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Netsk
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2009
            • 238
            • Helsinki

            Huomenna olisi tarkotus penkoa tota omaa M54:osta. Fraatin ehdottama distribution piece on nyt ostettu ja se pistetään ensin paikoilleen.

            Mitä kannattaisi sitten muutoin tarkistella. Mitään "ilmiselvässä" paikassa imuvuotoa ei ole, joten jos sellasta on niin sitä täytyy kyllä tonkia.

            Mitä nyt on korvan taakse tarttunut,

            - Kaikki letkut imusarjasuojan alta tulisi tarkista, myös niitten alapuolelta.

            - Imusarjan takaa löytyvät alipainelähtöjen kumitulpat (vai tarkistiko fraatti nämä jo?).

            -Venttiilikopan suojan alta löytyvä 40cm kumiputki.

            Imusarjan tiivisteet ja venttiilikoppa kokonaisuudessaan pitäsi olla ihan uudet, mutta venttiilikopan kiinitysruuvien kumiprikat pitäisi kuullema myös tarkistaa että ovat varmasti paikallaan?

            DISA ja Separaattori?

            Thnx
            F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
            ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17841
              • PKS

              M5x kumitatit alipainelähdöille

              Originally posted by Dualfun View Post
              Eli kuvan osa 17 (kumitappi) oli haperoitunut ja halkeillut. Osaa 15 (2kpl) en löytänyt, ainoastaan kaksi samankokoista letkua, jotka lähtivät aivan osan 17 vierestä. Ilmeisesti autossani ei siis noita ole tukittu vaan jokin muu systeemi siinä on. Kokemuksia kellään?
              Voisiko joku vielä vahvistaa jos tietää.. On niin vaikea paikka nähdä, ja ETK ei paljon auta.

              Tein tossa galluppibingoa noista miitin yhteydessä, tuntuu että M5x sarjan koneissa lähes jokainen kärsii samasta ongelmasta. Kannattaa siis tsekata niin E36 korisissa kuin muissakin..
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • TKGL
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2009
                • 260
                • Tampere

                Originally posted by SJHP44 View Post
                Ja vielä lopuksi: MAF -testissä oma kone sai huhtikuussa puhdistetulla MAFilla aikaiseksi lukemat 71-72 litraa... Kuulisin mielelläni muiden samalla padalla ja tomaatilla varustettujen autojen tuloksista
                Mun farkku pitäis olla melkolailla kunnossa. MAF -testin tulokseksi tuli 74-75 litraa.

                Comment

                • bmw330ci
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 231
                  • Etelä-Suomi

                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Ja nyt on tämäkin tehty. Tasainen vihellys noin 2500-3000rpm kohdalla loppui. Kiitos infosta tänne topikkiin tietäjille!

                  Eli kuvan osa 17 (kumitappi) oli haperoitunut ja halkeillut. Osaa 15 (2kpl) en löytänyt, ainoastaan kaksi samankokoista letkua, jotka lähtivät aivan osan 17 vierestä. Ilmeisesti autossani ei siis noita ole tukittu vaan jokin muu systeemi siinä on. Kokemuksia kellään?
                  Itse vaihdoin juuri tuon kumitutin (osa nro.17), kun peilillä tsekkailin hyvän valon avustuksella niin olihan se prkl ihan halkeillut ja kovettunut.
                  Hommaan menee yhteensä 1min eli kannattaa uusia ,kun tuo osakaan ei maksaa ku sen 5e

                  Comment

                  • Netsk
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 238
                    • Helsinki

                    Noniin!

                    Palataan asiaan. Fraatin ehdottama huohtusilmaa sylintereille jakavan tukin vaihtaminen ei tuottanut tulosta.

                    Pääsimme kuitenkin kurkkimaan sisään itse sylintereihin endoskoopilla ja siellä oli kaikki oiken hyvällä mallilla, kakkosylinterin karstaisuutta muihin sylintereihin verrattuna lukuunottamatta.

                    Pidän nyt sormet ristissä jotta Schmiedmann:illa saavat savukoneensa kohta jotta imuvuodot pääsee tarkistamaan kerralla kunnolla ilman että mikään jää huomaamatta.

                    Vanos-remppa ei kyllä muuttanut auton käyttäytymistä missään tilanteessa juuri millään tavalla..:(
                    Last edited by Netsk; 23-09-2010, 17:46.
                    F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
                    ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

                    Comment

                    • _Larry_
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 51

                      Ajattelin kysä onko kenelläkään tietoa että onko normaalia että konehuoneesta kuuluu suhahdus kun moottorin sammutta. Eli ensiksi suhahtaa konehuoneessa ja hetken päästä suhahtaa uudestaan mutta se tulee ilmeisesti siitä kun äänenvaimentimen venttiili avautuu. Luin jostain ohimennen että suhahdus kuuluisi rikkinäisestä separaattorista vai mikä liä härveli jossa huhottimet risteävät.

                      Autossa en ole mitään vikaa huomannut kyllä mutta ihan mielenkiinnosta ainahan autossa tarvii jotain vikaa olla

                      Osaako joku sanoa kuinka iso homma on purkaa koko imusarja? Vaihdoin tuossa hetki sitten vanoksen o renkaat ja huomasin vaan samalla että oli huohotinputkessa melko paljon töhnää, ei varmaan tekisi pahaa puhdistaa... Voisi samalla tarkastaa kaikki paikat

                      Autona toimii vm2002 330i

                      Comment

                      • Tuoppo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 558
                        • Joensuu

                        Täällä myös olisi vanoksen tiivisteet tilattu ja tarkoitus olisi irroittaa myös imusarja ja käydä läpi kaikki huohotin ja alipaineletkut. Auto toimii normaalilämpöisenä varsin hyvin, mutta kylmänä auton tyhjäkäynti notkahtelee ja tehot tuntuvat olevan poissa. Välillä olen kuvitellut myös kuulevani vihellystä konehuoneesta. Yksi mieleenkiintoinen oire myös ilmeni, kun kävin ajamassa hiukan isommalla jalalla mutkapätkää n.20km, jonka jälkeen keskikulutus alkoi laskea koko kesän keskiarvosta.
                        G30 530e xDrive iPerformance -20
                        E70 X5 xDrive40d -10

                        Comment

                        • Juuzmo
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2007
                          • 339

                          Originally posted by creative 22 View Post
                          Remonttien jälkeen tässä nyt ihmetyksen aiheena tuo sammutuksen jälkeinen aika äänekäs suhahdus, ei muuttunut huohotinsysteemien ja imusarjan tiivisteiden vaihdon jälkeen yhtään miksikään..

                          Tuntuu että tuo tulisi jostain ylempää mutta mistä?Jos tuo Disa vuotaa, voiko se ääni tulla siitä?Sen akseli tuntuu olevan hieman väljä.Läpän tiivisteet kyllä vaikuttaisi olevan kunnossa.Lisäksi olen tiivistänyt Disan kiinnityksen imusarjaan vielä moottorisilikonilla.

                          Edelleen huonon kylmäkäynnin seurauksena usein vikavalo tauluun ja koodit 240, 243 burning fail.Sylinterit 3 ja 6.Luin vaihteeksi koodit myös toisella testerillä (Autel Maxiscan 509) ja tämä antoi muten samat mutta toiselle "Misfiring detected with low fuel", eli mahtaako ongelma autossani olla sittenkin polttoaineen saannissa?Suodatin ja paineensäädin on kyllä hiljattain vaihdettu.:think
                          Selvisikö suhahduksen lähde? Itsellä sama ongelma ja syytä pohditaan parhaillaan...

                          Comment

                          • kaikkone
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 933
                            • Villähde

                            Kysytään nyt täältä kun on kokemustakin. Kokeilin M52b25:lla hiukan paljonko tulee kolmosella ja talla pohjassa rajottimelle asti. jotai 50-60 sain arvoks

                            Comment

                            • Pasi_K
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 686
                              • Tyrnävä

                              Originally posted by Tuoppo View Post
                              Täällä myös olisi vanoksen tiivisteet tilattu ja tarkoitus olisi irroittaa myös imusarja ja käydä läpi kaikki huohotin ja alipaineletkut. Auto toimii normaalilämpöisenä varsin hyvin, mutta kylmänä auton tyhjäkäynti notkahtelee ja tehot tuntuvat olevan poissa. Välillä olen kuvitellut myös kuulevani vihellystä konehuoneesta. Yksi mieleenkiintoinen oire myös ilmeni, kun kävin ajamassa hiukan isommalla jalalla mutkapätkää n.20km, jonka jälkeen keskikulutus alkoi laskea koko kesän keskiarvosta.
                              Olen ollut huomaavinani saman...
                              Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                              Tsekkaa myytävät osat tästä

                              Comment

                              • Juuzmo
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2007
                                • 339

                                Voisikohan syypäänä olla juuri tuo DISA venttiili, kun konehuoneesta kuuluu suhahdus muutama sekunti koneen sammuttamisen jälkeen? Mitään merkkivaloja ei ainakaan pala ja autossa on vedot tallella. Ääntelehtiminen vaan ilmestyi yhtäkkiä, konehuoneessa ei ole mitään oikeastaan tehty, ilmanputsarin kannen jossain vaiheessa irroitin ja laitoin takaisin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎