Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7436
    • Oulu

    Originally posted by Juize View Post
    Mulla on ollut havaittavissa että esim. jos nostaa kierrokset vaikka 3000 kieppeille ja löysää kaasun, niin kierrokset jää vähäksi aikaa "päälle", ennen kuin palautuu normaali tyhjäkäynnille.
    Tuota on ollut mullakin ainakin jos kaasuttaa nopeasti tyhjäkäynniltä ja löysää samantien kaasun. Toinen ongelma on keskikierroksilla ykköseltä kakkoselle vaihdossa tapahtuva niiaus eli veto joskus vähän hyytyy hetkeksi tuossa. Ei tuotakaan aina tunnu tapahtuvan.

    Pitääpä muistaa kuvata video niin kuulet mun äänet.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Antsah View Post
      Kuuntelin eilen vähän konehuonetta ja tuollainen samanlainen ääni se tulee minunkin autosta. Eiköhän tuo ole aika normaalia, että sieltä jonkunlainen imuääni kuuluu. Kone kun on muuten aika hiljainen niin sitten tuollaisiinkin kiinnittää huomiota. Näin ainakin uskon tai sitten joku osoittakoon vuotopaikan
      Sama ääni kuuluu minullakin ja on vaihdettu imusarja, disa, tiivisteitä, letkuja, tyhjäkäyntiventtiili, kaasuläppä, separaattori ja vaikka mitä (romanttista ylihuoltoa ja eBayn syytä, ei siis tuon äänen takia). Tosin jarrutehostimelle menevät letkut on vielä vaihtamatta...

      Kaasun niiausta esiintyy/esiintyi myös, siis paikallaan sopivasti nopeasti kaasuttamalla ja löysäämällä kaasun saa kierrokset putoamaan hetkeksi 550 tienoille ja sitten kohoamaan 800 ja taas palautumaan siitä 700. En tosin ole tänä kesänä testannut.

      Kierrosten päällejäämistä ei ole esiintynyt, tosin muistelen, että sitä joskus kauan sitten satunnaisesti esiintyi. Ilmeisesti joku ylihuollon kohde korjasi sen. Luultavasti kaasuläppä.

      Mutta edelleen esiintyy auton satunnaista hurjaa tehokkuutta/vääntävyyttä, sille ei vaan löydy selitystä/korjausta. Siis korjausta, jolla sen saisi jatkuvasti päälle. Mutta uusi erä osia on kohta saapumassa...
      E39 528iA

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Originally posted by TJJ View Post
        Sama ääni kuuluu minullakin ja on vaihdettu imusarja, disa, tiivisteitä, letkuja, tyhjäkäyntiventtiili, kaasuläppä, separaattori ja vaikka mitä (romanttista ylihuoltoa ja eBayn syytä, ei siis tuon äänen takia). Tosin jarrutehostimelle menevät letkut on vielä vaihtamatta...

        Kaasun niiausta esiintyy/esiintyi myös, siis paikallaan sopivasti nopeasti kaasuttamalla ja löysäämällä kaasun saa kierrokset putoamaan hetkeksi 550 tienoille ja sitten kohoamaan 800 ja taas palautumaan siitä 700. En tosin ole tänä kesänä testannut.

        Kierrosten päällejäämistä ei ole esiintynyt, tosin muistelen, että sitä joskus kauan sitten satunnaisesti esiintyi. Ilmeisesti joku ylihuollon kohde korjasi sen. Luultavasti kaasuläppä.

        Mutta edelleen esiintyy auton satunnaista hurjaa tehokkuutta/vääntävyyttä, sille ei vaan löydy selitystä/korjausta. Siis korjausta, jolla sen saisi jatkuvasti päälle. Mutta uusi erä osia on kohta saapumassa...
        Veikkaisin kyllä tuota kaasuhommaakin ominaisuudeksi. Automaatissa ei varmaan huomaa niin selvästi ehkä?

        Itsekkin olen pistänyt merkille, että auto tuntuu joskus tehokkaammalta ja vääntävämmältä. Ei kyllä järkevää syytä mistä voisi johtua vai onko kuvitelmaa vain sitten?? Tietenkin kaikki asentoanturit voisi uusia, mutta tuntuu vähän turhalta alkaa ilman vikakoodeja niitä vaihtamaan uusiin kun eivät kuitenkaan orkkiksina ainakaan ihan ilmaisiakaan ole.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Antsah View Post
          Itsekkin olen pistänyt merkille, että auto tuntuu joskus tehokkaammalta ja vääntävämmältä. Ei kyllä järkevää syytä mistä voisi johtua vai onko kuvitelmaa vain sitten??
          Ei se ole kuvittelua, mutta mistä ihmeestä tuo ilmiö johtuu... Asiaahan on täällä pohdittu ennenkin.

          Nokan asentoanturit on vaihdettu, Vanos korjattu yms. mutta eipä ne tuohon vaikuta mitään. Kampiakselin anturi vaihtuu kohta. Lambdat ja katalysaattorit voisi vaihtaa, mutta se on jo liian kallis kokeilu.

          Ehkä moottorinohjauksessa on salainen ohjelma, joka joskus menee vahingossa hetkeksi päälle, ja vapauttaa 50 lisähevosta/50Nm vääntöä...
          E39 528iA

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            Originally posted by TJJ View Post
            Ei se ole kuvittelua, mutta mistä ihmeestä tuo ilmiö johtuu... Asiaahan on täällä pohdittu ennenkin.

            Nokan asentoanturit on vaihdettu, Vanos korjattu yms. mutta eipä ne tuohon vaikuta mitään. Kampiakselin anturi vaihtuu kohta. Lambdat ja katalysaattorit voisi vaihtaa, mutta se on jo liian kallis kokeilu.

            Ehkä moottorinohjauksessa on salainen ohjelma, joka joskus menee vahingossa hetkeksi päälle, ja vapauttaa 50 lisähevosta/50Nm vääntöä...
            Itse mietin oman 530:sen kanssa samaa joskus, että mihin osa hevosista välillä karkaa.

            Yksi vaihtoehto, mitä mietin, voisi olla adaptiivinen sytytysennakko;
            Kone hakee ennakkoa koko ajan kohdalleen => ennakko veto päällä muuttuu => jossain vaiheessa käydään nakutusrajalla => otetaan pakkia ennakoissa, ja tehoa häviää.

            ...sama sykli alusta.

            Tätä pitäisi jonkun velhon ajossa tutkia sytkäennakoista, ja niiden adaptioarvoista, jos sattuisi "tilanne päälle" ja näkisi jos siellä jotain tapahtuu.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Risto113 View Post
              Itse mietin oman 530:sen kanssa samaa joskus, että mihin osa hevosista välillä karkaa.

              Yksi vaihtoehto, mitä mietin, voisi olla adaptiivinen sytytysennakko;
              Kone hakee ennakkoa koko ajan kohdalleen => ennakko veto päällä muuttuu => jossain vaiheessa käydään nakutusrajalla => otetaan pakkia ennakoissa, ja tehoa häviää.

              ...sama sykli alusta.

              Tätä pitäisi jonkun velhon ajossa tutkia sytkäennakoista, ja niiden adaptioarvoista, jos sattuisi "tilanne päälle" ja näkisi jos siellä jotain tapahtuu.
              Joo, tuota voisi kai tutkia tuolla phenon ohjelmalla mutta ongelmana on saada tuo hurja teho päälle juuri silloin kun ohjelma on käynnissä. Ellei sitten asenna tietokonetta pysyvästi autoon...

              Mietin myös voisiko nakutustunnistimet vaikuttaa asiaan, olisi pitänyt vaihtaa ne kun otin imusarjan irti.

              Ja kun tuo ilmenee käsittääkseni myös manuaalivaihteisissa, niin kyse ei ole mistään moottorinohjauksen ja automaattilaatikon välisestä jutusta. Sielläkin kun tehdään vaikka mitä.

              Usein tuo hurja teho ilmenee lyhyehkön (10km moottoritietä) ajon jälkeen kun auto on sen jälkeen sammutettuna 10-30 minuuttia ja sitten lähtee taas ajamaan. Potkua voi olla muutaman sata metriä ja sitten taas palataan takaisin entiseen/normaaliin. Eikä taatusti ole kuvittelua, ero hyvin selvä.
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Ja sitten tuohon tehojuttuun on tämä jenkkien korjausohje, mutta eipä sillä minun mielikuvituksella tullut mitään vaikutusta:


                Pitää kuitenkin tutkia Vanoksen solenoidien toiminta, siis purkaa ne irti yms.
                E39 528iA

                Comment

                • Warra
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 483

                  Originally posted by Ha2 View Post
                  Se DISA voi vuotaa ilmaa monestakin paikasta. Mulla aikanaan sitkeä imuvuoto autossa ja samoja vikakoodeja ku sulla (sama moottori). Separaattori kaikkine letkuineen, kumitulpat ja haitariletkut vaihdettiin mutta edelleen paloi vikavalo ja vikakoodit oli samoja. DISA vuoti ilmaa läppää liikuttavan akselin juuresta. Vuodon paljastin suihkuttamalla starttipilottia DISAn eri kohtiin, niin että rajasin pahvilla suihkaukset aina johonkin tiettyyn kohtaan (kierrokset nousee hetkeksi, kun vuotopaikka löytyy). Käytin DISAn irti ja se läpän akseli imusarjan sisällä oli poikki ja läppä jumittunut vinoon sinne sisään. Purin läpän ja akselin rippeet pois ja ajelin muutman päivän vuotavalla DISAlla, kunnes uusi saapui. Uudella DISAN asennuksen jälkeen vikakoodien nollaus ja sen jälkeen sammu vikavalot, eikä oo sen jälkeen tullu takasi.

                  Eli suosittelen tutkimaan DISAn imuvuodot ja sen jälkeen se kannattaa kyllä irrottaa ja tutkia. Haulla löytyy kyllä juttua siitä kikkareesta. Tuntuu olevan yleinen vika, että hajoaa M54B30-moottorista. Mutta esim. Veljen ja isän autoissa on M54B25 ja niissä DISA on hieman erinäköinen eikä niillä ollut niissä vuotoja tai läppä rikki mitenkään, vaikka autot suunnilleen saman ikäisiä ovatkin.
                  Disan tiivistekkin vaihdettu ja ei ollut ratkaisu ongelmaan. En saanut itse aikaan minkäänlaista muutosta tyhjäkäynnissä, vaikka pillillä suihkin yleisesti ottaen disan juureen ja tuonne akselille.. En mielelläni päällisin puolen ehjää disaa n.180e ala vaihtamaan summamutikassa.

                  Ps. oli muuten tuskaa irroittaa se vanha alahaitariputki Aivan tolkuton se mutterin sijoitus matkustamoa päin eikä keulaanpäin.

                  Tehty
                  -Vaihdettu Ilmansuodatin/Tulpat - ei eroa
                  -Vaihdettu huohotin (letkuineen) - ei eroa
                  -Kokeiltu uudella ilmamassamittarilla/puhdistettu vanha -> ei eroa
                  -Mitattu lambdojen jännite - ok
                  -Imusarjan takana olevat kumitulpat vaihdettu -> isompi tulppa oli hieman haljennut, perstuntumalla kone hieman pirteämpi
                  -Polttoainesuodatin vaihdettu -> ei eroa
                  -Ylempi haitariputki vaihdettu -> Oli täysin ehjä, mutta uusi vaihdettu, ei eroa
                  -Alempi haitariputki vaihdettu -> Oli ehjän oloinen, jouduin rikkomaan vanhan jotta sain irti, ei eroa. Tarkistettu että asennushahlo osuu oikeaan rakoon eikä jää kantamaan.
                  -Disa toimii, kun tukkii reiän siitä päältä ja vapauttaa läpän, ei avaudu kuin hieman, vapauttaa reiän niin aukeaa kokonaan. Ei tunnu välystä läpässä. Tiiviste lattana ja väljä.
                  -Vaihdettu Disan O-rengas -> ei vaikutusta

                  Kellotin lisäksi eilen gps:llä kiihtyvyyttä 0-100km/h ja helposti alle 9s aikoja tasaisesti saa nakuteltua, joten tehot lienevät kunnossa (tehdas lupaa 8.4s/0-100km/h)

                  Edit.

                  Irroitin vielä disan ja tutkin, kuuluuko tuon läpän ollessa auki sitä pystyä heiluttamaan n. 2cm matkalta suht vaivattomasti ilman vastusta? Siis klappia liikkeessä ei tunnu, mutta kun läppä on auki niin tosiaan ainakin omaa voi sen pari senttimetriä liikuttaa sulkemisasentoa kohti ilman mainittavaa vastusta.


                  Kuten tässä videolla tuo vanha, mutta klap klap ääntä ei ole noin pahasti. Voiko tuollainen "löysyys" aiheuttaa polttoaineseos laiha vikakoodia?

                  Oikeastaan disani on juuri kuin tässä videossa

                  Torque softalla kun katsoo obd2 lukijalla niin long term fuel trim on kummassakin bankissa 10-15% ja siinä huitelevat, eli jonkin verran laihalla on. Arvostan todella paljon seuraavaa vinkkiä mitä teen, jos joku osaa sen kertoa.
                  Last edited by Warra; 14-06-2012, 16:49.
                  E46 320i Facelift Touring M54b22
                  exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Ja sitten tuohon tehojuttuun on tämä jenkkien korjausohje, mutta eipä sillä minun mielikuvituksella tullut mitään vaikutusta:


                    Pitää kuitenkin tutkia Vanoksen solenoidien toiminta, siis purkaa ne irti yms.
                    Aika erikoiselta kuulostaa tuo jenkkien korjaus, kait se on kokeiltava

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Ja sitten tuohon tehojuttuun on tämä jenkkien korjausohje, mutta eipä sillä minun mielikuvituksella tullut mitään vaikutusta:


                      Pitää kuitenkin tutkia Vanoksen solenoidien toiminta, siis purkaa ne irti yms.
                      Siis WTF, pakkohan tota on kokeilla
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Huomasimpa omassa autossa kun varsin kuuntelin ikkuna auki, että jos esim 20-30 vauhdista iskee kolmosvaihteella kaasun täysin pohjaan niin kuuluu sellainen vislaus hetken kuluttua (ei kestä kuin ehkä sekunnin). Sama homma nelosella alle 60 vauhdista. Tyhjäkäynnillä ei saa moista kuuluviin eli pitää olla reilusti rasitetta.

                        Mistähän tuo mahtaa oikein tulla, kokeilkaapa tuleeko muilla? Imuvuodolta kyllä vahvasti kuulostaa. Tarpeeksi iso vaihde pitää olla silmässä vauhtiin nähden, että on tarpeeksi rasitusta koneelle kun iskee kaasun pohjaan. Ikkuna auki pitää kokeilla, muuten ei kuule. Parhaiten kuulee pienestä nopeudesta.

                        Omassa on ainakin haitariputket, huohotin+letkut sekä ne imusarjan kumitulpat uusittu. Disa on varmaan orkkis, joten ehkä sitä pitäisi testailla.
                        Last edited by Antsah; 14-06-2012, 17:56.

                        Comment

                        • Warra
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 483

                          Mikä putki sen imusarjan suojan alla on mistä jengi on sanonut että murenee helposti? Millaisia suorituksia vaatii että tämän saa tarkastettua ja vaihdettua? Hyvää oiheistusta aiheesta?
                          E46 320i Facelift Touring M54b22
                          exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7436
                            • Oulu

                            Originally posted by Antsah View Post
                            Mistähän tuo mahtaa oikein tulla, kokeilkaapa tuleeko muilla?
                            Yritän muistaa kokeilla joskus kun on taas kuivempi keli.

                            Originally posted by Warra View Post
                            Mikä putki sen imusarjan suojan alla on mistä jengi on sanonut että murenee helposti? Millaisia suorituksia vaatii että tämän saa tarkastettua ja vaihdettua? Hyvää oiheistusta aiheesta?
                            Se on tässä kuvassa oleva Return Pipe, joka on helppo vaihtaa ilman mitään isompaa purkamista:

                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              Tällä viikolla pitäisi marmorille tulla uusi DISA Valve, katotaan sitten miltä vanha näyttää, uskon ettei ole kovin ehjä tuo nykyinen..
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              • mijuko
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2010
                                • 951
                                • ۩□□۩

                                Originally posted by Dani View Post
                                Tällä viikolla pitäisi marmorille tulla uusi DISA Valve, katotaan sitten miltä vanha näyttää, uskon ettei ole kovin ehjä tuo nykyinen..
                                Minkäs hintainen tuo muuten on?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎