Ja pitkästä aikaa taas kommenttia omasta kulkineesta. Koittakaa jaksaa.
Eli alavääntö loisti poissaolollaan kevään ja kesän -10. Elokuun alussa viime vuonna vaihdoin nokka-akselin pakopuolen tunnistimen, millä oli positiivisessa mielessä dramaattinen vaikutus alavääntöön ja auton kulkuun muutenkin.
Iloa kesti lähes kaksi viikkoa, kunnes auton käsinpesun yhteydessä ilmeisesti jonnekin pääsi pesuvettä ja auto ei suostunut aluksi käynnistymään ollenkaan ja myöhemminkin vasta 5 sekunnin startin pyörityksen jälkeen. Auto kävi jotenkuten normaalisti, mutta suuremmilla kierroksilla moottori pätki kuin keuhkoihin ammuttu kameli.
Avasin ja irrotin koneesta lähes kaikki näkyvillä ja vähän piilossakin olevat sähköliittimet, tulpat yms. suihkuttelin puoli purkkia crc:tä ja annoin kaiken kuivua rauhassa. Ei mitään vaikutusta. Auton starttiongelmat jatkuivat hetken, mutta katosivat kuitenkin parin päivän sisällä itsestään. Samoin pätkiminen lakkasi. Tehot eivät vain palanneet nokan pakopuolen anturin vaihdon jälkeiselle ihanalle tasolle.
Luetutin vikakoodit pari viikkoa tuosta episodista ja kone ilmoitti kaiken muun ohella nokan imupuolen tunnistinta ts. sen vikaa.
Vaihdoin ko. tunnistimen vailla minkäänlaisia vaikutuksia.
Taloustilanteen romahdettua ajelin sitten vajaatehoisella Bemarilla lähes vuoden. Vääntö tuntui kertakaikkiaan vain olevan hukuksissa ja koneen tunnusomaisin ongelma oli väännön "katoaminen" isommilla vaihteilla n. 3000 kierroksen kohdalla, jolloin kierroslukumittari pysähtyi, notkahti n. 100-200 kierrosta alaspäin, minkä jälkeen kiihdytys jatkui kuminauhamaisen normaalina.
Pari päivää sitten aloitin varaosabingon uudelleen, ja vaihdoin kampiakselin tunnistimen. Kone tuntuukin reagoivan kaasuun selvästi herkemmin ja "äkäisemmin" kuin aikaisemmin, mutta edelleen se kaivattu tehopiikki puuttuu. Sivuhuomautuksena heti tunnistimen vaihdon jälkeen parin kilometrin ajelun seurauksena autossani syttyi moottorivalo, mitä ei ole koskaan aikaisemmin, eikä liioin tuon jälkeen tapahtunut.. Osaako joku sanoa mistä johtuu????
Nyt testailin DISAa ja MAFia ajelemalla piuhat irti. ( siis koneesta )
MAFin piuha irroitettuna ei mitään dramaattista eroa varsinkaan alakierroksilla ( alle 3500 rpm ). Eli liekö entinen? Äkkiseltään tuntuisi, että vaihtoon menee.. MAF testi 3. vaihteella rajoittimeen ( okei vuosi sitten ) tuotti n. 69 l tuloksen...
DISAsta kuuluu juurikin tuollainen em. videoillakin kuuluva rahina/rätinä ja piuhan irroitus lopettaa tuon. Eli vaihtoon? Lisäksi DISAn piuha irroitettuna ajelussa ei mitään eroa "normaali"tilaan. Irroitin koko aparaatin ja akseli liikkuu normaalisti sekä läppä aukeaa vähän yli 2000 rpm.
EDIT: ja tosiaan DISAn läpässä ja imusarjassa kokolailla karstaa...
Autolle tähän mennessä tehtynä mm.:
- Vanoksen tiivisteet
- imusarjan letkut ja huohotinjärjestelmä kokonaisuudessaan uusittu (ml. kumitulpat)
- kaikki tunnistimet ( eli nokan imu ja pako sekä kampivekseli )
Vaihtoehtoja seuraaviksi toimenpiteiksi:
- MAF?
- DISA?
- polttoaineensuodatin?
- joku muu, mikä?
Mitä sanoo raati?
Eli alavääntö loisti poissaolollaan kevään ja kesän -10. Elokuun alussa viime vuonna vaihdoin nokka-akselin pakopuolen tunnistimen, millä oli positiivisessa mielessä dramaattinen vaikutus alavääntöön ja auton kulkuun muutenkin.
Iloa kesti lähes kaksi viikkoa, kunnes auton käsinpesun yhteydessä ilmeisesti jonnekin pääsi pesuvettä ja auto ei suostunut aluksi käynnistymään ollenkaan ja myöhemminkin vasta 5 sekunnin startin pyörityksen jälkeen. Auto kävi jotenkuten normaalisti, mutta suuremmilla kierroksilla moottori pätki kuin keuhkoihin ammuttu kameli.
Avasin ja irrotin koneesta lähes kaikki näkyvillä ja vähän piilossakin olevat sähköliittimet, tulpat yms. suihkuttelin puoli purkkia crc:tä ja annoin kaiken kuivua rauhassa. Ei mitään vaikutusta. Auton starttiongelmat jatkuivat hetken, mutta katosivat kuitenkin parin päivän sisällä itsestään. Samoin pätkiminen lakkasi. Tehot eivät vain palanneet nokan pakopuolen anturin vaihdon jälkeiselle ihanalle tasolle.
Luetutin vikakoodit pari viikkoa tuosta episodista ja kone ilmoitti kaiken muun ohella nokan imupuolen tunnistinta ts. sen vikaa.
Vaihdoin ko. tunnistimen vailla minkäänlaisia vaikutuksia.
Taloustilanteen romahdettua ajelin sitten vajaatehoisella Bemarilla lähes vuoden. Vääntö tuntui kertakaikkiaan vain olevan hukuksissa ja koneen tunnusomaisin ongelma oli väännön "katoaminen" isommilla vaihteilla n. 3000 kierroksen kohdalla, jolloin kierroslukumittari pysähtyi, notkahti n. 100-200 kierrosta alaspäin, minkä jälkeen kiihdytys jatkui kuminauhamaisen normaalina.
Pari päivää sitten aloitin varaosabingon uudelleen, ja vaihdoin kampiakselin tunnistimen. Kone tuntuukin reagoivan kaasuun selvästi herkemmin ja "äkäisemmin" kuin aikaisemmin, mutta edelleen se kaivattu tehopiikki puuttuu. Sivuhuomautuksena heti tunnistimen vaihdon jälkeen parin kilometrin ajelun seurauksena autossani syttyi moottorivalo, mitä ei ole koskaan aikaisemmin, eikä liioin tuon jälkeen tapahtunut.. Osaako joku sanoa mistä johtuu????
Nyt testailin DISAa ja MAFia ajelemalla piuhat irti. ( siis koneesta )
MAFin piuha irroitettuna ei mitään dramaattista eroa varsinkaan alakierroksilla ( alle 3500 rpm ). Eli liekö entinen? Äkkiseltään tuntuisi, että vaihtoon menee.. MAF testi 3. vaihteella rajoittimeen ( okei vuosi sitten ) tuotti n. 69 l tuloksen...
DISAsta kuuluu juurikin tuollainen em. videoillakin kuuluva rahina/rätinä ja piuhan irroitus lopettaa tuon. Eli vaihtoon? Lisäksi DISAn piuha irroitettuna ajelussa ei mitään eroa "normaali"tilaan. Irroitin koko aparaatin ja akseli liikkuu normaalisti sekä läppä aukeaa vähän yli 2000 rpm.
EDIT: ja tosiaan DISAn läpässä ja imusarjassa kokolailla karstaa...
Autolle tähän mennessä tehtynä mm.:
- Vanoksen tiivisteet
- imusarjan letkut ja huohotinjärjestelmä kokonaisuudessaan uusittu (ml. kumitulpat)
- kaikki tunnistimet ( eli nokan imu ja pako sekä kampivekseli )
Vaihtoehtoja seuraaviksi toimenpiteiksi:
- MAF?
- DISA?
- polttoaineensuodatin?
- joku muu, mikä?
Mitä sanoo raati?
Comment