Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    Perkules, ilmeni ongelma tänään. M52B28 koneinen kiesi kyseessä, vikakoodeja ei tule, roughness arvo 3 sylinterillä noin 800 inpalla luettuna, häikkää? Inpassa myös idle control using air tjsp menee yli alueen ja näyttää tyhjäkäynnillä kokoajan yli 20.

    Vikana ilmeni siis kun tulee risteyksiin niin kierrokset humppaa hetken aikaa 1500rpm pari kertaa ennenkuin asettuu aloilleen.. Voiko tyhjäkäyntiventtiili tehdä tämän?

    Ja tämä esiintyy pahiten lämpimällä koneella.
    Last edited by jukkae; 19-12-2011, 22:45.

    Comment

    • Perlenbacher
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2010
      • 1103
      • Suomi

      Vaihda tulpan ja puolan paikkaa 2-pytyn kanssa ja katso siirtyykö roughness. Jos ei niin suuttimelle sama, ja jos ei vieläkään muutu niin sitten kannattaa antaa olla, ei sen takia kantta pois kannata ottaa.

      Tyhjäkäyntiventtiili voi tehdä tuon jälkimmäisen.

      Comment

      • jukkae
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3506
        • 70800

        Originally posted by Perlenbacher View Post
        Tyhjäkäyntiventtiili voi tehdä tuon jälkimmäisen.
        Ja tekikin, outo että ihan yhtäkkiä jumahti. Muutama minuutti tärpätissä ja johan liikkuu. Suht isotöinen oli vaan taas purkaa mutta ompahan kunnossa

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 875
          • Keski-Suomi und Sawo

          Pistetään nyt tännekin kun alkoi mieltä kalvaamaan: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=140

          Mistähän moinen mahtaa johtua? Autoon vaihdettu kaikki peruskamat eli: separaattori, haitariletku + letkuja, venakopantiivisteet, tulpat, ICV-putsattu, imuilmanlämpöanturi putsattu jne.

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • pimmeri19
            Bimmer Rookie
            • Dec 2011
            • 46
            • Nokia

            m52

            miten Sport pakosarja Schmiedmann S-Tech. type II M50/M52 Tuotenumero: SCM3436TYP2 toimii tuossa 328i m52 manuaali sedan, onko hyviä vai huonoja kokemuksia?
            Last edited by pimmeri19; 24-12-2011, 14:07.

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              Pakosarjan materiaali ei vaikuta tehoihin ,eikä päästöihinkään. Alkuperäisetkin on peltiä.
              M52:n ei saa lohkolämmitintä vaan säteilijän.
              Sitä en osaa kyllä sanoa mitkä sarjat ei mahtuis säteilijän kanssa.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • Jontsu00
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2011
                • 241
                • Oulu

                Minkälainen hommma vaihtaa m52b28 koneeseen kampiakselin stefa? Ilmeisesti hihnapyörän pultti on tiukassa, ja tarvisi jonkunlaisen pidätystyökalun, että saa pultin oikeaan kireyteen? Minkälainen työkalu?

                Mitä kaikkea pitää purkaa edestä, jos hommaan rupeaa?

                Ja kysytäänpä tässä samalla, että onko tuolla jotain yleisiä paikkoja mistä tuo vois vuotaa öljyä muutakun kampiakselin stefa? Näyttäisi että koneen etuosasta se vuotaa, ja mahdollisesti edestäpäin katsottuna oikealta puolelta konetta.


                Kuvat siis otettu kuskinpuolelta. Nuo hammastangon luona olevat putket ja oikeastaan koko sen seutu on öljynen, mutta mistä se pääsisi valumaan tuonne?
                Löysin jotain juttua, että vois tulla tuolta suodattimelta/sen "jalasta". Mikä siellä rupeaa vuotamaan, ja onko ainoa korjaus hankkia uusi jalka vai?

                Nosturille eijoo nyt mahdollisuuksia, joten tutkittu ihan maavaralla, joka ei mitenkään helppoa ole matalan auton kanssa.
                Last edited by Jontsu00; 14-01-2012, 16:57.

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  Originally posted by Jontsu00 View Post
                  Ja kysytäänpä tässä samalla, että onko tuolla jotain yleisiä paikkoja mistä tuo vois vuotaa öljyä muutakun kampiakselin stefa? Näyttäisi että koneen etuosasta se vuotaa, ja mahdollisesti edestäpäin katsottuna oikealta puolelta konetta.

                  Kuvat siis otettu kuskinpuolelta. Nuo hammastangon luona olevat putket ja oikeastaan koko sen seutu on öljynen, mutta mistä se pääsisi valumaan tuonne?
                  Löysin jotain juttua, että vois tulla tuolta suodattimelta/sen "jalasta". Mikä siellä rupeaa vuotamaan, ja onko ainoa korjaus hankkia uusi jalka vai?

                  Nosturille eijoo nyt mahdollisuuksia, joten tutkittu ihan maavaralla, joka ei mitenkään helppoa ole matalan auton kanssa.
                  Öljynsuodatimen jalkaan voi vaihtaa tiivisteen, eikä vuoto välttämättä vaadi koko jalan vaihtoa. Stefojen lisäksi tuolla lailla voi vuotaa esim. öljypohjan tiiviste tai öljytikun putken tiiviste öljypohjassa (tämä tosin moottorin takaosassa). Myös vanoksen öljyletku voi vuotaessaan kastella moottorin etuosan.

                  Kun moottorista purkaa hieman apulaitteita ja muoveja, niin kyllä sen vuotokohdan pitäis aika hyvin olla paikallistettavissa ihan silmämääräisesti...

                  EDIT: Kuvien perusteella vuoto on melko paha. Kannattaa laittaa nopeasti kuntoon.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • Jontsu00
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2011
                    • 241
                    • Oulu

                    Originally posted by kaol View Post
                    Öljynsuodatimen jalkaan voi vaihtaa tiivisteen, eikä vuoto välttämättä vaadi koko jalan vaihtoa. Stefojen lisäksi tuolla lailla voi vuotaa esim. öljypohjan tiiviste tai öljytikun putken tiiviste öljypohjassa (tämä tosin moottorin takaosassa). Myös vanoksen öljyletku voi vuotaessaan kastella moottorin etuosan.

                    Kun moottorista purkaa hieman apulaitteita ja muoveja, niin kyllä sen vuotokohdan pitäis aika hyvin olla paikallistettavissa ihan silmämääräisesti...

                    EDIT: Kuvien perusteella vuoto on melko paha. Kannattaa laittaa nopeasti kuntoon.
                    Jeps, vuottaa suhteellisen paljon. Onneksi tuli katsottua öljyt, hyvä että tikku enää kastui. :S

                    Tuo stefan alue näyttää kyllä sen verran kuivalta, että ite veikkaan tällä hetkellä tuota öljynsuodattimen jalkaa.


                    Aikalailla samasta paikasta näyttää tuossakin vuotavan öljy, joten tuon suodattimen jalan tiiviste, tuo vanoksen öljyletku, ja nuo "pakkastulpat" lähtee kyllä ensimmäisenä syyniin.

                    Onko kukaan tällä foorumilla joutunut vaihtamaan noita tiivisteitä/letkua tai tekemään kyseistä patenttia noille pakkastulpille?

                    Comment

                    • mika68
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2004
                      • 1966
                      • ......

                      Originally posted by Jontsu00 View Post
                      Minkälainen hommma vaihtaa m52b28 koneeseen kampiakselin stefa? Ilmeisesti hihnapyörän pultti on tiukassa, ja tarvisi jonkunlaisen pidätystyökalun, että saa pultin oikeaan kireyteen? Minkälainen työkalu?

                      Mitä kaikkea pitää purkaa edestä, jos hommaan rupeaa?

                      Ja kysytäänpä tässä samalla, että onko tuolla jotain yleisiä paikkoja mistä tuo vois vuotaa öljyä muutakun kampiakselin stefa? Näyttäisi että koneen etuosasta se vuotaa, ja mahdollisesti edestäpäin katsottuna oikealta puolelta konetta.


                      Kuvat siis otettu kuskinpuolelta. Nuo hammastangon luona olevat putket ja oikeastaan koko sen seutu on öljynen, mutta mistä se pääsisi valumaan tuonne?
                      Löysin jotain juttua, että vois tulla tuolta suodattimelta/sen "jalasta". Mikä siellä rupeaa vuotamaan, ja onko ainoa korjaus hankkia uusi jalka vai?

                      Nosturille eijoo nyt mahdollisuuksia, joten tutkittu ihan maavaralla, joka ei mitenkään helppoa ole matalan auton kanssa.
                      .....
                      Last edited by mika68; 14-09-2012, 11:08.

                      Comment

                      • Magirus
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 875
                        • Keski-Suomi und Sawo

                        Originally posted by Jontsu00 View Post
                        Onko kukaan tällä foorumilla joutunut vaihtamaan noita tiivisteitä/letkua tai tekemään kyseistä patenttia noille pakkastulpille?
                        Omaan E39:siin vaihdoin tuossa tovi sitten juurikin tuon suodattimen jalan tiivisteen. Purin edestä ilmanputsarin sekä laturin niin sopi hyvin tulemaan pois. Kasatessa tointaa kattoo tuon jalan kiinnityspulttien(muistaakseni 6kpl) momentti niin ei ainakaan kierteet mene lohkosta. Omassa alkoi myös heti perään vuotaa tuo vanoksen öljyputki (suodattimen jalan puoleinen banjoliitin alkoi pyöriä letkussa.) Tämän selvitin sillä että yhdestä varaosamoottorista purin letkun pois ja käytin paikallisessa hydraulitarvikeliikkeessä puristuttamassa liittimet paremmin. Uutta ei tohtinu ostaa kun tiskillä hintaa ois kertyny 68e. Toisaalta, prikat tointaa samalla uusia ehdottomasti. Olivat omassakin jo aika länässä kun alumiinia ovat ja helposti muokkaantuu kirittäessä..

                        Omassa muuten loppui nostajien nakutus lämmänä kokonaan ja kylmänäkin hiljaisempi, eli varmasti oli vaikutusta öljynpaineisiin/kiertoon tuolla öljysuodattimen jalan tiivisteellä.

                        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                        O: E24 osasia

                        Comment

                        • *makke*
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 884
                          • Klaukkala

                          Paljonko tommosen m52b25 pitäs kulutella automaatin kanssa? Ajo lähinnä lyhyttä pyörimistä, tuntuu että m50 ja s50 menee pienemmällä , manuaaleja molemmat tosin.

                          Ja mistä lähetään liikenteeseen, jos ruvetaan osia vaihtamaan? Imuvuodot tarkastettu ja kone toimii muuten moitteetta.

                          Comment

                          • Jube
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 9636
                            • ...

                            Originally posted by *makke* View Post
                            Paljonko tommosen m52b25 pitäs kulutella automaatin kanssa? Ajo lähinnä lyhyttä pyörimistä, tuntuu että m50 ja s50 menee pienemmällä
                            12-15l/100km
                            Puhepuolellahan ne menee aina pienellä mutta todellinen kulutus vanhalla automaatti Bemarilla lyhyessä ajossa talvikelillä ei ole eikä kuulu ollakkaan 5l/100km
                            Näillä mennään:
                            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                            MB c124 230CE -90 "Badboy"
                            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                            Comment

                            • squier
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2011
                              • 36
                              • Lahti

                              Onko muita mahdollisia imuvuodon aiheuttajia M52B28 moottorissa kuin haitariletkut, separaattori osineen ja tyhjäkäynnin säätimen letkut? Onko tässä moottorissa imusarjassa niitä tulpattuja lähtöjä, joiden tulpat voisivat olla rikki. Ei ainakaan peilin kanssa silmään osunut.
                              Suhisee tyhjäkäynnillä selvästi jostain, kunnes kaasuläppää hiukan avaa vain onko normaalia? Myös paukuttelee putkessa kuumalla koneella tyhjäkäynnillä.

                              Suurimmat imuvuodot ainakin korjattu, adaptaatiot tällä hetkellä kuitenkin:

                              add1: 1 multiply1: -11
                              add2: 15 multiply2: -1

                              roughness arvot menee jännästi, 4, 5, 6 näyttää nollaa 1 ja 3 n. 400 ja 2 seilaa 600 ja 1500 välillä.

                              Ota tästä nyt selvää, ideoita?

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Originally posted by squier View Post
                                Onko muita mahdollisia imuvuodon aiheuttajia M52B28 moottorissa kuin haitariletkut, separaattori osineen ja tyhjäkäynnin säätimen letkut? Onko tässä moottorissa imusarjassa niitä tulpattuja lähtöjä, joiden tulpat voisivat olla rikki. Ei ainakaan peilin kanssa silmään osunut.
                                Suhisee tyhjäkäynnillä selvästi jostain, kunnes kaasuläppää hiukan avaa vain onko normaalia? Myös paukuttelee putkessa kuumalla koneella tyhjäkäynnillä.

                                Suurimmat imuvuodot ainakin korjattu, adaptaatiot tällä hetkellä kuitenkin:

                                add1: 1 multiply1: -11
                                add2: 15 multiply2: -1

                                roughness arvot menee jännästi, 4, 5, 6 näyttää nollaa 1 ja 3 n. 400 ja 2 seilaa 600 ja 1500 välillä.

                                Ota tästä nyt selvää, ideoita?
                                Ota imusarja pois ja uusi kaikki tiivisteet, samalla näet onko tulpattuja lähtöjä.
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎