Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lihakimpale
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2017
    • 261
    • Oulu

    Beisanin sivuja nyt tutkittu niin mietitytti, kun vesipumpun liitin pitää irroittaa (E39 kyseessä) ja jonkun verran nestettä karkaa. Kuinka paljon sitä loppupeleissä karkaa, että tarviiko lisäillä tai ilmata järjestelmää? Paisarin ylivuotoletkustakin ilmeisesti voi karata jonkun verran.

    Edit: Ahaa olihan siellä ihan pohjalla näemmä ohjeet: "E39: Check and replenish coolant.
    When car is fully cold (morning) open coolant expansion tank and check coolant level. Measuring sick top should be at expansion tank cap rim. Fill coolant as needed.
    Drive car until warm. Slightly open each bleed screw and allow air to escape (Philips). Close bleed screw when only fluid is escaping. There is a bleed screw at the coolant expansion tank and a bleed screw at the radiator upper hose.
    Repeat fill and bleed procedure as needed to achieve proper coolant level."
    Last edited by lihakimpale; 14-07-2017, 12:03.

    Comment

    • lihakimpale
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2017
      • 261
      • Oulu

      Vanosremppa tehty. Vanhat tiivisteet oli ihan kovat, ja mäntä heilui väljänä sylinterissä.

      Ei kummosia muutoksia ainakaan nyt, kun vasta n. 150km takana. Ainut huomattava muutos on tyhjäkäynnissä. Hieman nousi tyhjäkäyntikierrokset, ja tyhjäkäynti saattoi muuttua aavistuksen tasaisemmaksi (enää ei oikeastaan huomaa, että auto on käynnissä).

      Comment

      • walopower
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 294
        • Espoo

        Vanokset ovat lepotilassa (jouset painaa) tyhjäkäynnillä, overlap mahd. pieni, siihen ei kumit vaikuta. Mutta jos ja kun kumit falskaa niin heti tyhjäkäynnin jälkeen melkein maximiin nokan kulmat pielessä. Itsekin vanokset vaihdoin 4,5v. sitten. Kivikovat oli hyvin on sen jälkeen vetänyt, en kyllä pysty sanomaan tuliko lisää tehoa.
        Last edited by walopower; 09-08-2017, 20:51.
        Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

        Comment

        • petterihi
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2015
          • 622
          • Kerava

          Onkos tuossa Vanos-rempassa mitään mitä ei voisi ns. parkkipaikkaremonttina ulkona tehdä? Öljyä tulee vähän ulos mutta ne saanee kerättyä.
          E39 523iA Touring -00
          --
          E39 523 osia edullisesti
          Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            No voi tehdä hyvin, mutta toki aikaahan siinä menee. Työpöytä olisi hyvä olla siinä kun avaat vanosyksikön ja otat männät pois ja vaihdat ne tiivisteet. Toki sen vanoksen nyt voi viedä sisällekin. Pieni momenttiavain on oltava.

            Comment

            • billy
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2012
              • 1052
              • Finland

              Itse tuli juuri tehtyä tuplavanos remontti, vaikka ei äänellytkään, beisan tiivisteillä kasaan. Ero oli valtava vanhoihin tiivisteisiin nähden, nyt on napakka Mulla ollut ainakaa mitään momenttiavainta käyössä, pistää kiinni vaan ja tuskin pääsee löystymään vasenkätinen kierre kyseessä.

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                Mulla olis ollut monenttiavain
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • billy
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2012
                  • 1052
                  • Finland

                  Originally posted by Dunky View Post
                  Mulla olis ollut monenttiavain
                  Ihan ok kun nyt sanoit

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    Originally posted by billy View Post
                    Ihan ok kun nyt sanoit
                    Jälkikiristys vai jälkiviisaus
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • billy
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2012
                      • 1052
                      • Finland

                      Originally posted by Dunky View Post
                      Jälkikiristys vai jälkiviisaus
                      Tehdään jälkikiristys Jälkiviisaita on jo hautuumaa täynnä

                      Comment

                      • Smack
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 320
                        • Oulu

                        Itellä vaikuttas olevan suurempi vanosremontti tulossa. Tyhjäkäynti siis hyppii 400-1300rpm väliä kun painaa kytkiminen pohjaan ja auto vielä liikkuu / kun pysähtyy, kunnes tasoittuu. Auto sammunut pari kertaa risteykseen pysähdyttäessä. Joskus jää tyhjäkäyntikierrokset korkeelle kun auto liikkuu. Joskus toimii oikeinkin.

                        Oikeen merkkiliikkeessä käytin kun ei ole vikaa löytynyt. Vaihtovat vanokseen tiivistesarjan vaikka se oli kerran tehty jo, ei ole imuvuotoja, bensapaineet kunnossa, lambdatestit kunnossa, imukammion säätömoottori ja tyhjäkäyntimoottori tarkistettu, öljynpaineet mitattu. Testeri antaa vissii jotai hälyä riittämättömästä öljynpaineesta/vanokseen sisäistä vikakoodia. Wetterillä meinasivat ettei auta kun koko vanos-paketti uusia.

                        Oisko guruilla tähän mitään edullisempaa korjausta kun ei vanoksen tiivistesarjalle korjaantunu, tai oisko tiedossa paikkoja mistä sais inhimilliseen hintaan koko vanos paketin?

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11122
                          • Oulu

                          Miten tämä vika on päätelty vanoksesta johtuvaksi? Ne on kummiskin samassa perusasennossa tyhjäkäyntikierrosten tuntumassa, että ei pitäisi vanoksen puolesta olla ongelmaa, vaikka ne ei liikkuis ollenkaan.

                          Tuo kuulostais kyllä juurikin imuvuodolta. Nää on tosi herkkiä sille että mitattu ilmamäärä on oikein tyhjäkäynnin tuntumassa. Muuten sillä menee jonkin aikaa hakea seos kohdalleen ja alkaa humppaamaan kierroksia. Varsinkin tuo että kytkin pohjassa tekee sitä vahvistaa epäilyksiä. Silloin nimittäin ecu puottaa ennakkoa ja kone on sillon entistä herkempi seoksen vaihteluille.

                          Onko ne wetterillä tehny vanos testiä vai kattoneet vain vikakoodeja? Äkkiä näkee pelaako vanos oikein kun ajaa testit sille.
                          Last edited by Pazi88; 19-08-2017, 20:31.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Smack
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 320
                            • Oulu

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Miten tämä vika on päätelty vanoksesta johtuvaksi? Ne on kummiskin samassa perusasennossa tyhjäkäyntikierrosten tuntumassa, että ei pitäisi vanoksen puolesta olla ongelmaa, vaikka ne ei liikkuis ollenkaan.

                            Tuo kuulostais kyllä juurikin imuvuodolta. Nää on tosi herkkiä sille että mitattu ilmamäärä on oikein tyhjäkäynnin tuntumassa. Muuten sillä menee jonkin aikaa hakea seos kohdalleen ja alkaa humppaamaan kierroksia. Varsinkin tuo että kytkin pohjassa tekee sitä vahvistaa epäilyksiä. Silloin nimittäin ecu puottaa ennakkoa ja kone on sillon entistä herkempi seoksen vaihteluille.

                            Onko ne wetterillä tehny vanos testiä vai kattoneet vain vikakoodeja? Äkkiä näkee pelaako vanos oikein kun ajaa testit sille.
                            About tonnin verran on wetteri laskuttanut joten on ne sitä aika paljon tutkineet ainakin rahassa mitattuna Toivottavasti oikein ku on pitäny maksaa noin saakelisti, mutta ainahan se epäilyttää ja senpä takia haluaisinkin hieman pähkäillä asiaa ennenkuin alkaa vanospakettia tilaamaan. Tosin eipä nuo paljon ebayssa näytä maksavan, jos siinä tulee kaikki mahdollisesti rikki menevä mukana. Tutkittu on niin savukoneella imuvuotoja kuin testerihommilla vanoshommia ja muutakin.

                            Tarkennetaan sen verran että humppaus tapahtuu niin kytkin pohjassa kuin vaihde vapaalla, kunhan jomman kumman tekee kun auto vielä liikkuu. Mutta silloinkaan ei aina, vaan joskus jää kierrokset korkeelle kunnes pysähtyy, ja joskus toimii oikeinkin. Btw tyhjäkäyntikierrokset oli noussut 50rpm tuon wetterin vanosrempan jälkeen, niin ainakin jotakin muuttui, vaikka vika jäikin.

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5270
                              • Pirkkala

                              Originally posted by Smack View Post
                              About tonnin verran on wetteri laskuttanut joten on ne sitä aika paljon tutkineet ainakin rahassa mitattuna Toivottavasti oikein ku on pitäny maksaa noin saakelisti, mutta ainahan se epäilyttää ja senpä takia haluaisinkin hieman pähkäillä asiaa ennenkuin alkaa vanospakettia tilaamaan. Tosin eipä nuo paljon ebayssa näytä maksavan, jos siinä tulee kaikki mahdollisesti rikki menevä mukana. Tutkittu on niin savukoneella imuvuotoja kuin testerihommilla vanoshommia ja muutakin.

                              Tarkennetaan sen verran että humppaus tapahtuu niin kytkin pohjassa kuin vaihde vapaalla, kunhan jomman kumman tekee kun auto vielä liikkuu. Mutta silloinkaan ei aina, vaan joskus jää kierrokset korkeelle kunnes pysähtyy, ja joskus toimii oikeinkin. Btw tyhjäkäyntikierrokset oli noussut 50rpm tuon wetterin vanosrempan jälkeen, niin ainakin jotakin muuttui, vaikka vika jäikin.
                              Eihän autoa ole muutettu automaatista manuaaliksi?

                              Kyllähän tuo liittyy ihan muuhun kuin vanokseen, näin ounastelisin.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                Vie savukoneeseen se ensin ja katso ettei siinä nyt varmasti ole imuvuotoa. Minun ex 325i oli sellasta just kylmänä varsinkin kierrosten heijailua. Imuvuodot kun siitä korjattiin niin hävisi moiset. Livedatastakin kyllä näkee kun osaa katsoa pyöriikö se miten lähellä 100% se seos vai joutuuko se korjaamaan sitä paljonkin. Voi saada hieman osviittaa mahdollisista imuvuodoista?. Paras toki jos purkaa imusarjan irti ja vaihtaa ne hapristuneet putket, imusarjan pään kumitulpat ja tutkii todella tarkasti kaikki letkut ja sen haitariputken maf->kaasuläppä välistä ettei vaan ole hiushalkeamiakaan. Se ei paljoa tarvi vuotaa kuten pazi sanoi että se sotkee tuon käynnin.
                                Last edited by Antti O; 21-08-2017, 10:18.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎