Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SJHP44
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 86
    • PKS

    Ja pitkästä aikaa taas kommenttia omasta kulkineesta. Koittakaa jaksaa.

    Eli alavääntö loisti poissaolollaan kevään ja kesän -10. Elokuun alussa viime vuonna vaihdoin nokka-akselin pakopuolen tunnistimen, millä oli positiivisessa mielessä dramaattinen vaikutus alavääntöön ja auton kulkuun muutenkin.

    Iloa kesti lähes kaksi viikkoa, kunnes auton käsinpesun yhteydessä ilmeisesti jonnekin pääsi pesuvettä ja auto ei suostunut aluksi käynnistymään ollenkaan ja myöhemminkin vasta 5 sekunnin startin pyörityksen jälkeen. Auto kävi jotenkuten normaalisti, mutta suuremmilla kierroksilla moottori pätki kuin keuhkoihin ammuttu kameli.

    Avasin ja irrotin koneesta lähes kaikki näkyvillä ja vähän piilossakin olevat sähköliittimet, tulpat yms. suihkuttelin puoli purkkia crc:tä ja annoin kaiken kuivua rauhassa. Ei mitään vaikutusta. Auton starttiongelmat jatkuivat hetken, mutta katosivat kuitenkin parin päivän sisällä itsestään. Samoin pätkiminen lakkasi. Tehot eivät vain palanneet nokan pakopuolen anturin vaihdon jälkeiselle ihanalle tasolle.

    Luetutin vikakoodit pari viikkoa tuosta episodista ja kone ilmoitti kaiken muun ohella nokan imupuolen tunnistinta ts. sen vikaa.
    Vaihdoin ko. tunnistimen vailla minkäänlaisia vaikutuksia.

    Taloustilanteen romahdettua ajelin sitten vajaatehoisella Bemarilla lähes vuoden. Vääntö tuntui kertakaikkiaan vain olevan hukuksissa ja koneen tunnusomaisin ongelma oli väännön "katoaminen" isommilla vaihteilla n. 3000 kierroksen kohdalla, jolloin kierroslukumittari pysähtyi, notkahti n. 100-200 kierrosta alaspäin, minkä jälkeen kiihdytys jatkui kuminauhamaisen normaalina.

    Pari päivää sitten aloitin varaosabingon uudelleen, ja vaihdoin kampiakselin tunnistimen. Kone tuntuukin reagoivan kaasuun selvästi herkemmin ja "äkäisemmin" kuin aikaisemmin, mutta edelleen se kaivattu tehopiikki puuttuu. Sivuhuomautuksena heti tunnistimen vaihdon jälkeen parin kilometrin ajelun seurauksena autossani syttyi moottorivalo, mitä ei ole koskaan aikaisemmin, eikä liioin tuon jälkeen tapahtunut.. Osaako joku sanoa mistä johtuu????

    Nyt testailin DISAa ja MAFia ajelemalla piuhat irti. ( siis koneesta )
    MAFin piuha irroitettuna ei mitään dramaattista eroa varsinkaan alakierroksilla ( alle 3500 rpm ). Eli liekö entinen? Äkkiseltään tuntuisi, että vaihtoon menee.. MAF testi 3. vaihteella rajoittimeen ( okei vuosi sitten ) tuotti n. 69 l tuloksen...

    DISAsta kuuluu juurikin tuollainen em. videoillakin kuuluva rahina/rätinä ja piuhan irroitus lopettaa tuon. Eli vaihtoon? Lisäksi DISAn piuha irroitettuna ajelussa ei mitään eroa "normaali"tilaan. Irroitin koko aparaatin ja akseli liikkuu normaalisti sekä läppä aukeaa vähän yli 2000 rpm.
    EDIT: ja tosiaan DISAn läpässä ja imusarjassa kokolailla karstaa...

    Autolle tähän mennessä tehtynä mm.:

    - Vanoksen tiivisteet
    - imusarjan letkut ja huohotinjärjestelmä kokonaisuudessaan uusittu (ml. kumitulpat)
    - kaikki tunnistimet ( eli nokan imu ja pako sekä kampivekseli )

    Vaihtoehtoja seuraaviksi toimenpiteiksi:
    - MAF?
    - DISA?
    - polttoaineensuodatin?
    - joku muu, mikä?

    Mitä sanoo raati?
    Last edited by SJHP44; 22-09-2011, 13:46.
    e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7425
      • Oulu

      En tiedä miten M54B30 käyttäytyy, mutta oman auton kone meni nilkutustilaan eikä käynnistynyt kunnolla kun molemmat nokkien tunnistimet oli pois pelistä, toisen vika taas ei tehnyt mitään ilmeisen näkyvää ongelmaa ajoon.

      Originally posted by SJHP44 View Post
      Sivuhuomautuksena heti tunnistimen vaihdon jälkeen parin kilometrin ajelun seurauksena autossani syttyi moottorivalo, mitä ei ole koskaan aikaisemmin, eikä liioin tuon jälkeen tapahtunut.. Osaako joku sanoa mistä johtuu????
      Vikakoodin luulisin kertovan mistä on kyse. MIL-valohan syttyy vain (?) niistä vioista jotka voi vaikuttaa päästöihin.

      Originally posted by SJHP44 View Post
      DISAsta kuuluu juurikin tuollainen em. videoillakin kuuluva rahina/rätinä ja piuhan irroitus lopettaa tuon. Eli vaihtoon?
      Ei kai siitä pitäisi mitään ääntä kuulua?

      Originally posted by SJHP44 View Post
      Irroitin koko aparaatin ja akseli liikkuu normaalisti sekä läppä aukeaa vähän yli 2000 rpm.
      Eikös tuo M54B30-DISA-videoilla kuuluva ääni johtunut yleensä siitä, että läppä irtoaa siitä akselista ja pääsee värähtelemään siellä omiaan. Sulla siis läpän käännöllä on kuitenkin ihan normaali ja välyksetön yhteys siis sitä ohjaavaan alipainekalvolta tulevaan varteen?
      Last edited by Petri.Kekkonen; 22-09-2011, 17:03.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        Originally posted by SJHP44 View Post
        Vaihtoehtoja seuraaviksi toimenpiteiksi:
        - MAF?
        - DISA?
        - polttoaineensuodatin?
        - joku muu, mikä?

        Mitä sanoo raati?
        Toimivan MAFin voi kysellä joltain testiin, näin tein yhdelle forumilaiselle ja sen jälkeen hänen auto toimi hänen mielestä erittäin paljon paremmin, eli kävi ostamassa tämän pikku testin jälkeen uuden MAFin.
        Eli kyselyä vaan että jos joku lainais!

        DISA jos on väljä ja kolisee niin ei välttämättä oireile näin kuten kuvailit, lähinnä kosmeettinen asia kun kolisee.
        Sit jos läppä on oikeesti kohta irtoamassa niin sit toki uus tilalle.

        Polttoainesuodatin on halpa ja helppo vaihtaa, eli vaihda pois jos on vielä orkkis ja autolla ajettu paljon.

        Voisko toinen katalysaattori olla tukossa tjsp?
        Tai joku puola oireilee?

        Millä ohjelmalla luet vikakoodit?
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • Mikozu
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 256
          • Tampere

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          En tiedä miten M54B30 käyttäytyy, mutta oman auton kone meni nilkutustilaan eikä käynnistynyt kunnolla kun molemmat nokkien tunnistimet oli pois pelistä, toisen vika taas ei tehnyt mitään ilmeisen näkyvää ongelmaa ajoon.
          M54B30 lähtee tehot pois kun imunokan anturi ei toimi, eli käyttäytyy ilmeisesti hieman eritavalla kuin sinulla.
          Tesla Model 3 Performance -21
          MB Sprinter -23

          Comment

          • SJHP44
            Bimmer Rookie
            • Apr 2009
            • 86
            • PKS

            Kiitoksia kaikille vastanneille. Vaihtoehtoja viaksi tosiaan on useampia. Juuri kun pääsin sanomasta, että moottorivalo ei ole enää uudestaan syttynyt, se lävähti päälle hetki sitten. Vaikuttaa, että joku pytty putoaa pois pelistä ja kone tärisee hullun lailla tyhjäkäynnillä. Eli olisiko vika tulpissa tai puolissa, kuten Dani ehdotti? Täytyy päästä luetuttamaan vikakoodit, muuten menee lottoamiseksi...
            Tuosta DISAsta: käsikopelolla vaikuttaa ehjältä, mutta toisaalta en ole koskaan käpistellyt esim uutta laitosta. Rahina tosiaan kuuluu tyhjäkäynnillä selvästi laitteesta ja se loppuu kun irrotan Disan piuhan. Eli tuon perusteella mennee vaihtoon.
            Onko nixu kuulolla? Vikakoodin / livedatan luku ja tulkkaustarvetta
            e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Itse pähkäilin tässä pari viikkoa sitten ihan samaa tuon MAFfin kuunnon suhteen. Ainut huomattava ero oli, että johdon kun otti irti niin kierrokset kävi 2s alemapana. Muuten ei käynnissä tai ajossa eroa. Hommasin sitten kuitenkin uuden Maffin, alaväännöt parani hieman.

              Eli vanha mittari oli vielä ehjä, mutta hieman kai jo väsynyt. Itselle jäi se käsitys, että jos Maffin johdon irrottaa auto käynnissä niin tyhjäkäynnissä pitäisi hetkellinen alentuminen tapahtua ja kierrokset palaavat sitten normaaliksi ja auto toimii ok, jos siis Maf on ehjä.

              Jos ihan mitään ei tapahdu niin sitten Maf on varmasti rikki.

              Mulla ei ainakaan DISAsta kuulu mitään rohinoita, eikä äänimaailmassa tapahdu mitään jos irrottaa disalta johdon. Eli varmaan on tosiaan sinulla jotain vikaa disassa.

              Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa jo ihan huoltotoimenpiteenä. Kannattaa uusia samalla ne kumiset polttoaineletkut ja niiden klemmarit. Itsellä oli nimittäin ainakin melko haperossa kunnossa ne polttoaineletkujen pätkät.

              Oliko tuosta pakonokan anturista muuten vikakoodi viime kesänä? Vai ihan muuten vaan päädyit se silloin vaihtamaan? Vaihdoitko muuten orkkista vai jotain no name tarvikeantureita? Näissähän on kai aika paljon sellaista ongelmaa ettei ne halvimmat tarvikeanturit tahdo toimia edes uusina.
              Last edited by Antsah; 23-09-2011, 08:26.

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                Originally posted by SJHP44 View Post
                Vaikuttaa, että joku pytty putoaa pois pelistä ja kone tärisee hullun lailla tyhjäkäynnillä. Eli olisiko vika tulpissa tai puolissa, kuten Dani ehdotti? Täytyy päästä luetuttamaan vikakoodit, muuten menee lottoamiseksi...
                Eli kun vika ilmestyy niin piuha kiinni, katotaan mikä pytty antaa Missfire vikakoodin, sitten vaihdetaan puolien paikkaa ja katotaan taas että seuraako Missfire puolaa, jos seuraa niin puola alkaa olemaan valmis.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  Täällähän sitä. Voisi olla puola tms. Oliko tunnistimet oem?
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • SJHP44
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2009
                    • 86
                    • PKS

                    Jeps, tuo puolien kunto täytyy tarkastaa. Kaikki tunnistimet on oem osia marmorilta. Ei tietysti tarkoita, etteikö niissäkin voisi olla vikaa...

                    Jotain tuolla käyntipuolella on vikana, kun kampiakselin tunnistimen vaihto saa aikaan moiset oireet. Eli nyt yön yli hautuneena tuo puola/tulppaosasto voisi hyvin olla taudin pesäke. Moottorivalo on tosin syttynyt vain kaksi kertaa 300 km aikana, joten sen aikaansaanti testerin käsilläollessa saattaa osoittautua ongelmalliseksi.

                    Edit: Ja joo. Tuosta pakonokan anturista oli viime kesänä vikakoodi, jonka vuoksi sen vaihdoin.
                    Ja Maf käyttäytyy samoin kuin antsah mainitsi, eli piuha tyhjäkäynnillä irti, niin käynti notkahtaa ja jatkuu sen jälkeen normaalina, eli kunnossa sen suhteen. Disan taidan vaihtaa kun pääsen takas etelään.
                    Last edited by SJHP44; 23-09-2011, 14:20.
                    e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      Originally posted by SJHP44 View Post
                      Moottorivalo on tosin syttynyt vain kaksi kertaa 300 km aikana, joten sen aikaansaanti testerin käsilläollessa saattaa osoittautua ongelmalliseksi.
                      Kyllä noista siis jää vikakoodit muistiin, ne ei sieltä haihdu ilman nollausta.
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • SJHP44
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2009
                        • 86
                        • PKS

                        Originally posted by Dani View Post
                        Kyllä noista siis jää vikakoodit muistiin, ne ei sieltä haihdu ilman nollausta.
                        .... Luonnollisesti. Näköjään alkaa meikäläisen aivotoiminta hidastumaan täälä mökillä
                        e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                        Comment

                        • SJHP44
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 86
                          • PKS

                          No joo... tuo moottorivalon syttyminen taitaa johtua tunnistimista. Kaveri mainitsi, että viallisten tunnistimien "pudotessa kyydistä" yli 3000 rpm, moottori menee ns. vikasietotilaan ja estää konetta antamasta täysiä tehoja. Testasin teoriaa, ja toden totta: kun autolla ajoi vähänkään pitempään (5-10 sek) samalla vaihteella yli 3000 rpm, niin moottorivalo syttyi ja tuo aikaisemmin mainittu jumalaton tutina ja vaikutelma, että jokin pytty putoaa pelistä alkoi. Nyt sitten etsimään sitä vikaa jo vaihdetuista osista....

                          Tosin ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin:

                          Vanhassa kampiakselin tunnistimessa oli vikaa, sillä nyt vakionopeuden säätimellä ajettaessa kone ei pitkässä ylämäessä heitä pienempää silmään, vaan puskee käytännössä samoilla matalilla kierroksilla ja vaihteilla kuin härkä.
                          e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7425
                            • Oulu

                            Originally posted by SJHP44 View Post
                            No joo... tuo moottorivalon syttyminen taitaa johtua tunnistimista. Kaveri mainitsi, että viallisten tunnistimien "pudotessa kyydistä" yli 3000 rpm, moottori menee ns. vikasietotilaan ja estää konetta antamasta täysiä tehoja. Testasin teoriaa, ja toden totta: kun autolla ajoi vähänkään pitempään (5-10 sek) samalla vaihteella yli 3000 rpm, niin moottorivalo syttyi ja tuo aikaisemmin mainittu jumalaton tutina ja vaikutelma, että jokin pytty putoaa pelistä alkoi. Nyt sitten etsimään sitä vikaa jo vaihdetuista osista....
                            Taaskin eri moottori, eli ei ehkä päde sulle, mutta mulla nilkutustila ei aiheuttanut tutinaa, mutta leikkasi tehot. Tutinaa taas tuli kun imuvuodosta johtuneen liian laihan seoksen ilmeisesti aiheuttaneen sytytyskatkon takia tiputti pari kertaa yhden pytyn pois (ja samalla tietysti tehojakin häipyi).
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • SJHP44
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2009
                              • 86
                              • PKS

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Taaskin eri moottori, eli ei ehkä päde sulle, mutta mulla nilkutustila ei aiheuttanut tutinaa, mutta leikkasi tehot. Tutinaa taas tuli kun imuvuodosta johtuneen liian laihan seoksen ilmeisesti aiheuttaneen sytytyskatkon takia tiputti pari kertaa yhden pytyn pois (ja samalla tietysti tehojakin häipyi).
                              Alkoiko sinulla tuo tutina aina vasta moottorivalon sytyttyä vai tapahtuiko sitä myös ns. normaaliajossa?
                              e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7425
                                • Oulu

                                Originally posted by SJHP44 View Post
                                Alkoiko sinulla tuo tutina aina vasta moottorivalon sytyttyä vai tapahtuiko sitä myös ns. normaaliajossa?
                                En valitettavasti muista ihan tarkkaan kun tuosta on jo vähän aikaa. Laihan seoksen vikakoodia se pukkasi ja siitä sytytteli moottorivaloa. Pari kertaa sitten kävi niin että tyhjäkäynnillä tiputti jonkun pytyn pois kokonaan ja silloin jos yritti ajossa kiihdytellä tai käyttää isompia kierroksia niin tutina oli melkoinen. En muista oliko moottorivalo silloin pällä vai ei kun se oli jo pidempään palanut hiukan vaihtelevasti.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎